1v 8kk heräilee öisin itkemään äitiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paska mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paska mutsi

Vieras
Meillä on ns. vaativa vauva joka haluaa olla sylissä 20h/vuorokaudessa ja sen loput 4h nukkuu mun kainalossa. Vauva on joko rinnalla tai sylissä nukkui tai ei. Paukkupakkasilla jouduin muutaman kerran hakemaan puita ja jätin lapsemme hetkeksi yksin sisälle. :( Koska vauva haluaa olla paljon sylissä, nukutin hänet rinnalle ja nostin pinnasänkyyn nukkumaan. Toiminta aikaa on tässä vaiheessa 5-10min ennen kuin hän herää huutamaan..
Koska pakkasta oli usein yli 30 astetta totesin että nopeinten haen puut yksin, ilman että 1v8kk alan pukea + riisua ja roikuttaan perässä puita hakemassa ja olemaan haitalla.
Jätin hänet turvallisesti katsomaan telkkarista lasten ohjelmia ja annoin vielä maitopullon ettei hän "ehtisi huomaamaan" että on yksin. Puiden hakemisessa meni aikaa n. 5min. Sisälle tullessani lapsi vilkuitti iloisesti ja muutenkin vaikutti ihan normaalilta.

Kunnes alkoi yölliset itkut. Nyyhkytti unissaan, itki jopa, "äitiii" itse siihen heräämättä. Muutaman kerran on noussut sängyssä laitaa vasten itkien mutta rauhoittunut nopeasti kun olen mennyt viereen ja sanonut että kaikki on hyvin äiti on tässä.

Nyt sitten on tosi paska olo. :( Onkohan lapse perusturvallisuuden tunne järkkynyt lopullisesti? Yölliset itkut on nyt jo historiaa kun ei ole tarvinnut jättää häntä yksin mutta on silti huono fiilis asiasta... :( Voinko tehdä jotain??

Siis onko se 1 v 8 kk tämä vaativa vauva? Mä en kyllä usko että tuo puiden haku reissu olis aiheuttanut mitään traumoja. Varmaan sillä nyt vaan oli tuollainen vaihe kehityksessä, että tarvitsee yöllä äiti-tankkausta. Kyllä meilläkin on välillä kausia, että 1 v 4 kk heräilee öisin ja sitten ne vain menee ohi. Ei kai lapset nyt ihan noin särkyviä ole?

mä en nyt ymmärrä, siis miks on paha olo? mistä perusturvallisuuden tunne olis järkkynyt? siitä että hait puita? rauhoitu!!! Toi on mun mielestä ihan normaalia!! Tuo "vaihe" menee luultavasti ohi .. Meillä on sama juttu 1v6kk tytön kanssa. Tsemppiä!

Mun mielestä ei ole hyvä kadota salaa mihinkään ja sitten lapsi hätääntyy. Parempi olis, että näkee mihin äiti menee ja oppii, että äiti tulee taas nopeasti takaisin.

Tarkennukseksi: jokaisella kerralla olen sanonut että äiti käy ulkona ja tulee kohta. Olen heiluttanut vielä ovelta ja sanonut heihei. Lapsi on vilkattanut ihan iloisena eikä ole näyttänyt ahdistuneelta lähtiessäni eikä tullessani. Tuo telkkari + maitopullo siksi kun olen ajatellut ettei ehdi kaipaamaan...

Voisiko olla vain iästä johtuvaa. Meidän tyttö suht saman ikäinen ja reilun kuukauden ajan on mun mielestä ihan selvästi herännyt välillä painajaisten takia, koska itku on tuolloin erilaista. Samaten sänkyyn laitettaessa saattaa nykyään nyyhkäistä muutaman kerran ennen nukahtamista, kun aiemmin touhusi välillä vartinkin tyytyväisenä pinniksessä ennenkuin asettui aloilleen. Toisaalta hänestä on tullut joissain asioissa paljon itsenäisempi, mutta toisissa tilanteissa takertuu äitiin herkemminkin kuin ennen.

Yhteistyössä