½ vuotta on suunniteltu risteilyä ja nyt lapsenvahdeiksi lupautuneet vanhempani peruivatkin sanansa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vrs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24279605]Juuri sinunlaisen ihmistyypin.
Ajatusmaailmasi on kauhea. =)[/QUOTE]

Kerro mikä siinä on kauheaa? Täytyypä soittaakin kummille ja perua luvattu palkka lastenhoidosta ja vedota kummin velvollisuuteen, niinkö? Tiedän kyllä että olen vähemmistönä nykymaailmassa jossa kaikki pitäisi saada ilmaiseksi mutta että ihan kauhea ihminen.

[QUOTE="eee";24279594]Myykää se metsä. Tai jos se ei onnistu, niin jättäkää ainakin hoitamatta. Kuinka usein te siellä käytte? Teillähän menee edestakaisen matkan bensoihinkin jo about 120 euroa per reissu! Tuolla hinnalla palkkaa jo lastenvahdin tuntikausiksi![/QUOTE]

Toisen perinnön hoitamatta jättäminen ei niin vaan onnistukaan. Tulee uskotutmiehet/tms. mussuttamaan. Metsää voi myydä saadakseen välttämättömät kulut takasin, mutta jos trombi on sen veiny, niin ei siinä ihan heti saa rahaa kuluihinkaan.

[QUOTE="eee";24279594]Myykää se metsä. Tai jos se ei onnistu, niin jättäkää ainakin hoitamatta. Kuinka usein te siellä käytte? Teillähän menee edestakaisen matkan bensoihinkin jo about 120 euroa per reissu! Tuolla hinnalla palkkaa jo lastenvahdin tuntikausiksi![/QUOTE]
Lue ennen kuin kommentoit!

[QUOTE="vieras";24279624]Kerro mikä siinä on kauheaa? Täytyypä soittaakin kummille ja perua luvattu palkka lastenhoidosta ja vedota kummin velvollisuuteen, niinkö? Tiedän kyllä että olen vähemmistönä nykymaailmassa jossa kaikki pitäisi saada ilmaiseksi mutta että ihan kauhea ihminen.[/QUOTE]

Ihan sama, te teette miten teette. Mun mielestä olis kyllä tosi surullista, et täytyy maksaa kummeille, että ne lapsen ottaa.
Vaikka empä ole koskaan kummeja sillä "rasittanut" että lapsia ottasivat. Itse kysyvät kun kalenteri siltä näyttää, että aikaa olisi.
Eikä kaikkea todella pidä saada ilmaiseksi, mutta ne muutamat pienet jutut kyllä kuuluu niihin ;)

Muiden syyttelyn sijaan ap voisi keskittää energiansa tilanteen ratkaisuun.

Tilanteennehan on simppelisti nyt se, että teidän parisuhde ei toimi. Joten varmasti jo ihan tavallinen arki on pyllystä, ja niihin tavallisiin arkijuttuihin pitäisi saada muutosta, jos haluatte jatkaa pidemmälle.

Ette voi luottaa vanhempiisi lastenhoitajina. He haluavat hoitaa omilla ehdoillaan omien aikataulujensa mukaisesti. Ja kyllä se 60-vuotias on iäkäs. He ilmeisesti ovat vielä työelämässä ja se käy vuosi vuodelta rankemmaksi. Sitten kun tulee pitkään odotetut lomat, pitäisi vahtia pieniä. Ehkä he eivät alussa aavistaneet kuinka uupuneita ovat lomien alkaessa ja ovat vain luuserimaisesti tehneet oharit. Siinä he tekivät väärin että jättivät sen niin viime tinkaan. Mutta heillä on oikeus lepoonsa (joka perisuomalaiseen tapaan ilmeisesti menee omaa kotia hoitaessa, mökkiä laittaessa tms. omaan tahtiin).

Oletteko joulukuusta asti kituuttaneet ja odottaneet vain tätä matkaa? Ette ole sinä aikana tehneet mitään parisuhteen eteen?

(mieti seuraavaa itekses, älä jaa tänne palstalle)
Mikä siinä mättää, mitä vikoja sussa on, mitä miehessä, mitä mies ajattelee teistä ja suhteestanne... Olisiko sinun aika jo kouluttautua ja kantaa kortesi kekoon perheen elatuksessa? Onko sinun unelmasi elämäntyylistä miehesi unelmaa myös?

Alkuperäinen kirjoittaja Mettäläinen;24279627:
Toisen perinnön hoitamatta jättäminen ei niin vaan onnistukaan. Tulee uskotutmiehet/tms. mussuttamaan. Metsää voi myydä saadakseen välttämättömät kulut takasin, mutta jos trombi on sen veiny, niin ei siinä ihan heti saa rahaa kuluihinkaan.

Trombin kaatamatkin puut voi myydä, tosin puunkorjauksella on sen verran kiire että minä hommaisin metsätöitä hoitamaan ammattilaisen enkä olettaisi että itse ehdin. Aika paljon meillä on hoitamatonta perintö metsää, josta kukaan ei mussuta yhtään mitään.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24279658]Ihan sama, te teette miten teette. Mun mielestä olis kyllä tosi surullista, et täytyy maksaa kummeille, että ne lapsen ottaa.
Vaikka empä ole koskaan kummeja sillä "rasittanut" että lapsia ottasivat. Itse kysyvät kun kalenteri siltä näyttää, että aikaa olisi.
Eikä kaikkea todella pidä saada ilmaiseksi, mutta ne muutamat pienet jutut kyllä kuuluu niihin ;)[/QUOTE]

Eli et osaa perustella mikä minussa on niin kauheaa. No, enpä perusteluja odottanutkaan :) Parin vuorokauden tai useamman hoito ei mielestäni mitenkään pikkujuttu ole, varsinkin jos hoitajien arki on muutenkin kiireistä. Ovat mm. opiskelijoita ja muuten pienituloisia ja lapsiin menee ruokaa jne niin onpa tosi surullista että ottavat rahaa vastaan :D

[QUOTE="vieras";24279699]Eli et osaa perustella mikä minussa on niin kauheaa. No, enpä perusteluja odottanutkaan :) Parin vuorokauden tai useamman hoito ei mielestäni mitenkään pikkujuttu ole, varsinkin jos hoitajien arki on muutenkin kiireistä. Ovat mm. opiskelijoita ja muuten pienituloisia ja lapsiin menee ruokaa jne niin onpa tosi surullista että ottavat rahaa vastaan :D[/QUOTE]

Tai sitten sinä et osaa lukea. =) Tai et tahdo ymmärtää lukemaasi..

No joo, jos meille tulee lapsia kotiin hoitamaan niin teen ruuat valmiiksi ja jos menevät muualle (muualle kuin mummulaan) niin annan ruokarahat mukaan (joita ei ole huolittu)
Mutten mä silti ymmärrä ajatusmaailmaa, ettei ilman rahaa voi saada lapsia hoitoon.

[QUOTE="vieras";24279740]Tai sitten sinä et osaa lukea. =) Tai et tahdo ymmärtää lukemaasi..

No joo, jos meille tulee lapsia kotiin hoitamaan niin teen ruuat valmiiksi ja jos menevät muualle (muualle kuin mummulaan) niin annan ruokarahat mukaan (joita ei ole huolittu)
Mutten mä silti ymmärrä ajatusmaailmaa, ettei ilman rahaa voi saada lapsia hoitoon.[/QUOTE]

Juu, niin "tyhmä" olen etten tajunnut tuosta kauheaksi haukkumisesta että mikä onkaan niin kamalaa. Annat ruokarahat mukaan mutta sellainen on kauhea ihminen joka antaa hoitorahaa mukaan? :D

[QUOTE="vieras";24279755]Juu, niin "tyhmä" olen etten tajunnut tuosta kauheaksi haukkumisesta että mikä onkaan niin kamalaa. Annat ruokarahat mukaan mutta sellainen on kauhea ihminen joka antaa hoitorahaa mukaan? :D[/QUOTE]

Äääh.. Se on "kauheaa" että kenelläkään ei ole velvollisuutta sun lapsia hoitaa ilman palkkaa. Toi lause kalskahtaa mun korvaan sen verta, et huh huh. Ja toki ymmärrän pointin, mutta silti. Suuremalle osalle isovanhemmista lasten kanssa oleminen on ihanaa, ei raatamista mistä sitten saa palkan.
Joo, tottakai antasin ruokarahan, en mä kato oleta, et KAIKKI on ilmaista ;). Vaikka yhteinen aika olisikin..

[QUOTE="vieras";24278147]Ikävää, mutta sitten otatte maksullisen hoitajan, eikö? Ethän voi olettaa että isovanhemmat hoitavat maksutta (?) lapsianne[/QUOTE]

Siis ootko oikeasti sitä mieltä että siovanhemmille pitäis maksaa lastenhoidosta? :O

Ap, tiedän niin kuinka pehvasta tuollainen on. Mun äiti tekee kanssa samaa. Aina kun pitäisi ottaa meidän yksi lapsi yhdeksikin yöksi, tuleekin joku yllättävä este. Mun mutsi vaan on vetänyt ton niin törkeeksi, että yleensä se este tulee 15-20min ennen kuin oltais poikaa lähdössä hänen luo viemään. Ja joka ikinen kerta se este on ollut oksernnustauti. Ärsyttää kun pidetään niin tyhmänä että joka kerta menis sama tekosyy läpi, nyt ei kuitenkaan olla enää yläasteella. Ja vielä enemmän ärsyttää et miks pitää luvata jos ei oo aikomustakaan pitää siitä kiinni. Ja silloin kun on onnistunut ottamaan meidän pojan hoitoon (ei koskaan yöksi, vaan muutamaksi tunniksi), niin hälle pitää lainata rahaa jota ei koskaan makseta takas. Eli periaatteessa mutsi on joka kerta kiristänyt mut maksamaan sille lapsenhoidosta, ja vielä ihän järkyttäviä summia.

Ollaankin nyt ratkaistu asia niin ettei enää pyydetä mutsilta hoitoapua. Se tietää sitä että ollaan yhden ainoan hoitajan varassa, eli saadaan 3-4 kertaa vuodessa olla ihan kaksistaan.

Te jotka valitatte ettei isovanhemmat hoida lapsianne tai peruvat toistuvasti törkeän lyhyellä varoajalla, onko teille tullut mieleen etteivät he jaksa / halua olla hoitajina ja ongelmana on etteivät he kehtaa / uskalla sanoa sitä suoraan?

Ja heille palkkiona haukutte heidät täällä netissä ja kuka tietää missä mammakerhossa kylän perhepuiston laidalla...

No niinpä, rahaa se syö ja aikaa vielä enempi. Eikä sitä voi hoitamatta jättää, ei maailma toimi niin. Metsänomistajalla on lakisääteinen velvollisuus hoitaa metsänsä ja myydä emme voi, koska olemme vain huoltajia.

Te jotka valitatte ettei isovanhemmat hoida lapsianne tai peruvat toistuvasti törkeän lyhyellä varoajalla, onko teille tullut mieleen etteivät he jaksa / halua olla hoitajina ja ongelmana on etteivät he kehtaa / uskalla sanoa sitä suoraan?

Ja heille palkkiona haukutte heidät täällä netissä ja kuka tietää missä mammakerhossa kylän perhepuiston laidalla...

Sulle ei ilmeisesti ole tehty toistuvia ohareita?
Tiedätkö kuinka hirveää on surulliselle lapselle kertoa, ettei nyt taaskaan pääse mummulle.

Kyllä aikuisella ihmisellä on velvollisuus sen verran uskaltaa, että saa sanottua, ettei nyt sovi!

[QUOTE="a p";24279886]No niinpä, rahaa se syö ja aikaa vielä enempi. Eikä sitä voi hoitamatta jättää, ei maailma toimi niin. Metsänomistajalla on lakisääteinen velvollisuus hoitaa metsänsä ja myydä emme voi, koska olemme vain huoltajia.[/QUOTE]

Sen lain minäkin haluaisin nähdä. Saisi naapuri palstankin joku hoidettua, mutta kun on jo työn ja tuskan takana selvittää kenenkä kaikkien omistuksessa ko. alue on.

AP: uskon, että vanhempiesi lupauksen peruminen harmittaa. Ja viestistäsi ymmärsin, että tämä ei ole ensimmäinen kerta. Sinun asemmassa ottaisin yhteyttä vanhempiisi ja kertoisin miltä tuntuu ja kuinka tärkeää olisi ollut, että he olisivat ottaneet lapset hoitoon, vaikka oletkin jo asiasta aikaisemmin maininnut. Samalla kannattaisi myös ilmaista, että kun tämä tahtoo olla yleisempääkin, niin ehkä on parempi, että he eivät enää hoida lapsiasi. Tai sitten heidän tulee pyytää, että saavat hoitaa heitä. Jos ymmärsin viestiketjua oikein, niin vanhempaa lasta hoitavat myös mielummin. Tähän tekisin heti stopin. Ilmoittaisin raakasti, että molemmat hoitoon/kylään tai sitten tällä kertaa nuorempi lapsista.

Jos parisuhteenne on huonossa jamassa, irtiotto arjesta on varmasti hyväksi, mutta huomioikaa teidän taloudellinen tilanne. Tällä hetkellä se kuulostaa olevan sellainen, että teilla ei ole varaa lastenhoitajaan eikä siis myöskään risteilyyn. Teidän olisi hyvä istua illalla alas juttelemaan tilanteestanne, kun lapset ovat nukkumassa ja miettiä onko mitään tehtävissä. Elämä on väliin vaikeaa ja vaatii raskaitakin päätöksiä. Miettikää kuitenkin onko parempi olla yhdessä ja yrittää vielä ja keksiä jokin muu keino irtiottoon ja parisuhteen korjaamiseen vai laittaa kantapäät vastakkain ja lähteä eri suuntiin. Päätöstä pitää kuitenkin miettiä teidän ja lasten kannalta.

Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni...

Sen lain minäkin haluaisin nähdä. Saisi naapuri palstankin joku hoidettua, mutta kun on jo työn ja tuskan takana selvittää kenenkä kaikkien omistuksessa ko. alue on.

No tässä on vähän eri tilanne, kun koko monen kymmenen hehtaarin roina on maailman tapista asti ollut samassa suvussa ja kulkenut aina isältä vanhimmalle pojalle, nyt vaan hyppäsi yhden yli. Kyllä sitä vaan on hoidettava, en minä tähän mitään pykälää osaa kirjoittaa.

[QUOTE="vieras";24279889]Sulle ei ilmeisesti ole tehty toistuvia ohareita?
Tiedätkö kuinka hirveää on surulliselle lapselle kertoa, ettei nyt taaskaan pääse mummulle.

Kyllä aikuisella ihmisellä on velvollisuus sen verran uskaltaa, että saa sanottua, ettei nyt sovi![/QUOTE]

Ei ole tehty ohareita, mutta ei niitä montaa tulisi kun kiertoteitse ilmaistu viesti tulisi selväksi.

Kyl se on vanhemman oma moka jos joutuu TAAS sanomaan lapselleen ettei onnistu mummolaan meno, mitäs menee sopimaan asioita epäluotettavan ihmisen kanssa ja mainostamaan lapselle sopimuksesta.

Ja eihän täällä äidit uskalla sanoa tutuilleen tai naapureillekaan ettei nyt sovi että lapset ravaavat heillä kylässä, mistä lie opittua.

[QUOTE="a p";24279943]No tässä on vähän eri tilanne, kun koko monen kymmenen hehtaarin roina on maailman tapista asti ollut samassa suvussa ja kulkenut aina isältä vanhimmalle pojalle, nyt vaan hyppäsi yhden yli. Kyllä sitä vaan on hoidettava, en minä tähän mitään pykälää osaa kirjoittaa.[/QUOTE]

Millä tavalla se tuon lakisääteisyyden kanssa on eriasia?

Ei ole tehty ohareita, mutta ei niitä montaa tulisi kun kiertoteitse ilmaistu viesti tulisi selväksi.

Kyl se on vanhemman oma moka jos joutuu TAAS sanomaan lapselleen ettei onnistu mummolaan meno, mitäs menee sopimaan asioita epäluotettavan ihmisen kanssa ja mainostamaan lapselle sopimuksesta.

Ja eihän täällä äidit uskalla sanoa tutuilleen tai naapureillekaan ettei nyt sovi että lapset ravaavat heillä kylässä, mistä lie opittua.

Nii just, eli valehtelu on ihan ok. Kerroppa vielä, et onko sulla itselläs lapsia?

.

AP: uskon, että vanhempiesi lupauksen peruminen harmittaa. Ja viestistäsi ymmärsin, että tämä ei ole ensimmäinen kerta. Sinun asemmassa ottaisin yhteyttä vanhempiisi ja kertoisin miltä tuntuu ja kuinka tärkeää olisi ollut, että he olisivat ottaneet lapset hoitoon, vaikka oletkin jo asiasta aikaisemmin maininnut. Samalla kannattaisi myös ilmaista, että kun tämä tahtoo olla yleisempääkin, niin ehkä on parempi, että he eivät enää hoida lapsiasi. Tai sitten heidän tulee pyytää, että saavat hoitaa heitä. Jos ymmärsin viestiketjua oikein, niin vanhempaa lasta hoitavat myös mielummin. Tähän tekisin heti stopin. Ilmoittaisin raakasti, että molemmat hoitoon/kylään tai sitten tällä kertaa nuorempi lapsista.

Jos parisuhteenne on huonossa jamassa, irtiotto arjesta on varmasti hyväksi, mutta huomioikaa teidän taloudellinen tilanne. Tällä hetkellä se kuulostaa olevan sellainen, että teilla ei ole varaa lastenhoitajaan eikä siis myöskään risteilyyn. Teidän olisi hyvä istua illalla alas juttelemaan tilanteestanne, kun lapset ovat nukkumassa ja miettiä onko mitään tehtävissä. Elämä on väliin vaikeaa ja vaatii raskaitakin päätöksiä. Miettikää kuitenkin onko parempi olla yhdessä ja yrittää vielä ja keksiä jokin muu keino irtiottoon ja parisuhteen korjaamiseen vai laittaa kantapäät vastakkain ja lähteä eri suuntiin. Päätöstä pitää kuitenkin miettiä teidän ja lasten kannalta.

Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni...

Mietintöjä on tehty ja keskusteluja käyty. Mies on tehnyt nyt ylitöitä, että pääsisimme tuolle matkalle, mutta niitäkään kun ei määrättyä enempää saa tehdä. Parisuhdeongelmamme eivät sinällään ollut nyt pointtina, koska niitä selvittelemme parhaamme mukaan.

Ja isomman lapsen suosimisesta olen sanonut, vaikka sekin jo jonkun mielestä oli väärin. ;)

[QUOTE="vieras";24279986]Nii just, eli valehtelu on ihan ok. Kerroppa vielä, et onko sulla itselläs lapsia?

.[/QUOTE]

Missä sanoin että valehtelu on ok? Jos toinen valehtelee, sille en voi mitään, mutta voin olla tekemättä sopimuksia tällaisen henkilön kanssa jotta minä tai lapseni ei jouduta kärsimään siitä ettei joku kykene pitämään lupauksiaan. Ja on lapsi.

Ymmärrän aloittajan harmistuksen täysin. Mun isovanhemmat on tehny kerran samantyyppisen jutun, mistään näin pitkään suunnitellusta jutusta ei ollu kyse. Ja annoin paukkua "palautetta" oikein olan takaa (tais siinä tulla pari muutakin juttua samaan syssyyn;-). Sit kadutti ja pelkäsin et meni välit poikki ikuisiksi ajoiksi mutta päinvastoin; hämmästyksekseni huomasin että pyysivätkin anteeksi. Eivätkä ole toiste tehneet. Ihmisiä nekin on, eivätkä tajunneet kuinka isosta asiasta mulle oli kysymys.
On se perkele jos niin kiirusta pitää terveillä työikäisillä, etteivät kerkiä lastenlapsiaan hoitaa. Oon ihan itsekkäästi olettanu et kerran kesässä saavat tulla hoitamaan yhdeksi yöksi, jotta meillä vanhemmillakin on lomaa. Välimatka on niin pitkä ettei useemmin ole tarpeenkaan.
Ja jos saan sellasen mielenhäiriön etten omia lastenlapsiani ilolla tai ilotta hoida samassa määrin, niin toivottavasti saan samat haukut itsekin. Jos vaikka muistus mieleen.
Ja rahasta ei ole kiinni, vaan ihan suvun sisäisestä huomioonottamisesta. Sama apu kun toimii sit myös toisinpäin, jos jotain tarvitsevat.

Muiden syyttelyn sijaan ap voisi keskittää energiansa tilanteen ratkaisuun.

Tilanteennehan on simppelisti nyt se, että teidän parisuhde ei toimi. Joten varmasti jo ihan tavallinen arki on pyllystä, ja niihin tavallisiin arkijuttuihin pitäisi saada muutosta, jos haluatte jatkaa pidemmälle.

Ette voi luottaa vanhempiisi lastenhoitajina. He haluavat hoitaa omilla ehdoillaan omien aikataulujensa mukaisesti. Ja kyllä se 60-vuotias on iäkäs. He ilmeisesti ovat vielä työelämässä ja se käy vuosi vuodelta rankemmaksi. Sitten kun tulee pitkään odotetut lomat, pitäisi vahtia pieniä. Ehkä he eivät alussa aavistaneet kuinka uupuneita ovat lomien alkaessa ja ovat vain luuserimaisesti tehneet oharit. Siinä he tekivät väärin että jättivät sen niin viime tinkaan. Mutta heillä on oikeus lepoonsa (joka perisuomalaiseen tapaan ilmeisesti menee omaa kotia hoitaessa, mökkiä laittaessa tms. omaan tahtiin).

Oletteko joulukuusta asti kituuttaneet ja odottaneet vain tätä matkaa? Ette ole sinä aikana tehneet mitään parisuhteen eteen?

(mieti seuraavaa itekses, älä jaa tänne palstalle)
Mikä siinä mättää, mitä vikoja sussa on, mitä miehessä, mitä mies ajattelee teistä ja suhteestanne... Olisiko sinun aika jo kouluttautua ja kantaa kortesi kekoon perheen elatuksessa? Onko sinun unelmasi elämäntyylistä miehesi unelmaa myös?

Arkijuttuja olemme parhaamme mukaan yrittäneet muutella, sopia ja järkätä.

Kyllä ja ei, olemme kituuttaneet joulukuusta asti silmät kiiluen tuo reissu mielessä, mutta emme tekemättä mitään parisuhteen eteen. Kuten sanoin jo aikaisemmin, olemme molemmat tsempanneet parhaamme mukaan, mutta irtioton tarvitsisimme.

Ja ihan tiedoksesi: kannan korteni kekoon hoitaessa lapsiamme, näin mieskin minun toivoo tekevän. Hän ei missään nimessä halua koskaan laittaa lapsia päiväkotiin. Sitäpaitsi teen jonkunverran töitä nytkin kotooltakäsin. Toki miehellekin raha kelpaisi, mutta ei sillä hinnalla, että ei olisi vaimo kotona kun hän tulee töistä ja lapsetkin joutuisi lykkäämään tarhaan. Niin ja olen nytkin korkeammin koulutettu kuin mieheni, ei se mitään ratkaise.

Yhteistyössä