19-VUOTIAS ÄITI??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisitteko voineet 19-vuotiaana kuvitella saavanne lapsen?
Entä mitä mieltä te olette, onko 19-vuotias nuori äidiksi? (Tietysti riippuu ihmisestä, mutta noin yleensä)

Sain esikoisen 19veenä.
Hienosti on mennyt. Lapsi oli suunniteltu. Nyt 9vuotias isosisko.

Henk.koht. en osaa kuvitella itseäni 19-vuotiaana äitinä. Ja nyt kolmekymppisenä voin sanoa olevani tosi onnellinen siitä, että en tehnyt lapsia teini-iässä, vaikka vauvoista kovasti tykkäsinkin ja poikaystäväkin löytyi. Olisi jäänyt paljon kokematta, väitän jopa että en olisi minä jos en olisi saanut mennä ja matkustaa, asua ulkomailla ja kokea kaikenlaista.
Mutta en hetkeäkään usko etteikö joku muu voisi olla valmis ja halukas äidiksi 19-vuotiaana =).
Ja jos olisin saanut esikoiseni 19-vuotiaana, niin varmaan olisin nyt sitä mieltä että se oli juuri hyvä ikä tulla äidiksi. Enhän mä tietäisi, mitä elämällä olisi ollut tarjottavana sitten kun täytin 20, 21, 22...

Mä sain tyttöni 19 vuotiaana ja omasta mielestäni olen hyvä äiti :)

NYt olen 22 ja erittäin onnellinen,että sain tytön aikaisin.
Olisin halunnut lapsen jo 17 vuotiaana mutta mies hieman toppuutteli silloin. Uskon että asiat olisivat menneet ihan yhtä hyvin niinkin nuorena mutta olen tyytyväinen myös tähän! :)

Lisätäkseni vielä että tyttö oli siis täysin suunniteltu :) 4kk työn tulos!

Miksi te halusitte lapsia niin nuorena. Eikö teillä ole mitään muita haaveita elämässä; opiskella hyvään ammattiin, matkustella, tehdä töitä, mennä vaan ja nauttia nuoruudesta? Miksi pitää hommata pallo jalkaan heti kun on ns.omillaan.
Onko teillä oikeesti niin hirveä äitivietti? En ole ikinä ymmärtänyt moista.
Ei ne lapset nyt niin ihania ole, että niitä pitäs alkaa heti vääntää kun ajokortin saa, mun mielestä...

ei se ainoa syy.. mut oon todella kärsinyt ku mulla ei ole ollut mummua tai pappaa koskaan.. ja mun äiti oli jo 65 ku olin 19.. halusin et mun omat lapset saa olla hetken edes isovanhempien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Miksi te halusitte lapsia niin nuorena. Eikö teillä ole mitään muita haaveita elämässä; opiskella hyvään ammattiin, matkustella, tehdä töitä, mennä vaan ja nauttia nuoruudesta? Miksi pitää hommata pallo jalkaan heti kun on ns.omillaan.
Ei ne lapset nyt niin ihania ole, että niitä pitäs alkaa heti vääntää kun ajokortin saa, mun mielestä...

Ja haaveitahan ei ole pystynyttoteuttamaan lapsien kanssa, ei varsinkaan tuota työn tekoa, sehän jää lapsien myötä ja sitten ollaan vaan kotiäiteinä? =) Opisellakkaan toki ei voi, eikä varsinkaan matkustella..Sitä vaan lapsien jälkeen ollaan ja öllötetään tekemättä enään ikinä yhtään mitään? =)

Minulle lapseni eivät koskaan ole olleet pallojalassa, tuskin nyt sinullekkaan vaikka olet vanhempana lapsesi tehnyt?

Itse olisin ollut, koska olisin ollut juuri lukion päättänyt eli ihan kakara vielä. Ei mitään kunnon koulutusta tai työtä millä lapsen elättää. Itse en olisi voinut kuvitella tuon ikäisenä, mutta kukin tyylillään.

Niin, SINUN MIELESTÄSI. Ihmiset kun ovat niin erilaisia. En koe lasta pallona jalassa, siis vaikka minulla ei vielä lasta olekaan. Minä olen yllättävän kokenut 19-vuotiaaksi, joten lapsi ei minua estäisi keräämästä kokemuksia. Olen matkustellut koko ikäni, aloittanut biletykset ym. liian nuorena mutta sen vuoksi olen ns. "pakolliset juhlimiseni" jo juhlinut, kun moni aloittaa bilettämisensä ehkä 18 vuotta täytettyään. Ainoa mikä mietityttää on tuo ammatti, sitä kun ei ole siis vielä. Ehkä yritän ensin päästä yliopistoon (haluamaani ammattiin arvostetumpi koulutus yliopistossa, sinne tavoitteena päästä) ja sen jälkeen yritän mieheni kanssa lasta.

Höh, ei mullakaan ollut isovanhempia, eikä se mua haitannut.
Voihan se olla niinkin että teet lapsia 18 vuotiaana ja sitten sun vanhemmat kuolee auto-onnettomuudessa. Mistä sitä koskaan tietää vaikka kuinka "varmistelis".
Mä tein lapseni vanhana(38 v) ja hänellä on edelleen elossa kaikki isovanhemmat ja sen lisäksi vielä toisen mummonsa äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:
Sen ikäisenä olin syönyt e-pillereitä jo pari vuotta - ja ihan tarkoituksella.

ja ajatella niinkin vanha kuin sinä oletkin et ole vielä 36-37vuotiaana huomannut että mikään ehkäisy ei ole 100% varma ja jos se nyt sattuu pettämään jotkut tahtovat kantaa vastuunsa, eivätkä ole haarat levällään abortti pöydällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:
En olisi voinut kuvitella. Sen ikäisenä olin syönyt e-pillereitä jo pari vuotta - ja ihan tarkoituksella. Mielestäni sen ikäinen ON liian nuori äidiksi.

Voisitko perustella miksi sinun mielestäsi sen ikäinen on liian nuori äidiksi?
Haluaisin vain tietää... (en siis nyt ole vetänyt herneitä nenään tms... ;) )

Mä sain esikoiseni 19-vuotiaana, ja olin kyllä valmis. Nyt kohta 22 ja kahden lapsen äiti. Bailaaminen ei ole mun juttu ollut koskaan, ja maailmaa ehtii näkemään myös lasten kanssa. Tuntuu omalle kohdalle hyvin oikealta ajankohdalta.

Mä kuvittelin 19-vuotiaana olevani valmis äidiksi. Onneksi ei tärpännyt, en todellakaan olisi ollut. Toisaalta olisin varmasti kasvanut siihen äitiyteen myös silloin 19-vuotiaana yhtä lailla kun mitä kasvoin äitiyteen myös nyt kun olin 23 kun esikoinen syntyi. Sanoisin kuitenkin, että jos valita voi, niin en suosittele kenellekään lasten tekoa kamalan nuorena, ehtii sitä myöhemminkin. Parikin vuotta aikaa enemmän itselle, parisuhteelle, opiskelulle ja työelämään käsiksi pääsemiselle tekee PALJON ja helpottaa elämää ihmeesti, kun on koulu käyty ja edes jonkinmoinen työn alkuun pääsy pohjilla ennen kun alkaa lasta tehdä - jo ihan taloudellisestikin kun saa paremmat päivärahat jos on vähän ehtinyt olla työssä ennen lasta, ehtinyt keskittyä itseensä, itsensä löytämiseen, elänyt nuoruutta, nauttinut parisuhteesta vain sen kullan kanssa..

Mä tein lapseni vanhana(38 v)

Eli sulla on ollut riskiraskaus, toisin kuin 19vuotiaalla nuorella ja monesti terveemmällä ihmisellä. Joten voinpa miekin samaa kummastella, miksi tehdä lapset vasta sitten kun riskiraskaus on ajankohtainen.Ja tämäkin oli vaan mun mietteitä ;)

Joo miksei...Kohta tosin 20v joten mulle liian myöhästä...
19v on kumminki jo 19v ei mikään teini enää mun mielestä...
Mut se on kumminki niin ihmisestä kiinni...

Ite ainaki tunnen olevani valmis.Kohta ammatti ja vakaa parisuhdekki on :)