Miksi kaikki tavikset uskottelevat itselleen, että oikeasti rikkaista ei "näy raha"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Entiset appivanhempani olivat rikkaita. Ansiotulot muutaman satatuhatta, pääomatulot toinen mokoma ja omaisuutta parin millin edestä. Asuivat 80 luvun talossa, jossa ei oltu mitään remonttia tehty koskaan, vaatteet marketeista, anoppi ei ollut koskaan edes käynyt lentokoneessa ja autona oli ikivanha rämäinen ford. Tällaisia tapauksia on varmasti useampi. On myös olemassa rikkaita ja varakkaita, jotka elävät kuten alempi keskiluokka, mutta ei varsinaisesti köyhäillen.

Olen joskus ollut todella pienituloinen. En varsinaisesti köyhä. Pikaisen gooletuksen perusteella uusi Louis Vuittonin laukku maksaa keskimäärin 700-3000e mallista riippuen. KUKAAN köyhä ei oikeasti saa edes vuosia säästämällä moista kasaan, koska rahaa ei riitä edes ruokaan. Tämä tähän väliin siksi, koska usein törmään keskusteluihin, joissa ajatellaan, että köyhät käyttää pradaa ja vuittonia ja rikkaat käy kirpparilla. Poikkeus varmasti vahvistaa säännön asiassa kuin asiassa.

Kyllä se niin on, että matkustelu, kauniit kodit ja merkkikrääsä on hyvätuloisten hupia. Satunnaiseen Gantin neulepaitaan tai keskihintaiseen merkkilaukkuun pystyy varmasti todella moni ja vaikka pienituloinen yh olen, niin munkin tytöillä on iphone ja mekin käydään joskus reissuissa.

Millään kirpparikrääsällä ei kovin hienostunutta ilmettä saa ja jos saa, niin sellainen kirpparikama maksaa sitten vähintään saman, mitä uudet ja laadukkaat. Kyllä valtaosa hyvätuloisista ja rikkaista matkustelee paljon, syö hyvin, on keskimääräistä terveempiä ja pukeutuvat tyylikkäästi. Etenkin hyvätuloisilla nuorilla aikuisilla selkeästi enemmän merkkivaatteita jne.

Mä en siis ymmärrä mistä on peräisin ajatus, että hyvätuloinen näyttää aina nuhjuiselta ja ostaa marketista vaatteet ? Näitä varmasti on joo, mutta kyllä se on kateutta. Sitä, että itsellä ei ole mahdollisuutta elää niin, että voisi reissata paljon, pukeutua kauniisti, käyttää kivoja koruja, asua hienossa kodissa jne..

Sit kun mä olen rikas, ostan satoja hehtaareja metsää.Ja rakennetaan sinne hirsilinna. Siellä mä sit aion rymytä villasukissa ja nahkasaappaissani kesät ja talvet. Eikä oo kukaan näkemässä onko vuittoneita vai ei. Eikä muuen oo, ellei joku keksi niille fiksumpaa funktiota kuin käsiveska.

Aikamoista yksinkertaistamista, mutta tosiaan, materiaan liittyvät asiat voivat olla joko rikkautta tai velkaa. Ei naapurin uusi Proche Cayanne ole välttämättä käteisellä ostettu, tai vaikka ajelisi sillä rupusella Fordilla, voi olla tosi rikas.

Esimerkki: minua hävetti ajaa uudella kalliilla ja erikoisella autolla, kun "kaikki" ihmiset tuntuivat katselevan minua. Siihen kyllä tottui, mutta opin sen, että parempi olla näkymättömämpi. Fiksu ja rikas ei halua olla muiden keskipisteenä pukeutumalla hienoihin kledjuihin kuin pakosta. Poikkeuksiakin tietysti on, mutta miten pitkään he sitten ovat rikkaita, jos kuluttavat omaisuuttaan johonkin krääsään onkin sitten eri asia.

Kyllä se joistakin näkyy ja joistakin ei. Paras tapa hupuloida se isokin omaisuus on esitellä sitä järjettömästi. Mike Tyson onnistui polttamaan 300 miljoonan omaisuuden muutamassa vuodessa ja on nykyään velassa.

Sitten on esim. Zuckerberg, jolla omaisuutta n. 35 miljardia dollaria.

mark-zuckerberg-goes-for-a-sunday-stroll-03.jpg

Omaisuuden näyttäminen vaihtelee Suomessa jonkin verran myös alueittain, tai ehkä menee myös iän mukaan.
Täällä maalla vakavaraisimpiin sukuihin kuuluvat mummot ja papat menee iankaikkisen vanhoissa tuulipuvuissa ja ajelevat kulahtaneilla autoilla. Yks miljonääripoikamies asuu ihan kamalassa talonrähjässä.

Ja sitten taas:vaikka mulla olisi miljoonien omaisuus niin en kyllä Louis Vuittonia ostaisi. Ei se veska voi olla niin paljon kestävämpi ja laadukkaampi kuin tavalliset, laadukkaat laukut, että siitä kannattaisi pulittaa tähtitieteellisiä summia.

• Tykkää
Reactions: Occamin partaveitsi
Kyllä se joistakin näkyy ja joistakin ei. Paras tapa hupuloida se isokin omaisuus on esitellä sitä järjettömästi. Mike Tyson onnistui polttamaan 300 miljoonan omaisuuden muutamassa vuodessa ja on nykyään velassa.

Sitten on esim. Zuckerberg, jolla omaisuutta n. 35 miljardia dollaria.

mark-zuckerberg-goes-for-a-sunday-stroll-03.jpg

Näin on. Bill Gates lentää edelleen turistiluokassa, Googlen miljardöörit pukeutuu edelleen huppariin ja farkkuihin eikä oikeasti elvistele varallisuudellaan.

Oma lukunsa on nämä höperöt, jotka rikkauden sekoittamina luulee pystyvänsä ohittamaan lait. Esimerkiksi 50Cent hakeutui konkurssiin, kun meni julkaisemaan jonkun naisen alastonkuvia ilman lupaa videollaan.

Omaisuuden näyttäminen vaihtelee Suomessa jonkin verran myös alueittain, tai ehkä menee myös iän mukaan.
Täällä maalla vakavaraisimpiin sukuihin kuuluvat mummot ja papat menee iankaikkisen vanhoissa tuulipuvuissa ja ajelevat kulahtaneilla autoilla. Yks miljonääripoikamies asuu ihan kamalassa talonrähjässä.

Ja sitten taas:vaikka mulla olisi miljoonien omaisuus niin en kyllä Louis Vuittonia ostaisi. Ei se veska voi olla niin paljon kestävämpi ja laadukkaampi kuin tavalliset, laadukkaat laukut, että siitä kannattaisi pulittaa tähtitieteellisiä summia.

Parasta on se, ettei yksikään (hetero)mies tunnista koko veskaa! Eli jos sen käytännöllisyys on luokkaa Lidlin muovikassi, niin pakkoko siitä on pulittaa tolkutomia summia?

Näin on. Bill Gates lentää edelleen turistiluokassa, Googlen miljardöörit pukeutuu edelleen huppariin ja farkkuihin eikä oikeasti elvistele varallisuudellaan.

Oma lukunsa on nämä höperöt, jotka rikkauden sekoittamina luulee pystyvänsä ohittamaan lait. Esimerkiksi 50Cent hakeutui konkurssiin, kun meni julkaisemaan jonkun naisen alastonkuvia ilman lupaa videollaan.

Rasisti!

Aikamoista yksinkertaistamista, mutta tosiaan, materiaan liittyvät asiat voivat olla joko rikkautta tai velkaa. Ei naapurin uusi Proche Cayanne ole välttämättä käteisellä ostettu, tai vaikka ajelisi sillä rupusella Fordilla, voi olla tosi rikas.

Esimerkki: minua hävetti ajaa uudella kalliilla ja erikoisella autolla, kun "kaikki" ihmiset tuntuivat katselevan minua. Siihen kyllä tottui, mutta opin sen, että parempi olla näkymättömämpi. Fiksu ja rikas ei halua olla muiden keskipisteenä pukeutumalla hienoihin kledjuihin kuin pakosta. Poikkeuksiakin tietysti on, mutta miten pitkään he sitten ovat rikkaita, jos kuluttavat omaisuuttaan johonkin krääsään onkin sitten eri asia.

Noh, tässäkin on käänteensä ja väänteensä. Kyllä fiksu kulkee laadukkaissa, kestävissä, eettisesti tehdyissä vaatteissa. Ei tyylikkyys tarkoita sitä että pukeutuu iltapukuun tai miesten pukuun. Jos minulla olisi rahaa, ostaisin kestäviä, kauniita vaatteita. Esim. kauniit laadukkaat neuleet voivat maksaa paljon, mutta kestää pitkään. Samoin pesettäisin pesulassa vaatteeni. Nyt siihen ei ole rahaa, ja tyylikkäitä vaatteita pystyn ostamaan vain n. kerran vuodessa (pari jotain kalliimpaa).

Vuittonin laukkuihin en tuhlaisi vaikka olisi rahaa.

Siinä mielessä ehkä allekirjoitan sen rikkauden näkymisen, että jos rahat on itseansaittuja niin voi olettaa, että se menestymisen kulttuuri siirtyisi myös seuraavalle polvelle. Samoin kuin sossupummien lapsista tulee paljon suuremmalla todennäköisyydellä myös pummeja. Kyllähän rikkaiden jälkipolvella on paremmat edellytykset pärjätä.

Parasta on se, ettei yksikään (hetero)mies tunnista koko veskaa! Eli jos sen käytännöllisyys on luokkaa Lidlin muovikassi, niin pakkoko siitä on pulittaa tolkutomia summia?
:laugh:

Vähänkö ottaisi päähän: olisi paiskinut duunia saadakseen sen himoitun käsikassaran ja sit kukaan ei lähi-Siwassa edes tunnistaisi sitä aidoksi LV:ksi. :D Ystävillekin pitäisi osoittaa sitä logoa ja vinkata, että hei huomaatko mikä mulla on mukana??

Vaikka kai ne on omat piirit niille jotka tunnistaa huippumerkit. Mä en edes haluaisi kuulua semmoisiin porukoihin joille ne olis yhtään tärkeitä, tai kai nekin ihmiset on ok kavereina, mut heidän pitäisi sit kestää mun tavismerkkejä.

Mun kaverit joista suurin osa on sosiaali-ja terveysalalta ja opetuspuolelta nauraisi aidon LV:n metsästykselle, ja jotkut käyttävät halpoja kopioita huippumerkeistä.

:LOL:

Vähänkö ottaisi päähän: olisi paiskinut duunia saadakseen sen himoitun käsikassaran ja sit kukaan ei lähi-Siwassa edes tunnista sitä LV:ksi. :D Ystävillekin pitäisi osoittaa sitä logoa ja vinkata, että hei huomaatko mikä mulla on mukana.

Vaikka kai ne on omat piirit niille jotka tunnistaa huippumerkit. Mä en edes haluaisi kuulua semmoisiin porukoihin joille ne olis yhtään tärkeitä, tai kai nekin ihmiset on ok kavereina, mut heidän pitäisi sit kestää mun tavismerkkejä.

Mun kaverit joista suurin osa on sosiaali-ja terveysalalta ja opetuspuolelta nauraisi LV-metsästykselle, ja jotkut käyttävät halpoja kopioita.

Juuri näin! Ei kukaan terve ala katselemaan mihin toinen ihminen on (arjessa) pukeutunut... ja edelleenkään ulkonäkö tai pukeutuminen ei millään tavoin nosta sitä älykkyyttä tai paranna ihmisen mätää sisustaa.

Todellisuus on itseasiassa juuri päinvastoin, ihminen joka pukeutuu välittämättä toisten mielipiteistä, on se tasapainoisin ja parhaalla itsetunnolla varustettu.

• Tykkää
Reactions: Echo
Ai Louis Vuittonissa samaa laatua kun vaikka seppälän laukuissa :LOL:, anteeksi Echo. Mulla on 10v vanhojakin jopa Louis vuittonin laukkuja jotka edelleen palvelevat minua, ovat kun uusia ja arvo säilyy aina. Harvinaisissa laukuissa arvo jopa nousee ja totta ainakin se ettei harvinaisia voi tunnista helposti paitsi laatu näkyy, mutta ei merkkiä eikä mitään.

Ai Louis Vuittonissa samaa laatua kun vaikka seppälän laukuissa :LOL:, anteeksi Echo. Mulla on 10v vanhojakin jopa Louis vuittonin laukkuja jotka edelleen palvelevat minua, ovat kun uusia ja arvo säilyy aina. Harvinaisissa laukuissa arvo jopa nousee ja totta ainakin se ettei harvinaisia voi tunnista helposti paitsi laatu näkyy, mutta ei merkkiä eikä mitään.
Olenko puhunut Seppälän laukuista? Ei, vaan tavallisista LAADUKKAISTA laukuista. On niitä muitakin laadukkaita kuin LV.

Mulla on yks tuttu, joka aina valittaa rahasta. Siis että kaikki on tolkuttoman kallista ja jos mulla on joku uusi juttu, niin hän kommentoi, ettei olisi raatsinut ostaa sitä. Satun vaan tietämään, että tälläkin henkilöllä on rahaa silmät ja suut täyteen... Kai osa rikkaista sitten on vaatimattomia, kai se silläkin tavoin rahaa jää säästöön, jos pihistelee.

Sit kun mä olen rikas, ostan satoja hehtaareja metsää.Ja rakennetaan sinne hirsilinna. Siellä mä sit aion rymytä villasukissa ja nahkasaappaissani kesät ja talvet. Eikä oo kukaan näkemässä onko vuittoneita vai ei. Eikä muuen oo, ellei joku keksi niille fiksumpaa funktiota kuin käsiveska.
Niin. Tarvitseeko merkkituote tai muu luksus sen että muut näkevät sen? Kiva käydä salaa itseksee jossain liinavaatekomerossa hypistelemässä aitoa Louis Vuittonia.

Ja jos oikein korpeen muuttaa niin kukaan ei näe että mulla on pihassa porsse. :/

Echo mikä on tavallinen laadukas :). Tietysti on muitakin merkkejä kuin Vuitton, mutta tavallinen laadukas?

Kuka tyhmä ostaa feikit ja tue tälläistä toimintaa? Ihan oikeasti? Noloin on juuri kulkea feikin laukun kanssa ja vielä tukea tälläistä. Itse ainakin tunnistan vaikka kuinka hyvä feikki olisi. Se mitä täällä kysyin niin se oli pari laukkua jotka ostin ja sain feikkinä vaikka molemmista maksoin yli 1000,- onneksi sain rahoja takaisin ja päätin ettei enää Ebay kiitos vaan haen niin kuin aina laukkuja ympäri maailmalta, oikeista liikeistä niin kuin tähänkin asti.

Ihanko oikeasti vaja pari sataa vuodessa ja siitä miljoonan tai parinkin säästäminen tekee sun mielestä rikkaan? Siis varakas on ilman muuta, enkä sano tätä vähätelläkseni, mutta siis rikkaan. Kun yksi Sunseekerin vene maksaa jo helposti sen 6-7 miljoonaa. Tai vaikka tuon pari kolme milssiä laittaa asuntoonkin, niin saahan sillä komian töllin. Mutta kun ei nyt kuitenkaan sitä enempää. Ja en siis tarkoita vähätellä, mutta kun jotkut pitää vaurautta samana kuin rikkautta. Siksi sanon.

Ihanko oikeasti vaja pari sataa vuodessa ja siitä miljoonan tai parinkin säästäminen tekee sun mielestä rikkaan? Siis varakas on ilman muuta, enkä sano tätä vähätelläkseni, mutta siis rikkaan. Kun yksi Sunseekerin vene maksaa jo helposti sen 6-7 miljoonaa. Tai vaikka tuon pari kolme milssiä laittaa asuntoonkin, niin saahan sillä komian töllin. Mutta kun ei nyt kuitenkaan sitä enempää. Ja en siis tarkoita vähätellä, mutta kun jotkut pitää vaurautta samana kuin rikkautta. Siksi sanon.
Omasta mielestä jos on pari millia niin on vain hyvät tulot tai säästöt :D. Rikas on jotain muuta. Kun melkein kuka tahansa todella kovalla työllä ilman lomia 10ssä vuodessa voi saada jopa millin.

Omasta mielestä jos on pari millia niin on vain hyvät tulot tai säästöt :D. Rikas on jotain muuta. Kun melkein kuka tahansa todella kovalla työllä ilman lomia 10ssä vuodessa voi saada jopa millin.

Tottakai, mutta se on jännä, miten ne asiat muuttuvat matkan varrella: aikoinaan ajattelin, että sitten kun on talo ja mökki maksettu, eli velaton, alan elämään "täysillä", mutta sitten tuli uusi tavoite, säästää rahaa niin, että joka lapsi saa oman asunnon aikuisena. Eli se säästäväisyys tulee osaksi elämää, eikä sellaisista tavoista pääse eroon.

Yhteistyössä