Suomen kieli kuihtuu suomalaisissa kouluissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras

"Nykymalli kasvattaa yhteiskuntaan kymmeniätuhansia peruskoulun käyneitä nuoria, jotka eivät hallitse kunnolla mitään kieltä. He eivät suoriudu jatko-opintojen vaatimuksista ja kohtaavat vaikeuksia työllistymisessä.

Suomalaisessa koulussa asiat eivät ole hyvin, eikä kriisistä pitäisi vaieta. Kyse ei ole siitä, että vanhempien ikäluokkien silmissä nuoriso on aina ollut paheellista vaan jostain paljon vakavammasta: suomen kielen valmiuksien puuttumisesta."

Aina kun olen törmännyt hoono soomi -henkilöön, olen automaattisesti ajatellut, että kyseessä on vasta maahan tullut ihminen. Vanhemmille somaleille olen antanut mielessäni myönnytyksiä koska ei kielen oppiminen ole aikuisena enää helppoa edes 30 vuoden aikana. Mutta tämä pääkirjoitus sai minut ajattelemaan, että ehkä olenkin ollut väärässä. Mitä jos se nuori myyjä, jonka puheesta en oikein saa selvää, onkin asunut maassa jo 15 vuotta ja valmistunut suomalaisesta peruskoulusta? Se on kyllä ongelma. Pitäisi olla sanomattakin selvää, että peruskoulun päästötodistusta ei voi saada osaamatta kieltä.

"Esimerkiksi Espoossa vieraskielisen väestön osuus oli vuonna 1998 kaikilla oppilasalueilla alle viisi prosenttia, kun se vuonna 2018 kohosi korkeimmillaan yli 50 prosenttiin ja usealla alueella yli 30 prosenttiin."

Yhteiskunta on muuttunut. Ja ihan sillä tavalla kuin 1990-luvulla ennustettiin. Minkä takia tätä ei ole ennakoitu, vaikka silloin 1990-luvulla luvattiin, että Suomi on oppinut muiden virheistä? Miksi meille valehdeltiin? Jos aiotte muuttaa väestöpohjan sellaiseksi, että puolet oppilaista on vieraskielisiä, muutatte myös lait ja resurssit sellaiseksi, että nämä oppilaat oppivat suomea. Ei pitäisi olla vaikea asia ymmärtää. Miksi näin ei ole tehty? Onko joku saanut potkut kun ei ole hoitanut virkaansa?

No, eihän suomenruåtsalaiset osaa puhua suomea vielä tuhannen vuoden Suomessa asumisen jälkeenkään, siksi pakkoruotsi, joten ei ihme jos muilla maahanmuuttajilla ei suomi taivu muutaman vuosikymmenen asumisen jälkeen.

Avainasemassa on ymmärrys siitä, että kaikille pitää antaa mahdollisuus, mutta ketään ei pidä taluttaa kädestä. On turha ottaa maahan ihmisiä, joilla ei ole kykyä eikä halua sopeutua vallitsevaan kultuuriin.

Kun seurailee maahan tulleita ukrainalaisia, ovat he kaikki opiskelemassa täyttä päätä ja opettelemassa kieltä. He tuntuvat menevän mukaan harrastuksiin ja tuntuvat tekevän parhaansa osoittaakseen kiitollisuutensa. Jokaisella heistä on myös toive pikaisesta kotiinpaluusta.
Sitten on näitä surullisempia maahantulleita massoja, jotka näyttävät matelevan tukiviidakossa, tehtailevan rikoksia ja olemaan täysin kykenemättömiä sulautumaan kulttuuriin.

Sitten on näitä surullisempia maahantulleita massoja, jotka näyttävät matelevan tukiviidakossa, tehtailevan rikoksia ja olemaan täysin kykenemättömiä sulautumaan kulttuuriin.
He ovat haluttomia sulautumaan kulttuuriin. Siinä on oleellinen ero. Haluttomuus tarkoittaa sitä, että meille on syntymässä uusi romanikulttuurin tapainen valtavirralle rinnakkainen ilmiö, mutta tällä kertaa kysymys onkin sadoista tuhansista ihmisistä.

Avainasemassa on ymmärrys siitä, että kaikille pitää antaa mahdollisuus, mutta ketään ei pidä taluttaa kädestä. On turha ottaa maahan ihmisiä, joilla ei ole kykyä eikä halua sopeutua vallitsevaan kultuuriin.

Kun seurailee maahan tulleita ukrainalaisia, ovat he kaikki opiskelemassa täyttä päätä ja opettelemassa kieltä. He tuntuvat menevän mukaan harrastuksiin ja tuntuvat tekevän parhaansa osoittaakseen kiitollisuutensa. Jokaisella heistä on myös toive pikaisesta kotiinpaluusta.

Juuri näin. Kävimme eilen uimahallilla ja siellä ukrainalainen nainen kysyi minulta apua, miten hän saa lukittua lokeron oven.

Mutta itse kirjoitukseen: olen 100 % samaa mieltä. Tämä ei voi jatkua näin, että peruskoulu suoltaa pihalle ihmisiä, jotka eivät osaa lukea tai kirjoittaa suomea (tai ruotsia). Tässä ollaan menossa Ruotsin malliin, jossa maahanmuuttajien 2. ja 3. ja siitä eteenpäin sukupolvet eivät myöskään kotoudu, vaikka he ovat syntyneet täällä.

Mutta itse kirjoitukseen: olen 100 % samaa mieltä. Tämä ei voi jatkua näin, että peruskoulu suoltaa pihalle ihmisiä, jotka eivät osaa lukea tai kirjoittaa suomea (tai ruotsia). Tässä ollaan menossa Ruotsin malliin, jossa maahanmuuttajien 2. ja 3. ja siitä eteenpäin sukupolvet eivät myöskään kotoudu, vaikka he ovat syntyneet täällä.
Vihervasemmisto on laskenut Suomen tulevaisuuden tämän porukan varaan...

• Tykkää
Reactions: Palstapesu
Juuri näin. Kävimme eilen uimahallilla ja siellä ukrainalainen nainen kysyi minulta apua, miten hän saa lukittua lokeron oven.

Kaikkien äo ei riitä länsimaiseen yhteiskuntaan.

No, eihän suomenruåtsalaiset osaa puhua suomea vielä tuhannen vuoden Suomessa asumisen jälkeenkään, siksi pakkoruotsi, joten ei ihme jos muilla maahanmuuttajilla ei suomi taivu muutaman vuosikymmenen asumisen jälkeen.
mä en usko siihen, että nämä suomenruotsalaiset ei osaisi kieltä. he eivät vain suostu suomea puhumaan.

Kun näitä ma muja Suomeen halutaan, niin miksi sitten pääsystä Suomeen ei rahasteta, vaan jätetään rahat rikoIIisjörjestöille?

"Tutkinnanjohtaja Lehtosen mukaan laittoman maahantulon järjestäminen tapahtuu Kreikan suunnalla, jonne pyritään pääsemään merireittejä pitkin ja sitä kautta pyritään pääsemään muualle Eurooppaan.

– Rajavartiolaitoksen esitutkinnan perusteella matka Turkista Kreikan kautta muihin Euroopan maihin maksaa keskimäärin 10 000 euroa. Vaikka Schengen-alueella on vapaa liikkuvuus, ilman matkustusasiakirjoja on käytännössä mahdotonta päästä liikkumaan, hän kertoo."

Yhteistyössä