Siisti asunto on haaskatun elämän merkki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierailija876
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vierailija876

Vieras
Mitä mieltä tuosta lauseesta? Luin tuon Iltasanomien jutun kommenttiosioista ja ei voi kuin nauraa tuolle. Kuulostaa, että joku yrittää selitellä omaa sotkuisuuttaan tuolla.

Meillä on yleensä siistiä, joskus pientä sekaisuutta, eikä meidän elämä mitenkään haaskattua ole. On paljon mukavampaa olla kotona kun on siistiä eikä tavarakasoja joka paikassa. Eikä siivous nyt niin paljon aikaa vie, että siinä elämäänsä haaskaisi. Jos pitää perussiisteyttä yllä, niin ei se siivous vie älyttömiä aikaa. Jos pitää ensin raivata koko koti, että pääsee imuroimaan yms. niin kyllähän se siivoaminen aikaa silloin vie.

Toinen lause mikä pisti silmään tuolta ja alkoi huvittamaan oli tämä: Niillä on se sekasotku aivoissa, kuten kaikilla pakkomielteisillä.

Siis oikeasti. :D Mä inhoan siivoamista joten ole todella kaukana pakkomielteisestä. Mä kuitenkin viihdyn kodissa jossa on siistiä ja tavarat suurinpiirtein paikoillaan.

no toi on totta kun esim teen suursiivouksen kämpilläni noh en siis kuunaa piirun tarkasti koskaan mut sitkun on siistiä niin ei vituta enään niinkää ja o nsaannut aikaseksi sit se sotku vaan johtaa siihe nvälinpitämättömyyde nkeirteeseen oon oppinu jo nauttimaan puhtaan pyykin tuoksusta :D mut sitten on niitä natsei jotak valittaa pienestäkin kuinka kamalaa se on aj se on taas yli siisteyshulluilua

Mä olen huomannut että ne jotka siivoaa ja pistää lapsensakin pitämään siisteyttä yllä, jaksavat muutenkin olla lastensa kanssa.

Poikkeuksiakin on, ja jotkut epäsiistit äidit voi olla paljon lasten kanssa.

Kyllä ainakin itsestä tuntuu, että kun on vastikään palannut täysipäiväisesti töihin ja on pienet lapset, iso talo ja koira, niin kyllä se ihan peruskotitöiden hoitaminen vaan vie paljon aikaa.

Eli meillä kyllä on useimmiten aina jossain sotkua ja likaa, mutta sellaista kohtalaista tasoa koitetaan pitää yllä. Tiskikone pyörii, pyykkikone pyörii ja imuri pörrää, mutta rojua vaan on aina ympäriinsä (leluja ja vaatteita) ja vessat pestään kun muistetaan (viimeistään kun joku tulee kylään..). En osaa pitää siistiä koko ajan, ei vaan tunnu kerkiävän.

Ja kyllä arki-illat on niin lyhyitä, et kiva on lasten kanssa muutakin tehdä yhdessä kun lukea iltasatu. Niin kotityöt on useimmiten aika minini-panostuksella. Sitten kun lapset on nukkumassa, niin itsekin on ihana rauhoittua huilaamaan sohvalle telkkarin eteen tai lukemaan tms.

Jos vaihtoehtoina on imurointi (30-40 min) tai lenkille lähtö (1h), valitsen ehdottomasti jälkimmäisen. Jotku imuroi esim hiekkaa eteisestä kerran päivässä. Mitä järkeä? Kukaan ei siihen kuole. Minä imuroin kerran viikossa ja muun ajan nautin elämästä.
Tiskit laitetaan päivittäin koneeseen, mutta ei siihenkään kuole, vaikka ne joskus jää pöydälle. Jos on jotain kivempaa puuhaa, tiskit joutaa odottamaan.

Mulle koti on hektisen työn vastapaino ja erittäin tärkeä paikka. Siksi kodin tulee olla myös sen näköinen että täällä viihtyy. Kävelen kotona pääsääntöisesti paljasjaloin joten kamala hiekkamäärä ei tule kyseeseen. Muutenkin tykkään rauhallisesta, myös visuaalisesti, ymp
Ristössä. Notkuva tiskipöytä ei sellaista tarjoa.

Mun elämässä menisi paljon hukkaan jos hyppäisin kotoani alvariinsa jos johonkin harrasteeseen tai kissanristiäisiin (niissä saan olla työnpuolesta riittämiin). Se että käytän päivässä vajaa 30 min yhteensä yleiseen siisteyteen ei ole paljon. Kotikin meillä on rakennettu "työtaakkaa" ajatelle sopivan kokoiseksi (en halua siivouksen vuoksi isoa taloa), on paljon avaraa tilaa jonka imurointi onnistuu alle 10 minuutissa arkena, tavaroille on kaapit ja paikat. Ja vessan nyt huuhtasee parin päivän välein (menee ehkä 3 minuuttia kun ei ole päåsdyt paskat pinttyyn).

Mä en ymmärrä miten jollekin siivous on muka niin iiiiiso juttu? Kun vähän kattoo touhujaan, niin koti pysyy järjestyksessä. Laiskuutta siivottomuus on (jos jaksaa viimeisin voimin laittaa lautasen tiskipöydälle niin kyllä sitä pitäs jaksaa se koneeseenkin laittaa)

Otsikko on täysin oikeassa. Meillä talon perusimurointiin menee 40 min, eikä tähän sisälly edes listojen, hankalien paikkojen ja nurkkien nuohousta. Sitä ennen pitää tavarat, vaate- ja lehtikasat raivata, johon menee huomattavasti enemmän aikaa kuin itse imurointiin. Vessojen pesu kestää yli 15 min. Näitä teen niin harvoin kuin mahdollista, koska mieluiten käytän sen tunnin tai pari päivästä omaan harrastukseeni ja lasten asioihin.

Pakollisiin päivittäisiin rutiineihin eli ruokailuihin, tiskeihin, pyykkeihin ja lasten harrastuskuskauksiin menee joka tapauksessa lyhyestä illasta töiden jälkeen niin iso osa, ettei enää jää aikaa ja jaksamista riitä muuhun kodin puunaamiseen. Paljon mielummin käytän loppuajan johonkin itselleni mieleiseen tekemiseen. En todellakaan halua tuhlata elämääni siivoamiseen, kuten anoppini ja äitini tekevät.

...Siisti koti=Mahdollisimman vähän tarpeetonta tavaraa, vaatteita ja kaikkea muutakin.

Esim pöydän pyyhkiminen. Onnistuu parissa sekunnissa jos pöydällä ei ole kaikenmaaliman liinaa ja tablettia. Ja kun nekin pitää pyyhkiä ja/tai pestä.

Otsikko on täysin oikeassa. Meillä talon perusimurointiin menee 40 min, eikä tähän sisälly edes listojen, hankalien paikkojen ja nurkkien nuohousta. Sitä ennen pitää tavarat, vaate- ja lehtikasat raivata, johon menee huomattavasti enemmän aikaa kuin itse imurointiin. Vessojen pesu kestää yli 15 min. Näitä teen niin harvoin kuin mahdollista, koska mieluiten käytän sen tunnin tai pari päivästä omaan harrastukseeni ja lasten asioihin.

Pakollisiin päivittäisiin rutiineihin eli ruokailuihin, tiskeihin, pyykkeihin ja lasten harrastuskuskauksiin menee joka tapauksessa lyhyestä illasta töiden jälkeen niin iso osa, ettei enää jää aikaa ja jaksamista riitä muuhun kodin puunaamiseen. Paljon mielummin käytän loppuajan johonkin itselleni mieleiseen tekemiseen. En todellakaan halua tuhlata elämääni siivoamiseen, kuten anoppini ja äitini tekevät.
Miten ihmeessä vessan pesuun saa meneen 15min ??!? Päästöt pinttyyn sen niinkö?? Kai se on vaikea pestä kun päällystetty p**lla.

Ja miten iso lukaali teillä on? Vai onko perinteinen ihan täyteen tupattu talo? Vähennä roinaa niin 100 neliöökin imuroi mennen tulle 10 minuutissa. Helppohan se niitä tekosyitä on keksiä sille että päästää oman omaisuuden rapistumaan.

Ei ole vieläkään sulle välähtänyt miksi moinen kaaos teillä aina? Asuuko teillä tonttuja jotka läjää lehtiä väärään paikkaan? Ja samat tontut käy tekemässä vaatekasoja pitkin asuntoa? Niiden muodostumiseen ei voi vaikuttaa?

Äärilaiskat ei jaksa viedä pyykkiä muutamia askeleita käyttäen pyykkiin. Ja onhan se toki mahdottomuus lehden lukemisen jälkeen laittaa lehti koriin. Ja ennen kaikkea ihan mahdoton pistää lapsia edes sen verran vastuuseen jäljistään että korjaa astia/laittaa tavarat paikalleen etc.

Nää sottapytyt tunnistaa työ ja koulu elämäsdäkin. Tekosyitä löytyy aina olla tekemättä jotain edes auttavan järjestelmälillisesti. Tahi silke ettei epämiellyttäviä juttuja tee mieli tehdä. Oma koti on monen elämän suurin sijoitus...ja sen annetaan rapautua.

Meillä kämpän imurointi kestää pienen ikuisuuden. Jo yhtä sohvaa imuroi ainakin 10 minuuttia, että saa lemmikin karvat irti, ja sitten se on taas seuraavana päivänä samanlainen. Ja sitten karvojen irrotus tuoleista, matoista, jne, niin johan menee imurointiin helposti parikin tuntia. Ja seuraavana päivänä kämppä on taas tasan yhtä räjähtäneen näköinen. Turha sitä on imuroida usein.

Jokseenkin tyhmä sanonta. Parempi käyttää se pieni hetki asioiden paikalleen laittamiseen, kun joka päivä tuhlata aikaa joka ainoan asian etsimiseen sekasorron keskeltä. Samoin tutkimustenkin mukaan mieli lepää ja luovuus kukoistaa paremmin siistissä ympäristössä, kun taas sotku lisää stressiä.

Jos ei sotke niin siivoukseen ei kauaa mene. :D eli esim. astiat suoraan koneeseen, roskat roskiin jne. Jos saa sen perus siisteyden pidettyä yllä, niin mulla ei ainakaan koko elämä kulu muuhun siivoukseen. Toisekseen kun mies ja lapset osallistuu, niin menee vielä vähemmän aikaa kun yksin tehdä kaikki.
Meillä on astianpesukone ja pesutorni, joten keittiö ja pyykit on hoidettu kuin itsestään. Lisäksi kun laittaa ruokaa, ja laittaa heti roskat roskiin, mausteet ja muut ruokakamat takaisin paikalleen jne. niin ei tarvi syömisen jälkeen siivota keittiötä. Tiedän tyyppejä, jotka saavat ruokaa laittaessaan sellaisen sotkun aikaan, että keittiö on kuin pommi olisi räjähtänyt ja sen siivoamiseen meneekin sitten paljon aikaa, kun seinistä lähtien kaikki on kuivuneiden roiskeiden peitossa. Kukin toki tyylillään, mutta helpommalla pääsee, kun siivoaa ruokaa tehdessä ja vähän katsoo miten huiskii menemään.
Mua ei pieni sekaisuus haittaa (lapset saa leikkiä missä tykkäävät jne.) mutta likaisuus haittaa. Etenkin keittiön ja vessan tulee olla puhtaat, vessasta pesen lavuaarin ja pöntön väh. joka toinen päivä ja vaihdan myös käsipyyhkeet. Tuohon menee ehkä minuutti aikaa ja vessa pysyy tärkeimmiltä osin puhtaana.
En koe, että elämä olisi mennyt hukkaan, vaikka meillä yleensä siistiä ja puhdasta onkin. :P

Siisteystasoja on erilaisia. Kliininen siisteys (valkoisuus) on ihan karmivaa. Normaali hyvä järjestys, mutta asunnossa elämisen merkkejä, on ihan jees.

Miten ihmeessä vessan pesuun saa meneen 15min ??!? Päästöt pinttyyn sen niinkö?? Kai se on vaikea pestä kun päällystetty p**lla.

Ja miten iso lukaali teillä on? Vai onko perinteinen ihan täyteen tupattu talo? Vähennä roinaa niin 100 neliöökin imuroi mennen tulle 10 minuutissa. Helppohan se niitä tekosyitä on keksiä sille että päästää oman omaisuuden rapistumaan.

Ei meillä mikään ole rapistunut. En vain viitsi tuhlata aikaa turhaan siivoamiseen. Tuplaa neliöiden ja vessojen määrä, niin alat olla lähempänä totuutta arvuutteluissasi.

Ei ole vieläkään sulle välähtänyt miksi moinen kaaos teillä aina? Asuuko teillä tonttuja jotka läjää lehtiä väärään paikkaan? Ja samat tontut käy tekemässä vaatekasoja pitkin asuntoa? Niiden muodostumiseen ei voi vaikuttaa?

Äärilaiskat ei jaksa viedä pyykkiä muutamia askeleita käyttäen pyykkiin. Ja onhan se toki mahdottomuus lehden lukemisen jälkeen laittaa lehti koriin. Ja ennen kaikkea ihan mahdoton pistää lapsia edes sen verran vastuuseen jäljistään että korjaa astia/laittaa tavarat paikalleen etc.

Nää sottapytyt tunnistaa työ ja koulu elämäsdäkin. Tekosyitä löytyy aina olla tekemättä jotain edes auttavan järjestelmälillisesti. Tahi silke ettei epämiellyttäviä juttuja tee mieli tehdä. Oma koti on monen elämän suurin sijoitus...ja sen annetaan rapautua.

Kuulut anoppini kanssa samaan idioottikastiin, joka arvottaa ihmisiä siivoamisen perusteella. No, joillekin on vaikeaa ymmärtää, ettei kaikille siivoaminen ole elämässä SE juttu. En näe mitään järkeä puunata jo ennestään siistiä kotia.

Ei riitä perusteluksi laiskuudelle. Jos on varaa 200+ neliöhin, on aikaa pyyhkästä vessa 2-3 kertaa vkossa puhtaaks. Miten viitsit kasvattaa lapset sikolätissä??

Kyse on ajan tuhlaamisesta, jos puhtaita paikkoja puunaa. Ei vessa tarvitse montaa kertaa viikossa pestä. Ylihygieenisyys tuottaa vain allergisia lapsia, se on ihan tutkittu juttu. Kuulostat pakkomielteiseltä siivousvimmasi kanssa.

Mä olen huomannut että ne jotka siivoaa ja pistää lapsensakin pitämään siisteyttä yllä, jaksavat muutenkin olla lastensa kanssa.

Poikkeuksiakin on, ja jotkut epäsiistit äidit voi olla paljon lasten kanssa.

Minun äitini teki kotityöt viimeisen päälle, mutta ei juurikaan viettänyt aikaa lasten kanssa. Minä olen äitiini verrattuna epäsiistimpi siivoushommien suhteen, mutta annan lapsille huomiota.

Minusta tuntuu että nää ahkerat siivoojat ei kyllä ole ihan oikeassa minuuttiensa kanssa.

Meillä 150m2 talo joten imurointiin menee paljon aikaa. Alakerta imuroidaan huomattavasti useammin, koska siellä sitä hiekkaa ja karvaa riittää. Oma piha on kiva juttu, mutta toki sitä hiekkaa ym kulkeutuu sitten sisällekin lasten vaatteissa ja varsinkin koiran tassuissa.

Vessoja on kaksi. Pytyn toki pesee minuutissa, mutta itse pesen myös lavuaarin, peilin ja pöytätason. Tarvittaessa lattian. Toisessa vessassa on pyykkien takia kauheasti tekstiilipölyä.

Ruoanlaitto, tiskikoneen täyttö ja tyhjennys, pöytien pyyhintä, pyykkien keräys ja levitys. Jo tähän menee vähintään se tunti. Plus sitten imuroinnit ja muut oikeat siivoukset.