10 vuotias yksin kotona

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muutama tunti koulun jälkeen tai aamulla ennen koulua. Illalla lenkin ajan tai kauppareissun ajan. Yöksi tai koko illaksi/koko päiväksi en jättäisi yksinään. Jos on kovin villi ja ajattelematon/pelkää ja on arka, niin en vältsisti jättäis noinkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Muutama tunti koulun jälkeen tai aamulla ennen koulua. Illalla lenkin ajan tai kauppareissun ajan. Yöksi tai koko illaksi/koko päiväksi en jättäisi yksinään. Jos on kovin villi ja ajattelematon/pelkää ja on arka, niin en vältsisti jättäis noinkaan.

Peesi. Meillä arka esikoislapsi, eikä varmasti halua olla yksin tuossakaan iässä.
 
kauppa yms lyhyet reissut pärjää koululainen yksin mutta ei iltoja eikä öitä. mun mielestä. meillä kännykät lapsilla joten voi vielä kauppa reissullakin soitella jos jotain tulee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
No yöksi en jättäs ollenkaa, enkä myöhään illalla. Meillä 8v on parhaillaankin koko päivän yksin kotona (vähän reilu 8h).

Meidän just 10 vuotta täyttänyt (aloittaa neljännen luokan koulussa) on ollut nyt reilun viikon itsekseen kotona meidän työpäivien ajan klo 8-16. Hyvin on mennyt, ja hänellä itsellään oli myös halu tähän järjestelyyn. Päivällä ollaan aina soitettu hänelle ja kysytty kuulumiset. Parina päivänä on isä käynyt lounastunnilla syömässä hänen kanssaan.

Asumme pienessä kaupungissa rauhallisella alueella.
 
Itse olin kymmenen vuotiaana kotona yksin päivät kun vanhemmat oli töissä! Toki minulla kävi kavereita välillä mutta kun me asuttiin "maalla" niin ei sitä seuraakaan hirveästi ollut. Ja ite yleensä ruoatkin tein... ja joskus hoidin siskon vauvaakin yksin siellä korvessa!

En tiiä onko nykylapset sitten ihan oikeasti jotenkin uusavuttomia kun niitä ei voi yksin jättää kuin kauppareissun ajaksi!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse olin kymmenen vuotiaana kotona yksin päivät kun vanhemmat oli töissä! Toki minulla kävi kavereita välillä mutta kun me asuttiin "maalla" niin ei sitä seuraakaan hirveästi ollut. Ja ite yleensä ruoatkin tein... ja joskus hoidin siskon vauvaakin yksin siellä korvessa!

En tiiä onko nykylapset sitten ihan oikeasti jotenkin uusavuttomia kun niitä ei voi yksin jättää kuin kauppareissun ajaksi!

Niin ja lisäänpä vielä sen verran ettei siihen aikaan ollut kännyuköitä, ja joskus oltiin useia päiviä ilman puhelinta jos sattui ukonilmalla puhelin särkymään...
 
Kyllä tuossa iässä mun mielestä pitäisi päivällä pärjätä hyvin kotona useita tunteja (esim. työpäivän ajan). Yöksi en tiedä...Ainakaan ihan koko yöksi. Mutta jos ennen aamuyötä kotiin tulee niin sitten.
 

Yhteistyössä