Ensinnäkin, mistä ap on lukenut että pienikokoisena syntyminen aiheuttaa sen että keskushermosto ei ole kehittynyt ja että se aiheuttaa nukahtamisongelmia?!? En ole moista väitettä kuullut ikinä.
Meillä on myös pienipainoisia lapsia (keskosia) ja 2kk ikäisestä ovat nukkuneet yöt läpi. Esikoista nukutettiin oikeen pitkän kaavan mukaan jopa kaksikin tuntia kaksivuotiaaksi saakka. Seuraavia ei sitten nukutettukaan, koska yksinkertaisesti ei ollut aikaa roikkua pinniksen vieressä tai omassa sängyssä tuntitolkulla. Jos olisin tajunnut että se on vain totuttamiskysymys, en olisi koskaan esikoista siihen rumbaan opettanutkaan.
Syömisestä: Eiköhän tuo 4kuukauttakin riittäisi imetystä??? Miksi stressaat itseäsi sillä että pumppaat maitoa koska korviketta saa kaupastakin? Minä jaksoin pumpata kolme viikkoa ja sitten loppu. Mulla ois lähtenyt järki jos sitä olisin jatkanut (ja edelleen, millä ajalla?!?!)
Jokainen lapsi myös syö sen verran kuin jaksaa. JOkaisella on myös syömälakkoja. Tuo 12 krt päivässä kuulostaa aika hurjalta, vrt. meillä 7kk syö 5 krt päivässä. Eihän sille lapselle tule koskaan oikea nälkä kun oot koko ajan ruokaa tuputtamassa. Ihme jos ei ole maha kipeä kun maha polttaa ruokaa koko ajan.
Liikkumisesta: tunnen monta isoa ja pientä vauvaa jotka eivät ole 8kk iässä liikkuneet senttiäkään ja joilla ei ole ollut yhtään hammasta. Kyllä ne viimestään puolitoistavuotiaana JUOKSEE ja PUREE
HYVIN moni vauva myöskään EI viihdy yksin lattialla vaan olisi sylissä. Minun tuntemistani vauvoista ehkä 10% viihtyy itekseen lattialla.
Sun vauvasi ap kuulostaa ihan NORMAALILTA. Sulla itelläs on ollut nyt vähän vääränlainen kuva äitiydestä. Heitä ne odotukses romukoppaan ja lopeta se stressaaminen ja nauttikaa elämästä!!
p.s. huutoa myös mahtuu maailmaan, ei se lapsi pikku huudosta rikki mene.