Miten saan taottua järkeä miehen kalloon vai onko vika sittenkin minussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ostaisin mahdollissuuden mukaan uudet kalusteet heti, varsinkin jos siihen on anopilta avustusta luvassa. tai siis eihän kaiken tosissaan tarvi uutta olla, mutta kuitenkin niin että saisi kodin sisustettua heti "kodiksi" eikä miksikään venyväksi projektiksi.

sohvat ovat huonekaluliikkeiden sisäänheittotuote ja hyviäkin saa edullisesti. en ostais käytettyä.

Ymmärrän toisaalta miestäsi. miltä sinusta tuntuisi äitinä, jos lapsesi olisivat vaan käsi ojossa kun sinä teet työtä ja olet ikäsi tehnyt? ihailen miestäsi että mietii ottaako äidiltäsi kaiken sen rahan, mitä sinä ottaisit tuosta vaan. Paljonko oma äitisi on teille antanut ? oletko maksanut ne rahat takaisin mitä anopilta soittelit silloin kun ikeassa keittiötä ostelit? miksi et tuolloin soittanut äidillesi? Kuulostaa siltä, että anoppi on sinulle vaan hyödyke.

Mutta ottaisitteko te anopin tarjoaman rahan vastaan? Kyseessä on siis sen verran reilu summa, että sillä saa ostetuksi noista isoimman osan. Tosiaan omaa rahaa menisi varmaan maksimissaan 1000?, tuskin sitäkään.

Anoppi perusteli asian sillä, että hän haluaa nyt jakaa rahojaan, eikä vasta sitten kun hänestä joskus aika ottaa. Anoppi on ihana ja kiltti, eikä ole mitään riitoja tai muuta taustalla. Mies vaan ei haluaisi ottaa tuota rahaa vastaan, varmaankin siksi että ollaan totuttu tulemaan toimeen omillamme, eikä olla oltu taloudellisesti muista riippuvaisia.

Mun mielestä on vaan todella hölmöä valittaa noista hankinnoista ja niiden kalleudesta ja samaan aikaan haluta kieltäytyä lahjoitettavasta summasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mutta ottaisitteko te anopin tarjoaman rahan vastaan? Kyseessä on siis sen verran reilu summa, että sillä saa ostetuksi noista isoimman osan. Tosiaan omaa rahaa menisi varmaan maksimissaan 1000?, tuskin sitäkään.

Anoppi perusteli asian sillä, että hän haluaa nyt jakaa rahojaan, eikä vasta sitten kun hänestä joskus aika ottaa. Anoppi on ihana ja kiltti, eikä ole mitään riitoja tai muuta taustalla. Mies vaan ei haluaisi ottaa tuota rahaa vastaan, varmaankin siksi että ollaan totuttu tulemaan toimeen omillamme, eikä olla oltu taloudellisesti muista riippuvaisia.

Mun mielestä on vaan todella hölmöä valittaa noista hankinnoista ja niiden kalleudesta ja samaan aikaan haluta kieltäytyä lahjoitettavasta summasta.

Totta kai ottaisin.

Ottaisin, olettaen että anoppi on täysissä järjissään eikä dementoitumassa...

Ennakkoperintöä.

Varmaan jättäisin miehen päätettäväksi, koska hänen äitinsä. Mutta mun mielestä se kannattaisi ottaa vastaan, jos muillekin sisaruksille antaa saman summan. Ja jos on ihan järjissään, ettei nyt ihan holtittomasti rahojaan jakele, eikä ole mitenkään tiukilla.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
sohvat ovat huonekaluliikkeiden sisäänheittotuote ja hyviäkin saa edullisesti. en ostais käytettyä.

Ymmärrän toisaalta miestäsi. miltä sinusta tuntuisi äitinä, jos lapsesi olisivat vaan käsi ojossa kun sinä teet työtä ja olet ikäsi tehnyt? ihailen miestäsi että mietii ottaako äidiltäsi kaiken sen rahan, mitä sinä ottaisit tuosta vaan. Paljonko oma äitisi on teille antanut ? oletko maksanut ne rahat takaisin mitä anopilta soittelit silloin kun ikeassa keittiötä ostelit? miksi et tuolloin soittanut äidillesi? Kuulostaa siltä, että anoppi on sinulle vaan hyödyke.

Anoppi on mulle maailman ihanin ja erittäin läheinen ihminen. Ei siis missään nimessä hyödyke. Kerroinkin jo, että anoppi tosiaan lahjoittaa saman summan ihan kaikille, ei pelkästään meille. Ja missään nimessä me EI olla sitä rahaa pyydetty.

Oma äitini ei tähän nyt liity, mutta kerrottakoon että minä autan häntä taloudellisesti. Ei siis todellakaan olla saatu pennin pyöryläistä häneltä rahaa, eikä olla odotettukaan (eikä olla odotettu anopiltakaan). Ja samasta syystä en soittanut äidilleni Ikeasta, tiesin ettei hän voi auttaa. Anopille maksoin rahan takaisin pari päivää lainaamisen jälkeen, eli heti kun olin käynyt pankissa.

Totta kai otettais anopin tarjoama raha vastaan. Miksi ihmeessä jättää ottamatta, jos kerran muutkin anopin lapset saa saman summan. Järkeväähän se on jakaa pikku hiljaa varoja. Käske miehen ajatella asiaa siltä kannalta, että mitä itse ajattelisi, jos haluaisi myöhemmin antaa omille pojilleen lahjan ja nämä kieltäytysivät siitä? Itselleni tulisi ainakin tosi paska fiilis, jos lapset ei haluaisi ottaa multa lahjaa vastaan.

Ottaisin. Kun siis anopilla on itsellään varaa ja halua tuo antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ehdotus:

Varmaan jättäisin miehen päätettäväksi, koska hänen äitinsä. Mutta mun mielestä se kannattaisi ottaa vastaan, jos muillekin sisaruksille antaa saman summan. Ja jos on ihan järjissään, ettei nyt ihan holtittomasti rahojaan jakele, eikä ole mitenkään tiukilla.

Kaikki sisarukset perheineen saa tuon summan. Yksi sai rempparahaksi tuon, me saataisiin sisustusrahaksi ja yksi perhe saa mökinrakentamisrahaksi.

Anoppi on täysissä järjissään oleva ihana ja kultainen ihminen, joka omien sanojensa mukaan nauttii kun voi "lahjoa" meitä. On aina ollut säästäväinen ihminen, jolla hyvä palkka.

Alkuperäinen kirjoittaja Ehdotus:

Kaikki sisarukset perheineen saa tuon summan. Yksi sai rempparahaksi tuon, me saataisiin sisustusrahaksi ja yksi perhe saa mökinrakentamisrahaksi.

Anoppi on täysissä järjissään oleva ihana ja kultainen ihminen, joka omien sanojensa mukaan nauttii kun voi "lahjoa" meitä. On aina ollut säästäväinen ihminen, jolla hyvä palkka.

Mutta edelleen, loppujen loppuksi se olisi mielestäni miehen päätettävissä, koska on hänen äitinsä. Mutta sano se miehellesi tosiaan, mitä joku tossa aiemminkin ehdotti, että miltä hänestä tuntuisi, kun hänen lapsensa kieltäytyisi hänen tarjoamastaan lahjasta. Ja kyllä, mielestäni tuossa tilanteessa olisi hölmöä kieltäytyä lahjasta, ei mitään syytä.

Ottaisin anopin tarjoaman vastaan.Tasapuolisesti kun jakaa sisaruksille niin ei valittamisia tule.
Jos mahdollista anopin jakaa tuo summa vielä niin ettei mene veroa on vielä parempi.
Antaa siis jokaiselle ns. alle verotettava määrä ja sen voi korvamerkitä että esim.lapsen huoneen kalusteet jne.

jos anopilla on itsellään uudet huonekalut, oma talo,oma mökki ja laittaaa itseensäkin rahaa, ottaisin rahat vastaan.
jos taas säästää omissa menoissaan ja antaa lapsilleen kaiken, nin en varmaan ottaisi vaan yrittäisin puhua hänelle järkeä päähän. tyyliin asuu itse pienessä kaksiossa ja ei raaski ostaa itseleen edes uutta puseroa vaan antaa kaiken lapsilleen.

jos anopilla on itsellään uudet huonekalut, oma talo,oma mökki ja laittaaa itseensäkin rahaa, ottaisin rahat vastaan.
jos taas säästää omissa menoissaan ja antaa lapsilleen kaiken, nin en varmaan ottaisi vaan yrittäisin puhua hänelle järkeä päähän. tyyliin asuu itse pienessä kaksiossa ja ei raaski ostaa itseleen edes uutta puseroa vaan antaa kaiken lapsilleen.

No, ehkä se anoppi ei itsekseen asuessaan välttämättä edes tarvi sitä isoa omakotitaloa, tila-autoa jne. Eikä sen puoleen aina ole edes kiinnostunut uusista telkkareista ja viimeisintä huutoa olevista tietokoneista, muttei sen vielä tarvi tarkoittaa että hän elää puutteessa.

Se kaksiossa asuva anoppi voi hyvin kokea että mielummin sijoittaa niitä rahojaan lastensa tarpeisiin kun hankkii oitselleen jotain mitä ei oikeasti edes halua.

Ehkä miehesi on pahoillaan, että hänen äiti käy raskaassa työssä ja rahoittaa teidän perheen elämää, kun taas te rahoitatte sinun ädiin elämää?
Ehkä sinä olet hyvissä väleissä anoppiin koska hän on antelias ja tekee sinun pillin mukaan? ehkä anoppi kuuluu näihin jotka yrittävät miellyttää kaikkia. ehkä miehesi tietää tämän ja on pahoillaan äitisi puolesta.

Ehkä miehesi on pahoillaan, että hänen äiti käy raskaassa työssä ja rahoittaa teidän perheen elämää, kun taas te rahoitatte sinun ädiin elämää?
Ehkä sinä olet hyvissä väleissä anoppiin koska hän on antelias ja tekee sinun pillin mukaan? ehkä anoppi kuuluu näihin jotka yrittävät miellyttää kaikkia. ehkä miehesi tietää tämän ja on pahoillaan äitisi puolesta.

siis on pahoillaan äitinsä puolesta.

Kyllä mä ymmärrän sun kantasi oikein hyvin. :)
Okei, ei kaikkea ehkä kerralla tarvitse hommata (esim. just se pesutorni) mutta olisi mustakin kiva hommata uuteen kotiin esim. juuri se uusi sohva kera sohvapöydän ja toki lapsellekin jos ei kerran entisiä ole!

Ja siis ottaisin kyllä tarjotun summan vastaan, mitäs siinä nyt olis miettimistä.

Me ollaan nyt jo jonkin aikaa kinasteltu aivan typerästä asiasta ja eilen tuli jo riitakin. Nimittäin. Mä olen sitä mieltä että uuteen taloon pitää ostaa uudet sohvakalusteet. Vanhat varmaan nippa nappa menettelisi, mutta nojatuolit on olleet täällä tönössä ja on aivan karseassa kunnossa. En usko että saan niistä millään konstilla puhtaita.

Telkkari meillä on ollut korkean lipaston päällä ja sanoin miehelle että pitää ostaa myös telkkaritaso. Sohvapöytää meillä ei ole lainkaan ja sellaisenkin haluaisin.

Kuopuksen huoneeseen pitää hankkia sänky ja jotain säilytyskalusteita mm. leluille jne. Ja esikoiselle pitää ostaa koulupöytä.

Mä olen myös puhunut että haluan pesukoneen lisäksi kuivausrummun. Ja mies haluaa uuden telkkarin (vanha menisi esikoisen pelitelkkariksi).

Nyt mies pistää tosi tiukasti vastaan. Perusteli asian sillä, että kaiken uuden ostaminen sotii meidän elämäntapaa vastaan (mikä on kyllä aivan totta) ja että eikö noita juttuja voisi ostaa pikkuhiljaa. Kuivausrumpukin on turha kapistus kun pyykit saa ulos kuivumaan jne.

Anoppi soitti eilen ja kertoi lahjoittavansa meille vähän "sisustusrahaa" ja tuolla summalla saisi rahoitettua aika isonkin osan noista hankinnoista. Mies kuitenkin ilmoitti ettei haluaisi tuota summa (ei aavistustakaan miksi).

Mies sanoi myös että mulla on rakentamisen aikana rahan arvo sumentunut täysin ja että nyt tarttisi alkaa laittamaan jäitä hattuun.

Siis oikeesti? Kumpi tässä nyt on hölmö???

Sohvat: Kysyisin vielä ammattilaisen mielipidettä tuosta puhdistuksesta ja jos hekin ovat samaa mieltä niin yrittäisin vielä suostutella miestä. Sellaisen luokan tahrat kun ovat syvällä sohvassa ja siellä muhiessaan voivat hyvinkin muodostaa esim. hometta. Ei siis ole pelkkä estetiikkakysymys, vaikka sekin minusta tärkeä pointti kalusteissa jotka ovat olohuoneessa suoraan vieraiden nähtävillä. Tietysti jos puhdistus on mahdollista uusien sohvien hankintaa edullisemmin niin miehesi mielipide on täysin järkevä.

Tv:n katselu ylöspäin ei ole kovin miellyttävää ja varsinkin jos mies haluaisi kaiken lisäksi uuden (isomman?) niin se tv-taso olisi kyllä parempi paikka. Eihän sitäkään tarvitse hankkia kalliina desing-tuotteena, vaan käytetty ja kunnostettu ajaa saman asian miehesi periaatteista tinkimättä. Sohvapöytäkin tarpeen mukaan, jos sohvalla ei ole tarkoitus säilyttää muita esineitä kuin kaukosäätimiä ( voi hankkia sellaisen "pussin" ) tai käden ulottuvilla on muuta laskutilaa, on pöytä tarpeeton. Jos sohvan eteen kuitenkin jotain haluaa, niin pehmeät rahit olisivat monikäyttöisemmät ja täten vähemmän turhat.

Säilytyskalusteet ja koulupöytä ovat kyllä minusta välttämättömät lapselle, ja sänkykin jos nykyinen on esim. liian pieni ( huonokuntoisenhan voi kunnostaa ). Mikäli mies ei muuten ymmärrä, niin ehdota että hän nukkuisi liian pienessä sängyssä, kokeilisi säilyttää tavaroitaan ilman kunnon säilytyspaikkoja ja tekisi töitään siellä sun täällä missä nyt mahtuu, ja vasta sitten kertoo mielipiteensä.

Kuivausrummusta minäkin olen sitä mieltä että se useimmiten on turha. Ainoastaan jos kuivatustilaa ei yksinkertaisesti ole sen käyttö on perusteltua - mikä lienee melko harvinaista. Narukuivatus on niin ekologisesti kuin taloudellisesti kannattavampaa.

Ja lopuksi vielä huomautus, että kummallinen periaate jos että koululaisen pöytä sotii enemmän elämäntapaanne vastaan kuin uusi tv. Eikä sellaisella ihmisellä olisi kyllä paljoa varaa puhua myöskään rahan arvon sumentumisesta jos kieltäytyy ilmaisesta rahasta ja harkitsee lainaa säästämisen sijaan kun kerran kuitenkin samaan aikaan mielestään tavaroita pitäisi hankkia pikkuhiljaa...

Ehkä sulla on musta aivan väärä kuva tai ehkä tahallaan haluat pahottaa mieleni? Ehkä en jaksa oikeastaan enää kanssasi aiheesta keskustella, sillä ehkä käännät kaiken sanomani mua vastaan.

Meillä aika pitkälle sama tilanne, uusi koti valmistuu kesällä ja kalusteet on mitä on..

Vielä ei olla saatu riitaa aikaiseksi, kun ollaan yritetty tehdä kompromisseja. Uusi telkkari ostettiin, mutta sohvakalustoon ostettiin vain irtopäälliset, eikä koko uutta kalustoa. Mä ostin uuden höyrypesuri-imurin, jonka kanssa olen saanut muutaman niin-ja-näin -kalusteen elämän vielä jatkumaan. Vanhan pirtinpöydän entisöinti on menossa, josko sen saisi valmiiksi ennen muuttoa :) Poitsun sänky on lainassa miehen veljen perheeltä, tosin laina-ajan loppumisesta ei ole ollut mitään puhetta..

Mun mummolasta oon löytänyt joitain kalusteita, pieniä piironkeja yms, joita laittelen kuntoon, että saa niistä säilytyskalusteita lastenhuoneisiin.. Nyhjätään tyhjästä ja kierrätetään vanhaa, kyllä silleenkin saa kivan näköistä! :)

Tosin sitä mieltä olen, että siitä "sisustusrahasta" kieltäytyminen olisi tyhmää ja turhaa ylpeyttä, jos anoppi kerran antaa muillekin sisaruksille saman verran. Eihän sitä koko summaa ole pakko laittaa menemään, jos vähemmälläkin pärjää ja jättää jotain hankintoja myöhemmäksi.

Niin siis miehen vanhemmat elävät avioliitossa, heillä on kohtalaisen paljon omaisuutta, ei velkaa ja etenkin anopilla hyvät tulot. Käyttää rahaa itseensä, käy matkoilla jne.jne. Ja me ei olla yhtä ainuttaa kertaa pyydetty häneltä mitään. Kaksi kertaa olen häneltä lainannut rahaa ja molemmilla kerroilla maksanut mahdollisimman nopeasti takaisin.

Niin siis miehen vanhemmat elävät avioliitossa, heillä on kohtalaisen paljon omaisuutta, ei velkaa ja etenkin anopilla hyvät tulot. Käyttää rahaa itseensä, käy matkoilla jne.jne. Ja me ei olla yhtä ainuttaa kertaa pyydetty häneltä mitään. Kaksi kertaa olen häneltä lainannut rahaa ja molemmilla kerroilla maksanut mahdollisimman nopeasti takaisin.

No siinä tapauksessa yrittäisin jutella miehen kanssa, mistä kiikastaa.

Yhteistyössä