Mummoudesta höperöitynyt anoppi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli ongelmani on anoppini, joka on mennyt "sekaisin" lastemme myötä. Aihe on nyt ajankohtainen jälleen, kun esikoisemme on kaksivuotias ja kuopus kolme kuukautta, ja nämä ovat siis anopilleni ainoat lapsenlapset. Älkää käsittäkö väärin, anoppini on mielestäni ihmisenä ihan mukava ja varmasti tarkoittaa hyvää, mutta mielestäni hän tunkeutuu liikaa osaksi perhe-elämäämme ja minulla ei nyt pienen vauvan kanssa meinaa riittää hermot. Tuntuu että anoppi muuttui kivasta ja vähän höperöstä ihmisestä päsmäröiväksi ja rajansa tuntemattomaksi mummoksi kun esikoisemme syntyi.

Anoppini ruinaa vauvaamme hoitoon, aivan kuten yritti ruinata jo esikoistamme muutaman viikon ikäisenä. Minä en halua antaa vielä vauvaa hoitoon varsinkaan anopille, jolla fyysinen terveys jo estää vauva kokonaisvaltaisen hoidon. Hyvä kun sylissä pystyy pitämään, ja silloinkin yleensä niin että hänelle asetellaan vauva syliin. En tiedä mitä anopin päässä kulkee sitten, kun ajattelee että voisi hoitaa vauvan kanniskelut ja nostelut yms. vai ajatteleeko että vauva vain nukkuisi sängyssä tuon ajan. Emme ole jättäeet hänelle esikoistamme hoitoon, emmekä jätä kuopustakaan. Esikoisen perässä tällä hetkellä anoppi ei pysyisi edes kymmentä sekuntia kunnostaan johtuen. Toki kun esikoisen "taaperoaika" on kunnolla ohi, hän pääsee mummolaan yksinkin. Haluan että lapsillani on mummoon hyvät suhteet, mutta en voi laittaa lapsia hoitoon hänelle noin pieninä, kun lasten fyysinen turvallisuus ei ole taattu, ja vauvaa en muutenkaan vielä laittaisi. Pyrimme kuitenkin näkemään mummoa hyvinkin usein, jotta saisivat tuolloin viettää aikaa. Mummo ei tätä oikein tahdo ymmärtää, ja tuntuu että hän sukuineen painostaa meitä asian suhteen.

Tämä ei ole ainoa ongelma, vaan toinen on yletön soittelu ja arjessamme "mukana elo", mikä häiritsee minua vaan ei miestäni. Toki ymmärrän että kuulumisia vaihdetaan ja kyläillään puolin toisin, mutta en ihan oikeasti jaksa selittää anopille vauvan vaatevalintoja eri keleille ja muutenkin tapaamme hoitaa häntä. Esikoisen kohdalla olin kiltimpi, mutta nyt olen pyytänyt jo mieheltänikin jämäkkyyttä asian suhteen, ettei alkaisi arkemme menoja ja vauvamme hoitoa niin tarkasti hänelle selostamaan. Anoppi on itse ollut työtön ja lasten kanssa kotona, joten ilmeisesti lastenhoito on jotain mistä hän kokee ylpeyttä ja haluaisi kovasti päteä siinä. Minulla inhottaa, että hän soittelee lähes joka ilta meille. Mies ei onneksi aina vastaa, kun teemmehän tuolloin lasten kanssa omia puuhiamme ja elämme sitä omaa arkeamme.

Välimme ovat hyvät, mutta tilanne on kärjistynyt näissä hormonihuuruissa siihen, että olen alkanut omassa mielessäni vähän inhoamaan anoppia, ja tunnen puistatusta kun hän puhuu lapsistani "mummon lapsi"-juttuja yms. Tiedostan toki, että kyse on minun oman pään sisäisestä ongelmasta, mutta minua ihan oikeasti ahdistaa "vauvan ryöstö" -puheet ynnä muut anopin höpinät, joilla ilmeisesti purkaa tätä ettei saa lapsia vielä hoitoon. Koen myös loukkaavana, että anoppi utelee miten hoidamme lapsiamme, ja vaivihkaan koittaa kertoa miten hänen mielestä niitä pitää hoitaa.

Ei minulla oikeastaan mitään kysyttävää edes ole, kunhan halusin ajatuksiani purkaa. Tässä oli vain murto-osa anoppiin liittyvistä ongelmista, mutta helpottaa kun saa kirjoittaa ajatuksiaan muille. Miehelle en oikein viitsi koko sydämestäni asiasta avautua. Kenties kaipaisin kohtalotovereita. Pahoittelut pitkästä viestistä!

Täältä saat kohtalotoverin! Oi miten helpotti lukea, että meillä ei ole ihan samanlaista.
Meillä on pari vuotias esikoinen ja vielä suvulta ja anppilta salassa pidetty maha-asukki. Jo kauhulla odotan, mitä tapahtuu kun saavat tietää...
Meillä siis esikoista ruinattiin hoitoon synnäriltä asti eikä meinatti millään uskoa, että halutaan olla ekat viikot rauhassa ja toipua (pitkä, uuvuttava synnytys, eppari yms.)
Itse olen selvinnyt anopin ja tätien hoitoon ruikutuksesta vain olemalla jämpti. Mies antaisi taas kaiken periksi. Ilmoitat vain, että ei, emme aio antaa hoitoon vielä ja että teette asiat omalla tavallanne. Jos ei mene jakeluun niin ette mene kylään. Kurjaa, mutta pitää anopin, aikuisen ihmisen ymmärtää, ettei ole lapsen äiti.
Meillä otetaan edelleek yhteen lapsen asioista. Muutaman viikon visiittitauko tekee ihmeitä eikä itsellä pala hermot niin nopeasti. Anopilla on oikeus lapsenlapseensa, mutta kyllä äidillä on myös oikeuksia. Meillä esimerkiksi viimeksi ilmoitti kynivänsä pojan ihanat kiharat, vaikka ollaan ilmoitettu jo viidesti että ei leikata. Nyt ensi kuussa pitäisi kertoa raskaudesta. Varmaan alkaa kolmas maailmansota siitäkin...

Täältä saat kohtalotoverin! Oi miten helpotti lukea, että meillä ei ole ihan samanlaista.
Meillä on pari vuotias esikoinen ja vielä suvulta ja anppilta salassa pidetty maha-asukki. Jo kauhulla odotan, mitä tapahtuu kun saavat tietää...
Meillä siis esikoista ruinattiin hoitoon synnäriltä asti eikä meinatti millään uskoa, että halutaan olla ekat viikot rauhassa ja toipua (pitkä, uuvuttava synnytys, eppari yms.)
Itse olen selvinnyt anopin ja tätien hoitoon ruikutuksesta vain olemalla jämpti. Mies antaisi taas kaiken periksi. Ilmoitat vain, että ei, emme aio antaa hoitoon vielä ja että teette asiat omalla tavallanne. Jos ei mene jakeluun niin ette mene kylään. Kurjaa, mutta pitää anopin, aikuisen ihmisen ymmärtää, ettei ole lapsen äiti.
Meillä otetaan edelleek yhteen lapsen asioista. Muutaman viikon visiittitauko tekee ihmeitä eikä itsellä pala hermot niin nopeasti. Anopilla on oikeus lapsenlapseensa, mutta kyllä äidillä on myös oikeuksia. Meillä esimerkiksi viimeksi ilmoitti kynivänsä pojan ihanat kiharat, vaikka ollaan ilmoitettu jo viidesti että ei leikata. Nyt ensi kuussa pitäisi kertoa raskaudesta. Varmaan alkaa kolmas maailmansota siitäkin...
Rajan vedon ymmärrän. Mutta uhkailut ja kiristys on lapsellista myös sinun kohdalta. Mitä hemmetin väliä sillä on jos kysytään että saisiko lasta hoivaan? Se on vaan kysymys, hyvät ihmiset relatkaa. Joskus tuntuu siltä että siitä lapsesta saadaa oiva välikappale miniä ja anopin väliseen skismaan. Sillä on hyvä kiristää.

Sitä en toki hyväksy että anoppi leikkaisi ilman lupaa lapsen hiukset. Mitäs luulet, tekisikö hän niin vai oliko vaan tässkin kysymys toteamuksesta "pojan hiukset voisi leikata?" Vai oliko muoto tosiaan "kun vaan saa pojan käsiini niin leikkaan hiukset !" Mä epäilen että ensimmäinen mutta skismojen vuoksi se kuullaan jälkimmäisen mukaisesti.

Anopista ei tarvitse tykätä. Mutta aikuisia meidän täytyy olla, vaikka se anoppikaan eibsitä olisi. Lapsella on oikeus luoda omanlainen suhde isovanhempiin, eikä sellainen jota värittää äidin/isän ja isovanhempien aikuisten ongelmat.

Ja ihan ohimenne, jos anoppi pyytää lasta hoitoon =anoppi kuvittelee olevansa lapsen äiti? Höpöpöpö. Relaa.

Tulipahan vain mieleen, että meneekö tässä asiassa yleisesti syyt ja seuraukset sekaisin? Eli naiset antavat helpommin lapsensa omalle äidilleen jo vauvana hoitoon ja kuuntelevat (ja ehkä jopa kyselevät) neuvoja, kun taas anoppi nähdään sekaantujana ja motkottajana. Tämän seurauksena tyttöjen lapset ovat jo pienestä pitäen läheisempiä kuin poikien lapset. Sitten myöhemmin valitetaan, kun poikien lapset eivät pääse niin usein hoitoon tai saa niin paljon lahjoja kuin tyttöjen lapset...
ihan juuri näin se menee. se mummo sieltä isän puolelta, on se kauhee päsmäröivä eukko, joka pysyköön pois lastenlasten elämästä.

ihan juuri näin se menee. se mummo sieltä isän puolelta, on se kauhee päsmäröivä eukko, joka pysyköön pois lastenlasten elämästä.
Siltä pahasti vaikuttaa... tosin ap sanoi ettei hänen vanhempansakaan ole hoitoon lapsia saanut. Mutta valitettavan usein juuri se anoppi on se jolle "tilaa" ei löydy äidin mielestä. Kun taas samalla omalta äidiltä saadun neuvot ja hoitokyselyt ei lainkaan haittaan.

Sinällään varmaan hyvin inhimillinen reaktio. Omalta äidiltä siedetään ehkä enemmän kun tuttu ihminen. Anoppi on taas kuitenkin vieras ja luonnostaan vieraiden puuttumista omaan elämään karsastetaan. Ihan sama jos naapurin pena tulee neuvomaan miten lumityöt pitäis tehdä. Siitä vetäisi suurin osa herneet nenään, eikä edes kuuntelisi vaikka Penan ohje olisi hyvää. Pääpaino olisi kuitenkin siinä "kuka se on neuvomaan - osaa mä muutenkin". Anopin kohdalla pitäisi kuitenkin muistaa että vaikka hän on äidille "vieras", sille syntyneelle lapselle hän on lähisukulainen.

Omat lapset jo isoja, ja alan jo ymmärtään isovanhempirn "hössötyksen" ,silloin kun lapset oli pieniä, jo omalla kohdallani. Vauva-aika on hitsin lyhyt eikä sitä oikein ehtinyt ruuhkavuosina tajuta. Nyt nautin suuresti kun saan vaikka 4kk kummitytön syliini tulee mieleen omat lapset ja toisaalta se vaan on niin uskomattoman ihana ihme, pieni ihminen.

Siltä pahasti vaikuttaa... tosin ap sanoi ettei hänen vanhempansakaan ole hoitoon lapsia saanut. Mutta valitettavan usein juuri se anoppi on se jolle "tilaa" ei löydy äidin mielestä. Kun taas samalla omalta äidiltä saadun neuvot ja hoitokyselyt ei lainkaan haittaan.

Sinällään varmaan hyvin inhimillinen reaktio. Omalta äidiltä siedetään ehkä enemmän kun tuttu ihminen. Anoppi on taas kuitenkin vieras ja luonnostaan vieraiden puuttumista omaan elämään karsastetaan. Ihan sama jos naapurin pena tulee neuvomaan miten lumityöt pitäis tehdä. Siitä vetäisi suurin osa herneet nenään, eikä edes kuuntelisi vaikka Penan ohje olisi hyvää. Pääpaino olisi kuitenkin siinä "kuka se on neuvomaan - osaa mä muutenkin". Anopin kohdalla pitäisi kuitenkin muistaa että vaikka hän on äidille "vieras", sille syntyneelle lapselle hän on lähisukulainen.

Omat lapset jo isoja, ja alan jo ymmärtään isovanhempirn "hössötyksen" ,silloin kun lapset oli pieniä, jo omalla kohdallani. Vauva-aika on hitsin lyhyt eikä sitä oikein ehtinyt ruuhkavuosina tajuta. Nyt nautin suuresti kun saan vaikka 4kk kummitytön syliini tulee mieleen omat lapset ja toisaalta se vaan on niin uskomattoman ihana ihme, pieni ihminen.

Onhan asia toisaalta niinkin, että oma äiti tietää missä tyttärensä raja menee. Meillä ainakin ihan jo teini-ikä on aiheuttanut sen, että äitini ja isäni eivät varmasti kehtaisi olla liian hössöjä. Mies puolestaan on aina ollut kovin kiltti, ja täten varmasti hänellä ja äidillään on erilainen suhde kuin minulla ja äidilläni. Kyllä meillä nämä hoitoasiat menevät ihan lasten ehdoilla, eikä niin että annetaan mummojen toteuttaa innostustaan lasten kustannuksella, mikä käy kyllä ilmi aiemmista viesteistäni.

Mielestäni minullakin on oikeuksia tunteisiini siinä missä anopillani, mutta toki tämä ei saa aikanaan vaikuttaa lapsen suhteisiin. Siitäkin olen kyllä kirjoittanut jo. Kyllä äitien kuuluukin olla vähän omistushaluisia lastensa suhteen tiettyyn rajaan asti, siihenhän onnistunut kiintymyssuhdekin juontaa juurensa. Lapsi kiintyy äitiin, mutta myös äiti kiintyy lapseensa ainutlaatuisella tavalla. Kyllä siinä tulee ristiriitaisia tunteita itse kullakin, kun joku tavallaan alkaa tallomaan äitiyden reviirille. Meillä kyllä voin sanoa täysin rehellisesti, että äitini ei minu neuvo ja lapsiamme ruinaa hoitoon. Varmaan käyttäytyisi toki eri tavalla, jos meillä olisi keskenämme erilainen dynamiikka.

Kiitos kaikille kommenteistanne. Minä kyllä jaksan anoppiani paljon paremmin, kun sain vähän purkaa ajatuksiani ja tunteina, jotka kuitenkin koen ihan normaaleiksi.

Ap

Rajan vedon ymmärrän. Mutta uhkailut ja kiristys on lapsellista myös sinun kohdalta. Mitä hemmetin väliä sillä on jos kysytään että saisiko lasta hoivaan? Se on vaan kysymys, hyvät ihmiset relatkaa. Joskus tuntuu siltä että siitä lapsesta saadaa oiva välikappale miniä ja anopin väliseen skismaan. Sillä on hyvä kiristää.

Sitä en toki hyväksy että anoppi leikkaisi ilman lupaa lapsen hiukset. Mitäs luulet, tekisikö hän niin vai oliko vaan tässkin kysymys toteamuksesta "pojan hiukset voisi leikata?" Vai oliko muoto tosiaan "kun vaan saa pojan käsiini niin leikkaan hiukset !" Mä epäilen että ensimmäinen mutta skismojen vuoksi se kuullaan jälkimmäisen mukaisesti.

Anopista ei tarvitse tykätä. Mutta aikuisia meidän täytyy olla, vaikka se anoppikaan eibsitä olisi. Lapsella on oikeus luoda omanlainen suhde isovanhempiin, eikä sellainen jota värittää äidin/isän ja isovanhempien aikuisten ongelmat.

Ja ihan ohimenne, jos anoppi pyytää lasta hoitoon =anoppi kuvittelee olevansa lapsen äiti? Höpöpöpö. Relaa.

En ole tuo kenelle vastasit, mutta täytyy sanoa, että kiristystä ja uhkailua en tuosta edellisen viestistä löytänyt. Jotkut ihmiset ovat vain sellaisia, etteivät ymmärrä sosiaalisia rajoja. Kun poika menee naimisiin, pojan ydinperhe on pojan vaimo ja lapset.
Meillä ei ole anopin kanssa ollut ongelmia, mutta apen kanssa kyllä. Tulivat yllätysvierailulle heti sairaalasta kotiutumisen jälkeen ja olisivat jääneet yöksi jos ei oltaisi kielletty. Lisäksi heitetään vitsiä, että annetaan täysimetyksellä olevalle vauvalle suklaata kun vanhempien silmä välttää. Vitsi tai ei, niin ei tehnyt mieli antaa lasta hoitoon kun ei voi olla täysin varma tekevätkö oikeasti niin.
Siskoni anoppi taas oli leikannut kysymättä lapsen kiharat ja rumasti vielä! Kyllä näitä löytyy. Silloin täytyy vaan pistää tiukat rajat, jos ei muu auta.

Lapsella on oikeus luoda omanlainen suhde isovanhempiin, mutta silloinkin täytyy kunnioittaa vanhempien kasvatusperiaatteita esim minkä ikäiselle annetaan karkkia, mitkä ovat sallitut rangaistuskeinot yms. Jollekin voi esim tulla yllätyksenä, että lapsen haukkuminen tai lapselle huutaminen ei ole suotavaa vanhempien mielestä.

Tosiaan meillä ei ole todella pitkän välimatkan vuoksi lapset olleet hoidossa minunkaan vanhemmillani. Esikoinen on ainoastaan hyvin tutuksi tulleiden hoidossa, kuten samalla paikkakunnalla asuvien kummien ja tätien luona. Mielestäni vieraan paikkakunnan mummolaan ovat lapsen valmiita vasta paljon isompana. Tuli mieleen vain tuosta, että yleensä naisen vanhemmat hoitavat lapsia enemmän. En usko myöskään että miehen sisko hankkii lapsia.

Enpä usko että tähän on selviä vastauksia edes, mutta on mukava kuulla kommentteja ja purkaa ajatuksia. Yksi kirjoittaja mainitsi, että on ihan normaalia että mies ja äitinsä puhuvat puhelimessa päivittäin. No minun mielestäni ei ole normaalia aikuisilla ihmisillä, mutta ei minulla se häiritse että he puhuvat keskenään, vaan se että keskustelut ovat tasoa että anoppi utelee kaiken perhe-elämästämme ja yrittää päteä kaikkeen lastenhoitoon liittyvään asiaan. Minä en itse aina vastaile edes anopille puhelimeen, mutta silloin kun vastaan niin hän utelee ja hössöttää aivan mahdottomasti. Joskus saattaa jopa alkaa lässyttää minulle, niin kuin olisin meidän vauva. Ette uskokaan kuinka epätodelliselta sellainen tilanne tuntuu, kun toinen lässyttää puhelimen päässä "Aaai että, oooi, aaaai" ja kuvittelee että lässyttää vauvalle, joka on siis sängyssään nukkumassa kun minä puhun hänen kanssaan puhelimessa... Kyllä minulla nämä puhelut, ja samoin kuin jatkuvat utelupuhelut miehelleni, häiritsevät.

Arvostan toki anoppiani joissain asioissa, mutta en suostu pitämään häntä taivaan lahjana perhe-elämällemme, vain koska on mieheni äiti ja hänet kasvattanut. Nyt on meidän vuoromme olla vanhempia. Ei minunkaan äitini soittele minulle päivittäin, ja yritä neuvoa vauvan hoidossa tai ylipäätään yritä pompotella meitä minkään asian suhteen.

Ap

Tulee vähän fiilis että ap ei anna anoppinsa muodostaa läheisiä suhteita lapsiin koska omat vanhemmat asuvat kaukana ja suhde heihin jää etäiseksi.

Sääli ettet tajua että myös lapsesi jäävät jostain paitsi.

Ap en tiedä luetko ketjua enää mutta halusin kertoa, että sinulla on kohtalotoveri. Välillä olen ollut niin kypsänä koko anoppisuhteeseen, että tuntuu, että voisin räjähtää.
Meillä anoppi ja myös appi ovat melko rajattomia meidän perheen suhteen. Meidän lapsemme ovat heidän ainoat lapsenlapsensa. Miehellä on myös veli mutta hän ei todennäköisesti omaa perhettä perusta, joten anopin huomio on kokonaan meidän lapsissamme. Meillä anoppi ei tule neuvomaan lastenhoidossa mutta joitakin kertoja on tehnyt niin, että on toiminut omavaltaisesti lasten suhteen ja kävellyt meidän yli. Lisäksi inhoan sitä, että meille saatetaan tulla ilmoittamatta ja joskus jopa avaimilla sisään, vaikka olemme kotona. Jos asioista huomauttaa heittäydytään marttyyriksi ja kuittaillaan asiasta naamioidusti tilaisuuden tullen. Tähän asiaan liittyy niin paljon kaikkea vuosien varrelta, etten jaksa kaikkea edes kirjoittaa. Jossain vaiheessa tilanne muutaman muun asian kanssa johti siihen, että mietin jopa eroa miehestäni.
Tällä hetkellä tilanne on välillä ok, välillä minulla kiehuu yli. Ollaan tehty niin, että mies käy paljon lasten kanssa ilman minua mummolassa ja sekin on helpottanut asiaa. Antaisin myös lapsia heille mielellään hoitoon mutta tuntuu, ettei siihen ole oikein kiinnostusta. Helpompi heille, kun mies tai minä hoidetaan ja he kuorii kermat päältä.
Itsellä on välillä myös olo, että pitäisi purkaa asiaa mutta kenelle. Miehelle ei viitsi valittaa eikä kaveritkaan varmaan jaksa kuunnella, jos itsellään ei ole vastaavasta kokemusta. Uskon myös, etteivät appivanhemmat tarkoita pahaa vaan ovat vain ajattelemattomia. Voimia sinulle, onneksi oletkin jo miettinyt hyviä tapoja pärjätä tilanteen kanssa ja mies on kanssasi hoitoasiasta samaa mieltä!

• Tykkää
Reactions: Nelda
Minusta ap on ajatellut asioita kaikkien kannalta ja toimii järkevästi. Meillä asuu anoppi myös kaukana ja lapset yökyläili yksinään vasta kun itse halusivat eli 4-5-vuotiaina. Vaikka anoppi on fyysisesti hyväkuntoinen. Jos mummoa tavataan muutaman kerran vuodessa, ei minusta pientä lasta ole syytä jättää yksikseen hoitoon ennenkuin lapsi osaa ilmaista oman tahtonsa. Omat vanhempani asuvat lähempänä ja hoitivat lapsia kyllä muuten, mutta yökylässä sielläkin esikoinen oli vasta pari vuotiaana.

Toki näissä asioissa vaikuttaa lapsen luonne (ainakin se pitäisi huomioida), äidistä puhumattakaan, mutta eiköhän tärkeintä ole lapsen turvallisuuden tunne ja fyysinen turvallisuus. Ei se mitä aikuiset haluavat.

Minä ymmärrän ihan täysin ap:ta siinä, että lasta ei halua eikä voi jättää fyysisiä rajoitteita omaavalle isovanhemmalle yksin hoitoon. Minunkin 60-v. anopilla on niin paha hermokipu ja toimintarajoitteita aivoverenvuodon seurauksena toisessa kädessä, ettei hän voi nostaa lasta eikä kipujen ja lääkkeiden vuoksi kykyne reagoimaan vaarallisiin tilanteisiin tarpeeksi nopeasti. Hänellä tosin on appi anopin tukena ja siksi olemme useasti uskaltaneet antaa 2,5v villin poikamme yökylään ja hoitoon. Mutta ilman appea emme uskaltaisi - ja mies on tästä ihan täysin samaa mieltä. Sitä paitsi emme itsekään halua väsyttää sairasta anoppia liikaa, vaikka hän mielellään ottaisi pojan omien sanojensa mukaan vaikka viikoksi hoitoon. Mutta kun selvästi väsyy jo parin tunnin puistoleikeistä, niin pidempi hoitojakso on täysin mahdotonta.

Ja toisekseen ymmärrän myös tuon lastenhoitoasioiden arvostelun. Meillä ei anoppi syyllisty tähän - päinvastoin - mutta oma äidinäitini on ollut ihan kamala pojan syntymästä lähtien. Hän on mm. sanonut, että tukehdutan pojan, kun nukutin häntä vauvana makuupussissa pakkasella vaunuissa; pilaan hänen terveytensä antamalla välillä valmisruokaa; palellutan hänen varpaansa kesällä +20-asteessa sisällä, kun en laita sukkia jalkaan; altistan hänet flunssalle, kun pidän kesähelteellä ikkunoita auki; olen saanut lastenlääkärit uskomaan että pojalla on infektioastma, vaikkei kuulemma voi olla hänen mukaansa jne jne.

Vaikka kuinka yrittäisi antaa tuollaisten juttujen mennä toisesta kotvasta sisään ja toisesta ulos, niin ne jäytää, vituttaa ja saa aikaan todella pahan mielen. Eikä niitä kukaan jaksa kuunnella, jos jatkuvalla syötöllä niitä kuulee vuodesta toiseen.

Tsemppiä Ap:lle! Loppujen lopuksi jokainen perhe, siis ydinperhe eli sinä+miehesi+lapsesi, tekevät omat ratkaisut, jotka ovat parhaat teidän perheellenne. Jos koette, että ei ole ok antaa lasta hoitoon vauvavuotena niin se on aivan oikea päätös teille. Ja jos koette, että mummille ei voi antaa lasta hoitoon edes vauvavuoden jälkeen hänen sairauksien vuoksi, niin voit olla täysin tyytyväinen päätökseenne ilman mitään huonoa omatuntoa tai tarvetta selittää sitä kenellekään. Te päätätte ja te elätte myös päätöstenne kanssa, kaikkien muiden mielipiteet ja valitukset voivat olla ns. "white noise" -taustakohinaa. Mieluummin tulevaisuudessa toteat eläneesi omaa elämääsi vaikkakin sitten lapsen kautta kuin, että olisit elänyt muiden ihmisten ehdoilla. Kunhan lapsenne kasvavat onnellisina ja terveinä ja te vanhemmat olette tyytyväisiä, niin kaikki kunnossa. Ja hyvä, kun tulit tänne avautumaan ja purkamaan sydäntäsi. Parempi niin kuin pitäisit asian itselläsi ja antaisit sen painaa mieltäsi, joka vaikuttaisi mahdollisesti mielialaasi ja jaksamiseesi.

Tämä mielipiteeni on oman kokemukseni perusteella. Valtaosa lapseni vauvavuodesta meni sukulaisten valitusten ja tunkeilevien neuvojen aiheuttamien paineiden tunnemyrskyssä, joten aika pitkään meni ennenkuin ymmärsin olla ottamatta liikaa stressiä muista ihmisistä, olivat ne sitten anoppeja, tätejä tai omia äitejä.

Toivottavasti hormonit tasaantuvat pian ja pystyt vaikka antaa ikävien kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Olet paras äiti lapsillesi, muista se aina kun tulee paha mieli ikävistä kommenteista. Ihanaa kesää teille!

Yhteistyössä