1v:n syömiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mää"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mää"

Vieras
Mielenkiinnosta, miten teillä poikkeaa syömiset meidän juuri 1v täyttäneen syömisistä.

Herää 10 aikaan;
10.30 aamupala, turkkilaista jogurttia n. 1,5dl, marja- tai hedelmäsosetta n. 1/3 purkkia. Välillä laitan joukkoon n. 1tl (tai vajaa) vehnänalkioita, tms. tai syö palan leipää tai pari miniweetabiksiä. Maitoa n. 1dl
13 lounas. Kotiruokaa tai purkkiruokaa (ei kovin usein) n. 1,5dl yhteensä. Vaikea arvioida määrää. Maitoa n. 1dl
15-16 välipala, hedelmä ja maitoa n. 1dl
17-18 päivällinen, sama kuin lounaalla
21 iltapuuro. Puuroa (neljän viljan täysjyväpuuroa) n. 1dl, välillä vähän enemmän, lisäksi marjasosetta n. 1/3 purkkia. Maitoa n. 1dl. Hedelmä.

Nukkumaan mennessä juo vielä maitoa n. 2dl.
jos herää myöhemmin, jää välipala välistä, ja aamupala ja lounas siirtyy myöhemmäksi. Päivällinen ja iltapuuro on aina tuohon aikaan, aamupäivästä/päivästä saattaa ajat välillä muuttua.

Annokset on pieniä (kai?), mutta niin on syöjäkin, 73cm, 8200g.

Miten teillä?

Miksi pienille pitäisi tunkea puuroa 2 kertaa päivässä? Aamu- ja iltapalalla siis? Mikä siitä niin hyvän tekee?
Ja onko nuo kaurarouheet ja vehnänalkiot paha antaa noin pienelle?

Kuulostaapa herkulliselta! Minäkin mietin tuolle 11-kuukautiselle turkkilaista jukua, voisi varmaan maistua kun viiliä ja piimääkin rakastaa :). Meillä on syöty kaksi kertaa päivässä puuroa kun ollaan niin totuttu siihen, mutta nyt kun maitotuotteet on tulleet kuvaan niin hyvinkin voisin vaihtaa!

En usko että noista mainitsemistasi on haittaa, jos lapsen maha toimii hyvin :). Meilläkin on aika pienet annokset ja pieni syöjä. Juoko vettäkin?

Miksi pienille pitäisi tunkea puuroa 2 kertaa päivässä? Aamu- ja iltapalalla siis? Mikä siitä niin hyvän tekee?
Ja onko nuo kaurarouheet ja vehnänalkiot paha antaa noin pienelle?

Ei se mikään pakko ole, toiset lapset eivät vain pärjää jogurttilla. Meil 9kk ikäinen syö yleensä aamupalaksi jotain hedelmä sosetta (niitä isompia mis on jotain viljaa seassa).

Kaura ja venhänalkiot on hyviä jos vain pienen vatsa niitä kestää. Kannattaa myös kokeilla et laitat ihan vain esim. kaura tai ruis ryynejä (meidän 2v:n herkkua = muroja on jogurtti + ryynit).

joo, tuo meidän ainakin rakastaa tota turkkilaista :D Tosin nlatäti sitä siunaili, kun on rasvaista. Mutta en pidä pahana asiana, kun on kuitenkin pienikokoinen, ja muut maitotuotteet, mitä syö, on rasvatonta- tai ykkösmaitoa.
Vettä ottaa aina välillä kulauksen, kun janottaa.
Juo lasista, paitsi iltamaidon. Ei olla nokkamukia, tms. opeteltu ollenkaan, pikkuhiljaa aloitettiin lasista juominen n. 7kk iässä.

1v 1kk

klo 8 puuro, viili tai jugurtti 1-2dl
klo 11 lounas(iso pilttipurkki) vettä. maitoa tuttipullosta 1,5dl
klo 14/15 välipala viili tai jugurtti hedelmäsoseella, hedelmää, maissinaksuja tms.
klo 16/17 kuten lounas + usein maitoa tuttipullosta 1,5-2dl
klo 19 puuroa noin 1,5dl ja maitoa tutti pullosta 2-2,5dl

Ollaan just lopetettu yösyönnit/aamuyösyönnit joten heräämiset aikaistunut niin, että tänäänkin noustiin klo 5 ja sekoittaa vähän rytmejä. Maitoa on ennen mennyt yli litra ja nyt ollaan koitettu sitä vähentää. Nokkamukista ei mene maitoa vielä yhtään. Usein saa lisäksi myös esim maissinaksuja jos hermostuu autossa tai kaupassa.

[QUOTE="Kaisa";21978675]Ei se mikään pakko ole, toiset lapset eivät vain pärjää jogurttilla. Meil 9kk ikäinen syö yleensä aamupalaksi jotain hedelmä sosetta (niitä isompia mis on jotain viljaa seassa).

Kaura ja venhänalkiot on hyviä jos vain pienen vatsa niitä kestää. Kannattaa myös kokeilla et laitat ihan vain esim. kaura tai ruis ryynejä (meidän 2v:n herkkua = muroja on jogurtti + ryynit).[/QUOTE]

Tarkoitat ryyneillä mitä? Siis ihan puurohiutaleitako?

Joo, tämä kanssa syö leipääkin, se unohtui. Ruisleipää tai graham-, täysjyvä- tai ruispaahtoleipää iltapalalla, välillä välipalalla, tai jos ruoka uppoaa huonosti, rakastaa leipään :D Ja kahvipöydässä (silloin siis kun jossain kylässä ollaan, tai meillä kahvipöydässä istuvia vieraita, eli yht. n. 3krt/kk) annan hänelle leivänpalan syötäväksi, kun tahtoo jotain, kun muillakin on.

[QUOTE="vieras";21978722]1v 1kk

Usein saa lisäksi myös esim maissinaksuja jos hermostuu autossa tai kaupassa.[/QUOTE]

Meillä on periaate, että autossa, kaupassa, tms. ei syödä, ja syötävää saa vain ruoka-aikaan (pois lukien tuo kahvipöytä), eli syömistä ei saa, jos menee hermot :)

Tarkoitat ryyneillä mitä? Siis ihan puurohiutaleitako?

Joo, tämä kanssa syö leipääkin, se unohtui. Ruisleipää tai graham-, täysjyvä- tai ruispaahtoleipää iltapalalla, välillä välipalalla, tai jos ruoka uppoaa huonosti, rakastaa leipään :D Ja kahvipöydässä (silloin siis kun jossain kylässä ollaan, tai meillä kahvipöydässä istuvia vieraita, eli yht. n. 3krt/kk) annan hänelle leivänpalan syötäväksi, kun tahtoo jotain, kun muillakin on.

joo ihan puurohiutaleita, kaura, ruis, 4-:n viljan jne. Aika usein meil syödään sitä kaura + ruis hiutaletta (niitä vain ei kannata laittaa kovin paljoa ni ei maistu väkevälle).

Mä kans annan yleensä kahvipöydässä leipää tai sit mitä mainioimpia on ne pienet kovat rinkilät (eivät murusta eivätkä liukene suuhun jos ei puraise). Maissinaksuja tms. en ole ostanu koska ne sotkee niin älyttömästi.
Mäkään en anna ruokaa muuten kuin ruokailutilanteessa tai sen päälle (niin tai jos tosiet syö jotain herkkua ni sit saatan antaa jotain vauvan omaa herkkua) esim. nuita rinkilöitä tai kaurakeksin.

Meillä on periaate, että autossa, kaupassa, tms. ei syödä, ja syötävää saa vain ruoka-aikaan (pois lukien tuo kahvipöytä), eli syömistä ei saa, jos menee hermot :)

Meilläkin on ollut periaatteita, mutta sitä tajunnan räjäyttävää huutoa ei kestä kukaan kuunnella joten syökööt niin kauan kun ei ymmärrä puheesta mitään. Ei hän se tietty hyvä tapa ole ja parempi jos pärjää ilman.

[QUOTE="vieras";21978827]Meilläkin on ollut periaatteita, mutta sitä tajunnan räjäyttävää huutoa ei kestä kukaan kuunnella joten syökööt niin kauan kun ei ymmärrä puheesta mitään. Ei hän se tietty hyvä tapa ole ja parempi jos pärjää ilman.[/QUOTE]

Mä oon ollu niin raaka et annan huutaa, jos tutti tai lelut ei kelpaa. En esim. autossa uskalla antaa syötävää ku en näe lapsen syöntiä

[QUOTE="vieras";21978827]Meilläkin on ollut periaatteita, mutta sitä tajunnan räjäyttävää huutoa ei kestä kukaan kuunnella joten syökööt niin kauan kun ei ymmärrä puheesta mitään. Ei hän se tietty hyvä tapa ole ja parempi jos pärjää ilman.[/QUOTE]

Mä oon vähän samoilla linjoilla. 1 vee, joka ei osaa puhua, eikä aina oikein ymmärräkkään sitä, niin on tullut kyllä annettua ruokaa aina kun on halunnut. Kyllä sitä kerkeää vielä moneen kertaan lasta kasvattamaan myös ruokakäyttäytymisen osalta. 1v on vielä pieni. :)

[QUOTE="Kaisa";21978853]Mä oon ollu niin raaka et annan huutaa, jos tutti tai lelut ei kelpaa. En esim. autossa uskalla antaa syötävää ku en näe lapsen syöntiä[/QUOTE]

Mä olen antanut maissinaksun yms. käteen vaikken takapenkille näekkään. Meillä tosin automatkatkin ovat pitkiä kun asutaan maalla ja lapsi ei ole koskaan viihtynyt autossa. Luulen, että hänellä on sama ongelma kun mulla lapsena, eli matkapahoinvointia.

Aamuin illoin syö puuroa "normaalin annoksen" (ohjeen mukaan mikrossa tehty annos) ja lisäksi leipää tai hedelmää. Ei kyllä pärjäis millään jugurtilla, kun on aamulla niin nälkäinen! Päivällinen ja lounas useimmiten purkkiruokaa ja lisäksi leipää, tomaattia, kurkkua, raejuustoa, mitä milloinkin. Välipalaksi yleensä leipää, hedelmää, jugurttia tai mitä nyt sattuu löytymään. Joka aterialla laitan noin desin verran maitoa nokkamukiin, mutta eipä sitä kovin paljon mene. Aterioiden välillä saattaa saada esim. rusinoita, jos muutkin syö (esim. jos on vieraita tai jos miehen kanssa herkutellaan jollain), mutta ei kuitenkaan päivittäin saa mitään ylimääräisiä välipaloja.

[QUOTE="Kaisa";21978853]Mä oon ollu niin raaka et annan huutaa, jos tutti tai lelut ei kelpaa. En esim. autossa uskalla antaa syötävää ku en näe lapsen syöntiä[/QUOTE]

Näin meilläkin. Kyllä maailmaan huutoa mahtuu. Ja tuo meidän kun alkaa tosissaan huutaa, on kyllä lasin lähellä särkyä ja tärykalvot mennä puhki. Rääkyy ja rääkyy hiki päässä, mutta sitten huutaa, jos vesi, lelut, juttelu ja tutti (ja syli, jos ei olla autossa) ei kelpaa. Elämä on :P

Niin ja lisäys vielä, että lounaalla ja päivällisellä menee tosiaan sellanen iso pilttipurkillinen 250 g. Itse tehtyä ruokaa vaikea arvioida, mutta siis ainakin noista purkeista menee ja kaikki ja vaatii vielä leipää tai jotain muuta lisäks. Meil on kyllä pikkuahmatti. :D

Meidän lapsi osaa syödä hyvin itsekkin eli mun ei tarvitse sitä nähdä. Keskityn mielummin liikenteen seuraamiseen ja jos lapsi huutaa niin kyllä se keskittyminen menee mulla ainakin enemmän siihen lapsen huutoon kun liikenteeseen. Meidän toi pikku taapero ei oikein enää nukahda autoon eikä malta millään olla paikallaan joten meille huudetaan lähes joka auto matka.

Meidän 1v2kk syö aamupalalla/iltapalalla suunnilleen 1/2dl ruokaa (parhaiten maistuu rahka tai jugurtti johon sekoitettu kaurahiutaleita). Päivällä ruokaa menee maksimissaan 1,5dl. Pilttipurkista menee noin puolet kerrallaan. Yleensä kyllä syö samaa ruokaa kuin muu perhe. Nyt monta viikkoa on suostunut syömään vain muutaman lusikallisen. Lapsi syö parhaiten kun saa syödä omalla lusikalla tai haarukalla, mutta ne määrät jäävät kyllä aika pieniksi.. Vettä ottaa välillä janojuomaksi, imetän pientä vielä (lopetellaan kyllä tämän vuoden puolella).

Meillä on pienikokoinen 1v 3kk ikäinen tyttö, ja syö suunnilleen tälleen:
Aamupala n. 8 aikaan, 2 dl velliä, ja banaania, vadelmia, tai hedelmäsosetta purkista lisäksi
Lounas klo 11.30 n. 1.5dl peruna-kasvis-lihasosetta+ tuoreraastetta, maitoa n. 1dl
Päivällinen klo 16, peruna-kasvissosetta n. 1.5dl + maitoa n. 1 dl
Iltapala 19.30, puuroa n. 1-2dl, hedelmäsosetta / kiisseliä lisäksi, maitoa n. 1.5dl

Meillä syö myös maissinaksuja, juustoa tai riisimuroja lisäksi, jos haluaa, mut pyritään noudattamaan ruoka-aikoja.

Meillä 1v1vk (10740g, 79,5cm) ikäinen syö näin:

Herää 7:30-8:30, syö heti aamupalan; 2-4dl puuroa, 1dl maitoa
11:30 Lounas; kotiruokaa 2-3dl, maitoa n.1dl, saattaa mennä jälkiruoaksi hieman hedelmäkiisseliä tms.
14:30 Välipala; jogurttia purkillinen, hedelmä tai leipä, maitoa
16:30 Päivällinen; Sama kuin lounas
20:00 Iltapala; Sama kuin aamulla.

Kun vertailen teidän muiden ruokamääriä, niin tulee kyllä vähän harmitus itselle.. Meidän pieni ei vain suostu syömään enempää sitten millään. Aika monenlaisia "temppuja" (huomion kiinnittämistä muualle ja ruuan sujauttamista suuhun ym.) olen kokeillut ja saan joskus huijattua pienen syömään muutaman ylimääräisen lusikallisen. Kasvu ja kehitys on kuitenkin ihan normaalia, joten ei kaiketi kannata likaa murehtia..

[QUOTE="vieras";21978939]Meidän lapsi osaa syödä hyvin itsekkin eli mun ei tarvitse sitä nähdä. Keskityn mielummin liikenteen seuraamiseen ja jos lapsi huutaa niin kyllä se keskittyminen menee mulla ainakin enemmän siihen lapsen huutoon kun liikenteeseen. Meidän toi pikku taapero ei oikein enää nukahda autoon eikä malta millään olla paikallaan joten meille huudetaan lähes joka auto matka.[/QUOTE]

niin meilläki huudetaan, mut silti suljen korvani ja annan huutaa!! Viimeks eilen huudettiin 50km, nukku sit loppumatkasta 20km ja arvaa tekikö mieli jättää lähimälle pysäkille huutamaan, mut silti ruokaa en anna viihdykkeeksi takapenkille

Yhteistyössä