18-vuotias tyttö, jolla päälaki ja takaraivo paistaa.. asiaa hiustenlähdöstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti.;28599755:
Pesee hiukset n. joka toinen pvä.
Liian harvoin hilseilevälle. Itse raapisin pääni verille, jos pesisin vaan joka toinen päivä, vaikka apteekin hilseshampoota käytänkin. Jos on hormonaalisia vaivoja (jotka aiheuttavat karvoituksen lisääntymistä), niin seborreataipumus lisääntyy.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti.;28599777:
Henki?

Ei kai tämä nyt kuoleman vakava sairaus kuitenkaan ole.

Ja tyttäreni joutuu siis nyt kulkemaan koko ikänsä kalju läikkä päässä?

Mutta entä jos tämä on jotain miestyyppistä kaljuuntumista jo tuossa iässä... Koska hiusraja päälaella levenee, takaraivoon tullut kalju kohta ja ohimoilta ohentunut hiuksia niin että sieltä näkyy luomia joita ei ennen näkynyt.

Hänellä kasvaa myös vähän pulisonkia ellei niitä ajelisi pois ja samoin viikset huulen yläpuolelle ja poskiin myös vaaleaa ohutta karvotusta jotka ajaa pois koska muuten ne näkyisi. Alapää karvoitus on myöskin aika voimakas ja jalkoihin kasvaa tummia selvästi huomattavia karvoja, mutta sheivaa ne myöskin tietysti pois.

Onko hän enemmän siis mies kuin nainen?

Auttaakohan se priorin...

Kun mitään kokeita ei ole otettu niin et voi tietää onko hengenvaarallista vai ei. Voi olla kilpirauhanen, joku syöpä tai mitä vaan.

Vaikka olisi miestyyppistä kaljuuntumista niin ei sen kuulu alkaa 11-vuotiaalla tytöllä!!!! Joku hormonihäiriö tai kasvain joka aiheuttaa oireet. Vie tyttö lääkäriin, älä yritä itse arvailla. Jos olisit mun tuttu niin tekisin susta ls-ilmoituksen.

Yleisesti ihotautilääkärit tietää hämmästyttävän vähän päänahan ongelmista. Sama kun puoskarille menisi. Suomessa ehdottomasti paras alan asiantutemus on Hiusakatemiassa. Siellä tehdään tutkimukset ja saat just oikeat ruokavalio ohjeet ja tarvittaessa lääkkeet.

[QUOTE="Vieras";28599849]PCOS:aan liittyy voimakas karvankasvu...Kun olitte lääkärillä niin eikö se määrännyt mitään kokeita?[/QUOTE]

No verikokeisiin ois pistäny sillon tytön, mutta kun ei uskaltanut sitten mennä...

Jospa ois nyt vähän kasvanu ja menis rohkeesti jo vaan

Niin ja siis se tytön karvoitus jota kasvaa esim. noissa pulisongeissa, sitten huulen yläpuolelta ja alapuolelta minkä aina sheivaa ja posket niin se on sellasta vaaleaa ohutta haituvaa... ei siis ole mitään miehistä tummaa parrankasvua kasvua. alapäässä lienee normaalia olla toisilla voimakkaampi karvoitus kun toisilla, sitten siitä alapää karvoituksesta kasvaa hieman tuohon napaan asti muutamia karvoja, onkos se normaalia, tietoa kellään?

Nänneissä tytöllä kasvaa myöskin muutamia pitkiä yksittäisiä karvoja jotka leikkaa aina saksin pois.

Sit jalkoihin tulee tummia karvoja jotka sheivailee, kainalokarvat ihan normaalit ja ne toki ajaa myös pois.

Oon aina ihmetelly sitä, että jos on muuten vahva karvoitus niin luulisi että hiuksetkin kasvaisi paksuina ja tuuheina sellasilla henkilöillä.

Mitenkäs vakava vaiva on tää PCOS jos hän on sairastunut siihen ja onko tyypillistä hänen ikäisen sairastua?

En usko, että on mitään vilja allergiaa. Ei ole tyttö ollut onneksi taipuvainen allergioihin edes pienenä, ei myöskään hänen isänsä tai minä. Terveenä saanut silloin silleen pysyä. Stressin takiahan ne nuo vatsahermot meni vähän pilalle ja nyt maha oikuttelee sen takia sitten miten sattuu... eli toiminnallinen häiriö. Ei mikään allergia.

[QUOTE="vieras";28599932]Liian harvoin hilseilevälle. Itse raapisin pääni verille, jos pesisin vaan joka toinen päivä, vaikka apteekin hilseshampoota käytänkin. Jos on hormonaalisia vaivoja (jotka aiheuttavat karvoituksen lisääntymistä), niin seborreataipumus lisääntyy.[/QUOTE]

Mistä tiedät että näin?

Entäpä jos tuo koko hiustenlähtö liittyy johonkin hormonaaliseen ja sitten hänellä on muuten vain herkkä päänahka jäänyt sen stressireaktion jälkeen?

Olen itse kuullut, että jos joka päivä pesee hiukset niin ei ole sekään tervettä niille hiuksille ja päänahalle kun ne eivät saa yhtään levätä.

Eikä tytöllä mitenkään niin pahasti rasvotu hiukset ja päänahka että tarvitsisi tosiaan joka päivä olla pesemässä kun hiukset ihan rasvasta littanassa. Eikä se kutinakaan ole mikään sietämätön ja paha, silloin tällöin jostain vähän kutittaa. Ei niin että tarvitsisi koko ajan raapia vimmatusti päänahkaansa verille. Mutta musta tuntuu, niinkuin tyttö itsekin sanoi, että myös hänestä että tuo kesä on vähän pahentanut vaan tuota hänen vaivaansa.. en muista miten oli viime kesänä tai hän itsekään, mutta ehkä vähän samanlaista. Aiheuttaako se tuo hikoaminen sitten pahenemista tms. Kun itse uskoisin just auringosta tulevan valon ja d-vitamiinin olevan puolestaan hyvästä hiuksille ja järki sanoisi, että pimeän, kylmän ja pipokauden aikaan enemmän sitä tukkaa lähtisi.

Kun mitään kokeita ei ole otettu niin et voi tietää onko hengenvaarallista vai ei. Voi olla kilpirauhanen, joku syöpä tai mitä vaan.

No tuskin syöpä. Suvussamme ei ole kummaltakaan puolelta onneksi syöpä taipumusta ja jos lapsella olisi ollut syöpä, eiköhän hän olisi jo 7 vuoden aikana kuollut siihen kun alkoi toi oireilu.. 5 vuotta sitten pahempana..

Kilpirauhanen voisi kyllä varteen otettava vaihtoehto, mitä olen itsekin epäillyt. Koska äidilläni on kilpirauhasen vajaatoiminta ja taisi juuri hänellä olla oireina siinä sitten hiustenlähtöä ja kuukautishäiriöitä...

Vaikka olisi miestyyppistä kaljuuntumista niin ei sen kuulu alkaa 11-vuotiaalla tytöllä!!!! Joku hormonihäiriö tai kasvain joka aiheuttaa oireet. Vie tyttö lääkäriin, älä yritä itse arvailla. Jos olisit mun tuttu niin tekisin susta ls-ilmoituksen.

Haista paska.

Kyllä mä kuule kaikkeni tuon lapsen eteen edelleenkin yritän! Mikä siinä on niin vitun vaikeaa sinunkin puupään tajuta. Helvetti. Me ollaan juostu lääkärissä ja ties missä.

Sä et tiedä mun äidillisistä taidoista yhtikäs mitään.

Onko se oikeasti mahdotonta varata sille tytölle lääkäri heti huomenna? Kun kerrot että on 11-vuotiaasra oireillut niin pääset varmaan julkisellekin jos ei yksityiselle ole varaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti.;28601123:
Haista paska.

Kyllä mä kuule kaikkeni tuon lapsen eteen edelleenkin yritän! Mikä siinä on niin vitun vaikeaa sinunkin puupään tajuta. Helvetti. Me ollaan juostu lääkärissä ja ties missä.

Sä et tiedä mun äidillisistä taidoista yhtikäs mitään.

kerroit että olet käynyt 2 kertaa lääkärillä tytön oireista. Siis 7 vuoden aikana. Nytkään et mene lääkärille vaan kyselet asiaa keskustelupalstalla.

Harvemmin kai 11-vuotiaalla PCO todetaan. Oikeasti oot ihan tarpeeksi kauan arvaillut kotona, passita tyttö lääkäriin!!!

Olemme käyneet jumalauta siellä lääkärissä vatipääää .....

Mutta nyt kun tyttö täytti tuossa 18-vuotta ja alkaa tulla nuoreksi naiseksi niin hän on nähnyt tarpeelliseksi selvittää, onko hänessä gynekologisesti mitään vikaa ja silloin ottaa varmasti esille uudestaan myös tämän asian.

kerroit että olet käynyt 2 kertaa lääkärillä tytön oireista. Siis 7 vuoden aikana. Nytkään et mene lääkärille vaan kyselet asiaa keskustelupalstalla.

Ei vaan hän kävi silloin ylä-asteella, ei ole halunnut nyt jälkeenpäin muuten sitten mennä ja minä en voi tuon ikästä ihmistä pakottaakaan.

Ole nyt sinä henkisesti sairas paska hiljaa siellä.

Sun haistattelut eivät valitettavasti auta sun tyttöäsi yhtään.

Ihan ekaksi suosittelen hakemaan apteekista nizoral shampoota tai edullisempaa vaihtoehtoa Ketoconazol Ratiopharmia. Hiusväri ei ole esteenä lääkeshampoon käytössä. Ja muistakaa käyttää käyttöohjeen mukaisesti, ei riitä että kerran kokeilee.

Ja ihan ehdottomasti viet sen tytön lääkäriin. En voi käsittää suhtautumistasi asiaan, lääkäri on määrännyt verikokeisiiin, mutta koska tyttö ei halunnut niin ei sitten menty.. Sä olet äiti ja päätät että mennäänkö vai ei :O

kannattas katsoa psoriasiskortti, ei välttämättä oireile muutoin kun päänahassa ja voi "laueta" vaikka 60-vuotiaana ilman mitään aiempia oireita. ja periytyy voimakkaammin äidin puolelta. tai voi olla useamman vaivan yhdistelmäkin. eikä kannattais värjäillä hiuksia, jos on päänahkan kanssa ongelmaa.

Olit provo tai et niin sun tytöllä on Cushingin tauti. Sillä on aivolisäkkeessä (todennäköisesti) pieni kasvain, joka tuottaa liikaa kortisolia. Ei se mitään ihotautilääkäriä tarvi vaan hyvän endokrinologin, mutta kokemuksesta voin kertoa että hyvää lykkyä sitten sellaisen löytämiseen.

No vaikka oliskin 18-v. niin kyllä sitä äidin ohjausta saattaa vielä tarvita. Ihan hyvällä nyt sanon, että ohjaa lapsesi lääkäriin ja älä luovuta ennenkuin syy on selvillä. Ei tuo ohi mene itsestään.

Yhteistyössä