1-vuotias ja äiti palaamassa töihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen ihanan, energisen 1-vuotiaan tytön äiti. Olen ajatellut palata työelämään. Tämä aiheuttaa kuitenkin varsin ristiriitaisia tunteita minussa. Olen hakenut töitä ja tarjottukin niitä on useammasta paikasta. Koskaan vaan paikka ei oo tarpeeksi hyvä tai aina tuntuu että pitäis alottaa liian äkkiä, joten en oo ottanu paikkoja vastaan.Mä en halua töihin mutta toisaalta kuitenkin haluan. Kaipaan työelämään mutta rakastan tytärtäni. Ollaan miehen kanssa puhuttu toisesta lapsesta jo, mutta haluaisin tienata sitä ennen omaakin rahaa. Mies ei halua että meen töihin vaan haluaa että oon kotona ja tehdään nyt se toinen lapsi ja meen sen jälkeen töihin. Itse en enää tiedä mitä haluan.. Taas on yksi työhakemus valmiina mut en saa lähetettyä sitä. Mun pää hajoo tähän.. Onko kellään vastaavaa?? Kiitos kaikille jotka lukee tän.

sä luultavasti taida oikeasti vielä haluta töihin. hommaa joku harrastus, saat vähän irtautua lapsesta ja omaa aikaa. oon myös sitä mieltä, että ellei taloudellisesti ihan pakko, niin älä vie vielä noin pientä hoitoon.

Itellä kävin niin hyvä tuuri, että kun esikko oli 5kk vanha niin tulinkin jo uudestaan raskaaksi, eikä tarvinnut miettiä tuota työhön paluuta. Nyt kuitenkin olen jo alkanut miettimään, että miten mennään kun toisesta lapsesta loppuu äitiysloma. Kotona on varaa olla ehkä muutama kuukausi äitiysloma päätyttyä, mutta pakko se on töihin lähteä kun lapsi on n. 1v ikäinen.

Toki välillä kaipaan töihin, mutta kyllä se kurjalta tuntuisi tuo vähän reilu 1v. esikko viedä tarhaan. Mutta joskus on vaan tehtävä päätöksiä - varsinkin jos taloudellinen tilanne on huono, eikä pelkällä kotihoidontuella pärjää :(

mites jos aloittaisit osa.aikaisena?? pääsisit töissäkäymään, saisit omaa rahaa mutta kuitenkin viettäisit valtaosan ajasta lapsesi kansssa :)
1v on jo sen verran iso että hoidossa pärjää, varsinkin jos se olis muutaman päivänä viikossa...

Minusta kuulostaa siltä että et ehkä ole itse ihan vielä valmis laittamaan lasta hoitoon ja menemään töihin. Jos ei ole ihan taloudellista pakkoa, niin mitä jos olisit vielä kotona hetken aikaa?

Tai sitten jos löytyisi joku semmoinen osa-aikainen työ, missä lasta ei tarvitse vielä laittaa hoitoon, jos teidän paikkakunnalla on sellaisia tarjolla. Esim muutama ilta silloin tällöin, jolloin mies voisi olla lapsen kanssa. Tai sit joku oma harrastus, että saat vähän omaa aikaa ja hetken miettiä aikuisten juttuja.

Tsemppiä, tiedän ihan kokemuksesta että nää on todella vaikeita päätöksiä ja kauheeta ristivetoa kun ei itsekään enää tiedä mitä tahtoo.

Heippa,

Itse menin töihin kun poikani täytti vuoden. Poika meni päiväkotiin ja kaikki meni yllättävän hyvin. Luulen, että asiaa helpotti juuri se, että poika sopeutui sinne niin helposti ja viihtyi eli ei tarvinnut itkevää lasta sinne jättää. Itse olisin voinut jäädä vielä kotiinkin joksikin aikaa, mutta kyllä töihin paluu oli jo mukavaakin, pidän työstäni paljon. Toki niitä syyllisiä olotiloja tulee, teki miten päin vain, mutta itse olin ajatellut jo etukäteenkin, että palaan noin vuoden - puolentoista vuoden kuluttua töihin. Pidemmäksi ajaksi en "jaksaisi" jäädä kotiin, jos vain valinnanmahdollisuus on. Äidin töihin paluun ajankohdalla ja rakkauden määrällä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa!

Meillä mies ei sinänsä puoltanut tai kieltänyt töihin paluutani. Ehdin olla vajaan vuoden töissä ja nyt jään uudestaan äitiyslomalle. Mikäli uusi vauva on yhtä helppo tapaus, uskon palaavani työelämään suurin piirtein samoihin aikoihin. Riippuu toki tulokkaasta.

Mukavaa syksyä, mitä ikinä päätätkin!

T:EL

Kiitos kaikille vastauksista! Taloudellista pakkoa meillä ei minun töihin lähdölle ole, vaan haluaisin saada omaa rahaa kun tähän asti on pääasiallisesti eletty miehen tuloilla. Osa-aikainen työ olisi mukava, mutta niitä on vähän tarjolla. Haluaisin itsekin jo toista lasta, mutta jos tulisin heti raskaaksi en ehtisi töissä kauaa ollakaan. Ja mietin miten tuleva työnantaja suhtautuisi jos tulisin tekemään pidempää sijaisuutta ja olisin itse raskaana. En kykene tähän päätökseen ainakaan nyt. Pitää varmaan odottaa kuukausi jos toinenkin ja punnita mielessä vaihtoehtoja ja mistä sitä tietää jos saan jonkun hyvän työtarjouksen piankin.

Itse palasin töihin tytön ollessa 10kk ja päätös oli oikea! Mies jäi tuolloin hoitovapaalle ja mulla oli työpaikka odottamassa. Alusta asti oli selvää, että haluamme tehdä lapset pienellä ikäerolla ja hoitaa lapset kotona ainakin 2v asti, mutta ajatus siitä, että olisin neljä tai viisi vuotta putkeen kotona kauhistutti! Pian töihin paluun jälkeen tulinkin uudestaan raskaaksi ja 10kk työskentelyn jälkeen jäin kesälomalle ja siitä suoraan äitiyslomalle.

Tuo paluu töihin teki hyvää itsetunnolle ja koen nyt, että olen "tehnyt työni päätökseen" vanhassa työpaikassani ja kunhan vielä syntymätön vauva on kasvanut riittävän isoksi, aion opiskella itselleni uuden ammatin. Töihinpaluu selkeytti ajatuksia ja tiedän nyt mitä haluan elämältäni tulevaisuudessa.

Yhteistyössä