Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
onnittelut vaan sinulle ja omalle äidillesikin esimerkillisestä kasvatustyöstä, siinä nyt nautitte sen hedelmistä.
onko nyt tulossa siis kolmas vai joko neljäs pentuna ryyppäävä ja lapsiseksiä harrastava sukupolvi teidän sukuunne?
Minusta ihminen päättää itse millon on valmis seksiin. Ei sitä voi vanhemmat kieltää ja oikeasti auttaisiko se? Ei vanhemmat tiedä mitä suljettujen ovien takana tapahtuu. Jos itse saisin lapsen tässä iässä olisin järkyttynyt ja iloinen. Tai no.... vaikea selittä. Mutta eniten luulen että lapsesi tarvitsee tukeasi sillä on itsekkin vielä nuori. Ehkäisy ei aina toimi ja E-pilleritkään eivät sovi kaikille. Ketään ei minun mielestäni saa kieltää harrastamasta seksiä ja jos kiellät seurustelun niin voihan tyttö harrastaa seksiä ilman seurustelua T: 14.v. TyttöEi 14v nyt mikään älyvapaa olento ole, etteikö abortista traumatisoituisi. Jotkut siitä selviää, jotkut ei.
Vauvaa ei kuitenkaan ole suunniteltu, kun ehkäisykin ollut käytössä. Vahinko on
Jos lapsi nyt päättää lapsen pitää niin seuraavaksi soitto neuvolaan ja varmastikin heidän (ja kaiketi sossun) johdolla selvittämään mitä kaikkea tukea nuori äiti saa lapsensa kanssa. Ehdottomasti ne turvaverkot ja tuet kuosiin. Lapsi saa aikuistua tosi paljon lyhyessä ajassa, jos ei vielä osaa niin nyt sitten opettamaan vessan pesusta lähtien ruoanlaittoa, raha-asioiden hoitamista, pyykkihuoltoa.
Ja jotain mätää teillä on, sulle kaiketi oli ok että tuon ikäinen harrastaa seksiä eikä alkoholin juominenkaan tainnut olla uusi juttu? Että niistä vakava keskustelu, toisaalta en ihmettelisi jos sossun kanssa aiheesta tulee puhetta.
vahinko, ja niitä nyt sattuu niin nuoremmille kuin vanhemmillekkin. Se ei ole missään nimessä nuoren syy, että on raskautunut. Joojoo, ilman seksiä ei raskautuisi, mutta kyllä oikeesti 14-vuotiaatkin sekstailee. Halusi vanhemmat sitä tai ei.
Abortti siis tuossa tilanteessa olisikin hyväksytty, silkan vahingon vuoksi.
Kuitenkin jos nuori haluaa vauvan pitää, niin eiköhän siinä vauvassa ola tarpeeksi "rangaistusta" lapselle valitsemastaan vaihtoehdosta. Äitinä sinun tulee kuitenkin tehdä selväksi, mitä se elämä vauvan kanssa on. Jos kuitenkin tuot esille vaan ne valvotut yöt ja korvatulehduskierteet, se ei anna oikeaa kuvaa vauvavuodesta. Eikä teini sillon sitä todesta otakkaan.
Itse vastaavassa tilanteessa tukisin kuitenkin nuorta parhaani mukaan, minkä päätöksen sitten ikinä tekikään. En potkisi kotoa pois, mutta tekisin myös selväksi sen, että tuleva vauva ei sitten ole minun lapseni. Itse olen omien lasteni vauva-ajat jo hoitanut, joten vastuu ja velvollisuus lapsen hoidosta jäisi nuorelle. Toki apua saa pyytää ja pitääkkin, mutta kohtuuden rajoissa sekin.
Mitä vanhempien syyllistäminen auttaa enää tässä tilanteessa? Koska tyttö on noin nuori, voi hän tietääkseni saada abortin erityisluvalla vielä vko 12 jälkeen.
Anna vain pitää lapsi. Itekki sain ekan 15v. Ja onnea tulevalle mummolle.
...täyttää maaliskuussa 15. Sain tänään päivällä tekstiviestin, jossa tytär kertoi, että haluaa jutella kanssani. No, tuli kotiin tuossa yhdentoista aikaan ja mentiin saunomaan, niinkuin meillä on tapana kun jutellaan. Aluksi tyttö kyseli miten minun päiväni on mennyt jne., kunnes kysyin että mitä hänellä on mielessä. Sitten vain loksautti: "mä olen raskaana". Ei mulla edes mielessä käynyt tuollaista! Kolmeen saakka puitiin asiaa, ja sen jälkeen kävin peittelemässä tytön ja kerroin, että rakastan häntä, kaikesta huolimatta. Nyt en itse saa millään unta, niin paljon painaa tuo asia. Tyttäreni ja hänen poikaystävänsä ovat seurustelleet 1v 6kk, ja pojassa ei ole mitään vikaa, päinvastoin, mukava nuori mies. Ja olenhan tietysti itsekin tyttäreni saanut, olin 16-vuotias. Arvostan myöskin sitä, että tyttäreni kertoi minulle ennenkuin kenellekkään ystävälle tms. (poikaystävä sai tietysti tietää ensimmäisenä). Myöskin kertoi, että kun ovat seksiä harrastaneet, on ehkäisyä käytetty mutta tällä kertaa se petti.
Olen aivan päästäni pyörällä... pojan äiti ei edes tiedä vielä. Tyttäreni kielsi kertomasta, mutta mielestäni minun velvollisuus olisi ilmoittaa. Vai? Keskustelimme myös eri vaihtoehdoista, ja kun mainitsin abortin, ei tyttärenä näyttänyt olevan ollenkaan sen kannalla... apua. Nyt on tämä äippä ihan pihalla!
Huomenna pitäisi kertoa miehelleni. Miten voin esittää näin hirveän mutta ihanan asian? Onko kukaan muu ollut samassa tilanteessa? Kunpa voisin kysyä omalta äidiltäni, miten hän toimi, kun minä tulin nuorena raskaaksi, mutta äiti nukkui syksyllä pois. Sukumme on myöskin aina tuominnut minut, kun olin teiniäiti, mitenköhän tyttären kohdalla? Iik. Tämä äippä ei taida pahemmin nukkua tänä yönä.
Aamulla täytyykin ruveta selvittelemään asioita. Pitää varata aika neuvolaan (ehkäisyneuvolaan..?) tai minne sitten varaakin. Lisäksi huolettaa kun tyttö käytti viikonloppuna (21.12) alkoholia, omien sanojensa mukaan 8-10 mietoa alkoholijuomaa ja oli tehnyt raskaustestin eilen. Voiko se olla vaikuttanut sikiön kehitykseen? Tietty se riippuu siitä, millä kuukaudella raskaus on. Huoh. Tyttö veikkasi että se olisi ollut lokakuussa, kun ehkäisy oli pettänyt.
Auttakaa muut mammat! Onko teillä ollut samalaisia tilanteita?
Ittekin olen 14 ja raskaanaen olis halunnu näin nuorena raskaaksi tulla. Onhan mul koulut keske ja kaikki. No: olin poikaystäväni kanssa kaveriporukoiden kanssa ulkona (emme kummatkaan juoneet alkoholia tai mitään eli olimme ihan selvinpäin) Siinä sitten 00:00 aikoihin joskus tultii kotii ja mentii mun huoneeseen. Mun poikaystävä ei siis asu meillä mutta halus jäädä yöksi. No sitten kirjottelin siinä mun kaverin kanssa ja makasin sängyllä. Sit mun poikaystävä tulee siihen mun viereen ja sanoo et nyt haluaisin vähän panna ja sit se alko riisumaa mua ja kaikkee tollasta... no siinä sit paneskeltii (eihän meillä ollu kortsua) No lopputuloksena tässä nyt sitte raskaus. Ei uskallettu kertoo vanhemmille tästä ja aloin yhtäkkii käyttää (tarkotuksella) isompia paitoja ettei massu näkyis, kun se alkoi kasvaa. No sit valvottiin yks yö melkeen kokonaa miettien vähä tätä asiaa ja päätin sit iha tarkotuksella laittaa ohuen paidan päälle ja kun alakertaan menin niin heti äippä katto sillee whaatt??! Sit sanoin sille heti ennenko ehti ees kysyy mitää, et mä oon raskaana. Sit se kysy sillee kaikkee et millon tulin raskaaks ja sillee ja et käytettiiks mitää ehkäisyä. No se vähä yllätty sanoin et ei käytetty. No eihän se hirveen positiivisesti suhtaunu ku sai tietää et sen kiltti 14v tyttö onki harrastanu seksiä ja tullu raskaaks. No mut onneks kumminki äiti ja isä on aina tukena nyt❣ haluaisin aika paljon seksiä rakkaani kanssa mut se ei uskalla panna mua koska se luulee satuttavansa tuota pientä❣
Tämä asia ei ole kiinni sitä mitä äiti haluaa, vauva on tyttären, ei äidin. Voin olla tukihenkilö jos äidistä ei siihen ole
[QUOTE="vieras";27769364]Mitä vanhempien syyllistäminen auttaa enää tässä tilanteessa? Koska tyttö on noin nuori, voi hän tietääkseni saada abortin erityisluvalla vielä vko 12 jälkeen.