Parisuhde ja raha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Zumba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

Zumba

Vieras
Huh, mieltä painaa moni asia:

Elän avoliitossa mieheni ja kahden lapsen. Asumme omakotitalossa.
Tarina alkaa noin kolmen vuoden takaisista tapahtumista. Jäin äitiyslomalle 2008 ja tuntuu, että siitä lähtien on ollut pelkkää alamäkeä.

Okei tulot minulla pieneni äitiysvapaan ja hoitovapaan myötä, tilanne johti siihen että laskuja jäi maksamatta, turvauduin pikavippeihin ja sitä kautta sain maksuhäiriömerkinnät. Pari kertaa olen ollut pahasti liemessä, mm. auto on ollut ulosmitattuna, perintätoimiston laskuja pino pöydällä odottamassa jne jne....aluksi tämä huolimattomuus kohdistui vain minuun, mutta nyt myöhemmin olen myös kätkenyt puolisoni laskuja ja jättänyt maksamatta....ukolle en ole aiheuttanut merkintöjä vaan jotenkin laskut on aina maksettu...perintätoimistojen kautta laskujakin on tullut hänelle.

Ekan kerran jäin kiinni puolisoni rahasotkuista kun olin käyttänyt hänen luottonsa pankkikortista. Sitä alettiin lyhentämään ja sitten kävikin niin että en lyhentänytkään ja loppuviimein kortti oli poistettu käytöstä. Maksettiin luotto kokonaan pois....
Matkan varrella on ollut myös muita rahasotkuja....kun posti tuo jonkin laskun piilotan sen heti tai jonkun pikkusummalaskun jätän pöydälle ukon nähtäville. Mies seuraa minun pankkitiliäni jatkuvasti ja nyt oli viimeisin se kun jätin eräät isommat laskut maksamatta. Mies sai puhelinsoiton pankista ja taas oli paniikki taattu :(

En tiedä mikä minua oikein vaivaa, oon aina ihan paniikissa kun nään postimiehen kulkevan meidän kujalla ja syöksyn viivana laatikolle kun se on siitä lähteny. Sama paniikki iskee jos olen aamusella kotoa pois, pelkään että posti tuo jotain sopimatonta ja mieheni saa tietää rahasotkuistani.

Tiedän, että tässä on parisuhde koetuksella ja jopa ero tuloillaan, en vaan tiedä kuinka selviän tästä kaikesta. Välillä mietin, että kuinka helpoa olisi olla lasten kanssa kolmistaan, ei tarvitsisi pelätä postintuloa, sitä että joku muu ehtii hakea sen postin sieltä laatikosta ja sitä että taas saan miettiä missä ja mitä käyn ostamassa kun ukko kattoo mun pankkitiliä ja kysyy mitä kaikkea tähän summaan sisältyy tai mitä oon ostanu.

Mies on tosi tarkka rahoistaan ja ollaan sovittu että rahat on yhteisiä, molemmilla on kuitenkin omat tilit. Silti joku saa minut tekemään tämän. En tiedä mitä tekisin, välillä mietin itsemurhaa ja tunnen itseni masentuneeksi. Haluaisin saada apua ja puhua jonkun kanssa asiasta, kun tuntuu että kaikki on niin sekaisin ja en uskalla ukolle kaikkia kertoa.

MITÄ TEEN??????

Mä en oikeen ymmärtänyt mikä sun pointti oli koko asiassa.

Miksi elät yli varojesi ja miksi miehesi antaa oman luottokorttisi sinulle käyttöön ja mihin sinä ne rahat tuhlaat?

Jos olisin sinun mies, niin heittäisin sinut ihan samantien pellolle, jos olisit käyttänyt minun korttia ilman lupaa.

Ratkaisuksi ehdotan kummallekkin omaa tili, mihin toisella ei ole mitään oikeutta ja yhdessä maksatte yhteiset laskut ja sen jälkeen kumpikin saa laittaa omat rahat ihan mihin lystää.

Ihme marinaa ja vinkumista, että on alkanut alamäki kun on jäänyt äitiyslomalle, ei kai se kenellekkään yllätyksenä tuu, että äitiyslomalla ei jää käteen samaa rahaa kun töissä käydessä.

Minulta menivät luottotiedot aikanaan, kun entinen puolisoni (työtön silloin) piilotti laskut. Olin hänen lainassaan takaajana, ja karhulaskut menivät siis piiloon, ennen kuin ehdin nähdä ne. Viimeksi tuli kirje käräjäoikeudesta, sitä hän ei voinut piilottaa, sillä se piti hakea postista, oli siis kirjattu kirje. Olisi ollut kaksi viikkoa aikaa maksaa koko lasku, eikä se mitenkään onnistunut. Ex selitti, että hän vain halusi suojella minua. Joo-o, mistäköhän...

Kuten todettu, mies on jo kauan ollut ex ja olen nykyään uudessa suhteessa, onneksi sellaisessa, jossa ei valehdella. En osaa neuvoa sinua muutoin kuin kehottaa rehellisyyteen.

Hyvä avaaja kun sait kirjoitettua, ei varmaan ihan helppoa. Minulla heräsi muutama kysymys viestisi perusteella, jaksatko selventää...

Riittävätkö teillä tulot yhteensä kattamaan ns. normaalit menot eli asumisen, tarpeelliset vaatteet, kulkemiset autolla/julkisilla, ruoat jne? Siis välttämättömättömät, en nyt tarkoita shoppailuja ihan vaan shoppailun vuoksi?

Jos ei riitä, niin ongelma ei ole sinun toiminnassasi sinänsä, vaan teillä on joko lisättävä tuloja tai karsittava kiinteitä kuluja.

Jos rahat riittävät, niin onko kyse siitä että sinulle on jyvitetty liian vähää rahaa suhteessa siihen, mistä vastaat?

Tämä on neuvottelun paikka, jos näin on.

Jos taas on niin, että rahat riittäisivät jos kulutus olisi asiallista mutta että kulutat liikaa tai häpeilet jotakin kulutusta, niin ongelma on joko parisuhteen vuorovaikutus, itsetuntosi tai jonkinlainen riippuvuus.

Joka tapauksessa kannattaisi puhua asiasta ihan ammattilaiselle. Yritä myös olla miehelle rehellinen, sekä rahankäytöstä että tunteistasi.

Sano miehelle, että tekee enemmän ylitöitä jotta saa maksettua shoppailusi. Jos mies väittää vastaan hauku huonoksi mieheksi ja isäksi ja uhkaa viedä lapset erossa kunnes hän taipuu. Osta sitten konvehtirasia ja syö sitä salkkareita katsellen niin tulee parempi mieli. Voisit samalla etsimä salaa rikasta miestä, koska nykyinen ei ole elättänyt perhettä kunnolla eikä siten ansaitse sinua.

Nyt ei auta muu kuin tilanteen kohtaaminen sellaisena kuin se on. Jos tulonne riittävät ruokaan, asumiseen ja muuhun välttämättömään, niin aseta itsellesi täydellinen shoppailukielto ja käytä kaikki ylimääräinen raha velkojen lyhentämiseen. Avaa kaikki laskut heti, ja maksa pois niin pian kuin mahdollista. Älä osta enää mitään luotolla. Jos tilanne tästä huolimatta tuntuu ylivoimaiselta, niin käänny velkaneuvojen puoleen!

AP saisit parempia neuvoja, jos kertoisit mihin ne rahat on mennyt. Onko siis ihann normaali elämä niin kallista, että rahat ei riitä vai tuhlaatko johonkin turhanpäiväiseen.

Mene takasin töihin, ei hoitovapaan korvauksella pysty elämään pitkään.

Kannattaa miettiä tarvitsetteko ihan oikeasti autoa, vai onko teillä peräti kaksi autoa. Autoon kuluu ihan hirveästi rahaa.
Turhat lehtitilaukset kannattaa perua ja käydä lukemassa lehdet kirjastossa.
Lomamatkat voi laittaa hyvin jäihin muutamaksi vuodeksi. Ei tarvitse mennä ulkomaille, vaikka ystävät ja naapurit niin tekevätkin.

Vaatteiden ostolle rajotusta, vanhoilla vaatteilla pärjää ihan hyvin. Samaa toppatakkia voi käyttää useamman talven. Lastenvaatteita kannattaa ostaa kirpparilta. Meillä lastenvaatteet kiertää kaveriporukalla niin pitkään kuin niitä vaan voi käyttää.
Samoin muutkin lasten jutut, sukset, luistimet, polkupyörät, lelut jne. kierrätetään.

Uusia meikkejä ei kannata ostaa, ennen kuin ihan oikeasti edes osa vanhoista on käytetty loppuun. Meikkeihin saa uppoamaan tosi paljon rahaa ihan huomaamatta. Jos joka viikko ostaa 10 euron huulipunan tai luomivärin, niin vuodessa se on iso raha.

Ruokakaupassa kannattaa kiinnittää paljon huomiota mitä kärryihin kerää. Mieti etukäteen mitä ruokaa teet ja osta siihen tarvikkeet ja mieti myös montako ruokaa tietyllä summalla pystyt tekemään.

Minulle on jäänyt hyvin mieleen, kun jossain keskustelupalstalla nainen valitti että mies käyttää talouden rahoja ihan miten sattuu ja tuhlailevasti.
He olivat pitäneet kuukauden tarkasti kirjaa kaikista ostoksista ja olikin ollut naiselle melkoinen yllätys, että hän olikin se tuhlari. Hänellä oli ollut aina tapana ostaa marketista jotain "pientä", meikkejä, laspille uusia vaatteita, joku lehti jne. Hän oli myös ostanut aina kallista ruokaa, jotain sellaista, että siitä syötiin kerran ja hintaa tuli kuitenkin useampi kymppi.

Laita paperille ylös kuukauden tulot ja vähennä niistä vakituiset kulut, mitä tulee joka kuukausi. Pakollisiin asumiskuluihinkin menee omakotitalossa ja sievoinen summa (meillä menee lainanlyhennyksen päälle noin 350 €, mm. sähkö, vesi, jätehuolto), lisäksi puhelin, netti, (tv), vakuutusmaksut, lehtitilaukset, auton kulut jne.
Monelle tulee suurena yllätyksenä, että ei siitä tilistä välttämättä jääkkään käteen kuin muutama satanen ja sillä pitäisi kattaa kaikki muut menot.

Esim. jos pariskunnalla jää käteen 3500 €/kk
- asuntolaina/vuokra -800
- sähkö, vesi, lämmitys - 250
- puhelin, netti - 100
- autolaina - 500
- vakuutukset - 100
- lehtitilaukset -50
- hammaslääkäri, lääkäri, lääkekuluja - 40
- työmatkakulu -150
- lonaskulut -170
Viivan alle jääkin enää 1340 € ja sillä pitäisi kattaa sitten kaikki ruokakulut, vaatteet, harrastukset, vapaa-ajan vietto ja pitäisi myös jäädä rahaa säästöön jotain yllättävää kulua varten.

Tosta voi laskea, että ei se kauppareissu voi ihan mahdottomasti maksaa, satika sitten kaikki muu tuhlailu. Jos sinun pitäisi vielä maksaa tuosta summasta niitä vanhoja laskuja tai jos ulosotta vie jo osan, niin tiukkaa tekisi.

Silti joku saa minut tekemään tämän. En tiedä mitä tekisin, välillä mietin itsemurhaa ja tunnen itseni masentuneeksi. Haluaisin saada apua ja puhua jonkun kanssa asiasta, kun tuntuu että kaikki on niin sekaisin ja en uskalla ukolle kaikkia kertoa.

Monia todella hyviä neuvoja tullut, mutta mahtaako ap ainakaan omin voimin kyetä näitä noudattamaan nykyisistä lähtökohdistaan? Tuo masennus on minusta se kiireellisin huomioitava just nyt...

Viimeksi muokattu:
Minulla oli eräässä toisessa asiassa totuuden piilottelua puolisolta ja oli ihan nurkkaan ahdistetun tunne ja tuntui siltä kuin valehtelisi rakkaalle ihmiselle joka päivä. En saanut kunnolla unta ahdistukselta ja väsytti kauheasti päivisin ja alkoi itsetuhoiset ajatukset tulla mukaan.

Sitten sain sanottua asiat ja hän ei jättänyt minua tai mitään sellaista. Valtava helpotus tuli tilalle ja nukuin onnellisesti yöni ja olin energisempi. Olen nyt onnellinen ja jaksan helposti paiskia paljonkin töitä, ennen en jaksanut edes ajatella töiden tekemistä kun häpäilyn vuoksi piilotellut ongelmat söivät energiat ja masensivat.

Tee sinä samoin. Vaikka mies suuttuisi sinulle niin se vapautuminen peloista on kaikista arvokkainta.

Monia todella hyviä neuvoja tullut, mutta mahtaako ap ainakaan omin voimin kyetä näitä noudattamaan nykyisistä lähtökohdistaan? Tuo masennus on minusta se kiireellisin huomioitava just nyt...

Ei oikeasti masentuneet tänne kirjoittele.

Onko mimmiltä mennyt rahankäyttö hanskasta vai eikö hän ole koskaan osannutkaan. Kannattaisi keskustella raha-asiat miehen kanssa selväksi. Jos tulot ei riitä normaaliin elämiseen, niin kannattaa hankkiutua töihin, se yleensä auttaa.

Viimeksi muokattu:
Hei!

Minulla ollut pulmia rahan kanssa liittyen avioeroon, sairasteluun, joo, jopa pikkuisen epärealistiseen käsitykseen rahankäytöstäkin!! ja lasten kouluttamisesta sesta sekä monesta muusta johtuen. Perusrysäys oli avoiero, jossa jäin hyväuskoisena nuolemaan näppejäni . . . olin antanut esim. miehen ottaa auton nimiinsä yksityisomaisuudekseen(hölmöyttäni) ja sitten vielä maksanut sitä!
Hätä, paniikki, korkeakorkoista lainaa tarjotiin joka ikkunasta ja ovesta ja tässäkin ymmärtämättömyyttäni, ajattelemattomuuttani menin velkaantumaan !
Sama paniikki , kuin sinulla, mutta ilman miestä ! Romahdin, menin mielenterveystoimistoon, itkin, paruin, kerroin ahdistuksestani ja lopulta uskalsin häpeissäni kertoa, kuinka holtiton olin, kun olin saattanut itseni siihen velkasumaan, josta en enää selvinnyt.

Ällistys oli suuri, kun minulle sanottiin, että en ollut holtiton, ehkä taitamaton raha-asioissa korkeintaan ! Mutta , että "kyllä tästä selvitään, turhaa olet kitunut, nyt otetaan yhteys velkajärjestelyyn ja kysytään sieltä neuvoa. Et ole ensimmäinen , jolle on näin käynyt, asiat järjestyvät!"
Kyllä näitä varsinkin, kun lama pukkaa päälle on, siis velkajärjestelyjä (ovat moinkertaistuneet muutamassa vuodessa)! Ei ole häpeä, kun ottaa yhteyttä velkajärjestelyyn ja alkaa hoitaa raha-asioitaan. Ja niille, jotka syvemmin asiasta mistään kunkin kohdalla mitään tietämättä ilkkuvat, voi sanoa , että voi se osua huonolla tuurilla omallesikin kohdalle!!

Asiallisesti selviteltiin velkajärjestelyssä kaikki velat, vipit,menot, tulot , avoerotaustat sun muut!

Kukaan ei syyllistänyt, arvostellut, oli kyllä kova paperisota ja sain ihan asiallista opastusta raha-asioissa ja kuinka niitä parhaiten voi hoitaa kun on tiukilla.

Jos velkasi on alle 30 000 Takuusäätiöltä voi saada lainan, johon kootaan kaikki velkasi yhteen ja maksat niitä kykyjesi mukaan hyvin kohtuullisella korolla. Siis ne kaikenmaailman hädänalaista tilannetta röyhkeästi hyödyntäneet lainantarjoajat ja korkojenkiskojat jäävät nuolemaan näppejään!
Toinen vaihtoehto ja jos et jostain syystä saa tuota lainaa on tehdä käräjäöikeudessa(velkaneuvoja hoitaa) sinulle maksusuunnitelma yleensä kolmeksi tai viideksi vuodeksi tai lyhyemmäksi ajaksi(, jolloin et maksa noita jumalattomia korkoja)! Olet silloinkin tosi tiukilla raha-asioiden kanssa, mutta sinulle taataan asunto, ruokaraha, lastenhoitokulut ja kaikki välttämätön; siis tämän päälle alat maksamaan, jos pystyt, eikä sinun välttämättä tarvitse maksaa koko pottia, vaikka vain sen osan minkä pystyt maksamaan kolmessa vuodessa.
Voi olla myös, että jos tulosi ovat kovin pienet , sinut katsotaan varattomaksi, jolloin sinulla ei ole maksuvelvollisuutta!

Mene nettiin ja katso sieltä velkajärjestely tai takuusäätiö ja ala hoitaa raha-asiasi kuntoon. : )

Kaksi vuotta sitten minusta tuli velaton nainen, kiitos velkajärjestelyn!! : ) ja raha-asioitakin osaan hoitaa fiksummin, ei ole velkaa tullut! Säästän ja ostan sitten, olen jopa saanut säästettyä pienen puskurirahaston kakkostililleni, kun taloudellinen tilanteeni on helpottanut muitten ongelmien myötä ja olen ollut terve!

Sinun kohdalla miehen rooli taitaa vähän mutkistaa asiaa ! Ette ole naimisissa?? Kertoisin sinuna miehelle ja jos hän on siitä raha-asioittesi takia lähtemässä ? menköön!!jos ei rakasta sinua niin , että lähtisi "talkoisiin" kanssasi. Sinulla ei oikeastaan ole muuta mahdollisuutta, koska tuossa jamassa tilanteesi pahenee kokoajan ! Voihan se olla , että miehesi muutaman kerran kanssasi velkaneuvojalla käytyään suhtautuukin asiaan ymmärtäväisemmin!

Toisaalta, jos sinulla todella ongelmia tässä kuluttamaan koko ajan hoputtavassa maailmassa pitää kukkaron nyöri asialliseti kiinni , hae apua ! sekin on todella yleistä tuo "lohtushoppailu", rahankäytön osaamattomuus (penteleen kortit, setelien hupenemisen huomaa paljon paremmin!) ym,. siihen liittyvä, että moni tarvitsee siihen apua! Muunmuassa monet miehet !, vaikka sitä ei saisi kuuluttaa!! Peliriippuvuus yksi niistä kaikkein pahimmista, autonvaihtajat ja muut siinä lisäksi!

Tsemppiä sinulle, kyllä asiat järjestyvät tavalla tai toisella, voin kertoa sen omasta kokemuksestani! Älä välitä noista irvailijoista sun muista ilkeilijöistä, jotkut ovat vaan omasta mielestään niin hemmetin täydellisiä ja apua he kyllä sitten toivovat kun/jos joku ongelma eteen sattuu. Väitän että varmasti on jo osunutkin ja tulee taatusti vielä osumaankin jopa paljon pahempiakin valitettavasti kuin , mitä sinulla nyt.

Hei Ap !

taisin vastata vähän asian vierestä, sorry ! Mutta tulipa kerrottua, kun kuitenkin näitä/meitä rahan kanssa tuskailevia/tuskailleita on !

Mites, sen miehen tiliote, saatko tutkia sitä? Ei tunnu kivalta , jos aikuista kytätään tuollalailla.

Sinun kannattaisi varmaan hoitaa ne raha-asiat tavalla tai toisella kuntoon, kertoa koko keitos miehelle , hakeutua apua saamaan rahankäyttöongelmiisi ja sopia miehesi kanssa reilusta pelistä. Menkää vaikka yhdessä keskustelemaan rahankäytöstä, taitaa olla molemmilla ongelmia siinä ?! Toiselta karkaa mopo käsistä ja toiselle raha on niitä elämän arvokkaimpia asioita tai hän ei osaa auttaa sinua vaikka tarkoitus olisi hyväkin!

Ap, apua sinä todella tarvitset. Apua sekä raha-asioiden järjestelyyn että mielenterveyteen. Jos vaikka rahankäytön alkaessa luisua holtittomaksi olitkin vielä terve psyykeltäsi, et voi olla sitä enää.

Miehesi kontrolloi sinun rahankäyttöäsi täysin syystä. Sinähän olet jo saattanut teidät molmmat ongelmiin tuhlaamalla sekä omat varasi että hänenkin tienestinsä. Jos oikein tiukasti tämä tilanteesi otetaan, ole syyllistynyt varkauteen ja petokseen. Toisen tilin käyttö hänen tietämättään on sitä.

Rehellisyys on ainut tie ulos tilanteesta. Rehellisyys sekä miehellesi että itsellesi tunnustamalla, jotta kepulikonsteilla ei voi pelata rahassa eikä rakkaudessa, se tie vie tuhoon molemmat.

Tarvitset ammattiapua ja pian. Velkaneuvontaa, mielenterveystoimistoimistoon yhteys ja ajan tilaus. Et todennäköisesti pysty itse hillitsemään tuhlailuntarvettasi ja valehteluasi. Ne ovat karanneet käsistäsi, narraat itsellesi, jotta keplottelemalla tilanteesta voisi luistaa. EI VOI.