Tapaamissopimus ei toteudu, kuinka toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tilanne siis se, että 2 kouluikäistä lasta kyseessä.

Alkuun oli paperilla viikko-viikko sopimus. Kumpikaan ei maksanut elatusmaksuja tai saanut elatustukea.

Nyt vuosi sitten muutettiin sopimusta niin, että lapset äidillä 10pvää ja isällä 18pvää, jolloin isä saa elatusmaksuja kelasta koska äiti on opiskelija.

Todellisuudessa lapset kuitenkin ovat olleet tuon viikko - viikko meiningin mukaan, eli tuo 10-18pvää ei ole koskaan toteutunut.

Sovittiin että kun äidillä alkaa työt opiskelun jälkeen niin muutetaan sopimus takaisin tuohon viikko-viikko - ei elatusmaksuja tai tukia. Koska näinhän se nytkin on todellisuudessa mennyt.

Nyt kuitenkin kun minulla on alkamassa työt, ja isä ilmoitti ettei todellakaan aio muuttaa sopimusta koska hän menettää siinä elatustuet. Ja kun minä menen töihin, joudun tietysti laskelmien mukaan maksamaan elatustukea isälle, koska sopimuksessa lukee 10-18pvää.

Todellisuuden todellisuus on nyt se että: Nuorempi lapsi on minulla 14pvää / kk. Ja lisäksi hän on minulla isänsä viikoilla n. 2-3 yötä, koska isä tekee vuorotyötä. Vanhempi lapsi on minulla hieman vähemmän, koska viihtyy paremmin isällään. Sanotaan että keskimäärin vanhempi on minulla n. 8pvää/kk. Isänsä iltavuorot hän on yleensä esimerkiksi isän puolen vanhemmilla.

Isä siis ei suostu nyt tekemään uusia sopimuksia koska herranjestas kun hänhän menettää tässä rahaa jos sopimus tehdään viikko-viikko.

Miten hitossa tätä pitää lähteä hoitamaan, kun nykyinen sopimus ei vastaa todellisuutta ollenkaan ja hän ei suostu totuudenmukaista sopimusta tekemään koska menettää siinä rahaa? lisäksi hän vetoaa mm. siihen että isompi lapsi on hänen vanhemmillaan hoidossa ( todellisuudessa isällään siis hyvin vähän koska on isovanhemmilla ja minulla enemmän) ja hänellä menee paljon enemmän rahaa lapsiin kuin minulla koska esimerkiksi vitamiinit kustantavat niin paljon ja plaaplaaplaa. Oikeasti minä maksan toisen lapsen kaikki vaatteet ym tarvikkeet ja isä toisen.

Ja siis minun tulevat tuloni ovat jokatapauksessa pienemmät kuin hänen tulonsa. Itselleni on ok tuo nollasopimus ettei kumpikaan maksa kummallekaan mitään, mutta hänelle ei koska hän menettää 300e jos sopimusta muutetaan.

Miten saan nyt todellisen sopimuksen tehtyä ja tuon ahneen paskan aisoihin.

Olette varmaankin tehneet lastenvalvojalla sopimuksen lasten huoltajuudesta. Nyt kun tuo sopimus ei toteudu, niin yksinkertaisesti otat yhteyttä lastenvalvojaannja kerrot hänelle asian. Sinä olet tässä vahvoilla, koska eksäsi se on tässä se joka ei ole pitänyt sopimuksesta kiinni. Voimia!

Ekana pitää sanoa että oli luettava tuo aloitus kahteen kertaan, niin sekavalta teidän vuoroviikot vaikuttaa. Kakarat seilaa milloin kenelläkin. Laittakaa nyt joku rytmi siihen oleiluun ja asumiseen ja sopimukset sen mukaan. Ei kai tossa nyt mun mielestäni kummankaan pitäisi mitään joutua maksamaan kun menot menee puoliksi muutenkin ja isovanhemmatkin saa osansa maksatuksesta. Lastenvalvoja on se osoite kyllä. Varaa aika ja ilmoita se isälle.

Onko sopimuksessa siis mainittu, että sopimus muutetaan, kun äidin työt alkaa?

Kysy isältä, että päästäänkö sopimukseen keskenään vai lähdetäänkö lapsenvalvojalle. Isälle voi tulla ongelmia, jos hän on nostanut kelan etuutta, johon hänellä ei ole ollut oikeutta. Tod. näk. kela perii nuo elarit takaisin.

Kiitos vastauksista.

Tosiaan sopimus on siis voimassa kesäkuun loppuun asti kun opiskelut loppuvat ja tämän jälkeen tehdään uusi sopimus ja isä ei suostu tekemään sellaista sopimusta jossa ei saa elatusmaksuja.

Hänelle ei siis sovi että tehdään viikko-viikko sopimus koska silloin hän menettää elatusmaksut joten hän haluaa että sopimus säilyy ennallaan ja minä joudun maksamaan elatusmaksuja vaikka lapset ovat puolet ja puolet oikeasti. Kyseessä siis pelkkä rahanahneus.

Kuinka tuo tapaamissopimuksen tekeminen menee sitten käytännössä tässä tilanteessa. Voiko isä vaatia että pitää lapsia enemmän elatusmaksujen toivossa vai onko minulla oikeus vaatia lapset viikko - viikko? Onko mitään mahdollisuutta että Isä saa tahtonsa läpi ja saa pitää lapsia enemmän ja minä joudun maksamaan elatusmaksuja?

Meillä on siis yhteishuoltajuus mutta lapset ovat isällään kirjoilla sen takia kun erosimme niin saivat pysyä samassa koulussa kun itse sain asunnon hieman kauempaa ja olisivat joutuneet vaihtamaan koulua jos olisivat muuttaneet minulle kirjoille.

Kiitos vastauksista.

Tosiaan sopimus on siis voimassa kesäkuun loppuun asti kun opiskelut loppuvat ja tämän jälkeen tehdään uusi sopimus ja isä ei suostu tekemään sellaista sopimusta jossa ei saa elatusmaksuja.

Hänelle ei siis sovi että tehdään viikko-viikko sopimus koska silloin hän menettää elatusmaksut joten hän haluaa että sopimus säilyy ennallaan ja minä joudun maksamaan elatusmaksuja vaikka lapset ovat puolet ja puolet oikeasti. Kyseessä siis pelkkä rahanahneus.

Kuinka tuo tapaamissopimuksen tekeminen menee sitten käytännössä tässä tilanteessa. Voiko isä vaatia että pitää lapsia enemmän elatusmaksujen toivossa vai onko minulla oikeus vaatia lapset viikko - viikko? Onko mitään mahdollisuutta että Isä saa tahtonsa läpi ja saa pitää lapsia enemmän ja minä joudun maksamaan elatusmaksuja?

Meillä on siis yhteishuoltajuus mutta lapset ovat isällään kirjoilla sen takia kun erosimme niin saivat pysyä samassa koulussa kun itse sain asunnon hieman kauempaa ja olisivat joutuneet vaihtamaan koulua jos olisivat muuttaneet minulle kirjoille.

Jos isällä ei ole mitään muuta syytä antaa tuolle omalle ehdotukselleen kun elarit, niin eihän se missään läpi mene. Ehdotat sen viikko/viikko-sopimuksen, jos mies ei suostu, niin menette sovitteluun ja sieltä mahdollisesti oikeuteen. Oikeudessa ei mene läpi miehen ehdotus, koska ne elarit on lapsia varten, ei vanhempaa. Ja tosiaan jos mulkuksi haluat heittäytyä, niin kerrot, ettei tuo nykyinen sopimus ole toteutunut ja isä on kusettanut kelasta rahaa.

• Tykkää
Reactions: Hyppymassu
Eli sinua ei haitannut yhtään sopimuksen pitämättömyys niin kauan kun muut veronmaksajat maksoivat laskun?
Nyt kun itse pitäisi omat lapset elättää, alkaa haittaamaan.

Jos isällä ei ole mitään muuta syytä antaa tuolle omalle ehdotukselleen kun elarit, niin eihän se missään läpi mene. Ehdotat sen viikko/viikko-sopimuksen, jos mies ei suostu, niin menette sovitteluun ja sieltä mahdollisesti oikeuteen. Oikeudessa ei mene läpi miehen ehdotus, koska ne elarit on lapsia varten, ei vanhempaa. Ja tosiaan jos mulkuksi haluat heittäytyä, niin kerrot, ettei tuo nykyinen sopimus ole toteutunut ja isä on kusettanut kelasta rahaa.
Itsehän tuo aloittaja on kusettanut, kun hänen ne elatusmaksut olisi sopimuksen mukaan pitänyt maksaa. Nyt maksattanut muilla, ja kun se ei enää onnistu, alkaa kitinä.

Itsehän tuo aloittaja on kusettanut, kun hänen ne elatusmaksut olisi sopimuksen mukaan pitänyt maksaa. Nyt maksattanut muilla, ja kun se ei enää onnistu, alkaa kitinä.

Minä en ole tässä ketään kusettanut koska minun ei ole missään vaiheessa pitänyt edes maksaa elatusmaksuja koska olen opiskelija ja lapset ovat viikko viikko. Entinen mieheni halusi tehdä tuollaisen sopimuksen siksi että saa Kelasta tuet sillä aikaa kun minä opiskelen ja tämän jälkeen sopimus piti muuttaa viikko viikko niin kuin lapset ovat olleet koko ajan.

Niinkuin aiemmin kirjoitin nythän ei suostukaan sopimusta muuttamaan viikko-viikko koska muuten hän ei saisi Kelasta rahaa ja todennäköisesti minulla ei edes jäisi maksuvaraa jotta voisin elatusmaksuja maksaa.

Minä haluan että mies ei saa elatusmaksuja turhasta koska ei pidä sopimuksesta muutenkaan kiinni

Minä en ole tässä ketään kusettanut koska minun ei ole missään vaiheessa pitänyt edes maksaa elatusmaksuja koska olen opiskelija ja lapset ovat viikko viikko. Entinen mieheni halusi tehdä tuollaisen sopimuksen siksi että saa Kelasta tuet sillä aikaa kun minä opiskelen ja tämän jälkeen sopimus piti muuttaa viikko viikko niin kuin lapset ovat olleet koko ajan.

Niinkuin aiemmin kirjoitin nythän ei suostukaan sopimusta muuttamaan viikko-viikko koska muuten hän ei saisi Kelasta rahaa ja todennäköisesti minulla ei edes jäisi maksuvaraa jotta voisin elatusmaksuja maksaa.

Minä haluan että mies ei saa elatusmaksuja turhasta koska ei pidä sopimuksesta muutenkaan kiinni
No miksi suostuit tuohon huijaukseen?

No miksi suostuit tuohon huijaukseen?

Meille lastenvalvoja sanoi että on ihan ok tehdä tällainen sopimus että isä saa elatusmaksut vaikka lapset olisivatkin jotenkin eri tavalla kuin sopimuksessa kunhan molemmat ovat sopimukseen tyytyväisiä. En itse tuota asiaa ajatellut silloin yhtään pidemmälle, koska isä noudatti silloin sopimusta.

Minä en ole tyytyväinen enää sopimukseen koska hoidan lapsia 80 prosenttia enemmän kuin ex-mieheni ja hän nostaa tuet jotka eivät edes hänelle kuulu.

Meille lastenvalvoja sanoi että on ihan ok tehdä tällainen sopimus että isä saa elatusmaksut vaikka lapset olisivatkin jotenkin eri tavalla kuin sopimuksessa kunhan molemmat ovat sopimukseen tyytyväisiä. En itse tuota asiaa ajatellut silloin yhtään pidemmälle, koska isä noudatti silloin sopimusta.

Minä en ole tyytyväinen enää sopimukseen koska hoidan lapsia 80 prosenttia enemmän kuin ex-mieheni ja hän nostaa tuet jotka eivät edes hänelle kuulu.
Niin, eli niin kauan kun joku muu maksoi, sinulle oli ihan sama. Nyt kun pitäisi itse maksaa, alkaa asia kiinnostamaan.

Niin, eli niin kauan kun joku muu maksoi, sinulle oli ihan sama. Nyt kun pitäisi itse maksaa, alkaa asia kiinnostamaan.

Onko sulla nyt joku ongelma ymmärtämisessä? Sanoin jo kertaalleen että joka tapauksessa en joudu mitään maksamaan koska tulot ovat pienet Ettei niistä mitään pysty maksamaan. Tajuatko tätä lausetta? Pointti on tässä se että en halua isän saavan jatkossa tukia koska hänellä ei ole siihen oikeutta.

Onko sulla nyt joku ongelma ymmärtämisessä? Sanoin jo kertaalleen että joka tapauksessa en joudu mitään maksamaan koska tulot ovat pienet Ettei niistä mitään pysty maksamaan. Tajuatko tätä lausetta? Pointti on tässä se että en halua isän saavan jatkossa tukia koska hänellä ei ole siihen oikeutta.
On. Koska oletettavaa on, että tulosi nyt tuskin jäävät ikuisuuksiin niin pieneksi, ettetkö joskus itsekin jotain joutuis maksamaan.

Mutta tässä oli vain kysymyksenä se että onko mahdollista että isä pystyy eväämään minulta viikko-viikko tapaamisoikeuden sillä verukkeella että saa tukia. Tosin tuskin hän sitä tulee lastenvalvojalla kertomaan että vain sen takia haluaa pitää lapsia enemmän jotta saa tuet, eiköhän Hän keksi muutakin tarinoita millä saisi tämän läpi. Kunhan vain rahaa saa.

Hän jopa ehdotti että pitää lapsia 20 päivää kuukaudessa jotta saa pitää tuet.

Aapee ei ole nostanut kelasta penniäkään elareita perusteettomasti, lasten isä sen tuen on hakenut ja rahat käyttänyt. Onko se sitten elatusapu, jos toisella vanhemmalla ei ole maksuvaraa? Joka tapauksessa valtion rahaa, jota on isä nostanut väärin perustein. Sitten kuitenkin lapset elänyt puolet kuukaudesta opiskelija-äidin tuloilla ja isä kerännyt rahat tyytyväisenä taskuun? Nyt on sitten valmis pitämään lapsia pari päivää enemmän, jotta voi kyniä äidiltä elarit? Hieno mies.

On. Koska oletettavaa on, että tulosi nyt tuskin jäävät ikuisuuksiin niin pieneksi, ettetkö joskus itsekin jotain joutuis maksamaan.

No kerropa yksikin hyvä syy minkä takia maksaisin elatusmaksuja miehelle joka tienaa enemmän kuin minä ja joka hoitaa lapsia vähemmän kuin minä? Tai minkä takia antaisin hänelle Kelan tuet joita hän ei enään edes ansaitse.

Niinkuin aiemmin kirjoitin nythän ei suostukaan sopimusta muuttamaan viikko-viikko koska muuten hän ei saisi...
Eli yhteisellä sopimuksella sovitte, että hän saa nostaa verorahoista tukia, kunnes sinä valmistut. Nyt hän ei haluakkaan luopua tästä huijaamastanne edusta. Sinä pelkäät, että joudut jossain vaiheessa itse maksumieheksi. Toivottavasti näin käykin.

No kerropa yksikin hyvä syy minkä takia maksaisin elatusmaksuja miehelle joka tienaa enemmän kuin minä ja joka hoitaa lapsia vähemmän kuin minä? Tai minkä takia antaisin hänelle Kelan tuet joita hän ei enään edes ansaitse.
Kerro sinä mielummin, miksi mielestäsi asia oli ihan ok, niin kauan kun me muut veronmaksajat maksoimme niitä elatusmaksuja.

Mutta tässä oli vain kysymyksenä se että onko mahdollista että isä pystyy eväämään minulta viikko-viikko tapaamisoikeuden sillä verukkeella että saa tukia. Tosin tuskin hän sitä tulee lastenvalvojalla kertomaan että vain sen takia haluaa pitää lapsia enemmän jotta saa tuet, eiköhän Hän keksi muutakin tarinoita millä saisi tämän läpi. Kunhan vain rahaa saa.

No ei taatusti mene tuollanen ehdotus läpi missään. Lapset on siis ollut koko ajan viikko/viikko? Ei ole lasten etujen mukaista muuttaa tapaamisten määrää vain, jotta vanhempi hyötyy rahallisesti! Onko sulla mitään todisteita asiaan liittyen tekstareissa?

No niin varmaan. Eihän hän kertomasi mukaan ole tähänkään saakka siinä onnistunut, joten miten nyt yhtäkkiä se onnistuisi.

No ei taatusti mene tuollanen ehdotus läpi missään. Lapset on siis ollut koko ajan viikko/viikko? Ei ole lasten etujen mukaista muuttaa tapaamisten määrää vain, jotta vanhempi hyötyy rahallisesti! Onko sulla mitään todisteita asiaan liittyen tekstareissa?

Minulta löytyy kaikki tapaamiset kalenterista sekä kaikki tiedot teksti viesteistä. Että todistusaineistoa kyllä on kaikesta. Laitoinkin juuri lastenvalvojalle sähköpostia asiasta.

Yhteistyössä