"Yrität hankkia itsellesi turvan hallitsemalla kaikkea, mitä ympärilläsi on ja tapahtuu, mutta pyritkö kontrolloimaan toisia ihmisiä, jopa omia tunteita ja koko elämää?
Tunnetko itselläsi olevan siihen kyky ja tarve?
Tuttuja energiaa sitovia tunteita on, kuten syyllisyys, häpeä, pelko ja ahdistus, mutta kumpuavatko ne jatkuvasta tarpeesta onnistua muiden silmissä?"
--> Mille perustat tuon hallitsemiseen pyrkimisen? Läheisriippuvuuden oireet löytyvät, kyllä.
Olen tiukasti itseäni ja tunteitani kontrolloiva persoona, juuri sen vuoksi. Se ei poista vastuutani asiasta.
Pyrin myös kontrolloimaan muita, ns. huolenpidollani, joka tekee hallaa esim. alkoholistille.
"Etkö osaa tiedostaa ja tunnista tunteitasi? Etkö hyväksy kaikkia tarpeitasi, hyviä ja huonoja puoliasi tunteineen?
Kieltäydytkö omien tunteittesi rehellisyydestä? Etkö ymmärrä kohtelevasi kaltoin itseäsi, siksi että ajattelet voivasi miellyttää muita ja Sinun vain täytyy edelleen niin tehdä?
Reagoitko vain muihin, sen sijaan että toimisit omista lähtökohdistasi käsin?"
--> En. Ks. edellinen vastaus. Kieltäydyn. Ymmärrän. Reagoin, valitettevasti unohtaen itseni.
"Täten nyt tuntuukin energiaa sitovat tunteet kuten viha, syyllisyys ja häpeä kääntyvän energiaa vapauttaviksi tunteiksi kuten toivoksi, kiitollisuudeksi ja anteeksiannoksi, mutta joko olet saamassa myös ennen kaikkea sisäisen rauhan ja sopusoinnun itsesi kanssa?"
--> En ole, pyrin siihen koska olen vaillinainen ja vahvuuteen sairastunut läheisriippuvainen.
"Tavallaan on pakko olla jatkuvasti varuillaan ja valppaana, mutta olisiko tiedettävä kaikki, osattava kaikki ja hallittava kaikki?
Oletko ylivakava, kyvytön pitämään hauskaa tai leikkimään?
Etkö osaa ottaa toisilta ihmisiltä vastaan hoivaa ja huolenpitoa?
Saatat järkeillä ja syytellä, mutta kiellätkö ongelman, vähätteletkö seurauksia?
Kun tyypillisesti vastuu siirtyy, niin oletko saanut myös vallan itsellesi?
Oletko parissa vuodessa muuttunut ivalliseksi ja käyttäydyykö yhä enemmän ylimielisesti? "
--> Miten valta ja parisuhde/rakkaus liittyvät toisiinsa? En käsitä miksi valta auttaisi ketään saamaan päämääriään vapaaseen tahtoon liittyvissä asioissa.
Ei ole osattava kaikkea, hallittava kaikkea, tiedettävä kaikkea. Mutta omaa elämäänsä pitää hallita. En osaa ottaa vastaan aitoa hoivaa tai huolenpitoa, sellaiseksi naamioituja asioita kylläkin. Olen vakava, niin vakava kuin ylihuolehtiva läheisriippuvainen voi vain olla. Olen menettänyt ilon. Joskus se pyrkii vieläkin pintaan. Huolestuttavaa

)
"Oletko ottanut tavaksi käyttää arvovaltaasi miestä vastaan niin suurissa kuin pienissäkin asioissa?
Kiristyykö asenteesi entisestään ja ovatko päätöksesi ehdottomasti oikeita, koska mies näyttää selvästi olevan väärässä?
Etkö kykene nauttimaan elämän vielä jäljellä olevista hyvistä puolista tai mukavuuksista?
Jäävätkö hyvät asiat noteeraamatta ja keskitytkö vain taakkoihin ja puutteisiin?"
--> Keskityn pahaan olooni, jota hyvät hetket eivät enää kompensoi. Siksi kirjoitankin jo täällä.
Kykenen nauttimaan kyllä mukavuuksista, silloin kuin en stressaa siitä, soittaako mies pomolleni tai onko rikkomassa pihaani...
Arvovalta kuuluu politiikkaan ja hierarkioihin

En käytä olematonta arvovaltaani ketään vastaan, sillä sitä minulla ei ainakaan ole. Ehdototonta objektiivista oikeaa ja väärää ei ole kuin faktaan perustuvissa asioissa. Jokaisella on oma totuutensa, joihin vaikuttavat monet seikat.
Mitä hyötyä olisi olla oikeassa, jos yhteisymmärrys asiasta puuttuu? Besserwisserit ovat rasittavia, suhteen ratkaisevat tekijät ovat tunnepuolella.