veljen vaimo narsisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
On päässyt vanhempiemme sydämeen luikertelemaan. Tapaamisissa ottaa yliystävällisen feikki roolin päälle ja kehuu vuolaasti kaikkea tai hakee itselleen tai lapsilleen kehuja. Tämä on todella ärsyttävää, on myös todella puhelias ja itse olen hiljaisempi. Kuvittelee olevansa muita parempi ihminen. Tuntuu että rooli pahenee koko ajan ja liioittelu. Minulle jää kohta vanhempieni silmissä se huonompi rooli. Ovat melkein jo adoptoimassa veljeni vaimoa lapsekseen. Ei nyt ihan mutta täysin hänen vietävissään. En varmaan voi tehdä mitään asialle? Koska olen se huonompi sisarus. Jolla elämä aina pilalla ja huono Yritän olla välittämättä mutta se ärsyttää kun veljeni vaimo suurentelee asioita. Vanhempani eivät näe hänen lävitseen.

Kuulostaa pikemminkin siltä, että kärsit huonosta otsetunnosta ja kadehdit veljesi vaimoa. Keskity itsesi kehittämiseen, äläkä turhaan vertaa itseäsi muihin.

Kuulostaa siltä, ettet ole koskaan ollut tekemisissä narsistin kanssa!

He ovat kaameita ihmisiä. Ja ap, olet kyllä heikolla, jos alat kapinoimaan häntä vastaan. He kun ovat niin taitavia manipuloimaan. Kääntää vanhempasi ja veljesi sinua vastaan.

Parasta vaan olla tapaamatta häntä, niin voit paremmin.

Kuulostaa siltä, ettet ole koskaan ollut tekemisissä narsistin kanssa!

He ovat kaameita ihmisiä. Ja ap, olet kyllä heikolla, jos alat kapinoimaan häntä vastaan. He kun ovat niin taitavia manipuloimaan. Kääntää vanhempasi ja veljesi sinua vastaan.

Parasta vaan olla tapaamatta häntä, niin voit paremmin.

Tunnetko tuon veljen vaimon paremminkin?
Narsistit ovat aivan kamalia ihmisiä, mutta tuon ap:n viestin perusteella ei kyllä voi tehdä minkäänlaista diagnoosia kyseisestä ihmisestä.

Onko siitä oikeasti haittaa, että vanhempasi pitävät miniästään? Olen nähnyt huonoja anoppi-miniäsuhteita ja siksi pidän parempana suhteita, joissa tullaan toimeen keskenään, vaikka tunteet eivät täysin aitoja olisikaan. Miniänkin on mukavampi olla suvussa, jos saat muutamalla ystävällisellä sanalla hyväksyntää. Positiivinen, ystävällinen ja toiset huomioiva ihminen hyväksytään joukkoon paremmin kuin sellainen, joka puhuu toisista pahaa.

Oman anoppini tyttären tyyli oli sellainen, että kaikki miniät haukuttiin anopille selän takana. Jos mitään haukuttavaa ei ollut, niin sellaista keksittiin itse. Siskonsa juttuihin kyllästyneenä mieheni laittoi välit poikki siskoonsa. Negatiiviset suhteet ovat liian kuluttavia ja tuhoavia.

En ole haukkunut veljelleni hänen vaimoaan. Tottakait on huono itsetunto itselläni mutta se ei parane kun tuntuu että kammetaan pois omasta lapsuudenperheestä. Mutta aivan sama. Ehkä vedin vain herneen nenään sitten. Ehkä vika onkin siis minussa. En vain tiedä miten olla noissa tilanteissa kun hän on niin ylitsevuotavan iloinen ja vähän provosoiva. Antaa mennä toisesta korvasta ulos vai? Itse olen aivan eri tyylinen. Se ei tarkoita etten olisi iloinen tai olisin myrtsi tai en pitäisi vaan olen hillitympi. Se varmaan tulkitaan sitten kylmyydeksi. En voi muuttua. Lähinnä haluaisin että kaikki tulisivat toimeen keskenään harvoissa tapaamisissa ja kellekään ei jäisi ulkopuolinen tai huono olo. Ei edes minulle..

Ap

Uuden jäsenen tuleminen sukuun on aina pieni kriisi. Mitä huonommalla itsetunnolla ihmiset on varustettu, ja mitä epävarmempia ihmiset ovat siitä että ovat läheistensä silmissä rakastettuja ja arvostettuja, sitä suurempi se kriisi on. Ihmiset kokevat silloin, että oma asema on uhattuna, ja että toisen saama hyväksyntä ja positiivinen huomio on itseltä pois. Terveissä ihmissuhteissa näin ei kuitenkaan ole. Kukaan ei voi syrjäyttää kenenkään asemaa vanhempiensa lapsena, eikä kenenkään saama positiivinen huomio ole muilta pois.

Aikuisten lasten ja vanhempien kesken ei voi enää olla sellaista kuviota, että jos vanhempi kehuu jotakuta ihmistä, hänen täytyy sitten erikseen kertoa lapselleen, että hyvä sinäkin olet. Se kuuluu sinne lapsuuteen, jossa on mustasukkaisesti vahdittu, kuka saa isoimman palan jäätelöpaketista ja vanhempien rakkaudesta. Aikuisena näistä kuvioista, toisen ihmisen omistamisen halusta ja hyväksynästä kilpailemisesta pitää päästää irti.

Veljen vaimo yrittää hirveästi varmistella, että hänestä pidetään. Hän todennäköisesti vaistoaa, että et pidä hänestä ja yrittää vielä enemmän. Hänhän voi olla tosi uupunutkin kaikesta siitä yrittämisestä. Yleensä itseään korostavilla ihmisillä on huono itsetunto. Teillä kahdella on todennäköisesti molemmilla huono itsetunto, mutta siinä missä sinä näet itsesi aina uhrina, väärin ymmärrettynä ja kaltoin kohdeltuna, hän yrittää kompensoida huonoa minäkäsitystään vakuuttelemalla, että kaikki on superhienosti. Se on raskasta, jos se on ihmiselle kulissi jolla suojata itseään, ja voi viedä häneltä paljon energiaa.

Jos vain voisit hetkeksi irroittautua siitä omasta pettymyksestäsi, ja antaisit tälle uudelle ihmiselle mahdollisuuden, voitte löytää toimivat keinot tulla toimeen. Tykätä ei tarvitse, mutta toimeen pitää tulla. Sinulla ei ole oikeutta vaikeuttaa veljesi parisuhdetta vain siksi, että itse et puolisosta tykkää.

• Tykkää
Reactions: .....
Oman anoppini tyttären tyyli oli sellainen, että kaikki miniät haukuttiin anopille selän takana. Jos mitään haukuttavaa ei ollut, niin sellaista keksittiin itse. Siskonsa juttuihin kyllästyneenä mieheni laittoi välit poikki siskoonsa. Negatiiviset suhteet ovat liian kuluttavia ja tuhoavia.

No niin, ihan tyypillistä tuokin narsistille! Ovat taitavia manipuloimaan, haalivat heitä hehkuttava hovia "alaisuuteensa". Jos et ole heidän puolellaan, olet heitä vastaan. Ja lisäksi ne kaikki on patologisia valehtelijoita! Silmät kirkkaina ja hyvä pokka päällä valheita tulee jatkuvalla syötöllä.

Uskon ap:n vilpittömyyteen tässä aiheessa, tsemiä ja jaksamista. Mutta vältä tuota paholaista, kohtaamisista jää aina paha mieli sinulle. Ja varmaan jäät kelaamaan tapahtuneita ehkä montakin päivää. Niin minulle kävi, kun työpaikalla oli narsisti. Oltiin samalla tasolla organisaatiossa, hän muuten vei esimiestämme kuin pässiä narussa.

Ehkäpä sun vanhemmat haluaa esittää miniän kanssa "mukavaa". Yleensä ihmiset toimivat niin, että vieraampien kanssa ollaan vieraskoreita ja läheisimpien kanssa ollaan omina itsenään ja näytetään myös ne huonommat puolet itsestä. Jospa susta tämän vuoksi tuntuu, että vanhempasi ovat liiankin läheisiä miniän kanssa. Voi olla niin, että sekä vanhempasi ja miniä esittävät kaikki parempaa ja ystävällisempää kuin mitä oikeasti ovat.

Esimerkiksi mun oma mies osaa olla kotona epäempaattinen ja auttamaton, mutta muille hän esittää empaattista ja auttavaista ja on olevinaan valmiina kaikkeen. Ei hän oikeasti ole sellainen, mutta helppohan sitä on esittää vieraammille mitä vaan. Kai se on sitä hyvää kaytöstä, kun ollaan ystävällisiä ja lupaillaan kaikenlaista. Itse en taas osaa puhua sellaista, mitä en tarkoita oikeasti enkä siksi ole yhtä pidetty kuin mieheni. Silti en haluaisi vaihtaa mieheni kanssa osia, koska haluan olla aina oma itseni enkä esittää muuta. Vasta tositilanteessa näkee aidon ihmisen ja siksi ihmisten puheisiin on hyvä suhtautua varauksella.

Se, mitä tuossa edellään puhuttiin hionosta itsetunnosta, pitää varmasti paikkansa. Uskon, että mieheni ystävllisyyden ja lupailujen perimmäinen syy on juuri se, että hän kokee itsensä huonommaksi / on heikko itsetunto ja sen vuoksi hän tekee kaikkensa, että muut arvostaidsivat häntä.

Kyllä kuule haistan jo palaneen käryä. Ne on NIIN samasta, viallisesta muotista tehtyjä kamaluuksien. Ps. Kyllä voi. Minä tein jo :D
Että kun on positiivinen ja puhelias ihminen, niin täytyy olla narsisti :LOL:

Ei ihme, että suomalaiset ovat niin sairasta kansaa, kun diagnoosi irtoaa noin helpolla.

Että kun on positiivinen ja puhelias ihminen, niin täytyy olla narsisti :LOL:

Ei ihme, että suomalaiset ovat niin sairasta kansaa, kun diagnoosi irtoaa noin helpolla.

Luepas uudestaan ja ajatuksella:

On päässyt vanhempiemme sydämeen luikertelemaan. Tapaamisissa ottaa yliystävällisen feikki roolin päälle ja kehuu vuolaasti kaikkea tai hakee itselleen tai lapsilleen kehuja.

Tämä on todella ärsyttävää, on myös todella puhelias ja itse olen hiljaisempi. Kuvittelee olevansa muita parempi ihminen. ........ Vanhempani eivät näe hänen lävitseen.

Kokenut, kuten minä, näkee kyllä metsän puilta. Juu sii :D

Kuten aloituksessa aivan selvästi sanottiin, aloittajan ensisijainen huoli on se, että vanhemmat tykkäävät miniästään enemmän kuin aloittajasta. Aloittaja näkee miniän kilpailijanaan, jonka saama kiintymys on aloittajalta pois. Siitähän tässä on kyse, vanhempien huomiosta, ei niinkään miniästä. Miniä saisi olla aloittajan puolesta rauhassa sellainen kuin on, kunhan vanhemmat eivät vain ilmaisisi kiintymystä miniään. Se, että ihmiset tykkäävät toisistaan, on aivan normaalia. Se ei kerro yhtään mitään kenenkään luonnevioista, vaan on aivan tavallinen ja hyvä tilanne. Appivanhemmilla on täysi oikeus olla ihastuneita lastensa puolisoihin ja olla onnellinen että oma lapsi löysi hyvän kumppanin jolla menee hyvin elämässään. Silloin omallakin lapsella menee yleensä hyvin.Heillä on myös oikeus tykätä muistakin ihmisistä kuin omista lapsistaan, joskus jopa enemmän. Koska vanhemmatkin on vain ihmisiä.

Miniä ei ole aloituksen mukaan tehnyt mitään väärää, on puhelias ja iloinen ihminen, joka jakaa elämänsä hyviä asioita kun tapaa harvakseltaan itselleen puolituttuja ihmisiä. Se on täysin normaalia sosiaalista kanssakäymistä. Niissä tilanteissa yritetään luoda kepeää tunnelmaa, jossa hetkeksi unohdetaan murheet. Ei niihin tilanteisiin, puolioudoille ihmisille, aleta tilittämään elämän murheita. Aloittaja ei tiedä veljen vaimon elämän murheita eivätkä ne hänelle kuulu.

Miniä voi olla tietenkin vaikka minkä sortin psykopaatti, mutta pelkästään se, että ihmiset tykkäävät hänestä, ei hänestä sellaista tee.

Se, mitä tuossa edellään puhuttiin hionosta itsetunnosta, pitää varmasti paikkansa. Uskon, että mieheni ystävllisyyden ja lupailujen perimmäinen syy on juuri se, että hän kokee itsensä huonommaksi / on heikko itsetunto ja sen vuoksi hän tekee kaikkensa, että muut arvostaidsivat häntä.

Kukaan ei arvosta ihmistä, joka ei aseta rajoja ja arvosta itseään.

Kukaan ei arvosta ihmistä, joka ei aseta rajoja ja arvosta itseään.

Minä arvostan. Tiedän paljon ihmisiä, jotka eivät arvosta itseään. He ovat silti hyviä vanhempia, ystäviä, puolisoita ja työntekijöitä, jotka kehittävät yhteiskuntaa ja pitävät huolta läheisistään. Monet älykkäät ja herkät ihmiset kamppailevat läpi elämänsä esimerkiksi masennuksen ja siihen liittyvien arvottomuuden tunteiden kanssa. Silti he voivat olla lahjakkaita ja arvostettuja ihmisiä. Ja ovatkin.

Minun silmissäni ihmisen arvo ei riipu siitä, kuinka haavoittuvainen hän on.

Minä arvostan. Tiedän paljon ihmisiä, jotka eivät arvosta itseään. He ovat silti hyviä vanhempia, ystäviä, puolisoita ja työntekijöitä, jotka kehittävät yhteiskuntaa ja pitävät huolta läheisistään. Monet älykkäät ja herkät ihmiset kamppailevat läpi elämänsä esimerkiksi masennuksen ja siihen liittyvien arvottomuuden tunteiden kanssa. Silti he voivat olla lahjakkaita ja arvostettuja ihmisiä. Ja ovatkin.

Luulempa hyvinkin, että henkilöt, joista puhut, arvostavat kyllä itseään.

Masennuksen mukana tuoma arvottomuuden tunne on itsesääliä, joka ei suoranaisesti kuitenkaan vaikuta itsensä arvostamiseen. Ihminen, joka ei arvosta itseään, ei myöskään arvosta muita, jolloin hän ei ole kykenevä tuntemaan rakkautta, ymmärrystä tai mitään empatian tunteita. Sellaisia ihmisiä ei kukaan pysty arvostamaan.

Samoin. Aiviksella on aika tyly linja tuttuun tapaansa. Myös tuo näsäviisastelu tässä yllä on tuttua aivista itseään. Huoh

Olen samaa mieltä kanssasi. Vaikka ihmisellä on heikko itsetunto, hän voi silti olla arvostettu. Arvostuksesta huolimatta henkilö saattaa silti tuntea itsensä muita huonommaksi ja yrittää vielä enemmän, jotta pystyisi arvostamaan itseään. Lahjakkuus ja älykkyys sopivat myös kuvaan.

ap jos vielä luet: teillä on uusi ihminen suvussa ja kaikki kovin tarkkailee häntä. Hän joutuu hakemaan asemaansa ja hyväksyntää porukassa, sinulla tietysti on jo se asema ja se ei siitä mihinkään katoa, jollet itse ala vetäytymään, kyräilemään, potkimaan muita nilkkoihin. Tapaa sun vanhempia myös niin ettei veljen vaimo ole paikalla, ja veljeä ja hänen vaimoa myös niin etteivät vanhempanne ole paikalla. Voi olla erilainen lopputulos. Kutsu veljeäsi ja hänen vaimoaan teille, jolloin sun voi olal helpompi olla rennommin ja olla tavallaan emäntänä joukon ylimpänä joka vastaa vierailusta ja sen tarjoilusta yms. On supertärkeää jos sun veljellä on vaimo, että he pysyvät onnellisina etkä lyö kiilaa heidän välillleen, vaikka teidän kemiat eivät toimisikaan. On erittäin hyvä, jos veljen vaimon välit appivanhempiin ovat hyvät.

Voi olla vaan että teidän kemiat ei oikein kohtaa, ja olet alkanut oikein tarkkailemaan häntä. Itse vetäydyt ja jurotat, että tilanne oikein korostuisi. Sun on katkaistava toi negatiivinen käytöksesi.

Hallitseeko kotonasi narsisti? Näin naisen narsismi ilmenee
Ilmeneekö narsismi eri tavoin naisilla kuin miehillä?
– Narsismi ja vallankäyttö ovat pari. Miehellä narsistisuus näkyy usein parisuhteessa, aviomiehen tai poikaystävän roolissa. Parisuhteessa valtaa käyttää usein mies, sen sijaan perheessä vallankäyttäjä on useimmiten äiti, joten naisen narsistiset piirteet tulevat tavallisimmin ilmi äidin roolissa.

Miten neuvoisit narsismin uhria?
– Toista ihmistä ei voi muuttaa, mutta omaan käytökseensä voi vaikuttaa. Pysy erossa narsistista tai vähintäänkin ota etäisyyttä häneen. Älä lähde mukaan valtapeliin ja hoida välttämätön kanssakäyminen niin, että asiat käsitellään asioina. On tärkeää, että huolehdit omasta jaksamisestasi ja itsesi vahvistamisesta.

https://anna.fi/suhteet/perhe/hallitseeko-kotonasi-narsisti-nain-naisen-narsismi-ilmenee

No niin, ihan tyypillistä tuokin narsistille! Ovat taitavia manipuloimaan, haalivat heitä hehkuttava hovia "alaisuuteensa". Jos et ole heidän puolellaan, olet heitä vastaan. Ja lisäksi ne kaikki on patologisia valehtelijoita! Silmät kirkkaina ja hyvä pokka päällä valheita tulee jatkuvalla syötöllä.

Uskon ap:n vilpittömyyteen tässä aiheessa, tsemiä ja jaksamista. Mutta vältä tuota paholaista, kohtaamisista jää aina paha mieli sinulle. Ja varmaan jäät kelaamaan tapahtuneita ehkä montakin päivää. Niin minulle kävi, kun työpaikalla oli narsisti. Oltiin samalla tasolla organisaatiossa, hän muuten vei esimiestämme kuin pässiä narussa.
Vittu narsisteja on vaan alle 5% ihmisistä.

Ja toisaalta ihan kaikilla, jopa sinulla, on narsistisia piirteitä.

Lopettakaa siis kotianalyysit. Vain aniharva kohtaa elämässään oikean narsisti. Mutta suuri osa kohtaa vaikeita (ts omasta persoonastaan täysin erilaisia) ihmisiä. Kyse ei todellakaan useikaan ole narsismista.

Ja varsinkin heikkoitsetuntoiset on niitä joilla tuntuu kaikki exät ja nyxät, ystävät ja työkaverit olevan narsisteja. Heti jos heikkoa itsetuntoa ei joku pönkitäkään nii hänet leimataan narsistiksi...

Mua niin ärsyttää nää kotipsykiatrit.

Yhteistyössä