Onko vika minussa vai työpaikkaohjaajassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja herkkäsielu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

herkkäsielu

Uusi jäsen
20.12.2021
4
1
3
Olen työharjoittelussa tällähetkellä (olen yli 20v). Tulin kipeäksi. Ilmoitin työpaikkaohjaajalleni, että olen kipeänä. Hänen piti olla myös kanssani samassa vuorossa listojen mukaan, muttei kuitenkaan ollut.. Sain huudot muilta työntekijöiltä, koska en ollut ilmoittanut heille tästä ja myös työpaikkaohjaajaltani, että meidän whatsapp-ryhmään olisi kuulunut ilmoittaa. Meille kerrottiin alussa, että viestillä ilmoitetaan poissaolot, ei soittamalla.

Tuon jälkeen jäin viikoksi vapaalle, koska lähdin Lappiin. Minulle sanottiin vain, että nähdään kun tulet takaisin, mutta mitään työvuoroja en silloin saanut. En kylläkään edes kysynyt niiden perään, koska oletin että tälläiset asiat ilmoittaa työpaikkaohjaaja automaattisesti kuten muissakin paikoissa on toimittu.

No nyt tänään mun opettajalle työpaikkaohjaaja oli laittanut viestiä, etten ole tullut työvuoroon. Siis työvuoroon josta en ole ollut tietoinen. Kysyin työpaikkaohjaajalta asiasta ja hän sanoi vain, että ”luulin sinun nähneen listat työpaikan ilmoitustaululla”.
Kuinka olisin voinut nähdä ne kun olen viikon ollut poissa ja lista on tehty samaisella viikolla kun olin Lapissa?

Oon muutenkin saanut suhteellisen huonoa kohtelua siellä, mutta varmaan ihan aiheesta jos jotain olen väärin tehnyt. Kuitenkin, mä oon aivan loppu koko paikkaan ja oon tänään hieman itkustanut, että täytyy vielä pari viikkoa jaksaa..

Kysyn nyt teiltä, että onko mun käytös todella väärää vai onko vikaa esimiehessä?

No kyllä minun mielestä vika on enempi työpaikkaohjaajassasi. Toki olisit voinut kysyä työvuorojasi ja ilmoittaa vielä soittamalla poissaolosi, mutta ei se sinun tehtävä ole jos tuollaiset ohjeet olet saanut.
Taitaa nyt työpaikkaohjaaja vain vierittää sinun syyksi omat mokansa. Sitä näkee todella usein työpaikoilla.

Summasummarium, sinulle kerrottiin, että viestillä ilmoitetaan. Ilmoitit.
Terveystietosi ei kuulu muille työntekijöille.

Oletko aiemmin katsonut työvuorot ilmoitustaululta? Silloin olisit ehkä voinut kysyä ohjaajalta tai työkaverilta, voiko joku kertoa sulle ekan vuoron reissun jälkeen. Toisaalta ohjaaja on hyvä silloin, kun hoitaa työnsä joustavasti, kuten työntekijätkin tekee.

Väärin tekeminen ei oikeuta huonoon kohteluun. Silloin on perehdytyksessä vikaa. Ellet ole tarkoituksella tehnyt väärin tai työpaikan tehtävät yksinkertaisesti liian vaikeita. Silloinkin asiat voi selvittää aikuismaisesti.

Tällaiset kokemukset varmasti nostavat opiskelumotivaatiota, jotta sinusta tulee sen verran hyvä, että voit valita työpaikkasi.

Älä ajattele, että sinua saa kohdella huonosti, koska olet nuori. Voit ajatella, että vanhemmat työntekijät tai pomot eivät aina osaa käyttäytyä.
Kyse ei ole siitä, kuka on tehnyt väärin, vaan siitä, kuinka asiat selvitetään.
Pidä tuo mielessä, ja sinusta tulee hyvä työkaveri.
Tsemppiä loppuajalle. Ota se kokemuksena.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Ilmoitat poissaolot niin kuin teillä on sovittu.

Yleensä esihenkilöltä haluavat tietää poissaolon soittamalla mm äänestä kuulee yleensä esim.. onko työntekijä juovuksissa, flunssainen ja voi samalla sopia sl ilman sl-todistusta, jos niin on tapana.

Jos on viikon lomalla ja maanantaina oletettavasti olisi työpäivä, ehkä itse olisin kysynyt mihin aikaan pitää tulla töihin ja olisin kysynyt sen jo ennen lomaa. voisihan siihen oltu suunniteltu vapaapäiväkin.

Opiskelijankin tulee olla aktiivinen ja kysyä työvuoroista, jos ei ole saanut niitä etukäteen. Kun menet takaisin harjoittelu paikalle, pyydä anteeksi ajatteiemattomuuttasi. Ei ohjaajalle ole velvoitetta ilmoittaa työvuorot ne pitää itse ottaa selville.

siis jäit viikoksi vapaalle kun lähdit lappiin? Tarkoittaa mitä? Oliko koulun kanssa sovittu loma?

ohjaajan hommaan ei kyllä kuulu soitella kenenkään perään ja ilmoitella työvuoroja, se kuuluu ihan opiskelijalle itselleen.

Kuten noista parista yllä olevasta viestistä huomaakin, olisi firmassa perehdyttäminen hoidettava oikein. Ei kenenkään työelämää aloittavan kuulu tietää, kuinka työvuorot ilmoitetaan kussakin firmassa.

Summasummarium, sinulle kerrottiin, että viestillä ilmoitetaan. Ilmoitit.
Terveystietosi ei kuulu muille työntekijöille.

Oletko aiemmin katsonut työvuorot ilmoitustaululta? Silloin olisit ehkä voinut kysyä ohjaajalta tai työkaverilta, voiko joku kertoa sulle ekan vuoron reissun jälkeen. Toisaalta ohjaaja on hyvä silloin, kun hoitaa työnsä joustavasti, kuten työntekijätkin tekee.

Väärin tekeminen ei oikeuta huonoon kohteluun. Silloin on perehdytyksessä vikaa. Ellet ole tarkoituksella tehnyt väärin tai työpaikan tehtävät yksinkertaisesti liian vaikeita. Silloinkin asiat voi selvittää aikuismaisesti.

Tällaiset kokemukset varmasti nostavat opiskelumotivaatiota, jotta sinusta tulee sen verran hyvä, että voit valita työpaikkasi.

Älä ajattele, että sinua saa kohdella huonosti, koska olet nuori. Voit ajatella, että vanhemmat työntekijät tai pomot eivät aina osaa käyttäytyä.
Kyse ei ole siitä, kuka on tehnyt väärin, vaan siitä, kuinka asiat selvitetään.
Pidä tuo mielessä, ja sinusta tulee hyvä työkaveri.
Tsemppiä loppuajalle. Ota se kokemuksena.
Hyvin kirjoitettu.
Asia on juuri näin!

Yhteistyössä