Ikäiseni alkavat vasta nyt vimmalla lisääntymään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä vanhempi isä ja äiti, sitä enemmän mutaatioita lapsissa. Miltäpä näyttää tulevaisuus, jos synnyttäjät ovat luokkaa 40, joka käytännössä on naisen geneettinen rupsahtamisikä?

Mitä vanhempi isä ja äiti, sitä enemmän mutaatioita lapsissa. Miltäpä näyttää tulevaisuus, jos synnyttäjät ovat luokkaa 40, joka käytännössä on naisen geneettinen rupsahtamisikä?

Jos synnyttäjän ikää tarkastellaan tältä kantilta, niin paras ikä on oikeasti pirun korkealla. 37 vuodessa. Tässä vaiheessa on jo monet riskitekijät kohollaan, mutta kongnition, oppimisen ja älyllisen puolen suhteen ollaan niin paljon voitolla, että 37 on hyvä kompromissi parhaaksi iäksi äidille.

Isän korkea ikä altistaa monelle mielen sairaudelle.

Jos synnyttäjän ikää tarkastellaan tältä kantilta, niin paras ikä on oikeasti pirun korkealla. 37 vuodessa. Tässä vaiheessa on jo monet riskitekijät kohollaan, mutta kongnition, oppimisen ja älyllisen puolen suhteen ollaan niin paljon voitolla, että 37 on hyvä kompromissi parhaaksi iäksi äidille.

Isän korkea ikä altistaa monelle mielen sairaudelle.

Eli ei haittaa, jos jälkipolvessa on monenlaisia muita (somaattisia) sairauksia (ja riskejä), jotka perityvät siitä eteenpäin, kunhan vain äly on ok?

Mitä väliä? En ole ainoa jonka vauvaperhe-elämä on kestänyt toistakymmentä vuotta ja alkaa nyt pikkuhiljaa olla ohi. Jollekin riittää yksikin lapsi ja sekin voi olla rankkaa, toinen jaksaa kymmenen jne.kanssa. Elää, harrastaa voi lasten kanssakin. Vanhemmuus voi olla huonoa tahi hyvää vanhana tai nuorena. Juuri nyt tuttavapiirissä on tullut tai tulossa vauvoja (suurin osa ei kuitenkaan esikoisia) 35-42 v-äideille. Kaikki tuntuvat olevan hyvin onnellisia tulevia äitejä.

En jaksa ymmärtää tätä vastakkainasettelua.
Molemmissa puolensa, sekä nuorena että vanhempana vanhemmaksi tulossa.
Loppupeleissä on aina kyse myös siitä, mitä elämä heittää eteen.
Ei elämältä voi tilata vanhemmuutta sen ja sen ikäisenä, kuin ruokaa listalta.
Useissa tilanteissa on kyse kompromisseista, siitä että on haaveiltu jostakin kuin myös siitä että on tullut vahinkoraskaus, tai raskaus on onnistunut yllättävän myöhään tai ei lainkaan.
Se ei-niin-suunniteltu vanhemmuus taitaa olla paljon yleisempää kuin luullaan, eikä millään tasolla väärin jos lapsi saa rakastavat vanhemmat/vanhemman.

Hei persikankukka!

Tee itsellesi palvelus ja poistu palstalta. Täällä on liian paljon sairaita ihmisiä pilaamaan noin hienoa ihmistä. Et löydä täältä mitään asiallista.

Kerro lisää noista somaattisista sairauksista, siis tutkimuksia, missä tuo on todennettu. Vai onko tämä vaan omaa ajatustasi?

muutama randomisti poimittuna ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Paternal_age_effect
http://science.psu.edu/news-and-events/2014-news/Makova10-2014
http://www.pnas.org/content/111/43/15474.long

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4086015/
  1. Haldane, J. B. S. Ann. Eugen. 13, 262–271 (1947).
    Show context
  2. Kong, A. et al. Nature 488, 471–475 (2012).
    Show context
  3. Sanders, S. J. et al. Nature 485, 237–241 (2012).
    Show context
  4. O’Roak, B. J. et al. Nature 485, 246–250 (2012).
    Show context
  5. Neale, B. M. et al. Nature 485, 242–245 (2012).

muutama randomisti poimittuna ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Paternal_age_effect
http://science.psu.edu/news-and-events/2014-news/Makova10-2014
http://www.pnas.org/content/111/43/15474.long

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4086015/
  1. Haldane, J. B. S. Ann. Eugen. 13, 262–271 (1947).
    Show context
  2. Kong, A. et al. Nature 488, 471–475 (2012).
    Show context
  3. Sanders, S. J. et al. Nature 485, 237–241 (2012).
    Show context
  4. O’Roak, B. J. et al. Nature 485, 246–250 (2012).
    Show context
  5. Neale, B. M. et al. Nature 485, 242–245 (2012).

No joo. Mitä nyt tuossa katsoin noita, niin tutkimuksia oli tehty ikävälillä "Maternal age of study participants ranged from 25 to 59" eli en yhtään ihmettele että mutaatiot kasvavat, kun ikähaarukka on tuo. Katselin jotain kuvaa, niin esim. 25-vuotiaan ja 40-vuotiaan mutaatio muutokset eivät paljon toisistaan poikenneet. Joten sorry, ei nyt ihan vakuuttaneet nämäkään tutkimukset minua.

No joo. Mitä nyt tuossa katsoin noita, niin tutkimuksia oli tehty ikävälillä "Maternal age of study participants ranged from 25 to 59" eli en yhtään ihmettele että mutaatiot kasvavat, kun ikähaarukka on tuo. Katselin jotain kuvaa, niin esim. 25-vuotiaan ja 40-vuotiaan mutaatio muutokset eivät paljon toisistaan poikenneet. Joten sorry, ei nyt ihan vakuuttaneet nämäkään tutkimukset minua.

Sinun ongelmasi. Fakta on se, että mitä vanhempi solu, sitä enemmän mutaatioita. Siitä ei vain pääse yli eikä ympäri. Pätee kaikkeen elämään. Vain ihminen on niin tyhmä, että lisääntyy keinotekoisesti vasta vanhempana. Kaikki muu eliökunta lisääntyy parhaimmassa iässään. Ihmisellä se on ollut n. 20v tienoilla.

Sinun ongelmasi. Fakta on se, että mitä vanhempi solu, sitä enemmän mutaatioita. Siitä ei vain pääse yli eikä ympäri. Pätee kaikkeen elämään. Vain ihminen on niin tyhmä, että lisääntyy keinotekoisesti vasta vanhempana. Kaikki muu eliökunta lisääntyy parhaimmassa iässään. Ihmisellä se on ollut n. 20v tienoilla.

Mikä on minun ongelmani? Sekö, että nuo tutkimukset eivät nyt ihan olletkaan niin kuin sanoit? Toki solut vanhenevat, se on selvä. Ja kyllä niistä tutkimuksista näki, että todellakin mutaatiot kasvoivat kiihtyvällä tahdilla, kun 59-vuotta lähestyi, mutta ei tosiaan n. 40-vuotiaaksi mennessä mitenkään merkittävästi, kuten tässä nyt selkeästi vihjailet. Mutta harva enää kyllä lisääntyy lähempänä 59-vuotta. Niin ja kaikki eivät yksinkertaisesti halua lisääntyä 20-v, en minä ainakaan.

Mikä on minun ongelmani? Sekö, että nuo tutkimukset eivät nyt ihan olletkaan niin kuin sanoit? Toki solut vanhenevat, se on selvä. Ja kyllä niistä tutkimuksista näki, että todellakin mutaatiot kasvoivat kiihtyvällä tahdilla, kun 59-vuotta lähestyi, mutta ei tosiaan n. 40-vuotiaaksi mennessä mitenkään merkittävästi, kuten tässä nyt selkeästi vihjailet. Mutta harva enää kyllä lisääntyy lähempänä 59-vuotta. Niin ja kaikki eivät yksinkertaisesti halua lisääntyä 20-v, en minä ainakaan.

Oma on valintasi, mutta luonto toimii päinvastoin kuin kuvittelet. Mikäli haluat ymmärtää miksi ihmisten lisääntymisikää on haluttu nostaa, tutustu populaatioekologiaan.

Olen tehnyt lapset nuorena eikä ikinä ole kaduttanut. Omia isovanhempia en ole koskaan nähnyt, kun vahemmat ovat lapsikatraan nuorimpia. Kyllä sitä on pohtinut kaikenlaista vuosien varrella - tuo on aivan totta! Mummo kuulemma on kasvattanut kaalia aikoinaan. Vasta viime aikoina äiti ihmetteli, että se kaalin taimien upotusliuosko sen äidin kuolinsyy olis ollutkn? Siis ei niitä kukaan ole selvittänyt, minkä takia kuolivat pois - ei muidenkaan!

Katso!

Ite seurannu noita iäkkäämpiä äitejä pikkuvauvojensa ja taaperoidensa kanssa niin ovat aika friikkiä porukkaa. Jotenkin koomista, kun ovat lukeneet kaikki mahdolliset uusimmat tutkimukset ja suositukset ja yrittävät sitten elää niiden mukaan ja hössötys on sitten sen mukaista. On perhepetii, on luomuruokaa, on sormiruokailuu, on tassuttelua ja mitä kaikkea vessaviittomia nyt onkin. Aika luonnotonta musta 4-kymppiselle.

Itse nautin nyt koululaisten ja teinien elämästä ja siitä, että lapsista on jo oikeasti seuraa ja heidän kanssaan voi tehdä sellaista, mistä sekä aikuinen että lapsi/nuori nauttii. Ei enää pelkkiä titi-nallevideoita ja muovailuvaha.

Mitäs friikkiä ja koomista siinä on, että ottaa asioista selvää ja tutustuu tutkimuksiin? Ja mitä tulee perhepetiin, sormiruokailuun ja tassutteluun, niin niistähän puhutaan neuvolassakin, eli ei se mitään marginaaliporukan salatiedettä ole. Minusta on vain fiksua, että haluaa tietää ja oppia. Ainakin parempi kuin se, ettei ole yhtään kiinnostunut mistään ja menee vaan perstuntumalta joka paikkaan.

Eivätkä nuo mainitsemasi asiat mitään "iäkkäämpien äitien" juttuja ole - yhtä lailla niitä harrastavat nuoremmat äidit. Mutta tietysti joka ikäluokassa on niitä, jotka tyrmäävät kaikki ajatukset turhana ja humpuukina ja ajattelevat, että mitään ei tarvitse lukea tai miettiä.

Kiva, että nautit nyt vihdoin lasten kanssa olosta. Itse olen huomannut, että kaikenikäisten lasten kanssa olosta voi nauttia.

Se on totta, että biologia ja kulttuuri ovat lisääntymisen suhteen ristiriidassa. Oikeaa ikää lisääntymiselle ei voi kuitenkaan katsoa vain biologiasta - onhan se varmaan ihan selvä, ettei suurimman osan kohdalla olisi mitään järkeä hankkia lapsia 20-vuotiaana. Ei kuitenkaan voida sanoa, että 30-vuotiaan lisääntyminen on keinotekoista, kun silloin kuitenkin on vielä ihan hedelmällisessä iässä. Myös oma halu saada lapsia ajoittuu useimmilla siihen ikään, kun taas 20-vuotiaana vastentahtoisesti ja omaan elämänkaareen nähden liian aikaisin aloitettu perheen perustaminen olisi keinotekoisempaa.

Itse nautin kovasti kun on lapset jo tehty ja nuorempikin jo vähitellen murkkuikää aloittelee. Tosiaan monella mun ikäisellä on pieniä lapsia nyt eikä aikaa vissiin paljoa jää mihinkään. Muistan kun silloin nuorena saatiin eka lapsi, miten se oli mukana kaikkialla, mutta nyt monet 30-40 vuotiaat pikkulasten vanhemmat ei oikein pysty mitään kun on pieni lapsi. :)

Eihän se elämä minkään suunnitelman mukaan kai kellään mene, eikä menny meilläkään, mutta olen kuitenkin tosi tyytyväinen ja ajattelen, että näin on paras. Lapset on isoja ja itsekin olen vielä aika nuori. Parasta olisi, jos saisin hoitaa vielä joskus lastenlastenlapsia.

Uusimmat

Yhteistyössä