Neuvolaan uusi opasvihkonen!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaakkivaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Missä on sisälukutaitosi? Juurihan kirjoitin että oma vauvani oli hankalampi kuin olin kuvitellut. Mm. söi elämänsä ensimmäiset 4kk 20min-1,5h välein ja imetykseen meni päivässä 6-8 tuntia pahimmillaan. Nukkunut ei missään muualla kuin liikkuvissa vaunuissa eli itse en voinut levätä ollenkaan. 3,5-8kuisena heräsi n. 7 kertaa yössä jne. jne. Mutta turha tässä on väitellä kenellä on ollut vaikeinta, se ei kai ollut alkuperäisenkään tarkoitus.

Pointtini oli, että tässä ketjussa on alettu syyllistää niitä jotka eivät ole "järkyttyneet" vauva-arjesta. Ja kuvitellaan että niillä kaikilla on "helppo" vauva. Aikamoinen yksinkertaistus ja oletus. Huoh.

Justhan tossa hehkutit, että olit ehkä osannut varautua etkä kulkenut ruusunpunaiset lasit silmilläsi. Upeaa. Ne jotka eivät ole järkyttyneet vauva-arjesta käyvät täällä vain ylpeilemässä, että on meilläkin ollut sitä ja tätä ja silti minä tässä reippaasti jaksan ja minä se osasin varautua niin hienosti. Ap on törppö, kun se ei ole osannut varautua. Hooohhoo ja joopa joo.

minä en puhunut henk. koht. alkuperäisen tilanteesta ollenkaan. Huomasin vaan kohtalotoverin Shelderissä ja kirjoitin vain ja ainoastaan hänelle ja vastaavassa tilanteessa oleville. En siis ap:lle tai MaMa13:lle! Enkä kuvitelmista ennen vauvan syntymää. ainoastaan tämän hetkisestä tilanteestani.

Mielestäni keskustelupalstalla on myös sallittua, jopa suotavaa, että keskustelua viriää vähän asian vierestäkin. Joten eipäs nyt hermostuta!

Alkuperäinen kirjoittaja mitäpä jos menisit:
purkamaan tuota pahaa oloasi ja v****ilemaan tuohon "TIUKKAPIPOILLE" ketjuun "en usko". Taitaa olla hihna vähän kireällä?

Ei mulla ole paha olo eikä kommenttini ollut tarkoitettu vittuiluksi. Kerroin vain oman mielipiteeni asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitii11:
Nykyisinhän on lisääntynyt (luin tästä artikkelin) se että pariskunnat (yleensä äidit) eivät kestäkään sitä vauva-arkea. Nämä vanhemmat olivat sellaisia hieman vanhempia, lähemmäksi kolmeakymmentä..

Minä en allekirjoita tuota tutkimusta. Itse sain esikoiseni yli kolmekymppisenä. Lykkäsimme lapsentekoa juuri siitä syystä, että kuvittelimme vauva-ajan olevan älyttömän rankkaa yövalvomisineen ja lähes 'pilaavan' koko elämän.

Meidän kauhukuvat osoittautuivat kuitenkin turhiksi peloiksi. Tietenkin alkuvaiheessa jouduin heräämään 2-3 kertaa yössä imettämään, mutta nukuin univelkoja pois päivällä. Tosin vauva nukkui päivällä vain lyhyitä alle tunnin pätkiä, mutta ei se haitannut väsynyttä äitiä, kyllä siinäkin ajassa ehti itse nukkua. Meillä kaikki sujui lähes oppikirjojen mukaan. Mitään ongelmia ei ollut. Vauva oli terve ja tyytyväinen, söi, nukkui ja kasvoi hyvin. Jos olisin kaiken tämän tiennyt, niin olisin hankkinut lapsia paljon aikaisemmin, jotta olisin ehtinyt saada niitä useampia.

Me emme tarvinneet tietoa erityistapauksista, vaikka toki niistä olin lukenutkin. Neuvola on juuri sitä varten, että sieltä pitäisi saada henkilökohtaista apua erityistapauksiin. Keskivertoperheille, joissa ei mitään ihmeellisiä ongelmia ilmene, riittää ihan hyvin vauvanhoidon perusopas. Sitäpaitsi sairauksia ja ongelmia on niin paljon, että niistä tulisi niin paksu opus, ettei sellaista ole järkeä alkaa jakamaan kaikille.

Eihän sinun tarvitsekaan allekirjoittaa kyseistä juttua, eihän se kaikkia koske. Mutta pointti oli se että kyseisestä asiasta on noussut uusi ilmiö Suomessa (en tiedä muista maista). Itse osallistuin työni vuoksi seminaariin jossa käsiteltiin lapsen saantiin ja perheiden arkeen liittyviä juttuja. Siellä tämä kyseinen ilmiö myös oli keskeisenä asiana ja tutkijat seminaarissa korostivat että tulevaisuudessa se voi olla todellinen ongelma. Nykyisin siis "odotetaan" siihen asti että kaikki on "valmista" vauvaa varten ja sitten vasta voidaan tehdä niitä. Sitten vauvan tulon myötä se elämä ei menekään niin kuin on suunnitellut ja vanhemmat menevät "sekaisin". Nämä perheet ovat lisääntyneet yhteiskunnassamme ja ovat ns. uusi tulokas erilaisten terapioiden parissa. Itse törmään aiheeseen tutkijana (en tutki varsinaisesti tätä, mutta kuitenkin aiheeseen liittyvää) ja vaikka se ei kosketa sinua Liila, niin se koskettaa useita muita.

Täällä ilmoittautuu 34v. 7kk pojan äiti. Meillä ollut samantyyppisiä asioita ensimmäisten kuukausien aikana kuin monella kirjoittaneella: imetys ei lähtenyt koskaan kovasta yrityksestä käyntiin (syyllistämistä kyllä: 'kyllä se sieltä lähtee tulemaan kun vain sinnikkäästi yrität'.. ja p...kat sanon minä, eipä lähtenyt;( ), vauvalla oli koliikki ensimmäiset 4 kk ja kannettiin pitkin iltoja ja öitä toinen uneen, itkuisuutta todella paljon muutenkin. Vaikka tiesin ja ymmärsin vauva-ajan olevan todella rankkaa, minut yllätti se, miten rankkaa oman lapsen jatkuvan itkun kuunteleminen on! Pahimmillaan kun tuntui, että teki mitä vain, itku vain yltyi - ei ollut konsteja auttaa lasta, vaikka sitähän vanhempi sydämestään haluaa tehdä. Tämä lisättynä krooniseen väsymykseen tuntui välillä todella raskaalta. Toisaalta, suhtauduin jo raskausaikana tulevaan koitokseen siten, että varsinkin ensimmäinen vuosi tulee olemaan rankka: vatsavaivat, hampaat, liikkumaan oppimisen tuomat rauhattomat yöt, yms. eikä tämä tähän lopu - kun lapsi menee hoitoon, alkaa varmasti flunssa,korvatulehdus, yms. kierteet, jolloin sitten valvotaan sairaan lapsen kanssa. Toisaalta, positiivisiakin asioita on ollut mm. se, että 'pullovauvan' kanssa on alusta saakka ollut helppo reissata ja olla liikkeellä (piristää äitiäkin kummasti), vauvamme on joustava ja rauhallinen persoona (eli muutokset arjessa/minuuttiaikataulun pettäminen ei hetkauta), kun hän on nukahtanut yöunilleen on sitten nukuttu 1.5kk:sta lähtien n.7-8h, kiinteät aloitettiin 4kk iässä ja kaikki maistuu mainiosti eikä allergioita ole ilmennyt, jne.jne.
Kirjoitin tätä litaniaa omaksi tilityksekseni, mutta myös ap:lle: et ole yksin!!!! Mikäli olet huolissasi, ota ihmeessä heti yhteyttä neuvolaan tai ota asiat esille seuraavalla käyntikerralla! Sinut otetaan varmasti vakavasti - sitä ei tarvitse pelätä, sinulle selitetään selvemmin/paremmin asioita mikäli jonkun hoitohenkilökunnan sanomisista on tullut väärinkäsityksiä, ja ohjataan eteenpäin mikäli siihen katsotaan olevan tarvetta, jne. Mikäli tunnet, että et saa apua neuvolasta, ota yhteys yksityiseen lastenlääkäriin. Mutta älä ihmeessä jää itseksesi pohtimaan ja murehtimaan asioita - kärpäsistä kasvaa pian härkänen...!

Kiitos kaikille kannustuksista! Olen huomannut etten tosiaankaan ole yksin ongelmieni kanssa vaan samanlaisia kokemuksia on muillakin. Nyt olen antanut lapselle suurempia annoksia pidemmällä välillä jo viikon ajan ja tuloksia on jo nähtävissä. Paremmin syö ja enemmän. Se on varman ollut totta, että kun kokoajan syöttää niin kunnon nälkä ei kerkeä tulemaan. Maitoakin menee aterian päätteeksi enemmän kuin ennen. Ja eilen huomattiin ensimmäinen hammas. Todella ihanaa ja suuri yllätys. Ei hän ole sen enempää kuin tavallisesti itkenyt ja yö liikkumiset olen ajatellut olevan normaalia tuon ikäiselle. Hammas on tullut ihan vaivihkaa. Kyllä se tästä varmaan suttaantuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti11:
Eihän sinun tarvitsekaan allekirjoittaa kyseistä juttua, eihän se kaikkia koske. Mutta pointti oli se että kyseisestä asiasta on noussut uusi ilmiö Suomessa (en tiedä muista maista). Itse osallistuin työni vuoksi seminaariin jossa käsiteltiin lapsen saantiin ja perheiden arkeen liittyviä juttuja. Siellä tämä kyseinen ilmiö myös oli keskeisenä asiana ja tutkijat seminaarissa korostivat että tulevaisuudessa se voi olla todellinen ongelma. Nykyisin siis "odotetaan" siihen asti että kaikki on "valmista" vauvaa varten ja sitten vasta voidaan tehdä niitä. Sitten vauvan tulon myötä se elämä ei menekään niin kuin on suunnitellut ja vanhemmat menevät "sekaisin". Nämä perheet ovat lisääntyneet yhteiskunnassamme ja ovat ns. uusi tulokas erilaisten terapioiden parissa. Itse törmään aiheeseen tutkijana (en tutki varsinaisesti tätä, mutta kuitenkin aiheeseen liittyvää) ja vaikka se ei kosketa sinua Liila, niin se koskettaa useita muita.

Kerropa mistä ihmeen tutkimuksesta puhut?

Olen 35v. pienen 8 kk tytön äiti. Olin aina haaveillut pullantuoksuisesta äitiydestä, lasten kanssa temuamisesta ja ihanasta vauva-ajasta. Vauva vain syö ja nukkuu, äiti ja isä tekevät muuna aikana omia juttujaan, harrastavat ja hoitavat parisuhdetta. Tällainen kuva minulla oli ennen raskautumista.
Neuvolasta sain ohjevihkosia ja perhevalmennuksessa kerrottiin miten ja mitä vauva syö, miten imetetään, koliikki saattaisi vaivata ensimmäiset kuukaudet. Innokkaana odotettiin jo vauvan syntymää.

Kun hän sitten syntyi pienikokoisena, 46cm 2630g, täysiaikaisena kylläkin, sairaalassa todettiin nännieni olevat matalat, joten imetys olisi hankalaa. Jouduin käyttämään rintakumia. Tyttö ei pienuudestaan ja hoitajien vähäisestä ajasta johtuen oppinut kunnolla imemään. Rinnoistani suihkusi maitoa liikaa ja vauva oli syötön jälkeen aina ihan märkä ja aina piti vaihtaa uudet vaatteet. Rintakumia käytin jatkuvasti. Tyttö oli 1,5 kk kun sain oikeanlaisen imetysotteen ja imetys alkoi sujua. Tyttö kuitenkin hylkäsi tissin jo 4 kuisena ja siitä asti olen pumpannut maitoa.

Pienikokoisuudesta johtuen keskushermosto ei ollut kehittynyt aivan täysin ja tämä aiheutti nukahtamisongelmia. Tämä unohtui sairaalassa kertoa. Muutaman viikon kuluttua se kerrottiin neuvolassa. No tämän me olimme jo kotona huomanneet. Melkein joka kerta kun tyttö nukahti hänet täytyi sylissä tuudittaa huutavana nukkumaan. Kyse ei ollut koliikista koska hän huusi aamulla päivällä ja illalla. Neuvolassa lohduttivat, että kyllä se loppuu 4 kk mennesssä. Vaan eipä loppunut. Pikkuhiljaa 7 kk mennessä mutta vielä nykyisinkin tyttö tarvitsee vanhemman sänkynsä viereen, että osaa nukahtaa ja tähän saattaa kulua puolikin tuntia olkoon hän kuinka väsynyt tahansa.

Soseiden syöminen aloitettiin jo 4 kk koska ei juonut tissistä maitoa ja tuttipullostakin hyvin nihkeästi. Alkuun soseet maistuivat mutta n. 5 kk tuli totaalinen syömälakko, joka jatkuu lievänä yhä tänäkin päivänä. Tyttö on nyt siis 8kk ja pituutta 66,5cm ja painoa 6450g. Olemme käyneet kokeissa ja lastenlääkärillä ja kaikki on ihan ok lääkärin mielestä. Tyttö on vaan nirso syöjä. Pieniä aterioita päivän mittaan. Tässä oli neuvo. Nykyään syötän tyttöä n. 12-14 kertaa päivässä maitoateriat mukaan lukien. Ja päälle ne lukemattomat kerrat kun tarjoan ruokaa ja hän ei huoli. Joskus menee 5 tuntia ettei hän ole huolinut mitään ei edes maitoa. Tänään oli hyvä päivä: ruokaa meni n. 3dl ja 1,5 dl jogurttia maitoa 350 ml.

Tyttö on sylissä viihtyvää sorttia. Siinä missä muiden lapset tykkäävät leikkiä ja kieriä lattialla yksin aikuisten tietenkin ollessa vieressä seurana, meidän neiti haluaa olla sylissä. Sanoivat, että pienikokoisuudesta olisi etua liikkeiden opettelussa, että olisi ketterämpi. Mutta tyttö ei vielä istu, ei ryömi, ei ole yhtään hammastakaan. Tiedän ettei pitäisi tuijottaa keskiarvoihin mutta luulen, että liian pienellä energiamäärällä on tähänkin vaikutusta.

Olenkin sitä mieltä, että neuvolasta tulisi saada ohjeita myös siihen, että lapsi ei olekaan samanlainen kuin niissä nykyisissä vihkosissa kerrotaan. Kun itse tarvitsimme tietoa, miten kustakin asiasta selvitään, jouduin kyselemään kumminkaimankin neuvoja, surffaamaan netissä, selaamaan kaikenmaailman vauva-lehdet saadakseni edes jotain tiedonjyvää.

Siinä karisivat kyllä heti ruusuiset unelmat ja ihana äitiys. Arki iski päälle rankemmalla kädellä. Parisuhde kärsi, nukkuminen oli olematonta ja harrastustoiminta aivan nollassa.

Toivottavasti joku keksii kirjata vinkkejä tuleville äideille, jotta heillä olisi hieman helpompaa.

Ne lapset kasvaa omaa geeneihin kirjattua tahtia ihka oikeesti. Meidän 2 vee syö viikossa sen 3 dl..oli myös 2600. pointti on, ett syövät kun on nälkä. älä stressaa tai saat stressata sen 18 vuotta..

Viimeksi muokattu:
Olen 35v. pienen 8 kk tytön äiti. Olin aina haaveillut pullantuoksuisesta äitiydestä, lasten kanssa temuamisesta ja ihanasta vauva-ajasta. Vauva vain syö ja nukkuu, äiti ja isä tekevät muuna aikana omia juttujaan, harrastavat ja hoitavat parisuhdetta. Tällainen kuva minulla oli ennen raskautumista.
Neuvolasta sain ohjevihkosia ja perhevalmennuksessa kerrottiin miten ja mitä vauva syö, miten imetetään, koliikki saattaisi vaivata ensimmäiset kuukaudet. Innokkaana odotettiin jo vauvan syntymää.

Kun hän sitten syntyi pienikokoisena, 46cm 2630g, täysiaikaisena kylläkin, sairaalassa todettiin nännieni olevat matalat, joten imetys olisi hankalaa. Jouduin käyttämään rintakumia. Tyttö ei pienuudestaan ja hoitajien vähäisestä ajasta johtuen oppinut kunnolla imemään. Rinnoistani suihkusi maitoa liikaa ja vauva oli syötön jälkeen aina ihan märkä ja aina piti vaihtaa uudet vaatteet. Rintakumia käytin jatkuvasti. Tyttö oli 1,5 kk kun sain oikeanlaisen imetysotteen ja imetys alkoi sujua. Tyttö kuitenkin hylkäsi tissin jo 4 kuisena ja siitä asti olen pumpannut maitoa.

Pienikokoisuudesta johtuen keskushermosto ei ollut kehittynyt aivan täysin ja tämä aiheutti nukahtamisongelmia. Tämä unohtui sairaalassa kertoa. Muutaman viikon kuluttua se kerrottiin neuvolassa. No tämän me olimme jo kotona huomanneet. Melkein joka kerta kun tyttö nukahti hänet täytyi sylissä tuudittaa huutavana nukkumaan. Kyse ei ollut koliikista koska hän huusi aamulla päivällä ja illalla. Neuvolassa lohduttivat, että kyllä se loppuu 4 kk mennesssä. Vaan eipä loppunut. Pikkuhiljaa 7 kk mennessä mutta vielä nykyisinkin tyttö tarvitsee vanhemman sänkynsä viereen, että osaa nukahtaa ja tähän saattaa kulua puolikin tuntia olkoon hän kuinka väsynyt tahansa.

Soseiden syöminen aloitettiin jo 4 kk koska ei juonut tissistä maitoa ja tuttipullostakin hyvin nihkeästi. Alkuun soseet maistuivat mutta n. 5 kk tuli totaalinen syömälakko, joka jatkuu lievänä yhä tänäkin päivänä. Tyttö on nyt siis 8kk ja pituutta 66,5cm ja painoa 6450g. Olemme käyneet kokeissa ja lastenlääkärillä ja kaikki on ihan ok lääkärin mielestä. Tyttö on vaan nirso syöjä. Pieniä aterioita päivän mittaan. Tässä oli neuvo. Nykyään syötän tyttöä n. 12-14 kertaa päivässä maitoateriat mukaan lukien. Ja päälle ne lukemattomat kerrat kun tarjoan ruokaa ja hän ei huoli. Joskus menee 5 tuntia ettei hän ole huolinut mitään ei edes maitoa. Tänään oli hyvä päivä: ruokaa meni n. 3dl ja 1,5 dl jogurttia maitoa 350 ml.

Tyttö on sylissä viihtyvää sorttia. Siinä missä muiden lapset tykkäävät leikkiä ja kieriä lattialla yksin aikuisten tietenkin ollessa vieressä seurana, meidän neiti haluaa olla sylissä. Sanoivat, että pienikokoisuudesta olisi etua liikkeiden opettelussa, että olisi ketterämpi. Mutta tyttö ei vielä istu, ei ryömi, ei ole yhtään hammastakaan. Tiedän ettei pitäisi tuijottaa keskiarvoihin mutta luulen, että liian pienellä energiamäärällä on tähänkin vaikutusta.

Olenkin sitä mieltä, että neuvolasta tulisi saada ohjeita myös siihen, että lapsi ei olekaan samanlainen kuin niissä nykyisissä vihkosissa kerrotaan. Kun itse tarvitsimme tietoa, miten kustakin asiasta selvitään, jouduin kyselemään kumminkaimankin neuvoja, surffaamaan netissä, selaamaan kaikenmaailman vauva-lehdet saadakseni edes jotain tiedonjyvää.

Siinä karisivat kyllä heti ruusuiset unelmat ja ihana äitiys. Arki iski päälle rankemmalla kädellä. Parisuhde kärsi, nukkuminen oli olematonta ja harrastustoiminta aivan nollassa.

Toivottavasti joku keksii kirjata vinkkejä tuleville äideille, jotta heillä olisi hieman helpompaa.

Ne lapset kasvaa omaa geeneihin kirjattua tahtia ihka oikeesti. Meidän 2 vee syö viikossa sen 3 dl..oli myös 2600. pointti on, ett syövät kun on nälkä. älä stressaa tai saat stressata sen 18 vuotta..

Viimeksi muokattu:
Tällä ketjulla on kyllä oiva pointti. Uskon että nykyään lasten saaminen on yllättävämpää monessa asiassa, koska useimmilta puuttuu kosketus lapsiin. Minusta on turha syytellä yhtään ketään. Parisuhteella ja tukiverkolla on suuri merkitys vauvaa hoitavan jaksamiseen, joten pelkät vauvan "ominaisuudet" eivät kerro miten rankkaa vauva-ajan PITÄISI olla tai ei VOI olla.

Monet myös jaksavat syytellä "mitäs otit sellaisen miehen" mutta totuus on ettei kukaan voi tietää miten mies (tai nainen) suhtautuu vauvaan tai vauva-aikaan. Se on niin henkilökohtainen kokemus, eikä sitä tiedä itsekään etukäteen miten se vaikuttaa itseen. Muuttujia on niin lukuisia, että syyn hakeminen tai suora syyttely on suorastaan typerää.

Mitä sitten neuvolan pitäisi tehdä asialle? Minusta neuvolassa on hyvät tukitoimet, jotka kylläkin vaihtelevat paikkakunnittain, ihan inhimillisistä syistäkin. Tässä alituiseen individualistisemmassa yhteiskunnassamme sukupolvien ja yhteisöjen tuki vähenee ja jokaisen on vastattava itsestään. Näin me olemme halunneet, joten jokaisen pitää osata huolehtia itsestään. En kannata nyky-yhteiskuntaa, ja kaipaan yhteisöllisyyttä ja sukupolvien yhteistä perhepiiriä. Minusta ydinperheen yksinäisyys on luonnotonta. Näin tämä nyt kuitenkin on. Ja ongelmia seuraa muun muassa vauvan saamisen yhteydessä, kun ei ole kokemusta ja rentoa asennetta sekä luontevaa apua tarjolla.

Sitä millaista vauva-aika saattaa olla, on hyvä tietysti pohtia, mutta kuten muistakaan asioista ilman kokemusta ei kyllä tiedä mitään. Joten, puheet "olisiko kannattanut miettiä ennenkuin niitä muksuja vääntää" ovat myös mitä ajattelemattomampia. Itse en olisi voinut aavistaakaan kuinka paljon omasta lapsestaan huolehtii, silloin erityisesti kun on erossa hänestä. En enää koskaan ole täysin huoleton, koska vastuu ja rakkaus ovat kuin kahleena. Uskon että niin sen pitää ollakin, mutta pelkästään tämän tiedostaminen, ettei koskaan ole TÄYSIN huoleton, tuntuu ajoittain varsin raskaalta. Mutta vähintään saman verran on myös päinvastaisia tunteita. Lapsen saaminen vakavoittaa ja luo syvempiä tunteita, minusta elämä muuttuu jotenkin todellisemmaksi. Se on raaempaa, ja rakkaampaa:).

Olisiko "vauvakoulu" ratkaisu? Pitäisikö vaikka toisen asteen koulutukseen lisätä perhekasvatusta? Samaan tapaan minusta avioliittokoulu olisi paikallaan. Odotuksen ovat niin epärealistisia, sekä vauvaan että avioliittoon. Molemmat ovat todellisuudessa kamppailua, kuten koko elämä, mutta silti ihmiset koittavat yltää johonkin täydelliseen. Täydellinen vauvavuosi, täydellinen aviopuoliso..

Nopsa kommentti lukematta kaikkien tekstejä. Ymmärrän alkuperäisen kirjoittajan fiiliksiä täysin. Meillä esikoinen oli vauvana hyvin vaativa ja shokkihan se oli. Olin kateellinen kavereilleni heidän helpoista vauvoistaan, jotka olivat päivällä yhtä hymyä ja viihtyivät lattialla hyvän tuulisina. Ei vaan meillä. Vauva-ajasta selvittiin; koliikki ja vaativa vauva yms.

Aika kultasi muistot ja saimme vielä toisen lapsen. Kuopus on veistetty täysin eri puusta. Superhelppo vauva, joka on hyvällä tuulella lähes aina. Illalla nukahtaa yksin omaan sänkyyn ja 4 kk den ikäisestä nukkunut läpi yöt. Vaikka meillä on kaksi lasta, niin kotona olo on ollut huomattavasti helpompaa mitä esikoisen kanssa kahden.

Alkuperäiselle toivotan jaksamista. Teillä on vaativa vauva ja vauvanhoito ei olo rinnastettavissa helppoon vauvaan. :)

Yhteistyössä