Helmikuun helmet 2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
heippa,

Mulla on eka neuvola takana. Eipä siellä kummempia, no selvisi tosi alhainen hemoglobiini..oon nyt syönyt rautatabuja ja vatsa on ihan kipeä..vaikka syön obsidania jonka pitäs olla vatsaystävällinen..

Np ultra on keskiviikkona, jotenki mua jännittää ihan kamalasti!

Pahoinvointi jatkuu..se oli viikot 8-10 iha kauheeta ja nyt pikkasen helpottanu mut iltapäivät on kauheita ja illat..odotan kovasti että tää loppuis! En oo pystyny mitään kuntoilemaankaan, jos ei esikoisen kanssa vilkasta touhuilua lasketa. Jospa sitten kun pahoinvointi lakkaa.

Helle kyllä kuormittaa lisää mutta toisaalta ihanaa kun esikoinen pääsee rannalle telmimään ja omaki olo vähä helpottuu vedessä.

Paljon jaksamista kaikille olon ja ultrien odotusten kanssa!

T. Luppis 11+ 3

Ihanaa kun helteet loppu, olikin jo aika tukala olotila. Pahoinvointi ja 30 asteen helle ai aina ollu hyvä yhdistelmä. Pahoinvointi kun alkoikin viikolla 8, vaikka toivoin tällä kertaa jäävän välistä. Kuvottaa koko ajan, ei vielä oksentelua onneksi. Koko ajan pitää olla syömässä jotain, joka on kyllä ruvennut kyllästyttämään. Toi Sanin mainitsema hampaiden pesu on aika hankalaa kanssa.

Ensimmäinen neuvola on huomenna, toivottavasti sais ajan myös np-ultraan pian, niin laskettu aika tarkentus ja näkis muutenkin onko kaikki kunnossa.

Heips

Ensimmäinen neuvola takana ja lähinnä oli tietojen ylöskirjaamista. Sain seuraavan neuvola-ajan vasta tuonne syyskuun alkuun. Siinä välissä on elokuussa uä. Joten hissukseen vielä mennään.
Huono olo tulee ja menee, kuten väsymyskin. Mieluusti ottaisin päikkärit kun esikoinenkin, mutta aina se ei onnistu.
Tässä olen myös miettinyt äitiysloman alkua ja miettinyt minkä verotuksen mukaan tulee äitiyspäivärahat laskettua.
Tavallista arkea siis. Vielä on edessä yksi kesälomareissu, sitä odotellessa.
Voikaa hyvin helmimasut!
MaMaLi ja Tirpana 9+2

Mulla kanssa eka neuvola tänään. Hyvin sujui ja hemoglobiini ja verenpaine normaalit. Hain apteekista multivita raskaus ja imetys tabletteja, terveydenhoitajan kehoituksesta, ruokavaliooni kun ei kuulu lainkaan punaista lihaa. Kalaa, kanaa, maitotuotteita ja kananmunia kyllä syön, eli pitäisi olla riittävä proteiinin saanti, mutta eipä noista ainakaan haittaa ole. Suosittelen muillekkin odottajille!

Ultraääni on ensi viikon pe, sitä odotellessa tällä kertaa. Kiva, kun täällä on vähän vilkastunut keskustelut. :)

T. nelli rv 10+1

Heipsan

Täällä on ultran lisäksi jo eka neuvolalääkärikin ohi. Tämän jälkeen onkin pitkä väli ja seuraava neuvola on vasta syys-lokakuun vaihteessa. En tiedä miksi uä ja lääkäri täytyy olla peräkkäisinä viikkoina. Ekassa raskaudessa niillä oli kk väli. Joka tapauksessa kaikki näyttäisi olevan ok. Pikkuisen sydän jumpsutti 170. Oli nopeampi kuin esikoispojalla koskaan. Viikkoja on nyt 11+4 ja olotila huononee. En meinaa jaksaa olla töissä iltapäivään asti, koska väsymys/pahaolo/hutera olo pahenee päivän mittaan ja töissäkin on pari kertaa täytynyt käydä ykäilemässä. En kuitenkaan pyytänyt saikkua, koska ajattelin sinnitellä reilun viikon päästä alkavaan lomaan asti (onneksi sellainen on edessä!). Koska olen uudessa työssä, en vain kehtaa olla heti pois, oli olo mikä hyvänsä. Katsoo sitten syksymmällä, kun koeaikakin on ohi, miten olo on kehittynyt. En oikein muista, mihin asti ekassa raskaudessa tätä kurjaa oloa kesti, mutta kyllä se yli 4kk oli, jihaa...

Ihanaa tosiaan, että ilmat on hitusen viilenneet. Yöllä sentään saa omassa sängyssä nukutuksi, eikä tarvitse raahata patjaa avonaisen oven luo. Hyviä vointeja muille helmeileville!

Sani

Moi!

Ekassa neuvolassa käyty ja kaikki hyvin tähän asti. Sydänääniä ei edes yritetty kuunella, kun oli vakituinen terveydenhoitaja lomalla. Mulla hemoglobiini aina ollut alhainen, mutta nyt oli 122 eli tyyliin paras, mitä ikinä ollu.

Ultra-ajan sain tohon 9.8. ja se on samalla mun eka lomapäivä. Eli loma alkaa hyvin, jos masussa on kaikki ok. Neuvolalääkäri on sitte viikko uä:n jälkeen.

Kerran on aamulla ollut niin paha olo, että oli pakko mennä oksentamaan. Sen jälkeen en enää pystynyt sen päivän eväitä tekemään vaan piti mennä mies herättämään voileivän tekoon. Muuten ei pahoinvointia ole ollut, jos ei pientä kuvotusta lasketa mukaan.

Väsymys on ollut aivan hirveää. Illalla menee silmät väkisin kiinni jo kuuden seitsemän välillä ja sohvalta ylös pääseminen ja iltatoimien suorittaminen vaatii suuria ponnisteluja. Aamulla, kun kello herättää 4.30 tekisi mieli vaan kääntää kylkeä. Mutta onneksi ensi viikolla iltavuoro ja lomaan enää pari viikkoa.

Liikkua pitäisi enemmän, kun on kaksi koiraakin, jotka liikuntaa tarvitsee, mutta näillä helteillä ei paljon koirien kanssa kävelyllä käydä. Onneksi sentään pyöräilen töihin joka päivä niin pysyy kilot jotenkin kurissa.

T. Linda ja masuasukki rv 9+1

Sani 4.2.2011, toinen lapsi
mimmun 12.2.2011, toinen lapsi
Luppis
Hellu
Helmi
Saaria, 14.2.2011, esikoinen
nelli, 14.2.2011, esikoinen
MaMaLi, 20.2.2011, toinen lapsi
Linda, 27.2.2011, esikoinen
Siru, 28.2.2011, toinen lapsi

Moi kaikki!

Joudun poistamaan itseni tuolta listalta. Ultrassa selvisi, että raskaus olikin mennyt kesken.. :( Ei tulekaan meille ystävänpäivän vauvaa. :(

Parempaa vointia muille helmivauvojen odottajille!

Luppis
Hellu
Helmi

Voi nelli, otan osaa. Koita pärjätä ja pää pystyyn.

Itse en ole vielä edes käyny ultrassa ja nyt sitä alkaa itsekin miettiä, että jos onkin menny kesken niin mitäs sitten tai jos onkin tuulimuna. Reilu viikon päästä se sitten selviää.

Kävin tänään hakemassa lankoja ja aloin neuloa villapaitaa. Valitsin väriksi harmaan eri sävyjä, jotta se käy sitten sekä tytölle että pojalle.

Viikon päästä alkaa kesäloma ja sitten saa rentoutua rauhassa, sillä miehelläni ei tänä vuonna ole mahdollista pitää kuin viikon loma. Ihanaa, kun ilmat on viilentyneet ja tulee vähän sateita. Meillä töissä on pahimmillaan ollut 30 astetta lämmintä sisällä ja ilma ei kierrä ollenkaan. Ei kovin hyvä paikka olla töissä.

T. Linda

Nellille halaus! Oikea aika on siis myöhemmin, vaikka se ei välttämättä lohduta heti kohta.
Tätähän sitä itsekin miettii, mutta pakko pistää ajatukset sivuun. Ultra on vasta viikon päästä ja arkea tässä mennään.
Itsellä ei meinaa mikään ruoka enää mennä alas. Paino ei nouse, mahakin melko lailla entinen, mutta ruokahalua ei juuri ole. Ei okseta tms. mutta meinaa unohtua syöminen. Eikä kyse ole aina helteistä.
Elokuun alkua toivotellen,
MaMaLi

Kiitos Linda ja MaMaLi!

Eikä missään nimessä ollut tarkoitus masentaa muita odottajia. Ajatelkaa vaikka, että kerran mulle kävi näin, niin eikai se kovin todennäköistä oo kuitenkaan, että jos muilla olisikin kaikki hyvin. :)

Itsehän tulin raskaaksi heti ensi yrittämällä, mikä on lääkärin mukaan hyvä merkki. Ultrassa katsoivat munasarjat ja ihan normaaleilta näytti. En ole vielä ihan selvillä, oliko kyseessä tuulimuna vai hyvin varhainen keskenmeno, kai se sairaalassa selviää, kun huomenna menen sinne. Huonoa tuuria varmaan vaan.

Olisikin ollut oikea onnen potku, jos kaikki olisikin käynyt hyvin näin pian. Nyt täytyy vaan odottaa vähän kauemmin, mutta emme aio lannistua näin pienestä.

Kaikesta sydämestä ihanaa vauvanodotusta muille ja tulen varmaankin seuraamaan ketjua vielä taustalta ja ilmoitan sitten, jos tärppäisi ihan oikeasti tuossa syksymmällä.

- nelli -

Hei!
Nellille jaksamisia!
Itselläni on np-ultra 17.8 ja jännittyneenä odotan sitä. Olen kerennyt kertoa jo kaikille raskausuutisesta, tai vaikea on ollu salatakaan sitä kun pahoinvointi kiusaa. Toisessa raskaudessa maha on jo valtavan iso, olen joutunut ottamaan äitiysvaatteet käyttöön jo nyt. Onko kukaan muu vielä ostellut äitiysvaatteita? Aika paljon on tultu käytyä h&m:llä, mielestäni paras valikoima löytyy sieltä, eivät ole laadultaan kummoisia, mutta suht edullisia ja kivoja.

Tervetuloa jeppana

Siru

Täällä tulisi myös yks helmimassu lisää La 10.2.2011 ja kolmas lapsi kyseessä. Pahoinvointi on aikas voimakasta vieläkin, mutta jospa kohta alkais helpottamaan. Nyt siis olen viikoilla 13+1

Hei

Ensimmäinen ultra takana ja meidän pikkuinen siellä nukkui ja välillä vähän heilui kun "koputeltiin". Tuli niin iloinen mieli. Asia konkretisoitui. Kuten mies sanoi, niin jännitti taas kerran.

Meillä on kunnassa ensimmäinen lääkäri poistettu säästösyistä, joten seuraava neuvola on sitten ihan normaali kuukausikäynti kk:n päästä.

Nyt sitten normaaliarkea käynnistetään kesän jälkeen. Esikoinen aloittaa päiväkodin muutaman viikon päästä ja minä puolestani palaan töihin. Onpahan taas mitä jännitellä.

Väsymys ja pahoinvointi ovat (ehkä) hieman hellittäneet. Osaksi johtunee aloittamastani rautakuurista. Arvo oli 110 ja vaikka minulla onkin yleensä alhainen, niin tuntuu että raudanpuute vaikutti osaltaan melkoiseen väsymykseen. Parempi onkin piristyä, jotta töiden aloittaminen onnistuu.

Hyviä vointeja elokuun päiviin helmimasut.
MaMaLi

Listaa uusiksi. Nyt vain kuulumisia kertomaan :D

Jemps 10.2.1011, kolmas lapsi
Luppis
Hellu
Helmi
Jeppana 14.2.2011, esikoinen

Moi!

Nyt on sitten ultrassa käyty ja melkein tuli tippa linssiin, kun näin pienen sydämen lyövän ja jalkojen potkivan. Kaikki näytti olevan kunnossa. Jännitin koko eilisaamun, että onko siellä ketään. Kävin töissä näyttämässä lähimmille työkavereille kuvia pienestä ihmisen alusta ja olivat niin iloisia puolestani. Nyt on hyvä aloittaa kesäloma, kun on pieni taakka pudonnut harteilta.

Sirulle: Vielä ei ole tarvinnut ostaa äitiysvaatteita, sillä vatsa ei ole vielä kasvanut. Ehkäpä loman jälkeen saa ostella isompia vaatteita, jos haluan vielä peittää raskauteni töissä. Vaikka siellä ollaan jo alettu huomaamaan, etten enää polta tupakkaa (lopetin, kun tein testin). Uusia rintsikoita tarvitsee kyllä mennä ostamaan, sillä rinnat kasvaa aikamoista vauhtia.

Ensi viikon tiistaina sitten olisi neuvolalääkäri. Sen jälkeen lähdetään pienelle kesäloma reissulle avomieheni kanssa ja koirat viedään hoitoon vanhempieni luo.

Hyvää elokuun jatkoa ja syksyn odotusta helmikuisille.

T. Linda rv 11+5

P.S. Pistän omalta osaltani listaa uusiksi, koska la on hieman muuttunut.

Jemps 10.2.1011, kolmas lapsi
Luppis
Hellu
Helmi
Jeppana 14.2.2011, esikoinen
Linda, 24.2.2011, esikoinen

Huomenta,

Nyt alkaa ilmeisesti pahoinvointi helpottaa täälläpäin, välillä jotkut hajut tekee pahaa, mut ei niin voimakkaasti enää... Mites teillä muilla olotilat?
Toissa päivänä tuli postissa jo ekat äitiyshousut, entiset housut kun ei mene kiinni enää.
Väsymys vaivaa melkein kokoajan, öisin ei saa nukuttua, kun on niin kuuma. Toivottavasti lämpötila ulkonakin jo vähän laskisi, että jaksaisi paremmin. Hyvää vknloppua teille kaikille.

T: Jemp 14+1

Alku oli huonoa oloa aamusta iltaan ja kesäloman jälkeen töihin paluun yhteydessä tapahtui jokin pahoinvoinnin "loppuhuipennus", kävin töissä yrjöllä aina ennen seuraava asiakasta.. Onneksi nyt on helpottanut, täähän on ihan taivaallista, kun olo on miltei normaali. Vaatteiden kiristäminen alkaa myös pikkuhiljaa kiristää nuppia, joten kai se on lähdettävä etsimään löysempiä vaatteita, olo kun on epämukavaa jatkuvassa pienessä puristuksessa :)
Ensi viikolla saadaan meidän pukkisesta kuvia, ekassa ultrassa kun käytiin niin lääkäri ei antanut yhtään kuvaa :/ siitä jäi vähän tylsä olo, kun kätilöiden ultrauksista kaikki saavat kuvat, mtta minä en saanut, kun ultraaja olikin lääkäri, joka oli näin päättänyt. Onneksi omassa tk:ssa on niin ihana kätilö, että järkkäsi meille ultran omassa tk:ssa, jotta saadaan kuvat. hänen mielestään se oli niin suuri vääryys, että kaikki muut saavat ja joillekin ei sitten anneta. Onhan sitä kiva sitten mummoille ja papoille näytellä :) Hyviä oloja kaikille ja onnellista odotusta!

Pakko korjata: saadaa pikkuisesta kuvia, eikä pukkisesta tai pulkkisesta :D

Alku oli huonoa oloa aamusta iltaan ja kesäloman jälkeen töihin paluun yhteydessä tapahtui jokin pahoinvoinnin "loppuhuipennus", kävin töissä yrjöllä aina ennen seuraava asiakasta.. Onneksi nyt on helpottanut, täähän on ihan taivaallista, kun olo on miltei normaali. Vaatteiden kiristäminen alkaa myös pikkuhiljaa kiristää nuppia, joten kai se on lähdettävä etsimään löysempiä vaatteita, olo kun on epämukavaa jatkuvassa pienessä puristuksessa :)
Ensi viikolla saadaan meidän pukkisesta kuvia, ekassa ultrassa kun käytiin niin lääkäri ei antanut yhtään kuvaa :/ siitä jäi vähän tylsä olo, kun kätilöiden ultrauksista kaikki saavat kuvat, mtta minä en saanut, kun ultraaja olikin lääkäri, joka oli näin päättänyt. Onneksi omassa tk:ssa on niin ihana kätilö, että järkkäsi meille ultran omassa tk:ssa, jotta saadaan kuvat. hänen mielestään se oli niin suuri vääryys, että kaikki muut saavat ja joillekin ei sitten anneta. Onhan sitä kiva sitten mummoille ja papoille näytellä :) Hyviä oloja kaikille ja onnellista odotusta!

Viimeksi muokattu:
Heipsan

Jaksamista nellille!

Meillä parin viikon loma on takana ja huomenna taas töihin. Voi plääh! Hirvittää jo valmiiksi miten siellä jaksaa. Lomalla sentään saa levätä esikoisen unien ajan eikä tarvitse "ajatella vaikeita". Raskausvikkoja 15+jotain ja karmiva väsymys + pahaolo ei helpota. Sama oli ekassa raskaudessakin, kesti jonnekn viikolle 20, mutta silloin sai kaatua sänkyyn töistä tullessa ja maata aamuun. Nyt pitää esikoisen kanssakin jaksaa olla ja itseä suorastaan itkettää, kun ei jaksaisi kuin pakollisen, vaikka haluaisin esikkoakin huomioida. Mies tekee lähes kaikki kotityöt, mulla ei energia riitä. Vielä on ulkomaan työmatkakin tulossa, jonne asti on ainakin pakko skarpata ja valmistella reissua. Olen luvannut itselleni, että jos sinne asti selviän ja olo on edelleen yhtä raskas (=voisin valua lattiasta läpi), haen matkan jälkeen sairaslomaa. Ekassa raskaudessa olin 3vko saikulla.

Tulipas valitusta kerrakseen, olen vain tosi väsy. Hyviä voimia teille muille!

Sani

Hei!

Ensimmäinen ultraääni takana ja kaikki näytti olevan hyvin. Niskaturvotus oli 0.9 eli normaali. Ensin ultrattiin vatsan päältä ja vielä lopuksi alakautta, jotta saatiin tarkemmat mitat. Laskettu aika pysyi samana. Sain jo ajan rakenneultraääneen.

Syyskuun alussa koittaa paluu töihin hoitovapaan jälkeen. Toivottavasti pahoinvointi on siihen mennessä ohi, vielä ei ainakaan ole helpottanut. Työskentelen hoitoalalla, jossa joutuu tekemisiin eritteiden yms kanssa enkä tiedä miten ihmeessä selviän hajuista. Nyt esikoisen kakkavaippojen vaihtokin tuottaa välillä vaikeuksia.

Sanin tilanne kuulostaa tutulta, myös täällä on huono omatunto siitä ettei jaksa touhuta esikoisen kanssa, yleensä tulee makailtua sohvalla ja katseltua kun toinen leikkii. Ei vain ole voimia muuhun, varsinkaan huonosti nukuttujen öiden jälkeen. Kotityöt on meilläkin jäänyt miehelle suurimmäksi osaksi, varsinkin kaikki keittiöön(hajuihin) liittyvät. Pyykit sentään jaksan pestä.

-Siru-

Onneksi välillä tuli sadepäivä :) jaksaa jo siivotakin. Tänään kävin neuvolassa mittaamassa hb, kun kokoajan väsyttää ja päätä särkee, mutta niissä ei ollut mitään poikkeavaa eikä myöskään verenpaineessa.
Ensi viikon pe olisi eka lääkäri käynti. Olenkin jo tuntenut pikkuisen liikkeitä, yleensä iltaisin, kun oikein jaksaa keskittyä :)
Hyviä vointeja!

Heippa kaikille pitkästä aikaa!
Ensiksi nellille pahoittelut! Kurjaa! Onnea kuitenkin mielettömän paljon uuteen yritykseen ja ilmoittelehan sitten tosiaan kun tärpää! :)

Mullakin nyt siis jo jokunen aika sitten ultra käyty. Pikkunen oli hereillä,kovasti liikuskeli ja kaikki näytti olevan hyvin. Äiti itki niin että alustatkin oli märkänä :D oon nyt muutenkin ollut tosi herkkänä tirauttelemaan kaikesta. Esikoinenkin on olevinaan valloittavan ihana, vaikka muiden mielestä se on varmasti aika kamala alkavine uhmineen :/

Useilla tuntuu olevan lääkäri melkein heti ultran jälkeen. Mulla on seuraava neuvolakäynti vasta noin rv 19 ja silloin on eka lääkäri. Eli nyt tulee sitten kahdeksan viikkoa väliä kun käyn missään.. Ekassa raskaudessa eka läkry oli rv 13 ja käynnit tasaisesti noin kuukauden välein.. Noh kai täällä säästetään myös nyt.. Mutta eipä tässä mitään hätää. Vointi on jo tosi hyvä ja ihanaa kun jo jaksaa jotain touhuillakin. Ja vauva on alkanut potkia <3 myllää välillä tosi kovasti.

Päätinpä minäkin liittyä helmikuisten joukkoon. Itsellä jo kuudes tuloillaan ja viikkoja takana 14+3. Kolme vanhinta jo "isoja" koululaisia ja pienemmät vauvan syntymän aikaan 3v1kk ja 1v6kk eli säpinää tulee olemaan...

Mieletön väsymys onneksi jo takana, muita oireita ei onneksi tälläkään kertaa ole. Masu vaan kasvaa vauhdilla. Aina yhtä ihmeellistä seurata vatsan ja vauvan kasvua ja kehitystä.

Jaksamisia kaikille odottajille.

Yhteistyössä