16-17-vuotiaat ja alkoholi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Abi-88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Abi-88

Vieras
Kun omat lapset pikkuhiljaa lähestyvät tuota ikää kun bileitä sun muita alkaa tulla, niin olen mietiskellyt miten suhtautuisin heidän alkoholin käyttöön sun muuhun. Nimittäin lähes kaikkihan esim. lukiossa välillä juo alkoholia. Niin oli ennen ja niin on nykyään.

Kun mietin omia lukiovuosia, niin alkoholin hommasimme aina kaverimme isoveljen kautta. Harvemmin sitä juotiin ja silloinkin yleensä oli hauskaa eikä mitään ihmeellisiä sekoiluja tapahtunut. Siis mahtavaa aikaahan se oli ja pakko sanoa, että alkoholi tietyissä tilanteissa oli todella tärkeässä roolissa. Toki niitä sekoilijoitakin oli, mutta todella vähän ainakin minun piireissäni.

No kun omat lapseni menevät lukioon, niin mietin vain että miten oikein asian hoitaisin. Toisaalta haluan, että he ottavat vastuun omista jutuista, mutta rajojakin pitää olla. Alkoholia en tosiaan heille itse osta, saavat kantaa vastuun myös siitä, että järjestävät sitä itselleen. Ja tietysti he siinä onnistuvat. Mutta mitä siitä pitäisi ajatella? Ja onko täällä paljon vanhempia, jotka aikovat pitää lapsensa alkoholijuomien ulottomattomissa 18v asti. Ja miten se tapahtuu ja onko se edes järkevää?

Meillä kotosalla alkoa juodaan todella harvoin ja kunnon humalassa ei olla koskaan. Jotain hiprakkaa saattaa esiintyä harvakseltaan. Lähinnä kesäisin ja kenties vappu/uusivuosi. Jouluisin menee muutamia laseja viiniä ruuan kanssa jne. Sellainen suomalaisen ja eurooppalaisen juomistavan yhdistelmä: Suomalaista on se, että juodaan harvakseltaan ja eurooppalaisia nuo kertamäärät...

Mulla ei ole vielä lapsia, mutta omat lukioajat ovat vielä muistissa. Lukion tokalla ja kolmannella luokalla luokkakavereilla oli kotibileitä ehkä kerran pari kuussa, ja siellä juotiin. Osa joi enemmän ja osa vähemmän, koskaan ei mitään sattunut vaan hauskaa oli ja muistelen niitä vuosia elämäni parhaina. Minusta ei tullut rappioalkoholistia tai hulttiota, vaan hoidin lukion kuuden ällän papereilla läpi, opiskelin maisterin paperit ja siirryin työelämään. En ehkä ostaisi omalle alaikäiselle lapselleni alkoholia, mutta en kyllä osaisi 17-vuotiaalle olla juomisesta kovin vihainenkaan, jos hän pitäisi homman hallussa samalla tavalla kuin itse pidin.

[QUOTE="vieras";28239634]Olet 100% varma etteivät ole yläasteella juoneet alkoholia?[/QUOTE]

Poika on nyt ysillä ja tyttö seiskalla. Varma en tietenkään voi olla, mutta hyvin vaikea olisi uskoa monistakin syistä. On ne toki olutta maistaneet kotosalla. Ja en mä tule mitään lupaa lapsille antamaan, mutta kyllähän tuossa asiassa mennään semmoisella vähän tekopyhällä meiningillä.

Ja tuo että täällä sanotaan, että ikäraja on 18v ja piste. No se on aika naurettavaa kun kuitenkin tiedetään, että valtaosa nuorista juo enemmän tai vähemmän alta tuon iän. Ja joskus ehdoton meininki vaan aiheuttaa lisää ongelmia.

Niin haluan vielä korostaa, että tiedän kyllä että alkoholi on erityistä myrkkyä kehittyville aivoille. Ja aivothan kehittyy käsitteekseni aika myöhäiselle iälle (siis ihan fyysisestikkin). Joten missään nimessä en haluaisi, että lakoholin käyttö olisi kovinkaan yleistä tai kovinkaan rankkaa edes tuossa kultaisessa iässä.

Mut olishan se pitänyt arvata, että tässä tulee nämä ehdottomat ihmiset kertomaan totuuden. Näinhän se homma tietenkin menee...

Lisään, että olen samaa mieltä tuosta, että todella ehdoton ja ankara kuri voi sekin aiheuttaa ongelmia. Itselläni oli aika kova kuri ja sen takia salasin vanhemmiltani todella paljon asioita, valehtelin ja sepitin juttuja. Kumpi sitten on parempi - se, että vanhemmat tietävät lapsensa olevan kotibileissä henkilön X luona nauttimassa mahdollisesti alkoholiakin ja jäävän sinne yöksi, vai että kirkkain silmin väitetään, että lähdetään viettämään tyttöjen iltaa kaverin mökille ja vanhemmat ovat paikalla jne?

No laki on määritellyt rajan 18 ikävuoteen, ja siitä pidän minäkin kiinni. Tiedän että oma 16v 7kk vanha on maistanut kerran alkoholia, kotoa varasti salaa mutta tunnusti heti perään.kyseessä oli n. 1dl 33% juomaa.
Varastamisesta rankaisin, rehellisyydestä kiitin, ja pojan huoleen siitä mitä vaurioita alkoholilla voi saada kerroin rehellisesti mitä vaikutuksia alkoholilla voi olla kehittyvään elimistöön ja hermostoon.
En aio alkoholia tai tupakkaa tarjoilla lapsilleni sittenkään kun ovat täysi-ikäisiä, mutta silloin niiden käyttö on sallittua (mutta ei suotavaa).
Itse juon saunajuomaksi siiderin tai kaksi , joskus lasin pari punaviiniä.

Laki ei ole minulle tässäkään tapauksessa mikään taivaasta annettu totuus, jota noudattaisin sokeasti. Toivon aina, että lapsi voi avoimesti kertoa alkoholinkäytöstään ja iltasuunnitelmistaan, jotta tiedän vähän missä liikkuj ja missä porukassa.

[QUOTE="eee";28239683]Lisään, että olen samaa mieltä tuosta, että todella ehdoton ja ankara kuri voi sekin aiheuttaa ongelmia. Itselläni oli aika kova kuri ja sen takia salasin vanhemmiltani todella paljon asioita, valehtelin ja sepitin juttuja. Kumpi sitten on parempi - se, että vanhemmat tietävät lapsensa olevan kotibileissä henkilön X luona nauttimassa mahdollisesti alkoholiakin ja jäävän sinne yöksi, vai että kirkkain silmin väitetään, että lähdetään viettämään tyttöjen iltaa kaverin mökille ja vanhemmat ovat paikalla jne?[/QUOTE]

No joka kerta kun nuoreni menee kaverille yöksi, joko vien hänet ja käyn moikkaamassa kaverin vanhemmat, tai sittten soitan kaverin vanhemmille ja tarkistan että ovat siellä yötä ja siellä on vanhempi myös paikalla.
Ei se ole lainkaan vaikeaa?

Mä en hirveän hyvällä katso sosiaalista juomista minkään ikäisenä. Lapset tietävät sen kyllä, mutta mitäänhän mä en voi tehdä että oisin 100% varma etteivät ne juo. Ei lukioikäisiä voi teljetä kotiin ja kieltää kaikki yökyläilyt sun muut, että meillä mennään ihan sillä että luotan lapsiini etteivät vedä kännejä. Vaikka joisitvatkin niin meillä kotiin uskaltaa aina tulla ois sitten missä kunnossa tahansa, eihän se raivoaminen siinä vaiheessa mitään auta. En tosin siltikään ois tuossa tilanteessa mitenkään tyytyväinen asiasta.
Se poikkeus on, että n. 15 vuotiaasta annan ruuan kanssa maistella esimerkiksi viinejä tai jotain laadukasta olutta, koska haluan opettaa vastuullista alkoholinkäyttöä. Eihän se nuorille yhtään mitään opeta että tehdään siitä se kielletty hedelmä täysi-ikäisyyteen asti ja sitten se lähtee aivan käsistä. Meidän perheessä on ollut tavoitteena ettei alkoholi ole ikinä tabu, vaan aivan arkipäiväinen asia ja sen takia ei ole kyllä kertaakaan kukaan tullut mistään bileistä pienessäkään hiprakassa kotiin, kun siitä alkoholista on mennyt se hohto niin ei kukaan koekkaan tarvetta sitä nauttia siellä juhlissa.

Suomessa on kyllä mennyt aivan pieleen se alkoholin käyttö käsitteenä. Kuvitellaan että ainut tapa on perskännit ja ainut juoma on raaka viina tai kissanpissalta maistuvat halvat oluet.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28239702:
No joka kerta kun nuoreni menee kaverille yöksi, joko vien hänet ja käyn moikkaamassa kaverin vanhemmat, tai sittten soitan kaverin vanhemmille ja tarkistan että ovat siellä yötä ja siellä on vanhempi myös paikalla.

Niin tässähän se ero onkin. Jotkut yrittävät kasvattaa lapsistaan vastuullisia olentoja ja antavat heille myös vapauksia. Toisista sitten kasvatetaan tämmöisiä kontroloituja tapauksia. Itse olen kyllä sen kannalla, että panostetaan tuohon vastuullisuuteen.

Tietysti ongelmatapauksia pitää kohdella eri tavoin.

• Tykkää
Reactions: Oubou
Jos vanhempi suhtautuu myönteisesti tai ostaa/rahoittaa nuoren juomista antaa nuorelle viestin siitä, ettei lakia tarvitse noudattaa. Alkoholi on erittäin haitallista nuoren kehittyvälle fysiikalle sekä psyykelle ja altistaa nuoren tekeään asiota joita ei tapahtuisi selvinpäin esim. suojaamaton yhdyntä - josta voi olla pitkät seuraukset, rikokset, tappelu/pahoinpitely, raiskaus jne. tuskin kukaan normaali lapsestaan välittävä vanhempi siis lapsestaan oikeasti välittävä vanhempi haluaa altistaa lastaan ehdoin tahdoin kaikelle ikävälle jota lasten alkoholin käytöön liittyy.

Mä rakastan näitä vanhempia, jotka on ryypänny ja rellestäny alaikäisenä siihen 80- ja 90-luvun tyyliin, mutta nyt omien pikkumussujen pitäis pitää se korkki kiinni 18-vuotiaaksi, koska se on laki. No oli se laki silloin vanhempien nuoruudessa ihan sama.

Nuorisossa vähiten alkoholia käyttävät kaveripiireistä syrjäytyneet. Eihän se kotona koneella yksin istuva lapsukainen alkoholia nauti, muttei kyllä myöskään ole minkään ihannekasvattajien loistosaavutus.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28239702:

Aikamoiselta liioittelulta tuntuu 17-vuotiaan kohdalla soittaa hänen kavereidensa vanhemmille tai viedä hänet paikan päälle. Sitä paitsi sieltä kaverin luotahan voidaan lähteä mihin tahansa heti kun sinun perävalosi katoavat pihasta, ja jos lapsesi kaverin vanhemmat ovat vähän rennompaa tyyppiä, hekin saattavat valehdella lapsesi puolesta. Milläs tämän estät?

Ei tuollainen holhous ja tynnyrissä kasvatus ole mahdollista enää aikuisiän kynnyksellä.

• Tykkää
Reactions: Oubou ja Inkavain
Mä rakastan näitä vanhempia, jotka on ryypänny ja rellestäny alaikäisenä siihen 80- ja 90-luvun tyyliin, mutta nyt omien pikkumussujen pitäis pitää se korkki kiinni 18-vuotiaaksi, koska se on laki. No oli se laki silloin vanhempien nuoruudessa ihan sama.

Nuorisossa vähiten alkoholia käyttävät kaveripiireistä syrjäytyneet. Eihän se kotona koneella yksin istuva lapsukainen alkoholia nauti, muttei kyllä myöskään ole minkään ihannekasvattajien loistosaavutus.

Juuri näin. Toki on olemassa nuoria, jotka eivät halua vapaa-ajallaan lähteä kavereiden kanssa bileisiin, mutta se voi itse asiassa olla aika huolestuttava merkki.

[QUOTE="eee";28239720]Aikamoiselta liioittelulta tuntuu 17-vuotiaan kohdalla soittaa hänen kavereidensa vanhemmille tai viedä hänet paikan päälle. Sitä paitsi sieltä kaverin luotahan voidaan lähteä mihin tahansa heti kun sinun perävalosi katoavat pihasta, ja jos lapsesi kaverin vanhemmat ovat vähän rennompaa tyyppiä, hekin saattavat valehdella lapsesi puolesta. Milläs tämän estät?

Ei tuollainen holhous ja tynnyrissä kasvatus ole mahdollista enää aikuisiän kynnyksellä.[/QUOTE]

Se on varmaan sun lapsi joka raiskataan ja saa hivin kun sammuu johonki puskaan "aikuisiänkynnyksell
" vanhempien ostamat pohjat+omat juomat päälle juotuaa.

Naulan kantaan! Kyllä sitä itekkin muistaa omasta lapsuudesta, että aika usein tiukimmat vanhemmat oli niillä, jotka ite oli sekoilleet nuorena. Ja esim. yhtä kaverityttöä pidettiin lähes vankina 18v asti. Hänen äiti oli kai ollut aika kevytkenkäinen hyvinkin nuorena ja isä sitten jorisi aina, että "kyllä sen tietää mitä pojilla on mielessä..."

Fiksummat vanhemmat osasivat olla suvaitsevaisia ja ei se tarkoittanut sitä, että mitenkään kannustettiin ryyppäämään ja rellestämään. Saatikka että olis ostettu viunaa lapsille.

[QUOTE="vieras";28239728]Se on varmaan sun lapsi joka raiskataan ja saa hivin kun sammuu johonki puskaan "aikuisiänkynnyksell
" vanhempien ostamat pohjat+omat juomat päälle juotuaa.[/QUOTE]

Ja sun lapsi tekee sitten saman 18-vuotispäivänään?

[QUOTE="vieras";28239712]Jos vanhempi suhtautuu myönteisesti tai ostaa/rahoittaa nuoren juomista antaa nuorelle viestin siitä, ettei lakia tarvitse noudattaa. Alkoholi on erittäin haitallista nuoren kehittyvälle fysiikalle sekä psyykelle ja altistaa nuoren tekeään asiota joita ei tapahtuisi selvinpäin esim. suojaamaton yhdyntä - josta voi olla pitkät seuraukset, rikokset, tappelu/pahoinpitely, raiskaus jne. tuskin kukaan normaali lapsestaan välittävä vanhempi siis lapsestaan oikeasti välittävä vanhempi haluaa altistaa lastaan ehdoin tahdoin kaikelle ikävälle jota lasten alkoholin käytöön liittyy.[/QUOTE]

Miksi kuvittelet että alkoholin käyttö = perskännit? Minä sain nuorena juoda yhden annoksen olutta tai viiniä tms vanhempien seurassa enkä missään vaiheessa kuvitellut etteikö lakia tarvitsis noudattaa. Just päinvastoin, olen ihan pikkutytöstä asti ollut todella oikeamielinen, rehellinen ja teen niin kuin sanotaan. Kun kotona alkoholinkäyttö ei ollut iso juttu niin ei mua sen vuoksi ikinä kiinnostanut käydä missään bileissä tai kännäämässä lähipuistossa koska en nähnyt siinä mitään siistiä. Saman haluan tehdä lapsilleni.

[QUOTE="Yksvaan";28239706]Niin tässähän se ero onkin. Jotkut yrittävät kasvattaa lapsistaan vastuullisia olentoja ja antavat heille myös vapauksia. Toisista sitten kasvatetaan tämmöisiä kontroloituja tapauksia. Itse olen kyllä sen kannalla, että panostetaan tuohon vastuullisuuteen.

Tietysti ongelmatapauksia pitää kohdella eri tavoin.[/QUOTE]
Mitäs vähemmän vastuullista siinä on nuorta kohtaan että tarkistan että kaverin vanhemmat on kotona ja tutustun heihin? Tottakai se minun nuoreni on silti vastuussa omasta käytöksestään, tuskin se lapsesta piloille mennyttää tekee että vanhemmat välittää tietää ja tarkistaa missä hän viettää aikansa? Mies hoitaa tuolla ls-puolella sitten niitä nuoria joiden vanhemmat ovat jättäneet pärjäämään omillaan, ja harvemmin ne vanhemmat omassa toiminnassaan mitään väärää näkee, mutta onneksi kaupungin henkilökunta sitten ajelee pitkin asemia etsimässä näitä nuoria...

Viimeksi muokattu:

tai sitten nuoren kaveripiiri (iso sellainen ) koostuu samalla lailla ajattelevista, alkoholia käyttämättömstä nuorista, jotka osaa pitää hauskaa ilman sitä viinaa..

koko ajan nuorisossa on enenevässä määrin näitä absolutisteja, älkää unohtako sitä.

• Tykkää
Reactions: Jätkä
[QUOTE="eee";28239720]Aikamoiselta liioittelulta tuntuu 17-vuotiaan kohdalla soittaa hänen kavereidensa vanhemmille tai viedä hänet paikan päälle. Sitä paitsi sieltä kaverin luotahan voidaan lähteä mihin tahansa heti kun sinun perävalosi katoavat pihasta, ja jos lapsesi kaverin vanhemmat ovat vähän rennompaa tyyppiä, hekin saattavat valehdella lapsesi puolesta. Milläs tämän estät?

Ei tuollainen holhous ja tynnyrissä kasvatus ole mahdollista enää aikuisiän kynnyksellä.[/QUOTE]
Tottakai kaverin vanhemmat voivat valehdella , mutta miksi ihmeessä aikuiset ihmiset eivät ihan rehellisesti minulle sanoisi että päästävät nuoret koko yöksi bileisiin? En ole mitenkään pelottava, enkä ole koskaan vaationut heiltä vahtimista, ihan rentoa juttelua nuorten asioista, ja ihan fiksusti ovat pojat osanneet käyttäytyä, eivät ole ryyppäämässä olleet.
Eivät kasva tynnyrisssä, eikä heitä holhota, vaan välitetään ja ollaan kiinnostuneita heidän tekemisistään.

• Tykkää
Reactions: Mrs Bean
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28239779:
tai sitten nuoren kaveripiiri (iso sellainen ) koostuu samalla lailla ajattelevista, alkoholia käyttämättömstä nuorista, jotka osaa pitää hauskaa ilman sitä viinaa..

koko ajan nuorisossa on enenevässä määrin näitä absolutisteja, älkää unohtako sitä.

On ihan luonteva kapina tätä aikuisten vallitsevaa kännikulttuuria kohtaan olla absolutisti. Sen oikeuden jokaiselle nuorelle suon.

Yhteistyössä