Miehet eivät pidä itseään älykkäämmistä naisista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iqman
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toki, jos "hulluutta" määrtetään keskiarvonormatiivisuudella. Omien havaintojeni mukaan tässäkin isossa osassa on se, kuinka henkilö pääsee kanavoimaan lahjakkuuttaan ja kuinka suppeaa hänen kiinnostuksenkohteensa tai taitonsa on. Sosiaalisilla kontakteilla on myös suuri merkitys.
Mutta tämä vaan mutu-pohjalta, en ole perehtynyt aiheeseen sen kummemmin.

Tuota ... minun esimerkkini oli huumoria. Se puoli on toisaalta totta, että esimerkiksi peliteorian kehittänyt John Nash oli skitso.

Ehkä asiaa voi ajatella siten, että mitä pidemmälle erikoistut johonkin, kärsivät muut asiat. Kaikessa ei voi olla hyvä, koska kapasiteetti on mitä on.

Ketjussa taidetaan vähän sotkea älyä ja viisautta, kuten usein älykkyydestä puhuttaessa.

Korkea äly ei tarkoita, että henkilö olisi sosiaalisesti ollenkaan taitava.
Eikä se, että henkilö on jollain tai useammalla osa-alueella lahjakas tarkoita välttämättä sitä, että henkilö olisi älykäs.
Älykkyys on yksi lahjakkuuden muoto.
Miksei siis puhuttaisi "lahjakkuudesta" älykkyyden sijaan, jos on kyse esim. taiteellisista, sosiaalisista tai urheilullisista lahjakkuudesta?

Wiki sanoo: "Älykkyys on arkikielen ja psykologian käyttämä käsite, joka viittaa yksilön oppimisen ja sopeutumisen kykyyn. Älykkyys on yksi lahjakkuuden puolista."

Kyllä (lähes) kaikki tietävät, mitä älykkyydellä tarkoitetaan. Mutta koska vain pieni osa ihmisistä on oikeasti älykkäitä, yritetään asiaa väännellä puhumalla "erilaisista" älykkyyden muodoista.

Miksi kukaan ei kyseenalaista sitä, jos kerron satasen maailmanmestarin olevan nopea. Onhan nopeuttakin monenlaista. Yksi on nopea nukahtamaan, toinen juoman kaljaa!

Mä oon pariinkin otteeseen keskustellut aiheesta kaverin kanssa, joka on tohtoriksikin itsensä väitellyt. Hänen mielestään älykkyyttä ei vielä ole se, että osaa heittää jotain tieteellisiä anekdootteja tai että kuuluu vaikka Mensaan. Kyllähän se lahjakkuus pitäisi pystyä jotenkin valjastamaan siten, että siitä olisi myös hyötyä itselle tai muille. Esimerkkinä meillä on pari yhteistä ystävää, jotka on kiistatta "älykkäitä", mutta olleet lähes koko aikuisikänsä työttömiä, sinkkuja ja muutenkin syrjäytyneitä. Onko se sitten niin kovin älykästä?

Kun nyt kerran otit urheilun esimerkkinä niin joo satasen maailmanmestari on nopea, mutta entä jos todetaankin, että joku on huomattavasti geeneiltään lahjakkaampi kuin se maailmanmestari, mutta ei vaan viitti reenata. Onko se kuitenkin parempi kuin se satasen maailmanmestari, koska sillä olisi potentiaalia, jota se ei vain osaa tai halua hyödyntää?

• Tykkää
Reactions: endis ja AivanSama
Mä oon pariinkin otteeseen keskustellut aiheesta kaverin kanssa, joka on tohtoriksikin itsensä väitellyt. Hänen mielestään älykkyyttä ei vielä ole se, että osaa heittää jotain tieteellisiä anekdootteja tai että kuuluu vaikka Mensaan. Kyllähän se lahjakkuus pitäisi pystyä jotenkin valjastamaan siten, että siitä olisi myös hyötyä itselle tai muille. Esimerkkinä meillä on pari yhteistä ystävää, jotka on kiistatta "älykkäitä", mutta olleet lähes koko aikuisikänsä työttömiä, sinkkuja ja muutenkin syrjäytyneitä. Onko se sitten niin kovin älykästä?

Kun nyt kerran otit urheilun esimerkkinä niin joo satasen maailmanmestari on nopea, mutta entä jos todetaankin, että joku on huomattavasti geeneiltään lahjakkaampi kuin se maailmanmestari, mutta ei vaan viitti reenata. Onko se kuitenkin nopeampi kuin se satasen maailmanmestari, koska sillä olisi potentiaalia, jota se ei vain osaa tai halua hyödyntää?

Niin, siis onhan älykäs ihminen älykäs.
Mutta jos omia lahjojaan ei osaa hyödyntää, ei ole kovinkaan... hmm... no fiksu.

Ihan turha on myös yrittää päteä jossittelulla tai kuvitella olevansa hyvä, jos ei ole edes vaivautunut yrittämään. Sellainen tyyppi on ainoastaan vellihousu. Se ei uskaltanut tehdä lahjansa eteen mitään, koska pelkäsi epäonnistuvansa.

Niin, siis onhan älykäs ihminen älykäs.
Mutta jos omia lahjojaan ei osaa hyödyntää, ei ole kovinkaan... hmm... no fiksu.

Ihan turha on myös yrittää päteä jossittelulla tai kuvitella olevansa hyvä, jos ei ole edes vaivautunut yrittämään. Sellainen tyyppi on ainoastaan vellihousu. Se ei uskaltanut tehdä lahjansa eteen mitään, koska pelkäsi epäonnistuvansa.

Yksi perspektiivi tässä on juuri tuo, miten älykkyys estää tekemästä asioita. Harvinaisen usein menestyneet ihmiset ovat kouluttamattomia, mutta lahjakkaita (kuten Kimi Räikkönen). Tai sitten aspergereita. Jossain ketjussa sivusin tätä aihetta myös siinä, että mitä suurempi älykkyys, sitä enemmän sinkkuja ja toisaalta, miten älyn suosiminen luo paineita aivojen evoluutiolle.

Sinänsä mielenkiintoinen aihepiiri.

Riippuu varmaan miten käyttää sitä älykkyyttään. Oot jossain treffeillä normaalin hitsaajan kanssa ja käytät aikaasi selittääksesi filosofiaa tms, mikä ei toista kiinnosta -- haloo?

Mutta itse olen nopea älyinen, mutta käytän sitä eri tavalla eri tilanteissa. Yleensä näytän sen "älykkyyden" huumorilla. Eli en tuo esille keskusteluissa miten paljon loppujen lopuksi tiedän, jos ei toinen puhu siitä asiasta myös.

Ei kukaan halua tuntea alemmuutta.

Itse siis opiskelen yliopistossa rahoitusalaa, ja matikasta tiedän paljonkin, mutta miehiltä olen saanut siitä kyllä vain plussaa.

Riippuu varmaan miten käyttää sitä älykkyyttään. Oot jossain treffeillä normaalin hitsaajan kanssa ja käytät aikaasi selittääksesi filosofiaa tms, mikä ei toista kiinnosta -- haloo?

Mutta itse olen nopea älyinen, mutta käytän sitä eri tavalla eri tilanteissa. Yleensä näytän sen "älykkyyden" huumorilla. Eli en tuo esille keskusteluissa miten paljon loppujen lopuksi tiedän, jos ei toinen puhu siitä asiasta myös.

Ei kukaan halua tuntea alemmuutta.

Itse siis opiskelen yliopistossa rahoitusalaa, ja matikasta tiedän paljonkin, mutta miehiltä olen saanut siitä kyllä vain plussaa.

Määrittele normaali hitsaaja? Miten se eroaa esim. normaalista Ekonomista?

En tarkalleen ymmärtänyt, mitä tarkoitat älykkyyden näyttämisestä huumorilla? Tarkoitatko nokkeluutta vai mitä?

Pitkälle samaa mieltä. Minäkin tekeydyn tarkoituksella tyhmäksi, jotta muut kokevat olevansa viisaita. Nauran itselleni ja yritän olla niin avoin kuin voi olla.

Mikäli haluaa saada yleisön mukaan pitäessäsi luentoa tms, on paras tapa tehdä "tahallaan" muutama hassu moka, jolla ihmiset saa nauramaan. Tällöin he huomaavat, että esittäjäkin on vain ihminen.

Vielä parempi on se, että tekee esitykset (kuten Powerpointit) siten, että kuulija tuntee olevansa viisas: eli antaa kuulijan tehdä antamistasi "täkyistä" johtopäätöksen, jonka olet itse tehnyt ajat sitten. Toimii myös amerikkalaisiin (heille ei saa kertoa miten asiat pitää tehdä, vaan johdatella siten, että he luulevat itse keksineensä sen mitä sinä tiesit ajat sitten).

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Naiset ovat kautta aikojen tienneet, että miehet haluavat päteä parisuhteessa(kin).
Näin ollen lähes jokainen nainen osaa antaa miehen kuvitella olevansa naistaan älykkäämpi.
Tuo palkkahomma on vaikeampi, sitä kun ei voi aina valehdella. Miesten heikko miehinen itsetunto ei vain kestä sitä, että nainen tienaa enemmän. Moni mies lörpöttelee, että "joo joo, tottakai on ok, että nainen tienaa enemmän", mutta oikeasti sellaiseen tilanteeseen jouduttuaan, alkaa miehen itsetunto rapistua pikkuhiljaa, eikö mene kauaa, kun on kokonaan romahtanut.
Minä yrittäjänä pimitän mieheltäni rahaa säästöön. On tullutkin huomattava summa. En vain tiedä mitä rahoillani tekisin etten jää kiinni. Taidan odottaa että kuolema korjaa ukon ja pistän ranttaliksi!

Kyllä (lähes) kaikki tietävät, mitä älykkyydellä tarkoitetaan. Mutta koska vain pieni osa ihmisistä on oikeasti älykkäitä, yritetään asiaa väännellä puhumalla "erilaisista" älykkyyden muodoista.

Miksi kukaan ei kyseenalaista sitä, jos kerron satasen maailmanmestarin olevan nopea. Onhan nopeuttakin monenlaista. Yksi on nopea nukahtamaan, toinen juoman kaljaa!

Muuten hyvä, mutta asia on päinvastoin. Juuri kukaan ei tarkalleen ottaen voi määritellä mitä älykkyys on, sillä sen määrittelemiselle on olemassa eri tulkintoja. Sadan metrin juokseminen aikaa vastaan on sitä vastoin äärettömän helppoa laskea ja määrittää. Siinä on kaksi vektoria; aika ja matka. Älykkyyden suhteen asia on huomattavasti moniulotteisempi.

Älykkyyttä ei pidä sekoittaa viisauden ja tiedon kanssa, joskin niillä tosielämässä on havaittavaa korrelaatiota ja todennäköisesti kausaliteettiakin. Älykkyys on ”kykyä ymmärtää”. Se ei ole siis sitä että osaa Sokrateen teesit ulkoa, vaan se miten niitä kykenee ymmärtämään filosofisessa kontekstissa ja miten ne itse tulkitsee. Usein älykkyyttä on totuttu mittaamaan kolmella dimensiolla, joita ovat verbaalinen-, matemaattinen- ja spatiaalinen päättelykyky. Tämä ei silti ole lähelläkään aukotonta tulkintaa. Esimerkiksi viime aikoina älykkyyteen on haluttu yhdistää myös mm. luovuus ja sosiaalinen älykkyys.

Usein tämän tyyppiset: ”miehet pelkäävät älykkäitä naisia” –otsikot ovat populistisia uutisia, joissa ei halutakaan lähteä pintaa syvemmälle. Onko kyseisessä tutkimuksessa naiset mitattu AO-testillä vai jollain muulla psykometrisellä henkilöarvioinnilla? Jos miehen mielipide älykkäästä naisesta on muuttunut ensimmäisten treffien jälkeen (kuten artikkeli kertoo), niin mitä treffeillä on tapahtunut ja miten kyseinen älykkyys on tuotu miehen tietoon? Se että nainen esim. kertoo olevansa aivokirurgi ja nobelisti, ei kerro välttämättä älykkyydestä, vaan kirjaoppineisuudesta ja työssään ansioitumisesta. Miten koetilanteessa on poissuljettu esimerkiksi juuri se, että mies ei ”pelännyt” naisen korkeaa yhteiskunnallista statusta, vaan nimenomaan juuri älykkyyttä? Ja jos on näytetty toteen, että mies on pelännyt naisen älykkyyttä, niin onko älykkyydestä johtuvat jatkotekijät tutkittu. Kuten viime viestissäni kysyinkin, niin onko mies pelännyt nimenomaan älykkyyttä, vai esim. älykkyydestä aiheutuvaa itsevarmuutta? Minkä mies voi hyvinkin tulkita maskuliiniseksi piirteeksi, sillä kyseinen ominaisuus on ainakin meillä länsimaissa ollut perinteisesti miehinen.

Mutta artikkeli oli poppia. Turha ehkä lähteä tähän näin syvällisesti. :)

• Tykkää
Reactions: endis
Jos joku on ihan oikeasti älykäs niin hän mitä suurimmalla todennäköisyydellä osaa matikkaa. Lahjakkuutta on tosiaan monia sortteja ja monilla niistä ei ole mitään tekoa älykkyyden kanssa.
Tämä on harhaluulo. Moni älykäs ei tajua matematiikasta mitään tai teknisistä asioista yms mistä tässä ketjussa jauhettu.
Moni älykäs ihminen on hajamielinen, numerot saavat aivoissa aikaan vain sekasortoa jne. Moni älykäs ei osaa edes muodostaa suustaan järkeviä lauseita vastapuolelle ääneen jne.

Muuten hyvä, mutta asia on päinvastoin. Juuri kukaan ei tarkalleen ottaen voi määritellä mitä älykkyys on, sillä sen määrittelemiselle on olemassa eri tulkintoja. Sadan metrin juokseminen aikaa vastaan on sitä vastoin äärettömän helppoa laskea ja määrittää. Siinä on kaksi vektoria; aika ja matka. Älykkyyden suhteen asia on huomattavasti moniulotteisempi.

Älykkyyttä ei pidä sekoittaa viisauden ja tiedon kanssa, joskin niillä tosielämässä on havaittavaa korrelaatiota ja todennäköisesti kausaliteettiakin. Älykkyys on ”kykyä ymmärtää”. Se ei ole siis sitä että osaa Sokrateen teesit ulkoa, vaan se miten niitä kykenee ymmärtämään filosofisessa kontekstissa ja miten ne itse tulkitsee. Usein älykkyyttä on totuttu mittaamaan kolmella dimensiolla, joita ovat verbaalinen-, matemaattinen- ja spatiaalinen päättelykyky. Tämä ei silti ole lähelläkään aukotonta tulkintaa. Esimerkiksi viime aikoina älykkyyteen on haluttu yhdistää myös mm. luovuus ja sosiaalinen älykkyys.

Usein tämän tyyppiset: ”miehet pelkäävät älykkäitä naisia” –otsikot ovat populistisia uutisia, joissa ei halutakaan lähteä pintaa syvemmälle. Onko kyseisessä tutkimuksessa naiset mitattu AO-testillä vai jollain muulla psykometrisellä henkilöarvioinnilla? Jos miehen mielipide älykkäästä naisesta on muuttunut ensimmäisten treffien jälkeen (kuten artikkeli kertoo), niin mitä treffeillä on tapahtunut ja miten kyseinen älykkyys on tuotu miehen tietoon? Se että nainen esim. kertoo olevansa aivokirurgi ja nobelisti, ei kerro välttämättä älykkyydestä, vaan kirjaoppineisuudesta ja työssään ansioitumisesta. Miten koetilanteessa on poissuljettu esimerkiksi juuri se, että mies ei ”pelännyt” naisen korkeaa yhteiskunnallista statusta, vaan nimenomaan juuri älykkyyttä? Ja jos on näytetty toteen, että mies on pelännyt naisen älykkyyttä, niin onko älykkyydestä johtuvat jatkotekijät tutkittu. Kuten viime viestissäni kysyinkin, niin onko mies pelännyt nimenomaan älykkyyttä, vai esim. älykkyydestä aiheutuvaa itsevarmuutta? Minkä mies voi hyvinkin tulkita maskuliiniseksi piirteeksi, sillä kyseinen ominaisuus on ainakin meillä länsimaissa ollut perinteisesti miehinen.

Mutta artikkeli oli poppia. Turha ehkä lähteä tähän näin syvällisesti. :)
poppia?

Yhteistyössä