Mitä vanhempi isä ja äiti, sitä enemmän mutaatioita lapsissa. Miltäpä näyttää tulevaisuus, jos synnyttäjät ovat luokkaa 40, joka käytännössä on naisen geneettinen rupsahtamisikä?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Mitä vanhempi isä ja äiti, sitä enemmän mutaatioita lapsissa. Miltäpä näyttää tulevaisuus, jos synnyttäjät ovat luokkaa 40, joka käytännössä on naisen geneettinen rupsahtamisikä?
Jos synnyttäjän ikää tarkastellaan tältä kantilta, niin paras ikä on oikeasti pirun korkealla. 37 vuodessa. Tässä vaiheessa on jo monet riskitekijät kohollaan, mutta kongnition, oppimisen ja älyllisen puolen suhteen ollaan niin paljon voitolla, että 37 on hyvä kompromissi parhaaksi iäksi äidille.
Isän korkea ikä altistaa monelle mielen sairaudelle.
Meillä on munasolut hedelmöitetty 35v iässä. Lapset olen synnyttänyt 40 ja 42 vuotiaana.
Eli meioosi on alkanut 35v iässä? Siinäpä ne ituradan mutaatiot tulevat, jos on tullakseen.
Oi, sittenhän mä pääsen nauttimaan ajasta ihan kahdestaan miehen kanssa!Mistäs nautit kymmenen vuoden päästä kun elämää puolet jäljellä, suorituksia siinä listalla nolla ja koti huutaa tyhjyyttä.![]()
Eli ei haittaa, jos jälkipolvessa on monenlaisia muita (somaattisia) sairauksia (ja riskejä), jotka perityvät siitä eteenpäin, kunhan vain äly on ok?
Mitä yrität sanoa? Että lapsemme ovat jotenkin viallisia?
Kerro lisää noista somaattisista sairauksista, siis tutkimuksia, missä tuo on todennettu. Vai onko tämä vaan omaa ajatustasi?
muutama randomisti poimittuna ...
https://en.wikipedia.org/wiki/Paternal_age_effect
http://science.psu.edu/news-and-events/2014-news/Makova10-2014
http://www.pnas.org/content/111/43/15474.long
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4086015/
- Haldane, J. B. S. Ann. Eugen. 13, 262–271 (1947).
Show context- Kong, A. et al. Nature 488, 471–475 (2012).
Show context- Sanders, S. J. et al. Nature 485, 237–241 (2012).
Show context- O’Roak, B. J. et al. Nature 485, 246–250 (2012).
Show context- Neale, B. M. et al. Nature 485, 242–245 (2012).
No joo. Mitä nyt tuossa katsoin noita, niin tutkimuksia oli tehty ikävälillä "Maternal age of study participants ranged from 25 to 59" eli en yhtään ihmettele että mutaatiot kasvavat, kun ikähaarukka on tuo. Katselin jotain kuvaa, niin esim. 25-vuotiaan ja 40-vuotiaan mutaatio muutokset eivät paljon toisistaan poikenneet. Joten sorry, ei nyt ihan vakuuttaneet nämäkään tutkimukset minua.
Sun vanhemmat taisi olla pitkälle yli 40v. kun sut saivat.
Sinun ongelmasi. Fakta on se, että mitä vanhempi solu, sitä enemmän mutaatioita. Siitä ei vain pääse yli eikä ympäri. Pätee kaikkeen elämään. Vain ihminen on niin tyhmä, että lisääntyy keinotekoisesti vasta vanhempana. Kaikki muu eliökunta lisääntyy parhaimmassa iässään. Ihmisellä se on ollut n. 20v tienoilla.
Väärin. Eikä poista edelleenkään faktoja, vaikka kuinka aukoisit minulle päätäsi (sormiasi).
Mikä on minun ongelmani? Sekö, että nuo tutkimukset eivät nyt ihan olletkaan niin kuin sanoit? Toki solut vanhenevat, se on selvä. Ja kyllä niistä tutkimuksista näki, että todellakin mutaatiot kasvoivat kiihtyvällä tahdilla, kun 59-vuotta lähestyi, mutta ei tosiaan n. 40-vuotiaaksi mennessä mitenkään merkittävästi, kuten tässä nyt selkeästi vihjailet. Mutta harva enää kyllä lisääntyy lähempänä 59-vuotta. Niin ja kaikki eivät yksinkertaisesti halua lisääntyä 20-v, en minä ainakaan.
Olen tehnyt lapset nuorena eikä ikinä ole kaduttanut. Omia isovanhempia en ole koskaan nähnyt, kun vahemmat ovat lapsikatraan nuorimpia. Kyllä sitä on pohtinut kaikenlaista vuosien varrella - tuo on aivan totta! Mummo kuulemma on kasvattanut kaalia aikoinaan. Vasta viime aikoina äiti ihmetteli, että se kaalin taimien upotusliuosko sen äidin kuolinsyy olis ollutkn? Siis ei niitä kukaan ole selvittänyt, minkä takia kuolivat pois - ei muidenkaan!Sinun ongelmasi. Fakta on se, että mitä vanhempi solu, sitä enemmän mutaatioita. Siitä ei vain pääse yli eikä ympäri. Pätee kaikkeen elämään. Vain ihminen on niin tyhmä, että lisääntyy keinotekoisesti vasta vanhempana. Kaikki muu eliökunta lisääntyy parhaimmassa iässään. Ihmisellä se on ollut n. 20v tienoilla.
Ite seurannu noita iäkkäämpiä äitejä pikkuvauvojensa ja taaperoidensa kanssa niin ovat aika friikkiä porukkaa. Jotenkin koomista, kun ovat lukeneet kaikki mahdolliset uusimmat tutkimukset ja suositukset ja yrittävät sitten elää niiden mukaan ja hössötys on sitten sen mukaista. On perhepetii, on luomuruokaa, on sormiruokailuu, on tassuttelua ja mitä kaikkea vessaviittomia nyt onkin. Aika luonnotonta musta 4-kymppiselle.
Itse nautin nyt koululaisten ja teinien elämästä ja siitä, että lapsista on jo oikeasti seuraa ja heidän kanssaan voi tehdä sellaista, mistä sekä aikuinen että lapsi/nuori nauttii. Ei enää pelkkiä titi-nallevideoita ja muovailuvaha.
Sinun ongelmasi. Fakta on se, että mitä vanhempi solu, sitä enemmän mutaatioita. Siitä ei vain pääse yli eikä ympäri. Pätee kaikkeen elämään. Vain ihminen on niin tyhmä, että lisääntyy keinotekoisesti vasta vanhempana. Kaikki muu eliökunta lisääntyy parhaimmassa iässään. Ihmisellä se on ollut n. 20v tienoilla.
Mahtaako olla tutkimusta noin pitkään pakastettuna säilytettyjen hedelmöitettyjen sukusolujen myöhäisemmistä vaiheista.Mitä yrität sanoa? Että lapsemme ovat jotenkin viallisia?