10kk vauva, yösyönti, unikoulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SeInka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SeInka

Aktiivinen jäsen
20.01.2010
3 063
0
36
Aina jauhetaan, että yli puolivuotias vauva ei tarvitse enää yöllä ruokaa. Onko tämä nyt sitten ihan fakta? Meillä vajaa 10kk ikäinen vauva, joka herää edelleen 1-2 kertaa yössä ja vaatii tissiä ennen kuin nukahtaa. Muutaman kerran olen yrittänyt vaan lujana olla antamatta, mutta siitä seuraa suoraa huutoa, joka jatkuu niin kauan kunnes vauva huutaa itsensä uneen :(. Vajaan tunnin päästä hän herää uudelleen ja huuto alkaa taas. Viime yönä vauva heräsi ensimmäisen kerran jo yhdeltä, jolloin annoin tissiä, koska itseä väsytti niin kovasti. Seuraavan kerran taas heräsi neljältä, enkä antanut tissiä. No, vauva huusi aamukahdeksaan, jolloin noustiin ylös ja annoin puuroa, jonka suorastaan hotki alas. Omaan korvaan tämä kuulostaa nälältä, mutta kun silloin yhdeltä kuitenkin oli syönyt, niin eihän se sitten kai sitä voi olla? Vauva on kyllä isokokoinen (arviolta jotain 75cm ja 11kg), voisikohan kiinteiden lisäämisestä päivän mittaan olla apua? En ole viitsinyt liikaa tuputtaa, kun pieni on aika paksu muutenkin :).
Sinänsä kerran yössä herääminen ei minua haittaa, paljon enemmän häiritsee huudattaminen. Mutta kun kerran "kuuluisi" olla imettämättä enää yöllä.
Onko kenenkään vauva jättänyt yötissin ihan itsekseen pois? Minkä ikäisenä?

Alkuperäinen kirjoittaja SeInka:
Mutta kun kerran "kuuluisi" olla imettämättä enää yöllä.

Missä noin on sanottu? Itse henk. koht. en pätkääkään usko tuota että puolivuotias jotenkin maagisesti yhtäkkiä lakkaa tarvitsemasta ravintoa yöllä. Riippuu niin monesta muustakin asiasta.

Lisäksi vauva vaatii tissiä muista(kin) syistä kuin nälästä, lähinnä kai tarkistaaksen että maailma on edelleen turvallinen.

Itse annan 8-kuiselle ihan surutta yöllä tissiä niin usein kun haluaa, käytännössä kerran tai kaksi.

Meillä yösyönnit loppui vähän niinkuin pakosta juuri tuossa 10kk ikäisenä, kun menin takaisin yötöihin, enkä siis ollut yöllä kotona tissittelemässä lasta... Ensimmäisen yön kuulemma huusi kuin mikä. Sen jälkeen nukkui yönsä heräämättä, uskoi kerrasta =) Ja on siitä lähtien siis nukkunut yönsä todella hyvin, poika nyt 2-vuotias.

Meillä 8kk typy, jolle pidettiin unikoulu viime viikonloppuna. Hänkin söi 1-2 kertaa yössä.
Kyllähän vauva toki heräili unikouluöinä 4-5 kertaa, mutta kolmantena yönä nukkui vain yhdellä tutinnostolla.

Kiinteiden lisäämistä päivänmittaan, mitä tarkoitat sillä?
Meidän 8kk syö: Aamupuuro, lounas, päivällinen, jälkkäriksi hed. sosetta vielä jos jaksaa. Ei vauvan syömisiä tarvitse rajottaa "koska on paksu muutenkin" Kasvava lapsi sentään.
Kun syö enemmän päivällä, ei tosiaan tarvitse sitä yöllä. Nyt jos aloitat unikoulun, niin kyllä se syöminenkin tasoittuu päivälle, kun ei vaan anna öisin. Ja itse tein päätöksen, että aikaisintaan klo 6.00 annan aamupuuron tai vellin (jos haluan itse vielä nukkua).

Eipä kuulosta kovin hyvältä rääkätä vauvaa noin, ettei ruokaa toinen saa.
Totuushan on, että täällä et ainakaan mitään faktaa saa. Ja eiköhän se ole ihan lapsi kohtaistakin?
Takuulla löytyy aikuisiakin jotka syö yöllä. Tottakai annat ruokaa niin paljon kuin vauva haluaa! Ja jos maitoa kerta vielä tuleekin.

Kuulostaa tutulta. Samaa pähkäilen harva se ilta. Tyttö nyt reilu 8kk ja edelleen öisin syö kaks kertaa. Joskus menis kolmekin kertaa mut en yleensä anna. Tuttia sit yritän. Meillä on vielä maitoa allergia ja mielellään lopettelisin varsinki yöimetystä kun itellä pitää välttää maitotuotteita. Ei kuitenkaan ihan absoluuttisesti.
Nutrilon soijaan olis siirtyminen, hirvittää jo etukäteen että mikähän show siitä tulee.

Sitä tosiaan kuulee koko ajan, että ton ikänen ei tarvis enää yösyöntiä, mut mieluummin sitä nukkuu kun huudattaa yöllä. Ehkä jossakin vaiheessa saa itsestään niin paljon irti, että huudattaa sitten vaan ja lopettaa koko imetyksen. Argh...en jaksa ajatella sitä vielä. Syököön yöllä...ihan sama :)

Tää menee sit vissiin vähän samaan kategoriaan, "imetän 3v lastani" :D

Pieni lapsi havahtuu kymmenenkin kertaa yössä hereille, eikä aina osaa nukahtaa itse. Ton ikäsellä (10kk) on varmasti myös nukutuskeino, että saa tissiä.

JOS aiot lopettaa yösyötöt vauvalta, niin sinun pitää olla asiassa johdonmukainen... Vauva menee ihan sekaisin, jos annat tissiä klo 1, mutta et annakaan klo 4. Mielestäni sinun pitäisi JOKO syöttää vauvaa öisin (aina kun vauva vaatii tissiä ) TAI sitten lopettaa johdonmukaisesti yösyötöt kokonaan. Ei vauva ymmärrä sitä, miksi joskus yöllä saa tissiä ja joskus taas ei.

Ja jos vauva vaikuttaa nälkäiseltä, niin yrittäisin lisätä kiinteiden määrää päiväaikaan. Iso vauva tarvitsee isoja ruoka-annoksia. Ja tuossa vaiheessa muutenkin liikkuminen kuluttaa monesti vauvan energiavarastoja, joten ruokaa tarvitaan enemmän kuin ennen.

Ei meillä saatu yötissiä jätettyä pois ennen 13 kk ikää, ei ole olemassa mitään "kuuluisi olla syömättä". Kannattaa kuunnella omia vaistoja, jos joku vauva jättää yösyönnit pois 5kk iässä, toinen ehkä 18kk iässä. Meillä ei olisi jättänyt itsestään, mutta 13 kk unikoulussa suostui hyvillä mielin tähän.

Totta kai jotkut kauhistelevat jos 1v syö yöllä maitoa, mutta minua se vaan huvitti, sillä minähän se olin joka valvoin ja minä tunnen lapseni parhaiten. Ja kaikki menikin juuri niin kuin piti, ilman huudattamista (kokeiltiin kyllä aiemmin). Imettämällä sain sentään nukuttua enemmän kuin huudattamalla.

Jokainen lapsi on yksilö.
;eillä on kummankin lapsen yösyömiset loppuneen 8-9kk iässä. esikoisen kanssa se kävi muistaakseni kivuttomammin (tai aika kultaa muistot), kuopus protestoi yötissittelyn loppumista muutomia öitä ja oli hereillä niinä öinä 2-4 tuntia herättyään, hän ei vaan osannut yöllä nukahtaa ilman tissiä. Nälkä hänellä ei kuitenkaan ollut, yöösyömiset oli lähinnä pari imua tai ainoastaan tissi suuhun ja untenmaille.
Silti kuopus edelleen heräilee 1-3 kertaa yössä. Aamu alkaa pääsääntöissti 6-8 välillä tissittelyllä ja aamupuurolla.

Jos sinä itse jaksat yösyömisiä (meillä yösyönnit on loppuneet lähinnä mun jaksammisen loppumisena, alkoi pojat kumpikin heräillä niin monesti tissille etten itse saanut tarpeeksi yhtäjaksoista unta) niin anna lapsen syödä myös yöllä. Mutta kun päätät lopettaa niin lopeta.

Meillä 8,5kk vauva ja voi tunnin-kahden tunnin (joskus hyvinä öinä kolmen tunnin) välein olla yöllä rintaa. Aina ei kyllä juuri syö, taitaa pitää tuttina, mutta kun oikeaa tuttia ei huoli.. Välillä "ahdistaa", mutta olen mennyt vauvan ehdoilla. Joutaa sitä haudassakin nukkua.. *vitsivitsi*

Alkuperäinen kirjoittaja Cassyput:

Missä noin on sanottu? Itse henk. koht. en pätkääkään usko tuota että puolivuotias jotenkin maagisesti yhtäkkiä lakkaa tarvitsemasta ravintoa yöllä. Riippuu niin monesta muustakin asiasta.

Lisäksi vauva vaatii tissiä muista(kin) syistä kuin nälästä, lähinnä kai tarkistaaksen että maailma on edelleen turvallinen.

Itse annan 8-kuiselle ihan surutta yöllä tissiä niin usein kun haluaa, käytännössä kerran tai kaksi.

Neuvolassa ovat sanoneet useammankin kerran, ja kyllähän sitä kai pidetään ihan yleisenä "faktana", ett 6kk ei enää tarvitse yötissiä. Tai näin olen käsittänyt? Ja ei siinä kai mitään maagista ole, vaan johtuu kiinteiden aloituksesta. Meillä on syoty kiinteitä kyllä 6kk asti, eikä se mitään eroa tehnyt.
Ja sehän se on, kun jos vauva vaati tissia noista muista syistä, voi sille opettaa jonkun muun tavan kuin tissin imemisen, mutta jos on nälkä niin ei siihen muu auta kuin ruoka. Siksi tässä pohdin, että onko sillä oikeasti nälkä.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Eipä kuulosta kovin hyvältä rääkätä vauvaa noin, ettei ruokaa toinen saa.
Totuushan on, että täällä et ainakaan mitään faktaa saa. Ja eiköhän se ole ihan lapsi kohtaistakin?

Rääkätä en missään nimessä halua, siksipä syötän häntä vielä öisin. Ja etsin täältä lähinnä muiden kokemuksia, en niinkään "faktaa", vaikka ehkä siltä aloitusviestin perusteella ehkä kuulostikin.

Mutta ihan lukea, ettei sentään ihan yksin tämän ongelman kanssa olla!
Niin hassua vaan, kun samainen vauva nukkui 8h yössä heräämättä kertaakaan 6 viikon iästä 4kk ikäiseksi ja sitten yhtäkkiä alkoi tarvita ("tarvita"?) yöllä ruokaa...

Neuvolassa ovat sanoneet useammankin kerran, ja kyllähän sitä kai pidetään ihan yleisenä "faktana", ett 6kk ei enää tarvitse yötissiä. Tai näin olen käsittänyt? Ja ei siinä kai mitään maagista ole, vaan johtuu kiinteiden aloituksesta. Meillä on syoty kiinteitä kyllä 6kk asti, eikä se mitään eroa tehnyt.
Ja sehän se on, kun jos vauva vaati tissia noista muista syistä, voi sille opettaa jonkun muun tavan kuin tissin imemisen, mutta jos on nälkä niin ei siihen muu auta kuin ruoka. Siksi tässä pohdin, että onko sillä oikeasti nälkä.

No henk.koht. en usko kaikkea mitä neuvolassa sanotaan, enkä myöskään kerro siellä kaikkea. Aivan varmasti omalla lapsellani oli nälkä 6kk iässä ja paljon sen jälkeenkin. Ehkä lapsi vaan tarvitsee sitä turvaa yöllä ja kärsii eroahdistuksesta, siinä iässä ei edes kannata yrittää suuria muutoksia.

Meillä n. 10kk iässä oli hysteeristä huutoa, jos rintaa ei saanut tai isä yritti lohdutella yöllä. Meinasi usko loppua, mutta toivottavasti sinullakin muutaman kuukauden päästä tilanne paranee :)

Syökö vauva aktiivisesti yölläkin? Siis ihan oikeasti imee ja nielee eikä vaan pidä tissiä suussa ja lupsuta laiskasti muistaessaan?

Meillä kuopus ei ole oppinut tutille vaikka yötissittely loppuikin. Sitä vaan loppui kaikenlainen imeminen nukahtamisen yhteydessä. Eli meillä kuopukselle täytyi opettaa ihan uusi tapa nukahtaa ja käytettiin tassuttelua. Nykyään vauva nukahtaakin tassuttelulla hienosti ja olemmekin hitaasti pyrkineet siihen että hän oppisi nukahtamaan ilman kosketusta jotta yöllä herätessä ei vaatisi kosketusta ennen kun osaa alkaa nukkumaan.
Opittuja tapojahan nämä pitkälti on ja vaatii vanhemmiltakin aika paljon hermoja alkaa muuttaa niitä.

Meillä 9kk ja syä 3-4 kertaa yössä pullosta korviketta. viime yönä Vain kerran.

itse olen miettinyt ihan samaa, pitäisiko huudattaa?
mutta sitten tuleekin saman tien kipeeksi ja pakko antaa mihin vuorokauden aikaan tahansa juotavaa..

ja taas saa huudattaa kun oppinut saamaan yöllä syötävää

onko siis mitään järkeä?

meillä esikoinen 1v 2kk kun otin pullon pois huudattamalla ja se oli silloin siihen todell avalmis, ei huutanut kuin yhden yön.

ehkä teen siis tämän 9kk kanssa samoin, anan maitoa ainakin vuoden ikään

Mitään fiksuja perusteluja en ole koskaan tuolle 6kk-säännölle kuullut. Itse uskon, että vauvan luonnollinen ruokailurytmi on pieniä annoksia mutta usein. Lisäksi mä mietin sen niin, että käynhän mä itsekin juomassa yöllä. Miksei vauvalla/lapsella voisi olla jano?

Voihan sille kaiketi opettaa että tissiä ei yöllä tule. Mutta kun mä en siltikään usko että vauva on tarpeeksi looginen olento ymmärtääkseen, että tissiä ei saa aina kun pyytää. Ja miksi näin on jne.

Neuvolajärjestelmä on erittäin hyvä juttu, mutta osan terkkareista tiedot vauvoista on peräisin pelkästään muutamasta minustnipusta, kun opintoihin kuuluu aika paljon muutakin kuin lasten kehitykseen liittyviä asiota. Esim. meillä vaihtui terkka, kun lapsi oli puolivuotuisa ja uusi terkka siirtyi kouluterveydenhoidosta. eron myös huomsi aivan selvästi.
voin kertoa, että itse aloin puuttua vauvani yösyöntiin vasta, kun hän oli 1-vuotias.
ja omakohatisesti koettuna, lapsen yösyöntikertoja voi vähentää ilman että heti lopettaa kokonaan, oleellista meillä oli nukkumisjaksojen pidentäminen, ei se, ettei saa yöllä syödä ja siinä toimi oikein hyvin syöttövälin pidentäminen. yösyötöt lopetin, vasta kun mulla alkoi menkat synntyksen jälkeen, jollin selvästi maidon tulo heikentyi, lapsikin oli yli 1-vuotias.

Kyllä vauva syö ihan kunnolla yölläkin, siinä vaiheessa kun imemisen tahti hidastuu niin, että tulee pitkiä taukoja, otan tissin pois ja siihen yleensä tyytyy. En kyllä tiedä kuinka paljon maitoa hän enää saa, tuntuu että maito nousee vasta aika pitkän imuttekun jälkeen.

Meidän vauva ei myöskään syö tuttia ollenkaan.

Vauvan syömiset:

aamupuuro, iso annos n. 2,5dl. Lisäksi puolikas purkki hedelmäsosetta
ruokaa isoa purkillista vastaava määrä, joskus vähän alle
välipalaksi hedelmää, sämpylä, riisikakkuja tai jogurttia tms.
iltapuuro sama kuin aamulla, mutta lisäksi usein vielä puolikas banaani

Eli puuttuuhan tästä toinen lämmin ruoka kokonaan. Pitää vissiin kokeilla, josko olisi mitään vaikutusta sellaisen lisäämisellä.

Yhteistyössä