1 v 4 kk ja älyttömän levoton nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Alliina

Vieras
Apua! Meillä 1 v 4 kk ikäinen tyttö nukkuu todella levottomasti. Pahenee vaan koko ajan. Tämä viikkon on mennyt ihan penkin alle.. Nukahtaa aika kivasti omaan sänkyynsä (isosiskon kanssa samassa huoneessa, ollut n. kuukauden, sitä ennen meidän makkarissa), mutta nyt on herännyt jo puolen tunnin nukkumisen jälkeen ja saattaa mennä 1-2 tuntia ennen kuin nukahtaa uudelleen! Ja sitten tulee yöllä meidän väliin, tai jo illalla tuossa kun valvoo. Yöllä pyörii, potkii, itkeskelee varmaan kymmenen kertaa, välillä on semmoisia tunnin levottomia jaksoja aamuyöstä, välillä vaan itkee ja rauhoittuu kun ottaa kädestä kiinni. Mulla on töihinpaluu pian edessä, mutta en tiedä miten siellä jaksan kun öisin ei vieläkään saa nukkua.
Tyttö nukkui ekat 5 kk ihanasti, söi ja nukkui 3-4 tunnin pätkiä. Sitten alkoi levottomammaksi, mutta tuntuu että aina vaan menee pahemmaksi. Enää en ole nukkunut esim. kolmen tunnin pätkää varmaan pariin kuukauteen. Huoh. Siirrettiin hänet siskon huoneeseen juuri sen takia, että monet sanoo että siirto rauhoittaa, mutta *****marjat se mitään ole rauhoittanut.
Tyttö sairastaa myös n. kerran kuukaudess nuhan, yleensä on pari viikkoa terve ja sit taas pari viikkoa flunssassa. Nyt alkoi taas pari päivää sitten uusi nuha. Ja yskii myös. Tämä tietysti tekee yöt vielä levottomammaksi. Ja taas, huoh. Mitä tässä voi tehdä?
Olen ajatellut viedä tytön lastenlääkärille. En vaan vielä ole saanut aikaiseksi.. Neuvolassa otin puheeksi levottomuuden, mutta ei siellä mitään sanottu.
Tyttö on päivisin tyytyväinen, todella vilkas, oppi kävelemään 11 kk iässä, nyt alkanut tulla sanoja. Kiipeilee joka paikkaan ym. touhuaa koko ajan. Onkohan vaan levoton luonne, joka näkyy sitten öisinkin...

Kuis paljon lapsella on hampaita suussa? Jos vaikka hampaat vaivaa? Meillä nyt vuoden ikäinen on aika levoton öisin ja selkeesti tekee ylärivin hampaita. (meillä vasta 2 alhaalla ja yksi ylhäällä)

Sekin vois olla hyvä, että käy lääkärillä tsekkaamassa korvat. Kuuleman mukaan oireet korvatulehduksesta voi olla hyvin moninaiset. Joillakin saattaa päivällä olla ihan ok, mutta yöllä sitten riekutaan.

Tai sitten vaan lapsi käy yöllä läpi kaikkea mitä on päivällä tehnyt ja on siksi levoton öisin...

Apua! Meillä 1 v 4 kk ikäinen tyttö nukkuu todella levottomasti. Pahenee vaan koko ajan. Tämä viikkon on mennyt ihan penkin alle.. Nukahtaa aika kivasti omaan sänkyynsä (isosiskon kanssa samassa huoneessa, ollut n. kuukauden, sitä ennen meidän makkarissa), mutta nyt on herännyt jo puolen tunnin nukkumisen jälkeen ja saattaa mennä 1-2 tuntia ennen kuin nukahtaa uudelleen! Ja sitten tulee yöllä meidän väliin, tai jo illalla tuossa kun valvoo. Yöllä pyörii, potkii, itkeskelee varmaan kymmenen kertaa, välillä on semmoisia tunnin levottomia jaksoja aamuyöstä, välillä vaan itkee ja rauhoittuu kun ottaa kädestä kiinni. Mulla on töihinpaluu pian edessä, mutta en tiedä miten siellä jaksan kun öisin ei vieläkään saa nukkua.
Tyttö nukkui ekat 5 kk ihanasti, söi ja nukkui 3-4 tunnin pätkiä. Sitten alkoi levottomammaksi, mutta tuntuu että aina vaan menee pahemmaksi. Enää en ole nukkunut esim. kolmen tunnin pätkää varmaan pariin kuukauteen. Huoh. Siirrettiin hänet siskon huoneeseen juuri sen takia, että monet sanoo että siirto rauhoittaa, mutta *****marjat se mitään ole rauhoittanut.
Tyttö sairastaa myös n. kerran kuukaudess nuhan, yleensä on pari viikkoa terve ja sit taas pari viikkoa flunssassa. Nyt alkoi taas pari päivää sitten uusi nuha. Ja yskii myös. Tämä tietysti tekee yöt vielä levottomammaksi. Ja taas, huoh. Mitä tässä voi tehdä?
Olen ajatellut viedä tytön lastenlääkärille. En vaan vielä ole saanut aikaiseksi.. Neuvolassa otin puheeksi levottomuuden, mutta ei siellä mitään sanottu.
Tyttö on päivisin tyytyväinen, todella vilkas, oppi kävelemään 11 kk iässä, nyt alkanut tulla sanoja. Kiipeilee joka paikkaan ym. touhuaa koko ajan. Onkohan vaan levoton luonne, joka näkyy sitten öisinkin...

Jos on yöyskää, niin viittaisi astma oireisiin.
Lasta ei pidä ottaa yöllä isän ja äidin sänkyyn edes satunnaisesti, jos oppii sen tavan on tulossa joka yö viereen.

Viimeksi muokattu:
Mä kans ottaisin ensin selvää et onko lapsi kipeä. Voit myös testata sen kotona antamalla särkylääkettä ennen nukkumaanmenoa. Sen pitäis auttaa myös kipeisiin hampaisiin jos niitä epäilet. Jos lapsi nukkuu paremmin särkylääkkeillä niin jossain on kipua. Mä myös tarkastaisin korvat. Kaverin lapset oireili korvatulehduksia vain öisin. Päivisin ei mitään.

Jos lapsi on kunnossa ja terve niin sit pistäisin uniregression piikkiin. Meillä on 1v4kk tyttö, joka ollut todella huono nukkuja. Olen kääntänyt internetin läpi apua hakeakseni. Eli uniasioista on tullut otettua selvää. Parhaat ohjeet ja avun olen saanut amerikkalaiselta unikonsultilta. Nyt tyttö nukkuu yöt heräämättä (12 tuntia) ja 2 tunnin unet päivällä. Vauvoilla ja taaperoilla on useita taantumavaiheita liittyen eri kehitysvaiheisiin. Noin puolentoista vuoden kohdalla tulee kuulemma pahin. Jos teillä ei unikouluasiat ole olleet tapetilla aiemmin niin nyt on sen aika. Hyvät unitavat on lapsen etu mutta myös vanhempien. Sun lapsi pystyy nukkumaan yön ilman et tarvii teidän apua nukahtamiseen jos herääkin keskellä yötä. Täytyy vaan opetella uudet tavat. Nukkuminen on taito siinä missä syöminen lusikalla tai pukeminenkin. Kaikki lapset ei nuku hyvin ilman opastusta. Meillä lähtötilanne oli se et tyttö heräsi noin puolentunnin välein. Olin ihan rikki. Parhaat neuvot ja ohjeet sain baby sleep site:lta. Googleta ja lue.

Huonosti nukkuvan lapsen kans on raskasta. Voit kuvitella miten väsyttävää huonosti nukkuminen on myös lapsellesi. Eli kuten sanoin kaikkien etu on se et lapsi oppii nukkumaan hyvin.

Jaksamista!

Kiitokset vastauksista! :)
Hampaita on suussa 12, ja juuri muutama viikko sitten tuli tuo viimeinen, eli 4 poskihammasta on nyt syksyn aikana tehty. Mut levottomuutta on muutenkin kuin silloin kun hampaat on tulossa. Korvatkin on tsekattu. Korvatulehdus oli lokakuun lopulla, mutta sen jälkeen ei mitään, vaikka on uudelleen katsottu. Särkylääkettä olen antanut välillä juurikin sen takia että nähtäisiin onko kipuja, ja nukkuuko paremmin jos saa lääkettä, mutta sillä ei ole ollut mitään vaikutusta. Eli jotenkin vaan tuntuu että tyttö on levoton nukkuja, vaikka oikeastaan helpottaisi tieto siitä että tytössä on jotain fyysistä "vikaa" (sorry tuo sana, tarkoitan sillä esim. allergiaa, korvatulehdusta tms.) niin sille ehkä voisi jotain tehdäkin. Olen miettinyt että veisin tytön lastenlääkärille, kun neuvolassa ei tuohon nukkumiseen tosiaan osattu sanoa juuta eikä jaata. Nuo jatkuvat nuhatkin itseä mietityttää, että miksi niin usein vaikka on kotihoidossa vielä. Yskäkin liittyy siis noihin nuhiin, ei sitä muuten ole kuin pahimmassa nuhan vaiheessa.
Tarkoitus on ollut pitää unikoulua uudelleen... Me nimittäin yritettiin tuossa pari kuukautta sitten, mutta tyttö huusi joka ilta kauemmin, joten päätettiin että pidetään breikki ja kokeillaan uudelleen kunhan on hiukan isompi. Aattelin että oli ehkä sen verran eroahdistusta siihen aikaan, ettei viitsitty kiusata enempää. Yritettiin siis opettaa nukahtamaan itsekseen niin, että käytiin parin minuutin välein rauhoittamassa ja poistuttiin taas huoneesta jne. Tarkoitus olisi siis joulun jälkeen kokeilla taas. Tai siis ei mitään kokeilla vaan tosissaan opettaa tyttö nukahtamaan itsekseen niin, ettei yölläkään tarvitsisi koko ajan rampata hänen luonaan. Tuossa joku kirjoitti että ei saisi ottaa viereen, mutta mä en ainakaan jaksa istua yöllä tytön vieressä toisessa huoneessa, tai rampata siellä puolen tunnin välein. Siksi otan viereen tosi helposti. Välillä nukkuu siellä paremmin, välillä on siinäkin levoton.

Mä sain hyviä ohjeita unikouluttamiseen. Yks tärkeimmistä oli se, et on parempi vaikka jättää unikouluttamatta kuin monta kertaa yrittää ja jättää kesken. Seuraava kerta on nimittäin vielä vaikeampi. Viesti siis, et kun päätätte unikouluttaa, niin tehkää hyvä suunnitelma ja pysykää siinä.

Lapsi kyllä protestoi muutosta ja itkua on vaikea välttää. Mut toisaalta ne kyllä hiffaa aika pian et äiti ja isä on tosissaan. Unikouluvaihe on raskas, mut usein se ratkeaa muutamassa yössä, max viikossa. Eli ei sitä taistelua jatku kauaa vaikka se alkuun siltä tuntuukin. Lukase kirja unihiekkaa etsimässä. Saat paljon vinkkejä nukkumisasioihin.

On myös täysin itkutomia unikouluja eli ei se aina vaadi lapsen itkua. Meillä tosin pehmeät unikoulut oli yhtä tyhjän kans. Nopeitten toimi se et kun tyttö protestoi itkulla nukkumista, niin istuin samassa huoneessa mutten luonut kontaktia tyttöön, olin vain läsnä. Tyttö näki et äiti on läsnä muttei siltä saa nyt huomiota. Oli todella raastavaa istua ja olla reagoimatta itkuun. Tyttö itki ekana yönä tunnin ja sitten ei enää ollenkaan seuraavana. Sitä ennen olin kokeillut kaikkea mahdollista neljä kuukautta.

Eli se mikä toimii teille on arvoitus, siksi ota selvää eri metodeista ja mieti mikä sopis parhaiten teille.

Yhteistyössä