= (

Kotona Kirves Kädessä

Aktiivinen jäsen
08.04.2007
30 102
1
36
Voi esikoinen minkä teit.. Totaalinen pillastuminen eilen, kun piti lähteä mummolasta kotiin. Olisi voinut jäädäkin mummolaan, mutta hälle päätöksenteko on ylivoimaisen vaikeaa, kun jahkailua oli kestänyt 20min. sanoin, että nyt lähdet kotiin. No yllättäen ei olisi halunnut lähteä.

Seurasi tunnin painiottelu autossa, jouduin istua esikoisen sylissä ja pitää aloillaan, puri, repi, ja raapi.. Koko automatkan huusi haluavansa kuolla, tao vaihtoehtoisesti tappaa minut, ja ainakin karkaa autosta, kun se pysähtyy, tai hyppää liikkuvasta autosta pois, hakkasi mehupullolla minua ja kuopusta, kun hää istui takapenkillä. Kauniisti sanoen tilanne oli saatanasta.

Vein kuopuksen isälleen, ettei hänen tarvi enempää moista esitystä katsoa, esikko karkasi autosta, seisoi vajaan tunnin vesisateessa pelkissä sisävaatteissa. Ex sai sitten houkuteltua esikon sisään, jonne sitten jäikin, kun lähdin järkyttyneen kuopuksen kanssa kotiin.

Esikko halusi tulla kohta takaisin kotiin, kuopus ei halunnut häntä kotiin, pelkäsi kuulemma, että esikko tekee hälle jotain. Sovittiin, että esikko menee mummolaan, ja tulee vasta su. takaisin. Kävi kuitenkin tässä kotona, ennen kuin ex lähti häntä heittämään, ja puhuttiin asia selväksi. Sanoin, että kotiin voi aina tulla, ja ettei mummolaan meno johdu siitä, etteikö äiti rakastaisi jne, mutta nyt on tilanne se, että meidän kaikkien kolmen tulee rauhoittua.

Ah, kuinka haastavaa onkaan erityislapsen vanhemmuus :heart:

 
En tiedä tilannetta kokonaisuudessaan,mutta jotenkin kävi mielessä että saiko esikoinen nyt sillä raivoamisellaan periksi? eli tollanen tuskin tulee helpottamaan kun tietää että saa mitä haluaa kun tarpeeksi raivoaa ja uhkailee.

Varmasi haastavaa, tsemppiä! :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja delmi:
kaverilla tuota päivittäin adhd-lapsen kanssa.. mitä ystävänä voin tehdä, muuta kun kuunnella valitusta kuinka vaikeeta on ja kuinka paskaa hänen elämä on?

Voitko joskus tarjota konkreettista apua? Tapauksesta riippuen millaista se voisi olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja delmi:
kaverilla tuota päivittäin adhd-lapsen kanssa.. mitä ystävänä voin tehdä, muuta kun kuunnella valitusta kuinka vaikeeta on ja kuinka paskaa hänen elämä on?

Ota sitä lasta joskus, edes hetkeksikin hoitoon, jos se on sun hallittavissas?

Mun elämä ei kuitenkaan oo paskaa, vaikkakin joskus tooosi erikoista näiden esikon pillastumisien takia. Se suuttuu harvoin, mutta sitten kun suuttuu, se karkaa ihan lapasesta, ei hallitse itseään yhtään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja delmi:
kaverilla tuota päivittäin adhd-lapsen kanssa.. mitä ystävänä voin tehdä, muuta kun kuunnella valitusta kuinka vaikeeta on ja kuinka paskaa hänen elämä on?

Voitko joskus tarjota konkreettista apua? Tapauksesta riippuen millaista se voisi olla.

meil on välimatkaa reilu100km, niin ei se oikein käy..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tiedä tilannetta kokonaisuudessaan,mutta jotenkin kävi mielessä että saiko esikoinen nyt sillä raivoamisellaan periksi? eli tollanen tuskin tulee helpottamaan kun tietää että saa mitä haluaa kun tarpeeksi raivoaa ja uhkailee.

Varmasi haastavaa, tsemppiä! :flower:

Ei esikoinen osaa ajatella asiaa niin, että olisi saanut periksi. Ja vaikka ajattelisikin, meni kuopuksen tarpeet nyt hänen ohi. Jos toinen pelkää, niin silloin esikoisen paikka ei ole kotona.

Näitä onneksi sattuu suhteellisen harvoin, puolen vuoden sisään tää oli toinen kerta. Sillä vaan menee se suuttumus niin yli, ja suuttumus tulee siitä, kun ei osaa/pysty päättämään.

 
Minullakin särähti korvaan, että kaiken tuon jälkeen lapsi pääsi sitten kuitenkin sinne mummolaan. En tiedä erityislapsista mutta uskoisin että oma ihan muuten vain voimakastahtoinen lapseni olisi mennyt hämilleen siitä että kaiken riehumisen ja kieltämisen jälkeen pääsee kuitenkin sinne paikkaan, jonka vuoksi kohtaus lähti käyntiin alunperin.
Oli miten oli, jaksamista kovasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja oooo:
Minullakin särähti korvaan, että kaiken tuon jälkeen lapsi pääsi sitten kuitenkin sinne mummolaan. En tiedä erityislapsista mutta uskoisin että oma ihan muuten vain voimakastahtoinen lapseni olisi mennyt hämilleen siitä että kaiken riehumisen ja kieltämisen jälkeen pääsee kuitenkin sinne paikkaan, jonka vuoksi kohtaus lähti käyntiin alunperin.
Oli miten oli, jaksamista kovasti.

Kuten jo sanoinkin, esikko laitettiin takaisin mummolaan, koska kuopus ei halunnut häntä kotiin, pelkäsi. Ja joskus on kuopuksenkin tarpeiden mentävä ohi esikosta, esikko olisi siis halunnut jäädä kotiin. Toinen vaihtoehto olisi ollut lähete tk:sta lasten psykiatriselle.



 
Alkuperäinen kirjoittaja oooo:
Miksei hän jäänyt isällensä kun siellä jo valmiiksi oli?

Olisi voinut olla yötä, mutta heillä oli heti aamusta jotain menoa, ja ajattelin, että parempi esikoiselle katsoa heti joku sijoituspaikka, koko viikonlopuksi, niin ei sitten tarvi enää lisätä hänen stressiä ja riepottaa paikasta toiseen koko vkl.
 
Voimia!! Tiedän mitä tuo elämä erityisen kanssa on... Meillä noita raivareita oli aikalailla kerran päivässä ja aina satutti muita =( Nyt tilanne paremmin kun sai lastenpsyk. lähetteen ja terapian/lääkityksen. Muiden on helppo neuvoa ja antaa viisaita vinkkejä, kun ei ymmärrä ettei näiden lasten kanssa asiat hoidu ihan niin kuin tavisten kanssa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja delmi:
kaverilla tuota päivittäin adhd-lapsen kanssa.. mitä ystävänä voin tehdä, muuta kun kuunnella valitusta kuinka vaikeeta on ja kuinka paskaa hänen elämä on?

minulla myös on lapsi jolla päivittäin vastaavaa käytöstä. toivottavasti ymmärrät että tämä on välillä aika uuvuttavaa, en kuitenkaan usko että ystäväsikään kokee joka hetki elämänsä paskaksi, mutta silloin kun ne hetket on ja tilanteet päällä on myös vallitsevana tunne siitä että taas tätä kamalaa, jota ei välttämättä jaksaisi. mutta se ei tarkoita sitä että aina olisi sellanen tunne. luultavasti vaan sillä hetkellä kun viesti/soitto tms tulee riittää kuuntelu ja se että ymmärtää :)

tietysti jos voisit joskus lasta hoitaa niin esim. meille ois tervetullutta jos joku hoitais joskus ilta toimet tuon kanssa, helpottais kummasti omia hermoja :)
 
Huh :hug: Mun vanhemmalla siskolla on ADHD poika, ja monta kertaa oon vierestä katsonu kun niillä on menny ihan painiksi asti. Rankkaahan tuo varmasti on, eikä varmaan oo sisaruksellekaan mitään helppoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Huh :hug: Mun vanhemmalla siskolla on ADHD poika, ja monta kertaa oon vierestä katsonu kun niillä on menny ihan painiksi asti. Rankkaahan tuo varmasti on, eikä varmaan oo sisaruksellekaan mitään helppoa.

Nimenomaan ei ole, ei 9v tarvitsisi tuollaista joutua näkemään/kokemaan. Me vietetään kiva vkl, nyt kuopus kattoo lastenohjelmia, sitten uimaan, ja myöhemmin kirjakauppaan, illaksi jotain herkkuja, ja leffa :D

Ja esikoinen saa olla rakastamassaan mummolassa :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja delmi:
kaverilla tuota päivittäin adhd-lapsen kanssa.. mitä ystävänä voin tehdä, muuta kun kuunnella valitusta kuinka vaikeeta on ja kuinka paskaa hänen elämä on?

Jos mulla olis sellainen tuttu, vinkkaisin linkillä:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/hairikot.html

 

Yhteistyössä