Täällä toinen 4 lapsen äiti. Lapset 5, 3, 1 v ja 2kk. Ensimmäisen lapsen kanssa olin kotona vanhempainvapaan, isä vielä kotona hoitovapaalla 6 kk. Vapaan jälkeen isäkin palasi töihin ja esikoinen meni kokopäivähoitoon.
Kun jäin uudestaan 2. vanhempainvapaalle (esikoinen 2v 2kk), otin vanhemman kotiin vain siksi, kun muutimme ja hoitopaikka olisi vaihtunut. Emme halunneet kaikkia muutoksia kerralla, uusi koti, vauva ja hoitopaikka. Mutta jos olisimme pysyneet vanhassa kodissa olisin pitänyt esikoisen osa-aikaisena 10 pv/kk hoidossa.
Kun vanhempainvapaa taas loppui, menin töihin ja mies jäi hoitovapaalle noin puoleksi vuodeksi. Tämän jälkeen menivät kokopäivähoitoon. Esikoiselle oli kova paikka aloittaa hoito uudestaan pitkän kotonaolon jälkeen. Kunnhän ensimmäisen kerran aloitti hoidon, se sujui ongelmitta.
Kun taas jäin 3. vanhempainvapaalle jätimme molemmat vanhemmat lapset 10 pv/kk hoitoon.
Syyt:
1. tutut hoitajat & kaverit ja menivät mielellään hoitoon = sosiaalinen puoli hoidossa, eikä tartte raijata kaikkia kellon kanssa kerhoon jossa olisi oudot hoitajat ja lapset (mies vei esikoisen muutaman kerran kerhoon kun oli kotona, mutta kerhon hoidon laatu oli ala-arvoista)
2. ei olisi taas vaikeaa aloittaa hoitoa noin vuoden jälkeen kun menemme molemmat töihin
3.vauva saa edes muutaman päivän viikossa, jolloin mennään hänen rytminsä ja tarpeiden mukaan, eikä aina vaan isompien lasten
Mies oli taas muutaman kuukauden kotona hoitovapaalla kun menin vanhempainvapaan jälkeen töihin. Hoitovapaa sattui kesäkuukausille, joten halusi säästää ja ottaa kaikki kotiin 3. kuukaudeksi Oli kuulemma hieman.. haastavaa.. Ja taas kaikki menivät kokopäivähoitoon kun mieskin palasi töihin.
Ja nyt taas olen vauvan kanssa 4. vanhempainvapaalla ja kaikki kolme isompaa ovat 10 pv/kk hoidossa. Syyt edelleen samat kuin yllä. Ja täällä ei ole perhekerhoja ym kuin 1krt/2kk. Seurakunnan kerhopaikat ovat täynnä ja haetaan vain syksyisin. Enkä turhaan halua pompottaa lapsia paikasta toiseen.
Palaan taas töihin vanhempainvapaan jälkeen ja mies jää kotiin. Nyt hän tosin ilmoitti ettei jää kaikkien 4 kanssa yksin. Joten hän laittaa jo muutamaa kuukautta etukäteen vanhemmat lapset kokopäivähoitoon. Tässä kunnassa se on vielä mahdollista lakimuutoksen jälkeenkin. Ja tietenkin annan laittaa vanhemmat kokopäivähoitoon vaikka on itse kotona. Hän ei tunne jaksavansa ja se on ok. Vaikka lapset ovat "itse tehty ja haluttu", on myös järkevää tiedostaa omat rajoitteet. Ja ottaa apu sieltä mistä saa, vaikkakin sitten päiväkodista. Ja maksamme ihan täydet maksut koko ajalta, emme saa alennuksia. Ja mielummin suon sen juniorille, että saa olla isänsä kanssa kaksin, kuin laittaisin hänetkin hoitoon muiden kanssa kun isä ei uskalla jäädä kaikkien kanssa kotiin.
P.s. Toivottavasti se toinen 4 lapsen äiti (ensimmäinen kommetti ketjussa) myös kotiopettaa lapsensa - ne kun on tehty niin täytyyhän ne myös opettaa itse