V
vierailija
Vieras
Pääkirjoitus: Suomen kieli kuihtuu suomalaisissa kouluissa
Etuoikeutetut päättäjät eivät uskalla purkaa opetussuunnitelmien jäykkiä ja vahingollisia rakenteita. Suomeen syntyy laaja maahanmuuttajien köyhälistö, ellei tulijoille opeteta huomattavasti nykyistä enemmän suomea, Iltalehden Lauri Nurmi kirjoittaa.
"Nykymalli kasvattaa yhteiskuntaan kymmeniätuhansia peruskoulun käyneitä nuoria, jotka eivät hallitse kunnolla mitään kieltä. He eivät suoriudu jatko-opintojen vaatimuksista ja kohtaavat vaikeuksia työllistymisessä.
Suomalaisessa koulussa asiat eivät ole hyvin, eikä kriisistä pitäisi vaieta. Kyse ei ole siitä, että vanhempien ikäluokkien silmissä nuoriso on aina ollut paheellista vaan jostain paljon vakavammasta: suomen kielen valmiuksien puuttumisesta."
Aina kun olen törmännyt hoono soomi -henkilöön, olen automaattisesti ajatellut, että kyseessä on vasta maahan tullut ihminen. Vanhemmille somaleille olen antanut mielessäni myönnytyksiä koska ei kielen oppiminen ole aikuisena enää helppoa edes 30 vuoden aikana. Mutta tämä pääkirjoitus sai minut ajattelemaan, että ehkä olenkin ollut väärässä. Mitä jos se nuori myyjä, jonka puheesta en oikein saa selvää, onkin asunut maassa jo 15 vuotta ja valmistunut suomalaisesta peruskoulusta? Se on kyllä ongelma. Pitäisi olla sanomattakin selvää, että peruskoulun päästötodistusta ei voi saada osaamatta kieltä.
"Esimerkiksi Espoossa vieraskielisen väestön osuus oli vuonna 1998 kaikilla oppilasalueilla alle viisi prosenttia, kun se vuonna 2018 kohosi korkeimmillaan yli 50 prosenttiin ja usealla alueella yli 30 prosenttiin."
Yhteiskunta on muuttunut. Ja ihan sillä tavalla kuin 1990-luvulla ennustettiin. Minkä takia tätä ei ole ennakoitu, vaikka silloin 1990-luvulla luvattiin, että Suomi on oppinut muiden virheistä? Miksi meille valehdeltiin? Jos aiotte muuttaa väestöpohjan sellaiseksi, että puolet oppilaista on vieraskielisiä, muutatte myös lait ja resurssit sellaiseksi, että nämä oppilaat oppivat suomea. Ei pitäisi olla vaikea asia ymmärtää. Miksi näin ei ole tehty? Onko joku saanut potkut kun ei ole hoitanut virkaansa?