Te joilla on aina siistiä. Miten ihmeessä onnistutte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mä en oikeasti käsitä, miten se on mahdollista, että toisilla on aina niin siistiä ja puhdasta. Minä puunaan vessan melkein joka päivä ja imuroin yleiset tilat pari kertaa viikossa. Kerran kuukaudessa siivoan koko kodin aivan täydellisesti joka ikistä nurkkaa myöten. Kettiön pinnat pyyhin illalla puhtaiksi ja astiat tiskaan/laitan koneeseen.

Silti meillä ei ole mitenkään todella siistiä ja puhdasta. Kyllä esim. keittiön tuolien selkänojiin yms jää sormenjälkiä jne? Pyyhittekö tuolit joka päivä? Keittiön kaappien oviin jää myös sormenjälkiä ja länttejä. En jaksa jynssätä keittiön kaappien ovia kuin kerran viikossa + näkyvimmät jäljet tietty heti pois. Vessassakin tuntuu aina olevan joku hammastahnaroiske jossain ja eteinen on aina hiekassa. Aamuisin ei ehdi pedata sänkyjä.

Te joilla on aina niin siistiä ja puhdasta. miten se onnistuu?

Mä en oikeasti käsitä, miten se on mahdollista, että toisilla on aina niin siistiä ja puhdasta. Minä puunaan vessan melkein joka päivä ja imuroin yleiset tilat pari kertaa viikossa. Kerran kuukaudessa siivoan koko kodin aivan täydellisesti joka ikistä nurkkaa myöten. Kettiön pinnat pyyhin illalla puhtaiksi ja astiat tiskaan/laitan koneeseen.

Silti meillä ei ole mitenkään todella siistiä ja puhdasta. Kyllä esim. keittiön tuolien selkänojiin yms jää sormenjälkiä jne? Pyyhittekö tuolit joka päivä? Keittiön kaappien oviin jää myös sormenjälkiä ja länttejä. En jaksa jynssätä keittiön kaappien ovia kuin kerran viikossa + näkyvimmät jäljet tietty heti pois. Vessassakin tuntuu aina olevan joku hammastahnaroiske jossain ja eteinen on aina hiekassa. Aamuisin ei ehdi pedata sänkyjä.

Te joilla on aina niin siistiä ja puhdasta. miten se onnistuu?

Ne jättää elämän elämättä. Ne vaan siivoaa ja stressaa.

Meillä pyyhitään sormenjäljet ja roiskeet heti kun ne huomataan, imuroidaan joka toinen päivä keittiö ja muut tilat kaksi kertaa viikossa, lattiat mopataan kerran viikossa, niin että matot viedään ulos ja tampataan. Pölyt pyyhitään kaikilta pinnoilta kerran viikossa, keittiö siivotaan joka ilta. Lelut ja muut tavarat siivotaan paikoilleen joka ilta. Yleensä keittiön iltasiivouksen yhteydessä tarkistan kaapin ovet tms, siihen ei mene kuin 30 sekuntia kun ne pyyhkäisee. 150 m2 ja 5-henkinen perhe, lisäksi kaksi pitkäkarvaista kissaa. Päivätöissä kumpikin vanhempi. Ja ihan siistiä on kyllä aina.

Meillä on mahdollisimman vähän koriste-esineitä (= vähemmän pölyä), jokaiselle tavaralle oma paikkansa jonne palautuu käytön jälkeen ja jokainen perheenjäsen siivoaa itse jälkensä lapset mukaanlukien (lapsille opetettu omien jälkien siivoamista pienestä pitäen). Ainoat mitkä ei millään tunnu löytävän lapsilla paikkaansa ovat kengät, mutta se on meille vanhemmille pieni vaiva kun kaikki muu sentään löytää paikalleen. Keittiöpinnat siivotaan ruokailun jälkeen ja talo siistitään illalla (eipä siinä montaa minuuttia mene kun on aina yleissiistiä) niin on mukava tulla töistä kotiin seuraavana päivänä.

• Tykkää
Reactions: Spukka
Meil on about aina siistiä ja puhdasta, kissankarvoja lukuun ottamatta. En koe olevani mikään himosiivoaja, mut siivoan sotkuja sitä mukana ku niitä tulee. Tiskauksen ja ruoan jälkeen pöytien ja rähmäkäpäläjälkien pyyhkiminen, lelut siivotaan ennen uusien leikkien aloittamista, iltaisin pöydät ja lattiat tyhjäks niille kuulumattomista tavaroista, imurointi muutaman kerran viikossa ym. Tommosia parin minuutin juttuja pitkin päivää, niin ei sitä sotkua ehdi kauheasti kertymään. Tosin meillä ei sotkijoitakaan ole ku 1 + 1 + kissa.

Olen neuroottinen siivoaja. Kyllä mä itsekin uskon, että kyse ei ole vain siivoamisesta vaan tavasta saada kontrolloida.
Imuroin melkein joka päivä. Kerran viikossa pesen kaikki talon lattiat, tuuletan "kaiken mahdollisen", pyyhin. Pölyt joka paikasta, ptuhon ruokapöydän tuolit joka puolelta, kettiön kaapit ja tasot pyyhin joka päivä. Siivoan joka päivä vähintää tunnin. Viikkosiivous kestää n 2h.

No meillä on "suhteellisen" siistiä. Imuroidaan kerran viikossa. Kaikki ryönät ym. pyyhitään tai siivotaan pois, kun niitä tulee. Likaiset astiat menee suoraan astianpesukoneeseen. Pöytä pyyhitään ruokailun jälkeen. Lapset siivoavat lelunsa ennen nukkumaanmenoa. Mutta löytyyhän niitä sukkia ja jotain pieniä leluja sohvan alta aina imuroidessa.
Mun mielestä on ihan kiva, että on sellaista inhimillisen siistiä ja puhdasta, mutta en mä mikään himojynssääjä ole.

Juuri näin. Täydellisen siisti koti tarkoittaa elämättä jäänyttä elämää. Eipä tulisi mieleenikään tuhlata tätä ainutkertaista elämää puunaamiseen.
Mitäs jos toisille elämä tarkoittaa siistiä ja seesteistä kotia? Ei likaa, vaate ja krääsävuoria eikä pölykoiria?

Meillä on siistiä. Siivotaan ehkä 30 min päivässä, sen minkä sinä saatat viettää esim netissä tai tv:n ääressä (itse en halua tuhlata ainutkertaista elämääni telkun tuijotteluun). Ei puhdas koti ihmeitä vaadi - tekosyistä luopumista lähinnä. Eihän tavaroiden paikalle laitto voi aikuiselle ongelma olla?

Eipä mennyt montaa viestiä kun sottapytty tuli puolustelemaan likaista kotiaan. :D
Niinpä. Sotkuinen ja likainen koti kertoo elämän hallinnan ongelmista. Ei ole "elämän"pilaamista jos laittaa astiat koneeseen sen sijaan että jättää ne pöydälle haisemaan. Ei ole elämän pilaamista jos poimii lattialle pudonneen ruuan tähteen roskiin. Eikä todellakaan ole elämän pilaamista jos palauttaa käyttämänsä tavaran paikkaan mistä sen otti- tai kiikuttaa likaiset vaateet pyykkikoriin.

Näitä ikiteinejä löytyy aina. Koti kuin kaatopaikka

Öh, ei meillä kyllä kuljeta likaisilla käsillä lähmimässä tavaroita ja ovia! Tuolit pyyhin ehkä pari kertaa vuodessa, eikä niissä silloinkaan ole mitään likaisia sormenjälkiä, vaan pölyä. Kaapin ovissa sama homma, keittiössä enintään kerran kuussa on ihan tarpeeksi tiheä tahti KUN EI SOTKE! Meillä pestään aina kädet kotiin tullessa, vessakäynnin jälkeen ja tottakai jos vaikka ruokaa tehdessä ne likaantuvat - likaisilla käsillä ei yksinkertaisesti kosketa yhtään mihinkään.

Hammastahnaroiskeet pyyhkäisen kylpyhuoneessa samalla kun puhdistan kasvoveteen kastetulla pumpulilla kasvot. Eli sen jälkeen kun naama on pyyhitty, pyyhkäisen saman pumpulin puhtaalla puolella hanan ja mahdolliset roiskeet peilistä. Aikaa menee ehkä 5 sekuntia, mutta paikat pysyy puhtaana.

Sängyn petaus taas vie luokkaa 30 sekuntia, eli vähän pöljää perustella sen tekemättömyyttä kiireellä...

Kun siivoaa sitä mukaa kuin sotkua tulee niin koti pysyy siistinä. Ainoastaan lasten leikkien suhteen joustan, leluja niitä kulkeutuu joka paikkaan mutta illalla lapset siivoaa ne paikoilleen. Päivällä ne saa leikkiä vapaasti. Paitsi jos ne on imuroimisen tiellä niin sitten käsken keräämään ne pois. Imuroin päivittäin, jonkun huoneen, en tee kerralla suursiivousta kun siivoan joka päivä vähän. Ihan helppoa, silti ehdin tehdä paljon muutakin enkä ole mikään neuroottinen siisteyden suhteen vaikka meillä ei näy likaa ja pölyjä koskaan ja kaikki tavarat (paitsi ne lelut) on melkein aina paikallaan.

Tuohon vaikuttaa aika lailla opittu asenne. Itse jos olen menossa keittiöön ja näen sohvalla likaiset sukat, nappaan ne autonaattisesti mukaani ja laitan saman tien pyykkikoriin sen kummemmin ajattelematta.
Kun mies kulkee sohvan ohi, ei hän rekisteröi sukkia. Jos sanon, niistä, hän kertoo siivoavansa ne kohta. Sitten mies asettuu sohvalle tunniksi keräämään voimia, että jaksaa siivota. Tunnin päästä hän nousee ja kysyy, että mitäs minun pitikään tehdä. Sen jälkeen hän tarttuu jo sukkiin, mutta unohtuu lukemaan myös sohvalle jäänyttä lehteä. Tovin siinä vietettyään hän tajuaa, että on nälkä, joten ottaa vähän välipalaa. Sitten vähän hartioita venyteltyään ja rystysiä paukuteltuaan hän vihdoin korjaa sukat ja lehden sohvalta ja ehkä jopa laittaa muutaman lelun lattialta lelulaatikkoon. Sitten istahtaa sohvalle ja ihailee siivousurakkansa tulosta. (ja todennäköisesti riisuu sukat jalastaan ja jättää ne siihen sohvan nurkkaan).

Mitä väliä sillä on, onko siistiä, jos se ei ole itselle aidosti tärkeää? Jos se on vain asia, jota tekisi muiden vuoksi, tai siksi että kuvittelee, että varsinkin naisihmisen kuuluisi nauttia siististä kodista ja jatkuvasta puunauksesta ollaksen kunnon nainen? Ennen siivoaminen oli naisen ainoa tapa kontrolloida elämäänsä, kun se oma koti oli ainoa paikka missä elämä vietettiin. Toisaalta 1900-luvun alun ihanne siististä kodista oli rahvaan hygieniakasvatusta, kun savupirteissä syljettiin räät lattioille ja sitten ne lattialla konttailevat vaippahousut pistelivät herkkua suihinsa ja siinä sitä oltiin.
Nykyään hyvin harva koti on epähygieenisen likainen. Ja mitä sitten. Nainen voi käyttää aikansa miten haluaa. Jotkut käyttää sen siivoukseen, jotkut johonkin muuhun.
Minä siivosin hullun lailla kun lapset olivat pieniä, koska silloin sitä siivottaaa oli, asunto oli ahdas ja epäkäytännöllinen ja vaati siivoamista. Nykyään lapset ovat kasvaneet, asunto on iso ja käytännöllinen ja siivoamisen tarvetta ei ole. Jos nykyäänkin siivoaisin tunnin päivässä niin olisihan täällä siistiä. Mutta en koe sitä tarpeelliseksi.

Älä ikinä kerää miehen sukkia äläkä kippoja mitä jälkeensä jättää. Konsti 1 siinä.

Siivoa omat jäljet heti eikä sittenku huvittaa.

Älä aloita monta keitosta yhtaikaa.

Älä osta hienoa sokeria, ei keksiä eikä leipää - ne murenee.

Hanki iso kompostiastia, minne laitetaan suoraan hedelmien ym kuoret. Pohjalle kuusenhavuja tai muuta, missä ilma kiertää,

Lamppuja joka puolelle niin, että pöly näkyy hyvin - tulee mopattua ohikulkiessakin.

Eteisen ovelle pikkumatto, joka pudistellaan aina kun siinä on roskaa. Kengät tietysti pois aina kun sisälle tullaa, jo oven taakse. Laita siihen esteitä, että on pakko kumartua alas:-)

Peilit laitetaan sinne missä on kasveja: saavat valoa molemmilta puolilta ja mielellään joku lamppu siinä. Pikkuesineet lasikaapissa.

Kirjahylly täytetään niin, että samankokoiset PIENET kirjat pinotaan toiseen reunaan lappeelleen, isommat pystyyn pituusjärjestykseen sen pinon vierelle niin, että vielä niiden päälle mahdollisesti voi laittaa jotain peliä tai muuta kevyttä, minkä sitten nostaa pois, kun tarvitsee alta otakin ottaa esille. Idea on siinä, ettei pyyhittävää pölytilaa jää ollenkaan, kun siinä on aina jotakin hyllyn yläosaan saakka. Toimii!

Ristiveto niin, että laittaa samaan aikaan ropelin pyörimään ja aina imuroinninkin jälkeen tekee sen, niin ei laskeudu ilmassa leijuvat hiukkaset tasoille.

Eri asia, haluaako olla yksin siinä huippusiistissä huushollissa vai haluaako jakaa sen perheen kanssa. Räpijät ulkoruokintaan- menetelmä näyttää olevan tavallisempaa;-)
J.K. askarrella saa niin paljon kuin haluaa. Niistä tuleva aines ei ole sotkua eikä likaakaan. Tahmaiset ovet ovat, mutta siitä selviää käsienpesulla. Voi voi jos sitäkin täytyy vielä jollekin opettaa...:-(

Meillä on aina siistiä kun kotiin tulee vieras kyläilemään.
Muutoin pidän kiinni viikkosiivouksesta ja lasten kasvaessa teini-ikään olen alkanut vaatia heidänkin osallisuutta myös yhteisten tilojen puhtaanapidosta.
Salaisuus onkin siinä, että tavarat, huonekalut jne. on mietitty niin, että pikasiivouksen pystyy tekemään vartissa ja koti on siivottu. Sekä tietysti siinä, että koti tosiaankin pidetään järjestyksessä.
Kaikella on oma säilytystilansa ja tavaraa ei ole paljoa. Vain välttämätön.

"Good moms have sticky floors, dirty ovens, and happy kids." Tällaisen kyltin löysin itävallan lomalta ja ripustin vuosi sitten keittiöön. Hyvä kun ripustin, sillä nyt kun on 7 vkoa vanhat kaksoset ja 2,5v esikoinen, niin eipä paljon tahroja ja roskia jatkuvasti siivota.

Meillä 79m2 kokoinen talo siivotaan kerran viikossa imuroimalla, pölyt pyyhkimällä ja vessat pesemällä. Samalla pahimmat tahrat poistetaan. Luuttuan ja tamppaan varmaan 3kkn välein, jos enää sitäkään jatkossa. Lelut siivotaan pois joka ilta, pyykkiä on kaksi koneellista päivässä ja keittiön pinnat pidetään puhtaana. Lakanat vaihtuu 2 viikon välein.

Muuhun en pysty enkä haluakaan, sillä muuten loppuu voimat. Sieluun koskee siivoushulluna, mutta koskee se silloinkin jos tässä kaaoksessa alan vielä siivota ylimääräisiä. Hengissä ollaan näinkin ja oon nähnyt paskaisempiakin koteja, joskin myös paljon siistimpiä.

astiat heti koneeseen, tavarat käytön jälkeen paikoilleen, ei ylimääräistä tavaraa vaan mitä ei tarvita laitetaan kiertoon, 2 krt viikossa imurointi, roskat heti ulos jne. Pienillä teoilla on iso merkitys sen suhteen että on suht siistiä.

Yhteistyössä