18-vuotiaan unettomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Emma."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Emma."

Vieras
En tiedä mistä johtuu, mutta olen hyvin väsynyt.

Väsynyt ja ärtynyt...

Mä oon kärsiny jo jonkinlaisista uniongelmista 16-vuotiaasta lähtien. Eka se oli semmosta et jos kesällä oli esim. hirmu kuuma, niin mä en saanu nukuttuu ja se aiheutti unettomuutta ja sotki unirytmiä.

Mut nyt sit täys-ikäsenä tai lähempänä sitä (en muista tarkkaan, täys-ikäsenä varmaan eli viime kesänä..) alko semmonen unettomuus et miun oli hirmu vaikee nukahtaa ja sit kun nukahdin niin nukuin semmosta liian kevyttä unta! eli en päässy syvään uneen! ja siitä ei saanu lepoo kroppa ja aivot yhtään... semmonen oli tunne. Heti kun heräs, nii oli ihan pirtee. Niinku aamuyöllä 3 aikaan.

Sama eilen ja nyt vähän aikaa sit, tai sillä tavalla poikkeava, et eilenki mä menin nukkumaan n. klo 23, vähän sen jälkeen, jotain vaille kakstoista. Niin vielä kolmenkin aikaan pyörin hereillä, 3-4h sen jälkeen kun oon menny nukkumaan!! ja oon kokeillu sellasta luontaistuotetta nimeltä unikuu, se autto aluks joskus pidemmän aikaa sitten, mut ei sit kuitenkaan enää.. Sit mä nukahdan vasta joskus myöhään aamuyöllä 3-4 aikaan ja herään siinä 8:30 - 9:00. Niin helvetimpä hyvin on saanu taas nukuttua... ja tätä on tosiaan jatkunu jo PITKÄÄN!

Se et kun menin nukkumaan vaille kakstoista ja jos oisin nukahtanu esim. viimestään klo 00:45 ja heränny aamulla siinä klo n. 9:00 niin mä oisin saanu nukuttuu omien laskujen mukaan ihan hyvät unet... mut kun ei mee näin.

Enää en jaksa, tänään soitan lääkäriin.

Mietin vaan että mitä hittoo tässä voi olla takana????

Ja täähän vaikuttaa koko kroppaan.

Psyykkiseen että fyysiseen puoleen.

Psyykkiseltä puolelta olen hyvin väsynyt ja ärtynyt.

Fyysiseltä puolelta taas kun on muita perussairauksia niin ne on pahempana jos ei saa keho tarvittavaa lepoansa.

:(

Mietin vaan että mikä minulle on tullut...

[QUOTE="vieras.";29671382]Tarvitset miestä.[/QUOTE]

Kuinka niin?

No oishan rakkaus mukava ja positiivinen asia..

Mutta en silti usko että tämä tämmönen ihan täysin semmosestakaan voi johtua...

Kuinka paljon liikut ja ulkoilet?

Minkälainen sun ruokavalio on?

Mitä teet? Siis opiskelet/töitä/muuta? Kuinka säännöllistä sun elämä on?

Onko sulla stressiä jostain asioidta elämässä?

Joka päivä liikun ja ulkoilen.

Ruokavalion pitäis olla ihan ok.

En tee mitään. En oo koulussa tai töissä. Mun elämä on siinä mielessä säännöllistä et syön, juon, nukun, oon tietokoneella, käyn ulkona... Ei muuta. Ei oo sosiaalisia suhteita tai mitään. Suhde vanhempiinkin huono.

Emmä mielestäni stressaa enää mistään. Mut kun lopetin stressin nii viime 3v ajan kärsiny päivittäisestä ahdistuksesta, enemmän tai vähemmän. Masentuneisuutta ja muuten henkistä pahaa oloa.

Melatoniinia kokeillut? Onko unikuu valeriaanaa, jos on, se on tehotonta. Lääkäri saattaa määrätä mirtatsapiini masenuslääkettä pienen määrän, varo silloin ettet liho huomaamatta. (Mulle kävi niin)
Onko stressiä?

Melatoonia oon kokeillu, ei ollu toimivaa.

Mulla taas toimi alussa erittäin hyvin tuo unikuu! eli ei ollu tehotonta.

En tiedä miks ei sit toimi enää... emmä sitä koko ajan oo syöny, vaikka paljon oonki niitä pillereitä napsinu.

Ja miten voisin lihoa huomaamatta? jos siis syön samalla tavalla kuin ennenkin? vai tarviiko mun muuttaa ruokavaliotani?

[QUOTE="Emma.";29671908]Ja miten voisin lihoa huomaamatta? jos siis syön samalla tavalla kuin ennenkin? vai tarviiko mun muuttaa ruokavaliotani?[/QUOTE]

Itselläni mirtatsapiinia käyttäessä ruokahalu kasvoi ihan huomaamatta ihan uskomattomiin mittoihin, melkein koko ajan olisi pitänyt olla safkaa huulilla. Niin ei toki käy kaikille, mutta monille, joten kannattaa pitää painoa ja ruokailutottumuksia silmällä jos noita lääkkeitä käyttää.

Ehdottomasti lääkäriin ja apua tuohon ongelmaan, klisee mutta tosi: ei tarvitse kärsiä kun on apua tarjolla! Unilääkkeitäkään ei tarvitse pelätä, niistä olen itse saanut avun kun on ollut liian stressaavaa ja hektistä etten ole pystynyt nukkumaan. Nykyajan unilääkkeet eivät aiheuta riippuvuutta. Nyt vain puhelin kauniiseen käteen ja soitto lääkäriin!

[QUOTE="Emma.";29671545]Joka päivä liikun ja ulkoilen.

Ruokavalion pitäis olla ihan ok.

En tee mitään. En oo koulussa tai töissä. Mun elämä on siinä mielessä säännöllistä et syön, juon, nukun, oon tietokoneella, käyn ulkona... Ei muuta. Ei oo sosiaalisia suhteita tai mitään. Suhde vanhempiinkin huono.

Emmä mielestäni stressaa enää mistään. Mut kun lopetin stressin nii viime 3v ajan kärsiny päivittäisestä ahdistuksesta, enemmän tai vähemmän. Masentuneisuutta ja muuten henkistä pahaa oloa.[/QUOTE]

Oletko käynyt ammatinvalintapsykologilla, opinto-ohjaajalla tms.? Nuorten työpajat? Sun täytyisi saada joku suunta elämälle eli koulupaikka.

No tuohan on aivan järkyttävää jos tulee tuollanen himo... ei ihminen voi syödä koko ajan!

Kauan sitä lääkitystä pitää käyttää?

Ja kyllä yritän tässä kouluun pyrkiä... tiedän että se on hyväksi.

Tuntuu että vanhempani koittavat heittää vaan kapuloita rattaisiin. :/

Yhteistyössä