Elina Valtonen: Kokoomus ei lähde hallitukseen, joka alkaisi pakittaa vuoden 2035 hiilineutraaliustavoitteesta - Mitäs nyt persujen periaatteet?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Marin aiheutti naurunremakan eduskunnassa: Nesteen jalostamon päätyminen Rotterdamiin ”osa vihreää siirtymää - sitä on syytä tukea”

Se on investointi. Niin se Marin sanoi. Sisälukutaito. Huom. Älä usko lööppiotsikoihin.
 
Jos mulle 19/20 akateemista sanoo, että se on uhka, niin mä uskon niitä ennemmin kuin tätä palstaa tai sitä yhtä.

Merenpinnan nousu on kai ihan yksittäinen asia monen asian joukossa.

Fiksuin ihminen (näissä asioissa), jonka tunnen, sanoi mulle kauan sitten, että ilmastonmuutoksessa kuitenkin pahinta on se arvaamattomuus. Eli ei kaikkea voida laskea, voidaan vaan tehdä erilaisia skenaarioita. Mutta voi käydä niin, että kun ne muutokset iskee oikein kunnolla, niin sitten on jo myöhäistä. Moni asia muuttuu sillä tavalla, että kun mennään tietyn pisteen yli, niin asiat alkavat tapahtumaan hyökyaallon omaisesti.

Mä luulen, että 2100-vuonna ilmastonmuutosdenialisteja pidetään töysinä idiootteina. Mutta tuota päivää en itse ole näkemässä. Mutta luulen, että jo aikaisemmin kaikenlainen denialismi ja vähättely tulee todistumaan vääräksi.
Mutta ei ole kovin fiksua eikä tieteellistä pelätä sellaista mikä ei ole todennäköistä. Vaikka skenaarioilla joudutaankin pelaamaan, ei ole fiksua tai tieteellistä lukkiutua kauhuskenaarioihin ja kieltäytyä päivittämästä niitä tosiasioiden muuttuessa. Dogmat eivät ole tiedettä, vaan uskontoa.
 
Hieno homma! Mutta miksei silti panosteta siihen, että ollaan vaikka superhiilinegatiivisia ja myydään vaikkapa sitä vetyteknologiaa muualle.

Harmi ettei pahimmat tyypit (Trump ja Putin) elä ees sillon kun paska iskee tuulettimeen. Tosin Putin varmaan ei ees välittäis. Ja Trump taas syyttäis demokraatteja.
Koska asioilla on kustannus. Suomen muuttaminen superhiilinegatiiviseksi ei varmasti ole tehokkainta resurssien käyttöä ilmastonmuutoksen torjunnassa.
 
Elina Valtonen: Kokoomus ei lähde hallitukseen, joka alkaisi pakittaa vuoden 2035 hiilineutraaliustavoitteesta - Mitäs nyt persujen periaatteet?
Elina Valtoselta niitti: Myös ilmastotavoite on ”kynnyskysymys kokoomukselle”
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...mukselle/8e34aed6-565c-473f-bbcf-5d1060f5e76f
Kokoomus ei lähde hallitukseen, joka alkaisi pakittaa vuoden 2035 hiilineutraaliustavoitteesta. Asian vahvistaa varapuheenjohtaja Elina Valtonen.


Nyt persujen nenän edestä hallituksen oven löi kiinni Kokoomus.
Joku kokoomus ei kelpuuta persuja tai Purran takki kääntyy Soinilaisesti.
 
Hieno homma! Mutta miksei silti panosteta siihen, että ollaan vaikka superhiilinegatiivisia ja myydään vaikkapa sitä vetyteknologiaa muualle.

Harmi ettei pahimmat tyypit (Trump ja Putin) elä ees sillon kun paska iskee tuulettimeen. Tosin Putin varmaan ei ees välittäis. Ja Trump taas syyttäis demokraatteja.
Suomi ei ole vetyteknologian myyjä vaan pikemminkin ostaja.
 
Mutta ei ole kovin fiksua eikä tieteellistä pelätä sellaista mikä ei ole todennäköistä. Vaikka skenaarioilla joudutaankin pelaamaan, ei ole fiksua tai tieteellistä lukkiutua kauhuskenaarioihin ja kieltäytyä päivittämästä niitä tosiasioiden muuttuessa. Dogmat eivät ole tiedettä, vaan uskontoa.

Minulle esim. ilmastonmuutos ei ole mikään dogma. Jos olen asiasta paljon maalikkona lukenut ja useiden itseäni näissä viisaampien kanssa jutellut ja he ovat pääsääntöisesti vahvistaneet kantani olevan oikeansuuntainen, niin pitäisikö minun heittää nämä ajatukset romukoppaan, koska keskustelupalstat ovat täynnä tyyppejä, jotka väittävätkin kyseessä olevan väärän analyysin?

Tässä suhteessa olen todellakin päättänyt, että en ikinä äänestä puoluetta, joka tätä asiaa vähättelee tai jopa kieltää. Persut ovat tarttuneet tähän juuri siksi, että he hakevat kannatusta olemalla vastaan tiettyjä asioita. Tällä tavalla saa paljon kannatusta, mutta yhteispeli tositoimissa voi tulla hankalaksi.
 
Sehän tässä demokratiassa on parasta, että erilaiset mielipiteet sallitaan. Meille on saarnattu maahanmuuton rikkaudesta ja ilmastonmuutoksen muodostamasta uhasta ainakin 30 vuotta. Tavallinen kansa näkee kuitenkin, että siiä maahanmuutosta on seurannut lähinnä haittoja. Ilmastonmuutoksen vaikutuksia ei näu oikeesti missään mikä olis luonnollisten säävaihtelujen ulkopuolella.

No onneksi on yksi puolue, joka ei lammasmaisesti toitata tätä potaskaa vaan antaa meille mahdollisuuden. Äänestäkää persuja niin muutkin puolueet alkavat tajuamaan, että tuon heidän liturgian aika alkaa olla ohi.
 
Sehän tässä demokratiassa on parasta, että erilaiset mielipiteet sallitaan. Meille on saarnattu maahanmuuton rikkaudesta ja ilmastonmuutoksen muodostamasta uhasta ainakin 30 vuotta. Tavallinen kansa näkee kuitenkin, että siiä maahanmuutosta on seurannut lähinnä haittoja. Ilmastonmuutoksen vaikutuksia ei näu oikeesti missään mikä olis luonnollisten säävaihtelujen ulkopuolella.

No onneksi on yksi puolue, joka ei lammasmaisesti toitata tätä potaskaa vaan antaa meille mahdollisuuden. Äänestäkää persuja niin muutkin puolueet alkavat tajuamaan, että tuon heidän liturgian aika alkaa olla ohi.
Juuri näin.

Nylyinen maahanmuutto ei ole rikkaus vaan ongelma.

Ns vihreä siirtymä on silkkaa rahastusta. Pelkästään uusiin sähköautoihin suomalaisten pitäisi tuhlata 100 miljardia euroa, asuntojen remppoihin kymmeniä miljardeja euroja, luonnon ennallistamiseen samoin kymmeniä miljardeja euroja ja EU:lta ei tule puuttumaan mielikuvitusta keksimään uusia viherhumppalaskuja kansalaisille. Ilmankos yritykset ovat kovin kiinnostuneita vihreästä siirtymästä...
 

Yhteistyössä