14-vuotias tytär kertoi olevansa raskaana...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ProudMama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="siis";27770891]Tuliko jollekin yllätyksenä että 14 vuotias juo alkoholia ja voi tulla raskaaksi? Provo tai ei, niin on ihan tosielämää.[/QUOTE]

Ei tullu yllätyksenä, mutta ton ikäisestä pitäis aikuinen ihminen vielä ottaa vastuun. Pystyykö ton ikäinen tosiaan käsittämään, onko hänestä vanhemmaksi?

Suurin osa tuntuu pyörittelevän silmiään sille, että 14-v. tyttö juo alkoholia. Itse olen nyt vajaa 30 ja 14-vuotiaana jostain syystä pystyin kiskomaan paljon enemmän alkoholia kuin nyt. Nuoret on välillä tyhmiä ja kokeilunhaluisia, läheskään aina ei syy ole kotikasvatuksessa! Ihan turha on aloittajaa syyllistää, ettei lapsella olisi rajoja.. Mistä me se tiedetään!? Itselläni oli selvät rajat ja kuri, mutta niin vaan oma pää vei kokeilemaan typeryyksiä..

[QUOTE="siis";27770891]Tuliko jollekin yllätyksenä että 14 vuotias juo alkoholia ja voi tulla raskaaksi? Provo tai ei, niin on ihan tosielämää.[/QUOTE]

Miuta pikemminkin ihmetyttää miten moni antaa omiensa jotka on tota ikäluokkaa maleksia kavereiden kaa ulkosalla iltakaudet. Asutaan ns syrjässä (12km keskustaan, omakotialuetta kaikki tässä lähellä ,osa taajaman ulkopuolista) ja kyllä tuolla ainoalla kioskilla/bussin kääntöpaikalla/ metikön reunamilla/kesällä rannalla on joka kerta 5-15 tenavaa potkiskelemassa kiviä ja kioskin seiniä kun illalla ajelee. Vai meinaako niidenkin vanhemmat että ne ei siellä juo mitään, polttele tupakkaa ja tee mitään typeryyksiä? Vaikka sekstaile jossain...

Tekisin selväksi, että abortti on ainoa vaihtoehto. Sen jälkeen kallonkutistajalle, jotta toipuu. Tuonikänen tuskin ees traumoja sais abortista, vaan kiittelis vuosien jälkeen.

EI OO TOTTA! ONKO TÄLLASIA ÄITEJÄ OIKEESTI! Jos tyttö haluaa pitää lapsen niin hänen on EHDOTTOMASTI se saatava pitää ja asuttava mieluiten täysi-ikäiseks asti vanhempiensa kanssa niin että hän oppii omien vanhempiensa ohjauksessa hoitamaan lastaan.

• Tykkää
Reactions: as if ja Katylina
Ei se homma saa mennä niin että joko se 14-vuotias joutuu ottamaan yksin vastuun vauvasta tai sitten isoäiti hoitaa lapsen kokonaan, vaan täytyy toimia niin että isoäiti on äidin tukena vauvan hoidossa tällaisessa tilanteessa. Opasta siis tyttöösi vauvan hoidossa äläkä tee sitä hänen puolestaan. Huolehdit että tyttösi ruokkii lastaan tarpeeksi usein ja vaihtaa vaipan kun on tarvis ja pitää vauvaa paljon sylissä ym.

Jessus mitä vastauksia joillain. Ei tuo nyt maailmanloppu olis kuitenkaan. Itse en ainakaan aborttiin painostaisi, vois olla etten sais ikinä anteeksi. Toki jos tyttö itse aborttiin päätyisi niin kunnioittaisin sitä päätöstä.
Mulla ois tilanne sellainen että voisin auttaa vauvan hoidossa paljonkin. Ja parhaani mukaan olisin tukena.
Alkoholin käytön raskauden aikana lopettaisi hyvällä tai pahalla, ja muutenkin pidän huolestuttavana jos 14v vetää tuollaisia määriä yhdessä illassa :(

• Tykkää
Reactions: Zucchini
[QUOTE="vieras";27771132]EI OO TOTTA! ONKO TÄLLASIA ÄITEJÄ OIKEESTI! Jos tyttö haluaa pitää lapsen niin hänen on EHDOTTOMASTI se saatava pitää ja asuttava mieluiten täysi-ikäiseks asti vanhempiensa kanssa niin että hän oppii omien vanhempiensa ohjauksessa hoitamaan lastaan.[/QUOTE]

Moni 14v tyttö haluaisi esim. kolme koiraa ja oman hevosen. Moni vanhempi joutuu miettimään, kannattaako suostua yhteen lemmikkiin vai ei. Koska teini ulkoiluttaa sitä koiraa pari kertaa viikossa, sitten kerran kuussa, sitten läksii opiskelemaan.

Jos joku teistä todella uskoo, että 14v on valmis äidiksi, tervetuloa minun tunneille peruskouluun. Jeesus.

Se vielä, että pystyyköhän tyttö rauhoittumaan ja olemaan juomatta alkoholia loppuraskauden ajan ja toivottavasti siitä vielä täysi-ikäiseksi asti? Ymmärtääkö hän, ettei raskaana ollessa voi tehdä samoja juttuja, mitä ennen raskautta?

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Varmaankin soitto neuvolaan pian olisi paikallaan, jotta saadaan selville miten pitkällä ollaan. Myös rehellinen mielipide alkoholin mahdollisesti aiheuttamista haitoista sikiölle mitä saattaa olla odotettavissa, ja tytöltä myös vastauksia onko se tosiaan ainoa kerta jolloin alkoholia käytti, onko käyttänyt jotain lääkeittä yms. Lokakuusta on kuitenkin jo aikaa, eli aletaan olla jo aika pitkällä jolloin aikaa ei ole kovinkaan paljon miettiä muita vaihtoehtoja. Tyttö on kovan paikan edessä, mutta mielestäni pitää kertoa reilusti ja rehellisesti asioista, joita nuori ei välttämättä tule edes ajatelleeksi. Kuten vaikka koulun käynnin, ammatinhankkimiseen, harrastukset, kaverit, poikaystävän kanssa oleminen, jo ihan siitä perusarjesta selviäminen. Vanhempi ei voi kun olla se järkkymätön tuki ja turva, toisaalta tarvittaessa se eteenpäin potkija. Ja tehdä selväksi että astuu maailmaan jossa on isosti vastuussa lapsestaan. Ja tuon ikäiselle se jo pelkkä perusarjen hallinta saattaa olla outoa, eli kotityöt ja käytännön asiat yrittäisi opetella hoitamaan vanhempien tukemana.

Joo, ryyppäävä teiniäiti, paijataan vaan päätä? Ei kannata vieläkään miettiä kasvatusratkaisujaan uusiksi?!

Kultaseni, jos 14 v haluaa ryypätä niin sehän ryyppää ja hankkii viinatkin itse.
Nykyisin se taitaa olla yksi ja sama, millainen kotikasvatus on, ja mistä tiedät ettei tuo ollut tytön ensimmäisiä kertoja, tai jopa ihan eka?

Kyllä kotikasvatuksen on pakko jotenkin olla kunnossa, jos tyttö edes uskaltaa rehellisesti kertoa noin isosta asiasta äidilleen ja vielä luottaa.

Jos lapsi nyt päättää lapsen pitää niin seuraavaksi soitto neuvolaan ja varmastikin heidän (ja kaiketi sossun) johdolla selvittämään mitä kaikkea tukea nuori äiti saa lapsensa kanssa. Ehdottomasti ne turvaverkot ja tuet kuosiin. Lapsi saa aikuistua tosi paljon lyhyessä ajassa, jos ei vielä osaa niin nyt sitten opettamaan vessan pesusta lähtien ruoanlaittoa, raha-asioiden hoitamista, pyykkihuoltoa.

Ja jotain mätää teillä on, sulle kaiketi oli ok että tuon ikäinen harrastaa seksiä eikä alkoholin juominenkaan tainnut olla uusi juttu? Että niistä vakava keskustelu, toisaalta en ihmettelisi jos sossun kanssa aiheesta tulee puhetta.

Peesi tälle.

Kultaseni, jos 14 v haluaa ryypätä niin sehän ryyppää ja hankkii viinatkin itse.
Nykyisin se taitaa olla yksi ja sama, millainen kotikasvatus on, ja mistä tiedät ettei tuo ollut tytön ensimmäisiä kertoja, tai jopa ihan eka?

Kyllä kotikasvatuksen on pakko jotenkin olla kunnossa, jos tyttö edes uskaltaa rehellisesti kertoa noin isosta asiasta äidilleen ja vielä luottaa.

Kyllä!!

Jos lapsi nyt päättää lapsen pitää niin seuraavaksi soitto neuvolaan ja varmastikin heidän (ja kaiketi sossun) johdolla selvittämään mitä kaikkea tukea nuori äiti saa lapsensa kanssa. Ehdottomasti ne turvaverkot ja tuet kuosiin. Lapsi saa aikuistua tosi paljon lyhyessä ajassa, jos ei vielä osaa niin nyt sitten opettamaan vessan pesusta lähtien ruoanlaittoa, raha-asioiden hoitamista, pyykkihuoltoa.

Ja jotain mätää teillä on, sulle kaiketi oli ok että tuon ikäinen harrastaa seksiä eikä alkoholin juominenkaan tainnut olla uusi juttu? Että niistä vakava keskustelu, toisaalta en ihmettelisi jos sossun kanssa aiheesta tulee puhetta.

Mä haluaisin kysyä sinulta tuosta mädästä, sitten kun tyttäresi ovat 14v.

No ei varmasti ole o0llut kortsu oikeassa paikassa jos niin on käynyt. Varmasti jätkä vetäny paljaalla ja päästänyt mäihät ineen. No joka tapauksessa onnea ja voimia teille. Iloisia asioitahan nämä vauva asiat on, ole tyttös tukena.

[QUOTE="Vieras";27770521]Itse olen jo 12-vuotiaana kerännyt astioita omaa kotiani varten ja muutinkin jo 17-vuotiaana yksin asumaan. Muut ikäiseni olivat suurin osa ihan kakaroita.
Yleensä tuppaavat 12-17-vuotiaat olemaan "ihan kakaroita" eivätkä aikuisia, ei tuonikäisiltä kannata "aikuismaista käyttäytymistä" odottaakkaan. Ja kyllä lapsen tulee olla lapsi ja elää lapsuuttaan, eikä vielä siinä iässä ryhtyä tekemään lapsia maailmaan. Aikuisuuteen on aivan turha kiirehtiä, sinne kun kerran pääsee, niin siellä sitten on ja pysyy ikuisesti.

Tuolla joku kirjoitti, että miten he voivat sallia _seurustelun_ noin nuorena. Huom ! Seurustelu ei ole sama asia kuin ku joku kihloihin meno ja välttämätön lapsen saaminen. Nykyään kylllähän nuo seurustelee jo kakkosluokalta lähtien.

Mutta onnea ja jakseluita tulevalle äidille! Ja uskon, että, koska noin nuorena pärjääminen lapsen kanssa ei ole niin varmaa niin luulisi, että jää tytärkin vielä kotiin ja jo kokenut äitinsä voi auttaa kasvatuksessa ensimmäisiä vuosia :)

Yhteistyössä