1-vuotias ei syö liharuokia.. Alkaa mennä järki.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mama"

Vieras
Mulla on siis 13 kuukautinen lapsi, joka on ihan alusta asti temppuillut liharuokien syömisen kanssa. Kaikki muu ruoka, puurot ja välipalat maistuu hyvin, mutta liharuokia syödessä sylkee aina vaan ruokaa ulos. Saattaa syödä pari kolme lusikkaa, mutta sen jälkeen sylkee ruoan ulos tai kaivaa sen sormin suusta (niin ärsyttävää!). Oma lusikkakin on käytössä ja esim. puuroa tykkää syödä sillä, mutta liharuokaan ei koskekaan. Ainut liharuoka, joka maistuu hyvin on piltin spaghetti ja jauhelihakastike. Olen koittanut tarjota itse tekemää tavallista kotiruokaa, mutta se tuntuu olevan lapselle kaikista pahinta. Sen sylkee aina saman tien ulos. Eilenkin tarjosin itse tekemää perunamuusia ja ei syönyt sitä yhtään.

Onko kellään muulla ollut tälläistä? Onko lapsi vielä sen verran pieni, että vaatii vaan aikaa totutellakseen nohin ruokiin vai mikä on? Millä keinoin mä saisin sen syömään myös noita liharuokia? Neuvolassa olen asiasta puhunut, mutta eivät jotenkin ottaneet asiaa niin tosissaan. Haluaisin vaan kuulla, että kyllä se vielä oppii noitakin ruokia syömään, mutta jotenki tuntuu niin toivottomalta.. :(

Mä pitäisin vähän taukoa.

Ja kovin pienet ei meillä oo koskaan tykänny muusista, tai ilmeisesti lähinnä siitä koostumuksesta. Tarjoa pieneksi pilkottuja perunoita jauhelihakastikkeela? Meillä toi pienin ei koskaan tykännyt edes siitä jos perunat muussas haarukalla vaan ne piti olla paloina.

Meillä menee parhaiten sellanen aivan ylikypsä uunilohi ;)

Meillon pahimmillaa ollut sellanen parin-kolmen kuukauden tauko, et koko päivänä saattoi menmä vaan puolikas jugurtti, sit yht äkkiä puoltoista purkillista jotai, ja sit taas ei mitää, tai ei ainakaan sitä mitä söi puoltoista purkillista.

Oon tullu siihen tulokseen, ett syö mitä syö, kunhan syö edes jotain.

Nii joo, ja munakokkeli, vettä, munaa ja kattilaan, se on kans aina menny.

No ei tosta järkeään kannata menettää. Pieni on vielä ja monet ruoat alkavat maistua paremmin vähän isompana. Ei tainnut omallakaan lapselle tossa iässä upota pahemmin muut liharuoat kuin noi Piltti-jauhelihamössöt. Kaksi vuotiaana taas söi sujuvasti jo lähes kaikkea samaa mitä itsekin söin. Pikkuhiljaa kokeilet ja tarjoat myös muita juttuja niin kyllä se siitä alkaa menemään. Turhaan stressaat.

Meidän 1,5 v tyttö ei vieläkään tykkää lihasta eikä kalasta.. Kyllä se sit ehkä joskus :)) liharuokia on aina tarjolla mutta en tuputa sitä väkisin saa itse ottaa jos haluaa, kananmunista tykkää..

Lohduttavia vastauksia sain. Kiitos teille. Ehkä mun kannattaa tosiaan vähän koittaa rentoutua tän asian suhteen. Ja tuo kananmuna oli hyvä idea, en tiedä miks en oo tajunnut edes koittaa niitä tarjota. Saispa niistä edes vähän proteiinia. :)

Ja sit jos tarjoot kalaa, niin pyri mahdollisimman tuoreeseen, ettei sen maun takia ainakaan kieltäydy :) meillä kanssa lihat ei oo ollu kovassa suosiossa otn ikäsillä, kai se rakenne vähän tökkii, kun hienontaminen ei oo kovin helppoa, toisin kun kasvisten kohdalla. Eri aineet rehdisti erikseen niin meni ainakin meillä helpoiten ja lapsi tottu pikku hiljaa syömään kaikkea pihvistä herkkusieniin.

Ootko kokeillut antaa sellaisenaan esim. lohta tai kanasuikaleita? Meillä meni ensimmäisenä erillään olevat palat eikä sellaiset "mössöruuat" kuten kastikkeet ja muusit. Toki lapsi oli paljon pienempi mutta ainahan kannattaa kokeilla.

Hei, meillä lapsi ei tykäänyt perunasta ennen kuin oli 2,5v. Ja kaikki aina sitä muusia kehui, kuinka se lapsille maistu...ei kelvannut. Joten jos joku ei mene, älä hermostu. Tarjoile aina vähän väliä ja vähän kerrallaan totuttamismielessä. Oletko kokeillut lihapullia, mitä voi itse sormin syödä? Tai ohueksi siivutettua lihaa kylmänä myös itse syötäväksi?

Lapsesi on vielä pieni, tulee vielä kaikenlaisia vaiheita :)

Kokeile kunnolla uunissa kypsennettyä broilerin koipea. Kaverin lapsi ei jossain vaiheessa syönyt mitään muuta kuin niitä, siis mitään (söi sen kokonaisena kädestä). Meidänkin lapset rakastaa, eikä ihme. Huomioi kuitenkin, että vaatii vähintään 1,5 tunnin uuniajan.

Kannattaa kokeilla myös erikoisempia vaihtoehtoja, esim. meidän lihankarttaja-tytön herkkua on ollut graavilohi. Samoin leikkeleet meni kylminä ok vaikka lihat muuten ei.

Siis syökö lapsi kasviksia ja lisäkettä (kuten esim riisi,pasta) ihan hyvin? Muistathan että tuossa iässä lihaa riittää se 1-2rkl/ateria. Eli ei mitään tarvetta noudattaa "lautasmallia" jossa 1/4 on proteiinia.

No mulla on täällä 4-, 6- ja 9-vuotiaat jotka eivät myöskään syö lihaa. Älä nyt tuollaisen asian kanssa stressaa! Jos syö kananmunaa ja käyttää maitotuotteita niin pärjää oikein hyvin ilman lihaakin. Ja jos kala maistuu niin hyvä sekin. Alkaa kyllä syömään varmasti lihaakin sitten kun on sen aika, tuputtaa tuskin kannattaa. :)

Meillä ton ikäinen söi kaupan pilttejä viellä, oma tekemät ei todellakaa kelvannut,piltit onneks meni jotenkuten. korvaa vaa sit vihanneksillä sitä hommaa kyllä sesiitä.nytmeillä1v8kk kaikkiruokainen napero