Esikoinen haaveissa vuodelle 2011/2012?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eltsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hämmästyin suuresti kun mieheni alkoi oma-aloitteisesti kertoa isälleen että ensi vuodelle ollaan vähän asiaa suunniteltu ja kuinka tätä raskautumista joutuu vähän suunnittelemaan päivärahojen ym. takia.
Tämä tarkoittaa sitä että a) mies haluaa ihan tosissaan lasta samalla aikataululla kuin minä ja b) hän on ymmärtänyt myös ajoituksen merkityksen päivärahojen kannalta.

Yhä edelleen en aina malta uskoa että olen tässä tilanteessa viimein. Kun on kuumeillut tuloksetta viitisen vuotta, on mieletöntä ajatella että kohta pääsee yrittämään. Se antaa valtavasti voimaa ja uskoa tulevaan. :>

Siis ihanko oikeasti te annatte asialle 4 kk:n mahdollisuuden päivärahojen takia?? Huh. Toivotaan, että olette niitä onnekkaita joilla tärppää heti mutta tämä on niitä asioita elämässä joista ei voi tietää. Tuo on ehkä erikoisin peruste "ajoitukselle" jota olen kuullut..

Viimeksi muokattu:
Kyllä mun mielestä on erittäinkin fiksua miettiä myös raha-asioita..etenkin kun nykyään sekä opiskellaan myöhempään, että lapset tehdään myöhemmässä iässä. Minä en ainakaan ymmärtänyt, että Myy olisi tarkoittanut, että tuo 4kk on se ehdoton aika milloin ainoastaan yritetään, vaan että olisi suotavaa jos tuona aikana raskautuisi..

Varmasti kaikki näillä palstoilla pyörivät (j muutenkin)ovat huomanneet, ettei se raskaus välttämättä heti onnistu.

Kuten eltsu asian oli täysin oikein ymmärtänyt, olisi SUOTAVAA jos vauva syntyisi vuoden 2011 puolella. Vauva on erittäin tervetullut myöhemminkin, mutta vuoden 2011 jälkeen putoan peruspäivärahalle joka on yli kolme kertaa pienempi kuin vuoden 2009 työtulojeni perusteella laskettu päiväraha. Se pistää toivomaan että raskautuisin mahdollisimman nopeasti.

Kuten myös aikaisemmin pohdiskelin, en tiedä miten raskaus juuri meidän kohdallamme onnistuu. Eiköhän jokainen raskautta suunnitteleva tosiaan tiedä myös sekä raskautumisen mahdollisista haasteista että keskenmenojen ym. mahdollisuuksista.

Yrityksen aloittaneet:
nimim.....................ikä.................YK.. ....................KP..................jännäpäivä

Dahlia- ...............21..................10.. ..................30/31...............9.10.
Sajj......................22..................0....... .................?.....................?
Tiina.....................23..................2........ ..............2/28................14.10.

Yrityksen myöhemmin aloittavat:
nimim.......................ikä................... .......................yritys alkaa

Marsku....................29............................ ...............syksyllä 2010
eltsu.......................28......................... ...................joulukuu 2010?
Myy.........................26....................... .....................talvella 2010-2011

Plussanneet:
nimim..................ikä.................plussa. ...........LA................monennesta tärppäsi

----> Kiitoksia vastauksesta. Korjasinkin tuohon "jännänpäivän"!!

Ollaan miehen kanssa puhuttu aiheesta tuhatmiljoonaa kertaa, mutta jotenkin tuntuu ettei se vaan uskalla heittäytyä kohtalon armoille ;). Luulee ettei muka pystyisi huolehtimaan lapsesta, vaikka on tosi tunnollinen ja huolehtivainen ihminen. Silti hän kuitenkin sanoo, että haluaisi mun kanssa lapsia ja aika piankin. Mutta jostainhan se yritys olisi aloitettava...

20.9

Yrityksen aloittaneet:
nimim.....................ikä.................YK......................KP..................jännäpäivä

Dahlia- .................21..................10.. ..................30/31...............9.10.
Sajj......................22..................0........................?.....................?
Tiina.....................23..................2........................?....................14.10

nimim.......................ikä..........................................yritys alkaa

Marsku....................29...........................................syksyllä 2010
eltsu.......................28............................................joulukuu 2010?
Myy........................26............................................talvella 2010-2011

Plussanneet:
nimim..................ikä.................plussa............LA................monennesta tärppäsi

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Listan saa päivitettyä "lainaa viestiin"-napin avulla :)

Viimeksi muokattu:
Heippa kaikki!

Uskallan kai ilmoittautua tänne mukaan vaikka yrityksen aloittaminen ei ole täysin varmaa. Aiomme aloittaa esikoisen yrittämisen lokakuussa 2010 eli ihan kohta! :) Lapset ovat olleet meillä haaveissa jo kuusi vuotta mutta nyt tilanne voisi näyttää siltä että lapsenhankinta on mahdollista. Ikää minulla on 22, mies muutaman vuoden vanhempi. Pillerit jätettiin pois jo 1,5 v. sitten, koska ei haluta että mitään "myrkkyjä" on elimistössä kun vauva saa alkunsa ja vuosi siinä kestikin että kierto tasaantui. Kumia ollaan siis käytetty ehkäisynä sen jälkeen.

Ollaan varmaan aikaisemmassa kuin kukaan vauvantarvikehankinnoissa kun meillä on jo iso kasa vauvanvaatteita ja lisäksi hoitopöytä, hoitoalusta, lastenastioita, leluja, yksi kestovaippakin, pinnasänky....:D Aiemmin ajateltiin että ei uskalla ostaa mitään etukäteen jos ei vaikka saadakaan lasta, mutta kiusaus voitti ja päätettiin heittäytyä ihan täysillä vauvanhankintaan, jos ei onnistu niin pettymys on valtava joka tapauksessa!

Meillä on omakotitalo ja kunnon työpaikat mutta vauvanhankintaa hankaloittaa minun työt, kun en pystyisi olemaan töistä pois paria viikkoa pidempään kun minulla on oma yritys jossa työskentelen yksin. Tässä nyt kuumeisesti mietitään ratkaisuja tuohon ongelmaan mutta selvää on että äiti ei ehdi paljon äitiyslomia pitelemään...

20.9

Yrityksen aloittaneet:
nimim.....................ikä.................YK......................KP..................jännäpäivä

Dahlia- .................21..................10.. ..................30/31...............9.10.
Sajj......................22..................0........................?.....................?
Tiina.....................23..................2........................?....................14.10

nimim.......................ikä..........................................yritys alkaa

kais-a......................22...........................................lokakuu 2010
Marsku....................29...........................................syksyllä 2010
eltsu.......................28............................................joulukuu 2010?
Myy........................26............................................talvella 2010-2011

Plussanneet:
nimim..................ikä.................plussa............LA................monennesta tärppäsi

Terevtuloa mukaan kais-a :)

Marsku meillä taas mies sanoi yks päivä, että vauva sais tulla vaikka heti, mutta mä en saa kertoa milloin jätän pillerit pois, ettei tule suorituspaineita :D No siis en aio kyllä näin tehdä vaan yhdessä asiasta kuitenkin päätetään..jos tässä pari kk malttais vielä miettiä :)

Terevtuloa mukaan kais-a :)

Marsku meillä taas mies sanoi yks päivä, että vauva sais tulla vaikka heti, mutta mä en saa kertoa milloin jätän pillerit pois, ettei tule suorituspaineita :D No siis en aio kyllä näin tehdä vaan yhdessä asiasta kuitenkin päätetään..jos tässä pari kk malttais vielä miettiä :)

No kiva että mies on tota mieltä :). Sitä mäkin olen yrittänyt sanoa, että olis mukavampaa kun ei tarttis ajatella asiaa vaan "tulee jos tulee"-meiningillä mentäis. Mutta kai se siitä syksyn mittaan pehmenee, jos vaikka sit meidän kaupunkilomalla...

Viimeksi muokattu:
Juu vois jo alkaa plussatuulet puhaltaa ;)

Meillä alkaa olee ovikset taas vaihteeks käsillä joten niitä jänskäillään, ja heti perään toivottavasti plussia. Ei vaan millää malttais odottaa vielä paria viikkoa! Ahh, ihan ku joulua odottelis :D

Niinkuin kais-a huomasi, niin samanlainen ketju löytyy myös tuolta Kaksplussan puolelta, siellä tuntuu olevan paljon vilkkaampaa..tervetuloa sinnekin :)

Mutta olisi kiva tämäkin ketju pitää hengissä, enempi olen tällä puolella hengaillut ja lukenut viestejä..
Eiköhän täälläkin vilkastu, kun kaikki päästään aloittamaan ja toisaalta on kiva jos on vähän pienempikin porukka koolla :)

Sori on ollu vähän taukoa nyt tässä kirjoittamisessa, ei oo netti toiminu melkeen viikkoon! Saakelin Sonera, oon ollu ihan hätää kärsimässä. Eikä töissäkään oo viittiny toiveilla :D

Niin, eltsu.. Jos olin oikeassa sen ovulaation kanssa, pitäs mulla alkaa menkat ens ma-ti, eli jännäillään :) Tosin mä jännäilen kyllä enemmän sitä, että alkaako ne menkat, onko mulla kierto ok. Oon panikoinu sitä että jos puol vuotta joudun odottaa ovulaatiota tai kierron normalisoitumista pillereiden lopettamisen jälkeen. Raskautta en niin jännää, se tuntuu jotenkin niin epätodennäköiseltä kun ensimmäistä kertaa yritetään, vaikka hienoahan se olis;)

Ootte kirjotellu niin paljon tällä välin ku oon ollu sivistyksen ulottumattomissa, oon ihan pihalla! Mutta se jäi mieleen, että miehen kanssa on tosiaan puhuttava asiat läpi ja annettava hänelle aikaa. Mä taisin patistella tota omaa äijääni ehkä vähän liikaa, vaikka kuinka yritin olla puhumatta asiasta päivittäin, halusin antaa hänelle mahdollisuuden ajatella asiaa itsekseen. Mutta lopulta kun taas vihjasin jotakin kautta vauva-asiaa, hän sanoi että juu on ajatellut sitä. Tämän jälkeen keskustelimme asiasta useamman tunnin, ihan rauhassa. Mietittiin järjestelyitä, raha-asioita, omia luonteitamme, millaisia vanhempia meistä tulee? Mitä annettavaa meillä on lapsellemme? Sen keskustelun jälkeen tiesin, että se haluaa lähteä tähän seikkailuun mun kanssa tosissaan. On mulla vieläkin joskus välillä vähän epävarma olo, haluaako se tätä oikeesti? Mä oon tällanen höösääjä ja voisin puhua asiasta ihan koko ajan, ja sitten harmittaa kun toinen ei oo niin innoissaan. Mut sit muistan, et se vaan on se rauhallisempi osapuoli meidän suhteessa, ei oo samanlainen innostuja ku mä, minkään asian suhteen. Ja hyvä niin, täydennetään toisiamme!

Ihan kohta on talvi! <3

Mä oon viimein antanut haaveilulle ihan kunnolla periksi. Pitkään oon joutunut pitämään ajatuksia aisoissa sillä on ollut epävarmaa että koska sitä esikoista pääsee ihan oikeasti yrittämään, mutta nyt kun ollaan miehen kanssa samoilla linjoilla niin olen päättänyt antaa palaa. :D
Ostelin alkuviikosta lankoja, tähän mennessä olen saanut neulottua pienet vauvantöppöset valmiiksi ja aloitettua pienenpienen neulepuseron. Tämä on juuri sitä mikä tekee minut onnelliseksi; positiivinen odotus ja kauniiden ajatusten vaaliminen. Oon aikaisemmin ollut aina aika varovainen kaikissa haaveissani, suoraan sanottuna pessimisti joka ei ole uskaltanut liikoja elämään luottaa kun kuitenkin jokin menee pieleen... Tässä asiassa en suostu olemaan pessimisti. On ihanaa odottaa odottamista, on ihanaa rakentaa pesää miehen kanssa ja varautua vauvan tuloon. Kuten kais-akin asian ilmaisi; jos haikara jostain syystä ei löydä meidän luoksemme on pettymys joka tapauksessa suuri, oli minulla kaapissa haalimiani ja valmistamiani vauvanvaatteita tai ei.

Sajj, tiedän tunteen. Meilläkin on asiasta puhuttu ja puhuttu, mutta silti vieläkin välillä olen epäuskoinen miehen toiveiden suhteen. Täytyy vaan koittaa luottaa vaikka toinen ei päivittäin yhtälailla hössötä asian suhteen. ;)

Sitäpaitsi meillä ainakin molemmilla tunteet heilahtelevat laidasta laitaan tämän asian suhteen. Välillä hirvittää ja pelottaa, välillä on onnensekainen tunne siitä että VIHDOIN sitä pääsee yrittämään... Kai tämä on osa vanhemmaksi kasvua. Hui!

Hei!
Olen jo parin päivän ajan käynyt täällä lueskelemassa teidän kirjoituksia. Olisi kiva liittyä myös mukaan!
Meillä mies on jo vuoden alusta halunnut, että jättäisin pillerit pois, mutta itse vasta nyt koin sen oikeaksi valinnaksi. Valmistuminenkin jo häämöttää, niin ei jää sitten se kesken, vaikka vauva ilmoittaisikin tulostaan jo piakkoin. Tosin aika lailla epäuskoisin mielin olen, tuntuu vaan siltä että ehken voikaan tulla raskaaksi?
No, mutta siis minä täytän pian 24 ja mieheni on 28. Viimeisen pillerin otin 8.9 ja sen jälkeen on yhdet menkat ehtinyt tulla. Tällä hetkellä siis menossa yk 1. Niin kai..Olen tosi aloittelija tämän kaiken kanssa, joten kaikki ei ole vielä hallussa:) Kierrosta en vielä tiedä, mutta ennen pillereiden syöntiä (eli jotain 5 vuotta sitten) oli noin 22-24 päivää.Mutta ajan kanssahan sen tässä näkee sitten.

Nyt kun olen itsekin innolla esikoista yrittämässä, niin mies on jo aivan täynnä mun intoa ja "hömpötystä". Kiva jos täällä voi purkaa tuntemuksiaan muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.

Hämmästyin suuresti kun mieheni alkoi oma-aloitteisesti kertoa isälleen että ensi vuodelle ollaan vähän asiaa suunniteltu ja kuinka tätä raskautumista joutuu vähän suunnittelemaan päivärahojen ym. takia.
Tämä tarkoittaa sitä että a) mies haluaa ihan tosissaan lasta samalla aikataululla kuin minä ja b) hän on ymmärtänyt myös ajoituksen merkityksen päivärahojen kannalta.
:>

Voi apua....Ymmärrän tälläiset naiivit kommentit 18-vuotiailta joilla ei vielä hirveästi ole elämänkokemusta mutta miten 26-vuotia miettii näin? Luulee että elämää voi suunnitella noin pilkuntarkasti, joo varmaan joillain ihmisillä menee toteen noi suunnittelut mutta jotain nöyryyttä peliin... Ei millään pahalla mutta tuo on jo aika laskelmoivaa ja myös jollain tavalla lapsellista että "päätetään koska raskaudutaan" siksi että saa rahaa... Ja ota nyt ihmeessä vähän nöyryyttä myös sen suhteen että tiedostat että vauvaa ei voi noin vaan tilata...

Viimeksi muokattu:
Meillä aloitellaan yrittämistä aikaisintaan joulukuussa, siinä onkin sitten 4kk aikaa jos haluaa saada lapsen vuoden 2011 puolella.
Mietityttää että mitä jos ei tuossa 4kk aikana tärppääkään. Tuskin sitä yrittämistä haluaa lopettaa kun on kerran alkuun päässyt, vaikka vuoden 2012 päivärahani lasketaankin opiskelijan tulojen mukaan. No, tuossa vaiheessa elämää meillä on raha-asiat muuten niin hyvässä balanssissa että eipä se minimipäiväraha tule olemaan este.

Väännetäänpä vielä (viimeisen) kerran rautalangasta:
Opiskelijan tuloista laskettu minimiäitiyspäiväraha on monta kertaa pienempi kuin vuoden 2009 tulojeni perusteella laskettu päiväraha. Minulle raha-asioista huolehtiminen on vastuunottoa. Haluan perheelleni ja tulevalle lapselleni varmimman mahdollisen taloudellisen tilanteen. Minusta olisi lapsellisempaa heittäytyä lapsentekoon suunnittelematta asiaa tarkoin. Päivärahan määrä on meille syy aikaistaa esikoisen yrittämistä, muuten saattaisimme rauhassa odotella kevättalveen.

"Vauvaa ei voi tilata"-kommentteihin en edes jaksa vastata. Miksi ihmeessä täällä kukaan muukaan yrittää esikoistaan vuodelle 2011 jos perheenlisäystä ei voi yrittää suunnitella?

emmuk:lle tervetuloa mukaan ketjuun! Omaan kiertoon tutustuminen on hauskaa ja mielenkiintoista puuhaa. Oletko jo löytänyt itse tarpeeksi tietoa siitä miten oman kierron oppii tuntemaan?

Viimeksi muokattu:
25.9

Yrityksen aloittaneet:

emmuk.................24...................1.......................?.....................?

kais-a......................22...........................................lokakuu 2010

Plussanneet:

Oon aikaisemmin ollut aina aika varovainen kaikissa haaveissani, suoraan sanottuna pessimisti joka ei ole uskaltanut liikoja elämään luottaa kun kuitenkin jokin menee pieleen... Tässä asiassa en suostu olemaan pessimisti.!

Jep, tiedän tunteen. En tiedä mistä sun pessimistisyys johtuu, mutta mulla on elämä sen verran potkinu päähän tässä matkan varrella, etten oo hirveesti jaksanu siltä odottaa. Mut tä on sellanen asia, että vaikkei raskautuminen tapahtuiskaan ihan kädenkäänteessä, tiedän että saadaan vielä lapsemme elämäämme rikastuttamaan, tavalla tai toisella. Onhan elämä antanu mulle niin paljon hyvääkin, vaikken sitä aina oo osannu arvostaa. Toki tää koko asia pelottaa, mitä jollen tulekaan raskaaksi? Onhan se tullu mieleen, mutta en anna sen häiritä, varsinkaan vielä tässä vaiheessa.
Niin ja älä Myy tosiaan välitä noista joiden on pakko vaan päästä provosoimaan ja kritisoimaan. Pitää keksiä se pienimmistäkin pienin aihe mihin tarttua. Kyllä mekin ollaan raha-asioista puhuttu, lapseen menee rahaa! Mäkin olisin valmis lykkäämään lapsen "hankintaa" parilla kuukaudella jos tietäisin että raha-asiat olis paremmin eikä niistä tarvitse stressata sitten.
Ja vieläkin Myylle :D Kyllä se niin menee, välillä ajatus lapsesta hirvittää ihan älyttömästi, miten sitä ikinä pärjäis sellaisen nyytin kanssa joka on täysin riippuvainen musta! Mutta sitten tulee se ajatus, se maailman kaunein mielikuva, kun se vauva, OMA lapsi nukkuu sylissä ja tuhisee. Voiko parempaa olla?:)

emmuk! Tervetuloa mukaan meidän muiden aloittelijoiden joukkoon :D Pisteet sulle, että oot jaksanu odottaa näin kauan, ehdit valmistua ennen vauvan tuloa! Ei ainakaan jää opinnot kesken. Plussaa sinne siis, niinkuin kaikille muillekin yritteliäille ;)

Viimeksi muokattu:
Ja noita nimettomiä huutelijoita ei kannata huomioida..kunhan yrittää provosoida- joka palstalta ikävä kyllä näitäkin löytyy..

Ihmiset rakkaat, eivät ne ole vain provosointia, nämä ulkopuolisten kommentoinnit siitä, että lapsia ei niin vain tilatakaan. Puuttumatta päivärahapohdintoihin, jotka ovat mielestäni ihan fiksujakin, voin todeta, että aika moni teistäkin todennäköisesti kokee sen, että raskaus ei alakaan niin pian kuin luuli. Siinä vaiheessa tuntuu kurjalta ja petetyltä ja vaikka miltä.

Itse ehkäisin raivoisasti pillereillä yli 10 vuotta. Luulin minäkin, että heti, jos yksi tabletti jää ottamatta, tulen todennäköisesti raskaaksi - siispä olin huolellinen. Kun lasta alettiin toivoa, yllätyin, kun raskaus ei alkanut melkein kahteen vuoteen. Kun raskaus viimein alkoi, se päättyi keskenmenoon.

En tarkoita pelotella teitä. Tuon vain esille sen, että suunnitelmia voi ja pitääkin tehdä, mutta niiden toteutuminen voi olla aika toinen juttu. Toivon toki, että kaikkien teidän lapsihaaveet toteutuvat. Toivon myös, että olisitte minua valmistautuneempia silloin, jos niin ei ihan heittämällä käykään. Minulle nämä vastoinkäymiset tulivat nimittäin aivan puun takaa.

Hyviä syksyjä toivottaa
Ulpunen

Viimeksi muokattu:
Itse ehkäisin raivoisasti pillereillä yli 10 vuotta. Luulin minäkin, että heti, jos yksi tabletti jää ottamatta, tulen todennäköisesti raskaaksi - siispä olin huolellinen. Kun lasta alettiin toivoa, yllätyin, kun raskaus ei alkanut melkein kahteen vuoteen. Kun raskaus viimein alkoi, se päättyi keskenmenoon.

Tuossa on kyllä vinha perä. Olenkin pohtinut kuinka ristiriitaista on se että nuorten seksuaalivalistus korostaa ehkäisyn merkitystä ja jopa pelottelee sillä kuinka ehkäisyn laiminlyönti johtaa välittömästi raskauteen. Tämä on tärkeää, mutta yhtä tärkeää olisi mielestäni valistaa nuoria (molempien sukupuolten edustajia) siitä että raskaus ei aina ala niin helposti ja että naisten hedelmällinen aika on rajallinen.

Itseäni lähinnä ärsyttää päivittelevissä kommenteissa se, ettei alkuperäinen ajatukseni ole selvästi tavoittanut päivittelijöitä, tai sitten viesteistäni on luettu juuri se mitä halutaankin lukea. Tietoa ja kokemuksia vastoinkäymisistä saa ehdottomasti antaa, mutta asian voi tehdä niin monella tavalla.

Kiitos Ulpuselle oman kokemuksesi jakamisesta. Kuitenkin, kuten olen aikaisemmin todennut, keskityn mielelläni tässä tilanteessa haaveilemaan ja toivomaan parasta. Lasten suunnitteluun on omassa elämässäni aina liittynyt vain pelkoja ja pettymyksiä, siksi nyt haluan nauttia siitä että minulla on VIIMEINKIN mies joka haluaa kanssani lasta samanlaisella aikataululla. Tällä en tarkoita päivärahoja vaan sitä että esikoisen yritys on tässä ja nyt, ei "sitten joskus".

Viimeksi muokattu:
Ja vielä selventääkseni ennenkuin joku ymmärtää viestini (taas) väärin:
Olen onnellinen jo siitä että saan kohta alkaa yrittää yrittämistä. Tähän on ollut pitkä matka ja vastoinkäymisiä on riittänyt. En kuvittele että yrittäminen johtaa hetipaikalla automaattisesti raskauteen. Haluan kuitenkin nauttia siitä että tässä hetkessä on hyvä olla, haaveilla yhdessä miehen kanssa ja tehdä omaa pesää.

Ihan hyviä kommentteja Ulpusella, mutta minä ainakin olen jo noin pari vuotta seurannut esimerkiksi tätä palstaa ja etenkin yhtä ketjua, jossa edelleenkin on lapsettomuudesta kärsiviä kirjoittajia ja myöskin tuttavapiiristä löytyy useamman vuoden lasta yrittäneitä, että kyllä tässä iässä on jo nekin faktat tulleet selviksi..

Toisaalta mietin joskus, olisiko parempi, ettei tietäisi lapsen saannin mahd. vaikeuksista, niin ei stressaisi niin paljon siinä vaiheessa kun pääsee yrittämään (eikä myöskään olisi ehkä niin kiire päästä yrittämään?). Mutta jokainen tyylillään :)

Yhteistyössä