Miten järjestän? Jos haluan lapsen pph:lle minun pitää hyväksyä srk:n kerhotoiminta kerran viikossa tai

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on neeljä hoitolasta joista kaksi käy serk kerhossa ja kaksi ei. Toinen ei menen uskonnollisista syistä ja toinen ei koska on liian pieni (ikäraja kerhossa 3v). Ei meillä ole mahdollisuutta sanoa ettei oteta jos ei mene kerhoon! 2 menee kerran viikossa kerhoon ja loppujen kanssa odotamme läheisessä leikkipuistossa kerhon ajan.

[QUOTE="pph";24632080]Olen pph ja OSA lapsista käy kerhoissa.
Toiset jotka ei osallistu kerhoitoimintaan ovat toki minun kanssani. Se on mun työpäivää!
Kummallista toimintaa.[/QUOTE]

Ap tarkoittaa nyt semmosta kerhoa johon menee koko ryhmä, hoitajan kanssa. Ei itsenäisiä kerhoja.
Tottakai minunkin kanssani on ne ketkä ei itsenäisessä käy mutta koko ryhmän kanssa käymme avoimessa. Tämä vanhemmille sopii.

Ei siinä mitään kummallista ole.

liekö tuo niin kuoleman vakavaa, vaikka se lapsi sen parituntia siellä kerhossa käykin muiden mukana. itse olen niin mukavuuden haluinen, että en varmasti viitsisi alkaa hommaamaan hoitajaa lapselle erikseen tuoksi ajaksi, ja vielä maksamaan siitä

[QUOTE="vieras";24629803]Lapsi ei laula virsiä, hän laulaa lauluja. Lapsi ei kuuntele raamattua, hän kuuntelee satuja. Ihan oikeasti, noin pienen lapsen kanssa se on ihan sama, onko kerho seurakunnan vai ei.[/QUOTE]

Niin totta, turhaa vouhotusta moinen hysterisointi. Ainahan voi toki asioista vaikean tehdä, mutta silloin täytyy itse järjestää hoito, eikä itkeä tai viedä tarhaan.

[QUOTE="vieras";24629803]Lapsi ei laula virsiä, hän laulaa lauluja. Lapsi ei kuuntele raamattua, hän kuuntelee satuja. Ihan oikeasti, noin pienen lapsen kanssa se on ihan sama, onko kerho seurakunnan vai ei.[/QUOTE]

Mutta kaikki eivät uskalla antaa lapsensa kuulla kaikenlaisia satuja. Jotkut kertomukset ovat niin vaikuttavia heidän mielestään, että lapsi on ehdottomasti juoksutettava pois kuulemasta. On kristinusko vain aika ihmeellinen asia!

Kieltävätköhän pelokkaat myös muut sadut kuten, hamtarot, pokemonit, animen ym. koska niihin liittyy aika vahvasti kaikenlaista vakaumuksellisuutta. Muumeissakin on aika vahva ideologia.

[QUOTE="jojo";24629704]Kuinka palpjn sitä jeesustelua luulette niissä kerhoissa olevan? Max. kaksi lastenvirttä ja 5min hartaus, lisäksi satuja, askartelua jne. yksi jeesussatu siinä joukossa ei kenellekään aiheuta mitään[/QUOTE]
Täällä on monia jotka ovat ateisteja tai eivät muuten vaan kuulu kirkkoon mutta eivät näe seurakunnan kerhoa mitenkään pahana vaan pelkästään yleissivistävänä.
Entä jos se kerho olisikin islaminuskoa tunnustava ja hartaushetket sen mukaisia eli nelinkontin Mekkaan päin kyykkimistä? Kuinka moni pitää sitä edelleen yleissivistävänä ja lapselleen kivana paikkana? Eihän yksi Muhammedia ylistävä joikaus siinä sivussa aiheuta mitään, vai?

Molemmat ovat kuitenkin yhtä paljon uskonnollista vakaumustasi vastaan joten eroa ei pitäisi olla.

Viimeksi muokattu:
ei se jeesus näppylöitä anna enkä usko että jostakin joosefin pitkäjänteisyydestä ja säästäväisyydestä kuuleminen on pahasta ateistinkaan pienelle.

Mitä jos ensimmäiseksi ottaisit selvää millaista ko kerhon toiminta on.

Kävin itse kuopuksen ja keskimmäisen kanssa koko viime vuoden seurakunnan avoimessa kerhossa.
Aamun ensimmäinen puoli tuntia oli vapaata leikkiä, sitten siirryttiin seurakuntasaliin jossa oli laululeikkejä (ihan tyyliin "piiri pieni pyörii" eikä mitään hengellisiä lauluja). Sen jälkeen oli mahdollista osallistua joko liikunnallisiin leikkeihin (temppuratoja tms) tai askerrella, piirtää tms.

Toiminnan järjesti seurakunta ja kerhon kaksi vetäjää olivat seurakunnan työntekijöitä, mitään muuta uskonnollista kerhossa sitten ei ollutkaan.

Ja tosiaan tuollakin kerhossa kävi paljon meitä äitejä lapsineen ja lisäksi lähes kaikki alueen perhepäivähoitajat ryhmänsä kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24632200:
Täällä on monia jotka ovat ateisteja tai eivät muuten vaan kuulu kirkkoon mutta eivät näe seurakunnan kerhoa mitenkään pahana vaan pelkästään yleissivistävänä.
Entä jos se kerho olisikin islaminuskoa tunnustava ja hartaushetket sen mukaisia eli nelinkontin Mekkaan päin kyykkimistä? Kuinka moni pitää sitä edelleen yleissivistävänä ja lapselleen kivana paikkana? Eihän yksi Muhammedia ylistävä joikaus siinä sivussa aiheuta mitään, vai?

Molemmat ovat kuitenkin yhtä paljon uskonnollista vakaumustasi vastaan joten eroa ei pitäisi olla.

Nuo asiat eivät ole oikeastaan verrannollisia, koska Islam, eikä mikään muukaan uskonto ei ole ollut sukupolvien ajan meidän kulttuuriamme. Jos lapsella on suomalaiset juuret ja suomalaisia sukulaisia, niin hänen kuuluu tietää niistä ilmiöistä, jotka vaikuttavat täällä elämään. Nythän monet ateistit kieltävät isovanhempiakin elämästä omaa elämäänsä, jos siihen kuuluu kristillisyyttä.

Sitten kun ollaan oltu islamilainen valtio vuosisatoja, niin sitten voidaan toivoa, että kaikki osallistuvat siihen uskontoon tutustumiseen enemmänkin.

.

Alkuperäinen kirjoittaja sääli;24632243:
Nuo asiat eivät ole oikeastaan verrannollisia, koska Islam, eikä mikään muukaan uskonto ei ole ollut sukupolvien ajan meidän kulttuuriamme. Jos lapsella on suomalaiset juuret ja suomalaisia sukulaisia, niin hänen kuuluu tietää niistä ilmiöistä, jotka vaikuttavat täällä elämään. Nythän monet ateistit kieltävät isovanhempiakin elämästä omaa elämäänsä, jos siihen kuuluu kristillisyyttä.

Sitten kun ollaan oltu islamilainen valtio vuosisatoja, niin sitten voidaan toivoa, että kaikki osallistuvat siihen uskontoon tutustumiseen enemmänkin.
.
Suomalaiset ovat pääsäntöisesti tapakristittyjä - harvahan siellä kirkonlehtereillä oikeasti käy ja oikeasti uskontoa harjoittaa. Miksi siis päivähoidossa pitää kertoa kristinuskosta totuutena - maailmassa on kuitenkin miljardeja ihmisiä jotka uskovat eri tavoin. Harva suomalainenkaan siihen uskoo... Mulle sopisi oikein hyvin tapoja ja uskontokulttuureita läpikäyvä opetus vaikkapa päiväkodissa. Kouluopetus on sentään objektiivista verrattuna seurakuntaan (joka ymmärrettävästi uskoo vain yhteen näkemykseen). Miksi siis päiväkodissa pienille kerrotaan eri sanomaa kuin koululaisille?

Suomalaiset ovat uskoneet ennen kristinuskon tuloa siihen että Sotkan munasta maailma on tullut - eikös tuo uskomus olisi lopulta lähempänä meidän alkuperäistä kulttuuria?

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="alkup";24629837]No 3-vuotiaan uskonnollinen kasvatus nyt vain on asia jota voin kontrolloida.[/QUOTE]

Ootkos muuten ajatellu sitä, että kun ne lapsen hoitokaverit käy siellä kerhossa kuuntelemassa (ja oppimassa) niitä niin hurjan vaarallisia virsiä, niin ne mokomathan saattavat lauleskella niitä sitten siellä hoitopaikassa oman lapsesi kuullen :-)

Tosiasia vaan on se, että kun lapsi lähtee oman kodin ulkopuolelle hoitoon, niin täysi kontrollointi on silloin mahdotonta.

Toki ymmärrän, että jos vakaumus on noinkin vahva, asia voi ahdistaa, mutta peesaan kyllä noita muita kirjoittajia, jotka yrittävät kertoa, ettei lapsi siitä oikeasti pilalle mene. Seurakunnan kerhot eivät ole oikeasti kovinkaan uskonnollisia ja kuten joku jo tuossa mainitsikin, lapsi ei laula virsiä vaan lauluja...

Meillä olen joutunut hieman nieleskelemään koska koululaisen iltapäiväkerho on srk:n. Alueella ei siis ole muuta. Joko lapsi on srk:n iltapäiväkerhossa tai tulee kotiin yksin moneksi tunniksi joka päivä. Tämän asian kanssa on nyt painittu koska emme kuulu kirkkoon tai ole uskonnollisia mutta näin on kuulema homma hoidettu - jos ei kelpaa voi olla ilman.

Ootkos muuten ajatellu sitä, että kun ne lapsen hoitokaverit käy siellä kerhossa kuuntelemassa (ja oppimassa) niitä niin hurjan vaarallisia virsiä, niin ne mokomathan saattavat lauleskella niitä sitten siellä hoitopaikassa oman lapsesi kuullen :-)
Lapset puhuvat mitä puhuvat, mutta valitettavasti oma 5vee vielä luulee että aikuiset puhuvat totta. Joten aikuisella on isompi vaikutus.

Mullakin olisi yksi ja hailee, jos seurakunnan sessiossa väriteltäisiin vain piirroskuvia. Mutta kun se totuus paljastui meille hiljalleen viime keväänä ja mustaa valkoisella tänä syksynä. Ihan pyhäkoulua täällä pidetään päiväkodissa.

Luulin, että uudet säännöt koskivat kaikkia varhaiskasvatusmuotoja kaikkialla Suomessa... Meillä nimittäin kiellettiin kaikki tunnustuksellinen toiminta eli ei enää sitä vartin pyhäkoulua (jota itse kutsuin satutuokioksi). Hoitajat eivät myöskään saa mennä srk:n omissa tiloissaan järjestämiin kerhoihin tms.
Pph,

Luulin, että uudet säännöt koskivat kaikkia varhaiskasvatusmuotoja kaikkialla Suomessa... Meillä nimittäin kiellettiin kaikki tunnustuksellinen toiminta eli ei enää sitä vartin pyhäkoulua (jota itse kutsuin satutuokioksi). Hoitajat eivät myöskään saa mennä srk:n omissa tiloissaan järjestämiin kerhoihin tms.
Pph,
Milloin nämä uudet säännöt ovat tulleet voimaan? Ketju on nimittäin 7 vuotta vanha.

Kuopiossa uskonnollisesti sitouttamaton varhaiskasvatus tarkoittaa sitä että lapsen kerho muuttui kesken lukuvuoden "yhteistyökerhoksi" eli kunnan kerho yhdistyi seurakunnan kerhoon ja siirtyi seurakunnan tiloihin ja homma muuttui ihan jeesusteluksi vaikka sitä edelleen markkinoitiin kunnan kerhona. Päiväkodissa hartauksia, uskonnollisia lauluhetkiä ja jeesustarinatuokioita on vähän väliä mutta _jos_ erikseen muistaa joka kerta kysyä että entäs uskonnottomat niin muistavat yleensä jättää ne lapset pienempien ryhmään siksi aikaa. Eskarissa soittelivat toinen jalka ovenraosta "että me vasta tässä ovella muistettiin että Lissuhan ei osallistu, mutta nyt se niin kovasti haluaisi [no kai jos olette koko aamun hehkuttaneet salissa pidettävää "pääsiäisjuhlaa" ettekä taaskaan ole muistaneet vaihtoehtoista toimintaa] niin voisiko se tällä kertaa tulla mukaan?". Tosin ei pitäisi valittaa, viereisestä eskariryhmästä ei edes missään vaiheessa kysytty hartauksiin osallistumisesta suomalaisilta lapsilta, vaan kaikki ei-islaminuskoisiksi oletetut talutettiin hartauksiin kerran kuussa vanhemmilta kysymättä. Paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma kannustaa voimakkaasti seurakuntayhteistyöhön, korvaavasta toiminnasta viis veisataan. Että joo, tässä valossa kuka ei ymmärrä jos uskonnoton joskus vähän messuaa oikeuksistaan, kun niiden yli lampsiltaan edelleen aika surutta.

Keväällä tai olisko ollu kesän kokouksessa, kun meille painotettiin uutta sääntöä. En nyt muista yksityiskohtia, kun mun ryhmä ei muutenkaan harrasta "jeesustelua" - sitä kerran kuussa tapahtuvaa pyhäkoulutuokiota lukuunottamatta, ja sekin siis jäi nyt pois.

Keväällä tai olisko ollu kesän kokouksessa, kun meille painotettiin uutta sääntöä. En nyt muista yksityiskohtia, kun mun ryhmä ei muutenkaan harrasta "jeesustelua" - sitä kerran kuussa tapahtuvaa pyhäkoulutuokiota lukuunottamatta, ja sekin siis jäi nyt pois.
"jeesustelulla" on ihan oma merkitys, eikä se tarkoita uskontoa ollenkaan. Eikö sitä ole opetettu koulussa missään vaiheessa?