Voiko lapselle suuttua jos herää liian aikaisin?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vanha ketju, mutta noin niitä maailmannapoja kasvatetaan, keitetään vaikka yöllä puurot, jos lapsi sattuu heräämään kolmelta..

Ei tietenkään saisi suuttua, mutta aikuisellakin voi mennä hermo, ja saakin mennä, kunhan osataan pyytää anteeksi ja käsitellä asia jälkeenpäin. Toiseksi, lapselle voi kyllä opettaa, että aamulla ollaan hissukseen, jos uni ei tule, mutta muu perhe nukkuu. Se ei ole mitään ihmisrääkkäystä, että opetetaan lasta ottamaan muut huomioon ikätasonsa mukaisesti. Voi elämän kevät näitä täydellisiä äitejä (jotka todennäköisesti ovat tosielämässä kaikkea muuta kuin täydellisiä tuomitsevuudestaan päätellen).

Mä kyllä käsken takasin sänkyyn jos herää ennen 7.30 koska perheen normaali unirytmi on sellainen et nukutaan 21-8.00/8.30. Toki jos 10-15min välein tulee uudestaan niin kolmannella kerralla sit noustaan mut 4/5 kerrasta on sellasia et lapsi itsekkin nukahtaa vielä ja nukkuu vähintään kasiin asti. Mun mielestä hullua olettaa et perheessä jossa lapset menee nukkuun 21.00 olisi sopivaa nousta jo 6.00, ei silloin pieni lapsi saa tarpeeksi unta. Ja näille joiden lapset normaalisti herää 6.00 voisi kysyä et onko mielestänne yhtä ok et teidän lapsi joskus heräisi 3.00???

Tottakai ihminen saa tuntea suuttumusta ja ärtymystä silloin kun tuntee. Ja jos vihaisuus ole arjen perusvire, niin saa se näkyäkin ja saa sen sanoa. Ja sit jos tulee käyttäydyttyä urposti niin kahvikupillisen jälkeen voi sanoa "Anteeksi. Olin niin väsynyt noustessani että kiukuttelin vähän turhan paljon, se ei ollut reilua sinua kohtaan. Käyttäydyin huonosti. Anteeksi, muru."

Tottakai ihminen saa tuntea suuttumusta ja ärtymystä silloin kun tuntee. Ja jos vihaisuus ole arjen perusvire, niin saa se näkyäkin ja saa sen sanoa. Ja sit jos tulee käyttäydyttyä urposti niin kahvikupillisen jälkeen voi sanoa "Anteeksi. Olin niin väsynyt noustessani että kiukuttelin vähän turhan paljon, se ei ollut reilua sinua kohtaan. Käyttäydyin huonosti. Anteeksi, muru."
Siis kunhan vihaisuus ei ole perusvire. Kokoajan ei sovi kulkea tatti otsassa vaikka pyytelisikin anteeksi.

Tuo on se muodikas tunneteoria ilmeisesti?

Saa tuntea, mutta eri asia, miten sen saa toisille näyttää.
Oli kyse sitten liian aikaisin heräävästä lapsesta, ovella moikkaavasta naapurista tai hissiin samaan aikaa osuvasta työkaverista, niin vituttaa aikuiset ihmiset, jotka kuvittelevat maailman pyörivän heidän napansa ympäri. Että jos pikku prinsessaa/prinssiä ärsyttää, se kyllä näytetään koko maailmalle ja tiuskitaan ja äyskitään kuin pikkulapset.

Yhteistyössä