Onko kummilla oikeus tavata kummilastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KummitusSss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KummitusSss

Vieras
Hankala tilanne kaikenkaikkiaan... Minulla on siis kummilapsi, veljeni 9-vuotias poika. Veli oli naimisissa 15 vuotta ja kummilapsi on tuosta liitosta. Veli erosi puolitoista vuotta sitten, tai siis vaimonsa erosi hänestä. Veli oli ihan rikki erosta ja yritti itsemurhaa ja kertoi, kuinka ex-vaimonsa haukkui häntä. Siinä oli sit kyräilyä, syytöksiä ja vihaa tuota ex-vaimoa kohtaan meiltä veljen puolen sukulaisilta.

Tilanteen rauhoituttua selvisi, että mun veli oli pettänyt ex-vaimoaan jo kuukausia ja valehdellut tälle. Siksi ex-vaimo halusi erota ja oli katkera. Missään yhteydessä en kuitenkaan ole tuohon veljen ex-vaimoon ollut, kummipoikaa olen tavannut veljeni luona.

Nyt oli tilanne että olisin ollut kaupungissa käymässä ja halunnut nähdä kummipoikaani. Poika oli sen viikon äitinsä luona. Äitinsä kuitenkin vastasi kyläilyviestiini, etten ole tervetullut hänen kotiinsa eikä halua olla veljeni perheen kanssa missään tekemisissä. Kummipoikaa voisin tavata veljeni luona. Jäin pohtimaan, olisiko minulla ollut oikeus kuitenkin mennä pimpottelemaan ja näkemään kummipoikaa. Mitä mieltä te olette?

No siis kun ei edes vanhemmilla ole oikeutta tavata lastaan niin miksi kummilla olisi oikeus tavata kummilasta?

Toki se saattaa joskus olla lapsen etu ja silloin tilanne muuttuu. Mut tuskinpa sä moisesta oikeutta haluat käydä?

Minä en olis päästänyt sua kotiini, vaikka kuinka kummi. Minusta koko suku olisi saanut ottaa selvää asioista ennen kun alkaa ketään syyttämään. Asioilla tuppaa olla kaksi puolta ja tässä te kuuntelitte toisen ja kuvittelitte toisen. Aikuisena ihmisenä minulla on tapana selvittää asiat ennen kun on syytä vihata ketään.

Ei ole. Eikä sinulla ole mitään oikeutta mennä jonkun oven taakse jos tämä nimenomaan ilmoittaa ettei halua sinua kotiinsa. Voit tavata kummipoikaasi silloin kun hän on veljelläsi joten otapa se oma pää takalistosta pois ja lakkaa oman navan tuijotus.

Oletteko pyytäneet naiselta anteeksi ja keskustelleet asian halki?

Jos näin on, niin en ymmärrä naisen reaktiota.
Toki meillä on erilaisia katsantokantoja tähän asiaan, mutta minusta lapsen vanhemmilla on velvollisuus pitää omalta osaltaan lapsen sukulaissuhteet kunnossa.
Ko. naisen lapsi on teidän sukua, eli pitäisi olla teidän kanssa vähintäänkin asiallisissa väleissä.

Surullinen tilanne lapsen kannalta.

no mun mielestä aika typerä nainen, jos kostaa jopa lapselleen, että ukkonsa on käyttäytynyt niin. koska näin mä ajattelen, että jos epää lastaan tapaamasta esim. kummia toimii väärin ja kostaa lapselle ja lapsen kautta lapsen läheisille. itse en toimisi noin, vaikka mitä olis sattunut. mullakin on välit menneet tyttäreni kummien kanssa, mutta tyttö on saanut koko ikänsä silti tavata kummejaan. koska kummit ei ole halunneet tänne tulla, on tapaaminen järjestetty sitten johonkin muualle, koska asutaan kuitenkin eripaikkakunnilla, niin ettei tyttö ole välttämättä aina päässyt sinne eripaikkakunnalle

Tekisit todella väärin, kos menisit soittelemaan ovikelloa kiellosta huolimatta. Tapahtuneen jälkeen hänellä on täysi oikeus olla päästämättä sinua kotiisi.

Kyräilyjen, syytösten yms. jälkeen en minäkään päästäisi teitä omaan kotiini, ikinä.

Ei, lain eikä minkään muunkaan puolesta kummilapsen äidillä ole velvollisuutta pitää teihin mitään yhteyttä. Pojan tapaatte silloin, kun poika tapaa isäänsä.

Voi huokaus! Pakkaa vaan sinne pimpottelemaan, jos ei avata niin heittele kiviä ikkunoihin ja jos edelleenkään ei avata niin murtaudu sisään. Kyllä sulla on oikeus.

No todellakaan ei ole kyse mistään "sinun" oikeudesta.

Tommosen tilanteen jälkeen en pyytäisi teistä ketään vielä ylioppilasjuhliinkaan.

"satuit" olee kaupungissa, niin ajattelit ängetä toisen kotiin?? Eeei ei.

Jos lasta ajattelet, nii kumma kun et ole kyennyt tapaamaan häntä isänsä luona?
Tai kumma kun et koko aikana ole tarjoutunut muuten viettämään aikaa lapsen kanssa?? Viemällä jonnekin kivaan tekemiseen, tarjoutunut hoitamaan, ottamaan hoitoon kun on hoidon tarvetta tms.

Voi oma napa kun se paukkuu taas.

Laitappa ystävällinen viesti perään, että anteeksi ei ollut tarkoitus tunkeilla, ja että viettäisit mielelläsi aikaa kummipojan kanssa kaikesta huolimatta jos se vain on mahdollista

Yhteistyössä