Mistä nykyajan teineillä on loputtomasti rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen 12v pojan ja 15 vuotiaan tytön äiti. Olemme mieheni kanssa ihan "perus amisduunareita". Minä lähihoitaja ja mies muurari/rakennusmies. Emme tienaa hyvin, mutta vuositulotasolla pääsemme keskituloisten kastiin, vaikkakin alatasolle.
Meillä on ainoastaan asuntolaina, eikä muita velkoja ja meidän tuloilla ei saisi edes enempää lainaa. Ajoittain toki lyhennämme luottokortteja. Kaksi pakollista autoa (ihan perus Ford ja Opel), sekä toki kaikki muut perus lapsiperheen kulut.

En arvostele ketään. Nämä rahasampoteinit ovat oikein fiksuja, kivoja, ystävällisiä ja siivoavat meilläkin aina jälkensä jne. Heissä ei ole vikaa. Ihmettelen joskus vain mistä sitä rahaa virtaa.

Tytön kavereilla on kaikilla skootterit. Käyvät joka vuosi ulkomailla, risteilyillä ja lähtevät Helsinkiin, Tampereelle tms ostoksille tämän tästä. Asutaan Pohjanmaalla. Jatkuvasti hienoja merkkivaatteita ja niitä vaatteita ostetaan tämän tästä. Käyttävät Guessin, Michael Korsin jne laukkuka, jotka ovat teinille mun mielestä tosi ökyjä. Meikkivarastot ovat huikeita ja ei tosiaan mitään pelkkää Essenceä, vaan näiltä 15vee löytyy myös Dioria ja muita kalliita merkkejä. Rahaa on aina lähteä syömään tai cubuksella pyörähtämään. Kalliit läppärit, puhelimet ja toki kalliit tennarit aina jalassa. Joskus lähden nuorisoa kuskiin ostosreissulle vaikkapa Vaasaan ja herranjesta sitä vaatemäärää minkä ostavat. Kädessäkin yleensä joku vähintään 100€ kello.
Ens kesänä ovat lähdössä kielikurssille ja osa oli jo tänä kesänä.

Kuudesluokkalaisen pojan kavereilla on kalliimmat luurit kuin monella aikuisella. Kesälomalla käydään aina ulkomailla ja moni ollut katsomassa esim jalkapalloa Espanjassa tai Englannissa. Suurin osa osaa lasketella. Pihasta löytyy crossimopoa jne. Aina rahaa lähteä pizzalle. Löytyy kasa kalliita pleikkapelejä, omat tietokoneet ja harrastusporukassa melkein kaikilla yli 100€ nappikset jne. Useita merkkilippiksiä jne.

Lapsesi liikkuvat porvarikersojen kanssa. Mun lasten kaverit ovat aivan toista maata. Tuo mitä kuvailit, on ihan vieras maailma mun teineille ja heidän kavereilleen. Kaikkien luokalla näitä prinsessoja ja prinssejä löytyy kyllä,.mutta liikkuvat eri porukassa.

Samaa ihmetellyt tuosta ihmisten varallisuudesta. Täällä päin ei vanhoilla rouskuilla juurikaan ajella, vaan alla on joku uusi citymaasturi, tahikka joku muunlainen uusi sporttisempi auto. Ei kai kenelläkään taviksella voi olla varaa ostaa vaikkapa Toyotan Land Cruiseria? Ja sitten osa nuorista pärräilee sillä kalliilla, rämisevällä mopoautolla, uutuudenkiiltävät kännykät korvilla. Ja tosiaan ne etelänmatkat. Siis me ei eletä missään köyhyysrajalla, kauppaan kävellään ja ostetaan mitä nyt milloinkin tarvii, mut ei me matkustella juurikaan, eikä ajeta uudella autolla, taikka käytetä leviksiä kummempia merkkivaatteita. Ostaako ihmiset veloiksi, vai laittaako ne perintörahat tai jotkut sijoitusrahat tuulemaan, vai mikä tämä homma on?

Vastaat oikeastaan jo itse tuohon kysymykseesi. Teillä ei ole varaa ostella tuon tuosta pleikkareita ja parin sadan Korsseja tai lähteä futismatkalle, koska tulonne yltävät "vain" keskituloisten alarajoille. Teillä on siis varmasti hyvin asiat, mutta ylimääräistä ei kauheasti jää kuukaudessa. Eli jo perus keskituloisilla on enemmän humputtelurahaa kuin teillä, puhumattakaan hyvätuloisista joilla voi joka kk jäädä useampi tonni ylimääräistä.Jotkut sitten tykkäävät käyttää sitä esim niihin lapsen hömpötyksiin, jos ne kerran ovat niiiin tärkeitä teinille. :D Ihmeellisintä tekstissäsi on se, ettet mitenkään hauku ja sylje näiden lasten päälle.. Et esim sano heitä "porvarikersoiksi". Tuntuu olevan nimittäin ihan hyväksyttävää aikuistenkin halveksua niitä lapsia, joilla on enemmän rahaa kuin omalla lapsella.

Vastaat oikeastaan jo itse tuohon kysymykseesi. Teillä ei ole varaa ostella tuon tuosta pleikkareita ja parin sadan Korsseja tai lähteä futismatkalle, koska tulonne yltävät "vain" keskituloisten alarajoille. Teillä on siis varmasti hyvin asiat, mutta ylimääräistä ei kauheasti jää kuukaudessa. Eli jo perus keskituloisilla on enemmän humputtelurahaa kuin teillä, puhumattakaan hyvätuloisista joilla voi joka kk jäädä useampi tonni ylimääräistä.Jotkut sitten tykkäävät käyttää sitä esim niihin lapsen hömpötyksiin, jos ne kerran ovat niiiin tärkeitä teinille. :D Ihmeellisintä tekstissäsi on se, ettet mitenkään hauku ja sylje näiden lasten päälle.. Et esim sano heitä "porvarikersoiksi". Tuntuu olevan nimittäin ihan hyväksyttävää aikuistenkin halveksua niitä lapsia, joilla on enemmän rahaa kuin omalla lapsella.
Eihän porvari ole mikään haukkumasana, saati kersa.

:LOL::LOL::LOL::LOL::LOL:
Hän joka halveksii 98 prosenttia ihmisistä rupeaa moittimaan jotain satunnaista palstamammaa halveksunnasta :LOL::LOL::LOL::LOL::LOL:

No mun ex mies on insinööri ja hänen vuositulot ovat jotain ansio- ja pääomatulot yht 200 000. ja käsittääkseni hänen uusi nainen rikkaasta suvusta. Mun lapset matkustelevat ja syövät ravintoloissa lähinnä isän kanssa. Isä ostaa heille kalliita harrastusvälineitä. Kännykät ja tietokoneet isän ostamia. Isän uusi nainen ostanut mun tytölle jonkun kalliin kellon jne. Skootterin osti isä.

Mä olen keskituloinen yh. Perus hyvä elintaso mullakin on, mutta lapsien "ökytouhut" johtuvat puhtaasti hyvätuloisen isän tienaamista rahoista.

Ihmisillä on nykyään isot palkat. Joku lähärin palkka on aivan pohjakastia siinä mielessä. Siihen palkkaan mahdollisesti vielä päälle mahdolliset muut tulot kuten perinnöt, sijoitukset ja muut.

Toki asia on myös siitä kiinni, mitä menoja on itselleen järjestänyt. Jos ei vaikka ole sitä "pakollista" toista autoa tai ei autoa ylipäätään, niin säästyneellä summalla matkustaa ja ostaa merkkivaatteita jo aika paljon.

Meillä on hyvät tulot. Ansiotulojen lisäksi hyvät pääomatulot myös. Moni kenties olettaa, että ihmiset saavat vain palkkaa töistä. Mun pääomatulot ovat suuremmat kuin ansiotulot. Eikä suurin osa varmasti edes voisi uskoa, mitä kaikkea esim omistan. Joku varmasti ihmettelee, miten sosionomi voi tehdä ja ostaa sitä ja tätä ja elän varmaan velaksi. En koskaan ole tuloistani tai omaisuudestani puhunut.

Olen kerran valehdellut, että mulla on asuntolaina. En jaksa selittää miten voi olla omakotitalo ilman lainaa, koska olen melko nuorikin vielä. On vaan helpointa koittaa sulautua massaan ja etenkin työpaikalla olla hyvin hiljaa varoistaan.

Aika holtittomasti moni kyllä rahaa lapsille jakelee. Olen kauhistellut monen tutun niin viikkorahojen suuruutta kuin muutenkin lapsille syydettyä rahamäärää.

Ehkä olen vain vanhanaikainen, mutta itse olen jo ihan pienestä pitäen yrittänyt opettaa järkevää rahankäyttöä ja säästämistä lapsille. Ja sitä, että kaikkea ei tarvitse ostaa, vaikka muilla olisi.

Ainakin meidän perhe saa merkittävää tuloa vuokralaisilta. Meillä on siis sijoitusasunto, jonka vuokralaisilla maksatamme matkamme yms. isompaa kivaa.

Tuleehan tuollaisesta perusvuokrakämpästä n. 10 000 - 15 000 €/vuosi. Sillä kyllä ostaa mopot ja kaukomatkat.

Kuulemma lukioikäiset tytöt myyvät itseään vanhoille rikkaille sedille saadakseen merkkilaukkuja ja muuta merkkikamaa. Vanhemmat eivät edes välttämättä tajua että lapsellaan on 500-1000 euron käsilaukku koululaukkuna ja että mitä kaikkea se postailee instagramiinsa, ja brassailee materialla. Koulussa leuhkivat avoimesti asialla.

Ainakin meidän perhe saa merkittävää tuloa vuokralaisilta. Meillä on siis sijoitusasunto, jonka vuokralaisilla maksatamme matkamme yms. isompaa kivaa.

Tuleehan tuollaisesta perusvuokrakämpästä n. 10 000 - 15 000 €/vuosi. Sillä kyllä ostaa mopot ja kaukomatkat.

Ilmeisesti teillä on lukuisia vuokra-asuntoja? Yhdellä vuokrakämpällä ei kyllä tienaa juurikaan. Vuokrasta pitää maksaa pääomaverot, yhtiövastike ja käteen ei sitten yhdestä asunnosta juuri jääkään. Suurin osa vielä makselee lainaa lainaa vuokratuotosta.
Ilmeisen hyvä tuottoprosentti teillä on. Saako udella mikä teidän tuottoprosentti on?
Meillä on joka asunnossa korkea tuotto. Mutta jos kämpillä nettoatte noin paljon, niin niitä täytyy olla useita.
Jos puhutaan perus vuokrakämpästä ja vain yhdestä, niin puhdasta voittoa käteen jää vuosittain hyvällä tuotolla ehkä 3500.

Mahtaa olla melkoinen lukaali jos tuollaisia summia tienaatte
Mulla on velaton kaksio (perintö) Helsingin Eirassa ja en pääse kyllä lähellekään noita lukuja. Vaikka mukaan laskisi miehen kaksi vuokrakämppää Lahdesta, niin ei siltikään.

Just. Ja missäköhän tämä perusvuokrakämppä sijaitsee, kun tuollaisia vuosituottoja tulee... joko kämppä on porvoossa tai sitten niitä on useampi, mutta yhdellä peruskämpällä ei edes Helsingissä pääse tuollaiselle tuotolle.

Just. Ja missäköhän tämä perusvuokrakämppä sijaitsee, kun tuollaisia vuosituottoja tulee... joko kämppä on porvoossa tai sitten niitä on useampi, mutta yhdellä peruskämpällä ei edes Helsingissä pääse tuollaiselle tuotolle.

Itse omistan Porvoon tuomiokirkon ja vuokraan sitä ev.lut. kirkolle. Ihan kivasti tulee vuokratuloja per kuukausi ja meillä onkin kaikilla lapsilla mopoautot.

Olen 12v pojan ja 15 vuotiaan tytön äiti. Olemme mieheni kanssa ihan "perus amisduunareita". Minä lähihoitaja ja mies muurari/rakennusmies. Emme tienaa hyvin, mutta vuositulotasolla pääsemme keskituloisten kastiin, vaikkakin alatasolle.
Meillä on ainoastaan asuntolaina, eikä muita velkoja ja meidän tuloilla ei saisi edes enempää lainaa. Ajoittain toki lyhennämme luottokortteja. Kaksi pakollista autoa (ihan perus Ford ja Opel), sekä toki kaikki muut perus lapsiperheen kulut.

En arvostele ketään. Nämä rahasampoteinit ovat oikein fiksuja, kivoja, ystävällisiä ja siivoavat meilläkin aina jälkensä jne. Heissä ei ole vikaa. Ihmettelen joskus vain mistä sitä rahaa virtaa.

Tytön kavereilla on kaikilla skootterit. Käyvät joka vuosi ulkomailla, risteilyillä ja lähtevät Helsinkiin, Tampereelle tms ostoksille tämän tästä. Asutaan Pohjanmaalla. Jatkuvasti hienoja merkkivaatteita ja niitä vaatteita ostetaan tämän tästä. Käyttävät Guessin, Michael Korsin jne laukkuka, jotka ovat teinille mun mielestä tosi ökyjä. Meikkivarastot ovat huikeita ja ei tosiaan mitään pelkkää Essenceä, vaan näiltä 15vee löytyy myös Dioria ja muita kalliita merkkejä. Rahaa on aina lähteä syömään tai cubuksella pyörähtämään. Kalliit läppärit, puhelimet ja toki kalliit tennarit aina jalassa. Joskus lähden nuorisoa kuskiin ostosreissulle vaikkapa Vaasaan ja herranjesta sitä vaatemäärää minkä ostavat. Kädessäkin yleensä joku vähintään 100€ kello.
Ens kesänä ovat lähdössä kielikurssille ja osa oli jo tänä kesänä.

Kuudesluokkalaisen pojan kavereilla on kalliimmat luurit kuin monella aikuisella. Kesälomalla käydään aina ulkomailla ja moni ollut katsomassa esim jalkapalloa Espanjassa tai Englannissa. Suurin osa osaa lasketella. Pihasta löytyy crossimopoa jne. Aina rahaa lähteä pizzalle. Löytyy kasa kalliita pleikkapelejä, omat tietokoneet ja harrastusporukassa melkein kaikilla yli 100€ nappikset jne. Useita merkkilippiksiä jne.

Kovin syvä on ap:n kateellisuus, vaikka asian maltillisesti esittääkin. Miten ihmeessä jaksat kiinnittää huomiota siihen, mitä merkkiä jonkun tennarit, meikit tai lippikset ovat. Oletko jonkinlainen wannabe-Milanna?

Kyllä elämä miehenä on mutkatonta. Omissa ja muiden vaatteissa kiinnitän huomiota vain siihen, että ne ovat suhteellisen siistit ja käyttötarkoitukseen sopivat. Sama pätee luureihin, tietsikoihin, autoihin tms. Käyttötarkoitus ratkaisee, toki kestävyydestä/luotettavuudesta kannattaa hieman maksaa, mutta merkistä en maksa senttiäkään. Tätä ajattelua olen myös jälkikasvulle yrittänyt tuputtaa - rahaa isältä saa, mutta jos perusteluna olisi "koska kaverillakin on", pysyisi kukkaro kiinni.

Nainen, jolla on jotkin merkkirytkyt ja kalliit korut ei tee minuun sen suurempaa vaikutusta kuin Lidlin tai kirpparin vaatteissa ja itse tehdyissä puuhelmissä keimaileva - se nainen siellä sisällä ratkaisee. Jos rehellisiä ollaan, luulen että ne merkit jäävät minulta huomaamatta, koska en niitä edes tunne. Who cares?

Lähihoitajat ei tunnetusti ole niitä välkyimpiä tapauksia, ja taas sen huomaa. Aloittajan perheen nettotulot lienevät luokkaa 3000-3500e/kk. Esim. tavallinen di+di tai di+sh pariskunta tienaa helposti lapsilisineen 5000-5500e/kk, eli kaksi tonnia enemmän. Vuodessa tekee 24 000 euroa lisätuloja. Ostaisko sillä muutaman mopon ja ulkomaanmatkan? Typerää pienituloisen ihmisen ihmetellä mistä muilla riittää rahaa, kun asia on päivänselvä ilman mitään perintöjäkään.

Yhteistyössä