E-pillereiden lopetus & sivuoireena olleiden mielialavaihteluiden tasoittuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hormonimonsteri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hormonimonsteri

Vieras
Olen syönyt Meliane-merkkisiä e-pillereitä 8 vuotta. Olen luullut, että hankaluuteni johtuu täysin muista asioista, (saan itkukohtauksia ja raivareita, tunnen itseni huonoksi yms. eli mielialavaihteluita ja masentuneisuutta) mutta sitten huomasin alkaa epäillä pillereitä. Puhuin asiasta eksän kanssa ja ajoitimme "luonteenmuutokseni" yhteen pillereiden aloittamisen kanssa. Aiemmin en ole tajunnut edes epäillä pillereitä syyksi vaan luullut, että masennus yms. johtuivat silloisesta vaikeasta elämäntilanteestani ja myöhemmin olen kai vain tottunut siihen, että olen vaikea.

Luin keskustelupalstoilta muiden kokemuksia asioista ja tajusin, että olen samassa tilanteessa. Lopetin pillerit kolme päivää sitten ja toivon, että olo tästä tasoittuu ja mielialavaihtelut häviävät. Jos jollakin muulla on kokemuksia lopettamisesta, voisitteko kertoa sen täällä. Kuinka kauan kestää, että mieliala kohenee, kuukautiset tasoittuvat yms.? Mitä muita vaikutuksia lopettamisella oli? Pistän kaiken toivoni peliin, että tämä helpottaa nopeasti. Parisuhteenikin rakoilee todella pahasti jo näiden tyhjästä tulevien itku tai raivokohtauksieni vuoksi. Mies ei enää jaksa olla varpaillaan, kun ei tiedä, milloin taas kilahdan. Auttakaa ihmiset ja kertokaa ihmeessä omia kokemuksia! Laitoin tämän ketjun Suomi24:llekin, mutta ilman tulosta. Auttakaa!!! Pelottaa, kun ei tiedä miten tässä käy.

Olen syönyt Meliane-merkkisiä e-pillereitä 8 vuotta. Olen luullut, että hankaluuteni johtuu täysin muista asioista, (saan itkukohtauksia ja raivareita, tunnen itseni huonoksi yms. eli mielialavaihteluita ja masentuneisuutta) mutta sitten huomasin alkaa epäillä pillereitä. Puhuin asiasta eksän kanssa ja ajoitimme "luonteenmuutokseni" yhteen pillereiden aloittamisen kanssa. Aiemmin en ole tajunnut edes epäillä pillereitä syyksi vaan luullut, että masennus yms. johtuivat silloisesta vaikeasta elämäntilanteestani ja myöhemmin olen kai vain tottunut siihen, että olen vaikea.

Luin keskustelupalstoilta muiden kokemuksia asioista ja tajusin, että olen samassa tilanteessa. Lopetin pillerit kolme päivää sitten ja toivon, että olo tästä tasoittuu ja mielialavaihtelut häviävät. Jos jollakin muulla on kokemuksia lopettamisesta, voisitteko kertoa sen täällä. Kuinka kauan kestää, että mieliala kohenee, kuukautiset tasoittuvat yms.? Mitä muita vaikutuksia lopettamisella oli? Pistän kaiken toivoni peliin, että tämä helpottaa nopeasti. Parisuhteenikin rakoilee todella pahasti jo näiden tyhjästä tulevien itku tai raivokohtauksieni vuoksi. Mies ei enää jaksa olla varpaillaan, kun ei tiedä, milloin taas kilahdan. Auttakaa ihmiset ja kertokaa ihmeessä omia kokemuksia! Laitoin tämän ketjun Suomi24:llekin, mutta ilman tulosta. Auttakaa!!! Pelottaa, kun ei tiedä miten tässä käy.

Moikka,

lopetin hormonilaastareiden käytön vuoden vaihteessa parisuhteen päättymisen päälle. Huomasin jo suhteen aikana, että olin aika paljon negatiivisempi kaiken suhteen kuin "normaaliminä" olisi ollut. Laitoin kaiken vaan kituvan suhteen piikkiin. En oikeastaan osaa sanoa vieläkään ihan täysin, että oliko syy hormooneissa vai suhteessa, mutta käytön lopettamisen jälkeen noin puolessa vuodessa mielialani koheni huomattavasti ja kykyni reagoida vastoinkäymisiin positiivisesti parani huomattavasti (suhteen lopettaminen oli minulle helpotus, enkä ikävöinyt miestäni oikeastaan yhtään). Olin elämäniloisempi ja riskinottokykyni oli paljon korkeammalla.

Puolen vuoden aikana elimistöni ilmeisesti palasi normaaliraiteille, sillä aloin kärsiä iho-ongelmista, mitä minulla on aina oikeastaan ollutkin ilman ehkäisyvalmisteita. Aloitin siis e-pillerien syönnin siihen hätään ja nyt muutaman viikon syöneenä voisn vaikka vannoa, että elämäniloni on kadonnut. Olen usein huonolla tuulella ilman näkyvää syytä ja ajattelen itsestäni negatiivisemmin ja kriittiisemmin kuin ennen. En oikein uskalla ottaa riskejä, väsyttää ja vituttaa koko ajan. Aion lopettaa hormonivalmisteet testatakseni tulenko paremmalle tuulelle ja jos tulen, en niihin enää aio koskea.

Viimeksi muokattu:
Hei! Aloitin nyt viime viikolla ensimmäisen kerran hormonaalisen ehkäisyn käytön ja tähän asti kokemukset on vain positiivisia.

Nyt haluaisin tietämättömyyteeni vähän tietoa, voiko seksiä harrastaa ilman kondomia väliviikon aikana, kun olen ottanut renkaan pois? Jotenkin luulen lukeneeni jostakin, että ei tarvitsisi, mutta nyt en löydä tietoa mistään. Miten on?

Ajattelin kirjoitella tilanteeni etenemisestä, jos se jotain toista saman asian kanssa kamppailevaa auttaisi. Olen nimittäin itse ollut harmissani seurattuani keskusteluita, ettei kovinkaan moni ole kertonut, kuinka lopettaminen on sitten vaikuttanut.

Eli minulla on kuudes päivä ilman pillereitä. Olo on ollut jotenkin kevyempi. Nauran enemmän. Olen energisempi. En jauha asioita päässäni, kuten aikaisemmin. En stressaa työstäni, tulevaisuudestani ja raha-asioista, kuten aiemmin tein (aivan ahdistukseen saakka). Illalla menen nukkumaan tyytyväisenä siihen, mitä minulla nyt on, vaikka parisuhteeni onkin pahoissa vaikeuksissa aiempien itkuraivareideni ajamana. Toki katkolla oleva parisuhde tuntuu pahalta, mutta sekään ei varjosta koko elämääni.

Olemme miehen kanssa nähneet nyt pari kertaa ja hänestäkin olen vaikuttanut pirteämmältä ja olevan paremmalla tuulella. Pari kertaa on tullut tippa linssiin hankalan tilanteen vuoksi (itse kun tahtoisin vielä katsoa tuleeko suhteestamme mitään, mutta miehen pää on kyllä syystäkin sekaisin), mutta vanhoja hysteerisiä itkukohtauksia tai raivareita en ole nyt saanut. Myöskään miehen seura ei ole ainakaan vielä tuntunut ahdistavalta. Jonkin verran hellyyden osoituksia on välillämme silti ollut ja ne tuntuvat todella hyvältä. Seksihalutkin ovat kasvaneet järkyttävästi.

Ystävät ja äitikin ovat kommentoineet, että vaikutan vapautuneemmalta. Voihan tämä tietysti johtua aivan lumevaikutuksestakin... Tai siitä, että parisuhde tekeekin minulle tuon pahan olon ja on nyt katkolla, mutta se selviäisi vain kokeilemalla... Toivon tietysti, että saan vielä sen uuden mahdollisuuden mieheni kanssa, mutta jollei niin käy, tuntuu siltä, että elämä jatkuu ja olen joka tapauksessa paremmalla pohjalla nyt kuin vuosiin aiemmin.

Hei! Minulla oli aivan samanlaiset kokemukset viiden vuoden pillereiden käytön aikana. Kun lopetin ne, meni noin kuukausi ja aloin olla oma iloinen itseni. Olin myös itkuinen ja kiukkuinen pienestäkin asiasta. Nyt on helppo olla ja avioliitto sujuu tasaisesti.

Hei!

Minä söin pillereitä (lähinnä diane novia) yli 10 vuotta ja nyt olen ollut ilman n. puoli vuotta. Olen aivan 100% varma siitä, että mulla pillerit laittoivat pään sekaisin. Niin selkeä on minullakin muutos entiseen. Tuntuu kuin olisi ihan eri ihminen, kun on niin paljon iloisempi ja onnellisempi olo. Harmitta vain tosi paljon, että en lopettanut aiemmin, kun asiaa pitkään epäilin ja pohdin...monelta murheelta ehkä olisin välttynyt...

Myös negatiivisia vaikutuksia on ollut, mutta koska ne ovat ainoastaan kosmeettisia, niin uskon että ovat myöskin hoidettavissa...tai ainakin kovin toivon niin. Iho on mennyt selvästi huonompaan kuntoon. Se on rasvoittunut ja kasvoihin, kaulaan ja rintojen väliin tulee jatkuvasti isoja, kipeitä finnejä. Kävin jo ihotautilääkärillä ja sain vaivaan tökötit, eli paranemista odotellaan...Myös päänahka rasvoittuu noemaalia enemmän.

Kuukautiskivut minulla on aina olleet kovat ja harmi vaan ne ovat nyt puolen vuoden jälkeen alkaneet palailla. Niihin kuitenkin auttaa onneksi särkylääkkeet. Seksihalut ovat myös voimakkaasti lisääntyneet ja siitä en nyt sitten tiedä, että onko näin sinkkuna hyvä vai paha asia ;).

Mutta joka tapauksessa minua ei mikään saa enää aloittamaan pillereiden käyttöä uudestaan!

Itse olen ollut e-pillereitä ilman parisen viikkoa. Söin kuusi vuotta kolmea eri merkkiä.

Olen tyytynyt ajattelemaan, että olen vain hyvin vittumainen ja inhottava ihminen, eikä sille mahda mitään. Kaikki paska kasaantui päälle - raha-asiat, oma elämä, ihmissuhteet, työt, kaikki! Vastoinkäymisiä en kestänyt. Kaikki asiat saavuttivat liian suuret mittasuhteet. Suutuin helposti. Ihan kuin oisin ollu raivotautinen. Seksiä en halunnut, ei tullut edes mieleenkään. Alapää oli kuiva, jatkuva hiivatulehdus. Kaikki vitutti.

Nyt olen elämänmyönteinen, en stressaa rahasta tai töistä. Olen iloinen, nauran paljon. Eroa entiseen on merkittävästi. Mulla on vaan hyvä olla. Iho-oireita ei vielä ole. Henkinen olemukseni on parantunut huomattavasti. Seksiä tekee mieli, alapää on kostea. Kannatti lopettaa pillerit. Ainoana varjona tässä päällä heiluu endo-epäily. Mutta pillereitä en halua enään koskaan aloittaa syömään.

Ihmettelen, miksi näistä asioista ei puhuta ennen kuin lyödään pilleriresepti kouraan.

Yhteistyössä