2.lasta yrittäviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UAK
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

UAK

Vieras
Moikka! Täällä on nyt pitkien pähkäilyjen jälkeen jätetty ehkäisy pois, esikoinen täyttää pian 1½ vuotta.
(Oma ikäni on 32 v.) Hormonikierukka otettiin pois pari päivää sitten.
Onko kellään kokemusta, kuinka nopeasti sen jälkeen voi tulla raskaaksi? Ja millainen elämäntilanne teillä muilla "kakkosta" yrittävillä tai odottavilla on? Mietityttikö toisen lapsen teko? Ja miksi? Itsellä mietitytti todella, kun esikoinen on aika vauhdikkaassa iässä, koko ajan saa olla jostain asiasta kieltämässä. Mieskin oli jonkin aikaa sitä mieltä, että "miten tätä kestää vielä toisenkin lapsen kanssa..."
Toinen lapsi kuitenkin halutaan, ja kun ei tästä enää ainakaan nuorruta, niin asia pistettiin vireille =)
Kokemuksia ja mielipiteitä saa kertoa =)

HEiPS! Meillä on myös ehkäisyä ilman oltu jo muutama kuukausi eli toinen saa tulla jos vaan on tullakseen. Toisaalta välillä tuntuu, että onkohan kuitenkin liian aikaista. Itselläni ei ole tosin kuukautiset edes alkaneet, koska imetän vielä eli se saattaa toimia vielä ehkäisynä. Meillä esikoinen vajaan vuoden. Yöheräilyjä on vielä jonkin verran ja yön pimeinä tunteina sitä aina ajattelee, että ei vielä, mutta taas päivällä mieli on toinen. Itse haluaisin lapsille melko pienen ikäeron. Kuitenkin mietin myös, että miten sitä jaksaa hoitaa pientä vauvaa ja taaperoa.Vauvakuume kuitenkin vaivaa ja ehkä luontoo hoitaa loput=)

Meillä ennestään poika 1v3kk ja miehen mielestä pitäisi saada leikkikaveri. Minusta tuntuu välillä, että tässäkin on jo tarpeeksi. Ei vielä puhu eikä kävele (ilman tukea), harjoittelee vasta syömään itse (monet samanikäiset osaavat kuulemma jo hyvin), välillä äiti on kovilla kun saa mennä perässä, kieltää uudelleen ja uudelleen ei sinne ei ota sitä/tätä.

Olen aika paljon kotosalla, en jaksa oikein lähteä minnekään (asumme ihan maalla, kauppaan 18km). Ystävät asuu suht kaukana, heillä olisi kyllä samanikäisiä (+-1v) lapsia, vaan en saa lähdettyä ja laiska olen siivoamaan että kutsuisin heitä kylään.

No asiaan. Minua rasittaa lähisuvun vierailut, vkonloppuisin miehen vanhemmat sekä veli puolisoineen lähes asuvat meillä (yöpyvät siis) ja lapselle he ovat toki tärkeitä. Mutta emme ole juurikaan saaneet tänä aikana, 1v3kk, olla yhtään vkonloppua OMAN PERHEEN kesken. Se olisi minulle kovin tärkeää, mies ei tunnu tätä ymmärtävän. Siksi en oikein ole vakuuttunut haluanko toista lasta (aiemmin toivoin 3).

Ikää meillä 30,5v ja 31,5v (mies) eli aikaa vielä on vähän odottaakin ja ykkönen tuli vähän yllärinä meille. Oli toki tervetullut, tuli vain melko pian. En ollut vakuuttunut raskaaksi tulosta, koska toinen munasarjani on poistettu. No ei se näemmä ollut edes hidaste. =)
Tällä hetkellä univelkaa on ihan hirveästi, nukun tuskin muutamaa tuntia yhtämittaan. Joka yö vaihdetaan kuivaa pojan ylle ja lisäksi häntä saa käydä taputtelemassa uudelleen uneen, kun nousee istualleen sängyssään. Mies nukkuu melkein joka yö toisessa huoneessa (herättävä töihin 6-7), siis ei hän tästä häiriinny. Minä herään enkä saa unta, kun vasta joskus tunnin-kahden päästä uudelleen ja pian onkin jo aamu. Siis kaipaan hirveästi miehen läheisyyttä ja tukeudun ehkä sitten poikaan, kun mies ei ole läsnä. Mies taas haluaisi useammin seksiä, mutta en jaksa kiinnostua koska väsyttää.

Miten tähän nyt enää lisää lapsia? Meneekö ne muka siinä sivussa, kuten minulle on sanottu monesti!?

Mitähän sulle nyt osaisi vastata. No, vierailijoille pitää vaan uskaltaa sanoa, että nyt ei käy, on omia suunnitelmia. Meilläkin ravaa miehen sukulaiset usein kylässä ja olen ottanut sen tyylin, että sanon miehelle jo ennakkoon, että "jos nyt joku soittaa että olisi tulossa kylään, niin sano, ettei olla kotona" tms. selitys... Siis silloin kuin ei käy tulla. Toki välillä on kiva, kun käy vieraita, mutta liika on aina liikaa.

Ehkä teillä on sitten vielä liian aikaista toiselle lapselle, kun olet niin väsynyt. Muutamakin kuukausi eteenpäin ja tilanne saattaa muuttua. Ja mieli =)

Miksi poikaa pitää vaihtaa kuiviin kesken yön? Falskaako vaipat? Meillä pojalle (1½vuotta) vaihdetaan vaippa klo 20 maissa ja nukkuu läpi yön, aamulla herää klo 8 tienoilla ja sitten vasta seuraava vaipanvaihto.
Ei meilläkään kokonaisia öitä nukuta, vaan poika heräilee yöstä riippuen 1-10 kertaa yössä. Itse olen onneksi kuitenkin jo nyt tottunut nukahtamaan nopeasti takaisin.
tiedän kuitenkin tuon kamalan väsymyksen. Poika on ollut aika huono nukkuja lähes kokonaan tämän 1½ vuotta. Pari ekaa kuukautta kärsin vielä jostain masennuksen tapaisesta, en osannut nukkua, olin itkuinen jne.
Poika nukkui kohtuullisen hyvin, kun oli 10kk - 12kk. Sitten alkoi taas heräillä. Kyllähän se joskus masentaa vieläkin, kun ei saa koskaan nukkua kokonaista yötä...

Meillä tehtiin nyt kuitenkin se päätös, että kakkosta aletaan yrittelemään. Kun kerta haluaisimme toisenkin lapsen, niin jos ikää ehtii tulla vielä lisää, niin sitä rankemmaksi se lapsenhoito käy. Siis näin olen itse pähkäillyt. Olispa tullut tehtyä lapset nuorempana!

Niin, tiivistän mielipiteeni tähän: älkää hätäilkö sen kakkosen kanssa. Katsokaa vaikka pari kuukautta eteenpäin. Ehkäpä esikoinen alkaakin nukkua yönsä paremmin, ehkäpä alat sinäkin saada nukuttua paremmin.
Tsemppiä! Kevättä odotellen!

Moikka vaan! Tässä ketjussa oli sen verta monta samassa tilanteessa olevia joten aattelin kirjottaa vaikka yleensä olen kyllä enemmän tolla lukupuolella. No mutta täällä siis kans pikkukakkosta yritellään toista kiertoa, esikoinen vilkas pojanviikari täyttää tämän kuun lopussa 1,6 vuotta joten alleviivaan että ikä on melkonen ja välillä perässä juostessa tulee kyllä mieleen että huh huh tähän vielä pikkuvauva päälle. Mutta koska ikää on kohta 33 v meillä molemmilla ja muutenkin esikon yritykseen liittyi kolme alkuraskauden keskenmenoa ja aikaakin vierähti vajaa pari vuotta ei kerta kaikkiaan uskalla jäädä laakereilleen lepäileen enää kerta toinen lapsi toiveissa vielä on ja kyllähän tuo vauvakuumekkin on toisaalta alkanut nostaan päätään ihan tosissaan.
Olen vielä hoitovapaalla ja tarkoitus ois palata takasin töihin elokuussa sikäli mikäli onko pikkukakkonen tuloillaan vai ei. Vähän kyllä hirvittää tästä samoilla tulilla jäädä kotiin vielä seuraavaks kahdeksi vuodeksi mutta kuten sanottu lapsia saadaan ei tehdä niin otetaan mitä annetaan;)

Alkuperäinen kirjoittaja Enemmänkö?:
Meillä ennestään poika 1v3kk ja miehen mielestä pitäisi saada leikkikaveri. Minusta tuntuu välillä, että tässäkin on jo tarpeeksi. Ei vielä puhu eikä kävele (ilman tukea), harjoittelee vasta syömään itse (monet samanikäiset osaavat kuulemma jo hyvin), välillä äiti on kovilla kun saa mennä perässä, kieltää uudelleen ja uudelleen ei sinne ei ota sitä/tätä.

Olen aika paljon kotosalla, en jaksa oikein lähteä minnekään (asumme ihan maalla, kauppaan 18km). Ystävät asuu suht kaukana, heillä olisi kyllä samanikäisiä (+-1v) lapsia, vaan en saa lähdettyä ja laiska olen siivoamaan että kutsuisin heitä kylään.

No asiaan. Minua rasittaa lähisuvun vierailut, vkonloppuisin miehen vanhemmat sekä veli puolisoineen lähes asuvat meillä (yöpyvät siis) ja lapselle he ovat toki tärkeitä. Mutta emme ole juurikaan saaneet tänä aikana, 1v3kk, olla yhtään vkonloppua OMAN PERHEEN kesken. Se olisi minulle kovin tärkeää, mies ei tunnu tätä ymmärtävän. Siksi en oikein ole vakuuttunut haluanko toista lasta (aiemmin toivoin 3).

Ikää meillä 30,5v ja 31,5v (mies) eli aikaa vielä on vähän odottaakin ja ykkönen tuli vähän yllärinä meille. Oli toki tervetullut, tuli vain melko pian. En ollut vakuuttunut raskaaksi tulosta, koska toinen munasarjani on poistettu. No ei se näemmä ollut edes hidaste. =)
Tällä hetkellä univelkaa on ihan hirveästi, nukun tuskin muutamaa tuntia yhtämittaan. Joka yö vaihdetaan kuivaa pojan ylle ja lisäksi häntä saa käydä taputtelemassa uudelleen uneen, kun nousee istualleen sängyssään. Mies nukkuu melkein joka yö toisessa huoneessa (herättävä töihin 6-7), siis ei hän tästä häiriinny. Minä herään enkä saa unta, kun vasta joskus tunnin-kahden päästä uudelleen ja pian onkin jo aamu. Siis kaipaan hirveästi miehen läheisyyttä ja tukeudun ehkä sitten poikaan, kun mies ei ole läsnä. Mies taas haluaisi useammin seksiä, mutta en jaksa kiinnostua koska väsyttää.

Miten tähän nyt enää lisää lapsia? Meneekö ne muka siinä sivussa, kuten minulle on sanottu monesti!?

Mikään ei mene sivussa vaikka sitä sanotaankin. Meillä on poika 1,1 vuotta ei syö omatoimisesti ja en sitä vaadi. kaikki aikanaan kunhan kehittyy. Alussa nukuttiin yöt läpeensä ja nyt heräillään kerrasta lukemattomiin. Välillä itseä vaivaa väsy, mutta aina on niitäkin öitä, joiden avulla jaksaa eteenpäin.

Niitä vierailijoita ei siis ole pakko ottaa vastaan joka viikon vaihde ja sinulla on oikeus myös sanoa siitä. Mutta ennen sitä ota irti itsellesi niistä vierailuista pätkä. Jätä lapsi isänsä ja vieraiden seuraan päiväksi ja mene vaikka omille porukoillesi ihan vaan nukkumaan. Jaksat sen jälkeen itse huomattavasti paremmin. Ja muista älä tyydy siihen mitä toiset haluavat vaan tee niin kuin sinusta tuntuu hyvälle. Meistä kukaan tuskin saa itselleen sädekehää ja kunniamainintaa vaikka kuinka yrittäisi olla kaikille mieliksi tai edes se hyvä äiti. Ole kohtuullinen itsellesi ja ota omat oikeudet käyttöön vaikka se saa toiset suuttumaan.

Enpä ole ehtinyt oikein koneelle. =)

Siis yövaipasta: vaihdetaan n.19 aikaan, ihan viimeksi ennen kuin menee nukkumaan, silti lähes joka yö 4-6 välillä pissat tulee läpi.
Sukulaisista: ehkä selventää, jos kerron että asumme maatilalla (miehen veljelle siis lapsuuden koti!) Mutta mies haluaa että he saavat käydä meillä, kuten kotonaan. Minä en juurikaan heidän seuraassaan viihdy ja ovat kyllä sen jo huomanneet. Veljen puoliso onkin useimmiten appivanhempien seurassa, koska emme nykyään keskustele mitään. Toisaalta tämä on ikävää, mutta ehkä näin tajuavat etteivät ole tervetulleita. Koskaan eivät kysy etukäteen, sopiiko tulla meille, tulevat vain ilmoittamatta. Ja miehen kannalta ajateltuna, minun on vaikea sanoa heille etteivät tulisi. Anoppi onneksi ymmärtää hieman asioita minun kannaltani, muttei hänkään koskaan kysy sopiiko meille tulla. Heillä on kyllä pieni soppi talossamme, omalla sisäänkäynnillä, eivätkä he onneksi enään tule makuuhuoneeseemme ellei meitä kuulu/näy alakerrassa. Appiukko käy yleensä vain silloin kun on jotain tosiasiaa tai anoppi on kateissa...

Omat vanhempani asuvat reilun 40km päässä, eikä autoilu oikein väsyneenä kiinnosta ja muutkin omat sukulaiseni asuvat kauempana. He lähes poikkeuksetta soittavat, että ollaanko kotona, voiko tulla ja tarvitsemmeko kaupasta tuomisia.

En toki vaadi että lapsemme söisi jo itse, annan hänen harjoitella, mikäli hän itse haluaa. Useimmiten ojentaa lusikan takaisin.
Tässäpä nyt vähän selvennystä ja palaan kun taas ehdin. =) Yritän jaksaa päivän kerrallaan, onneksi iloitsen kuitenkin lapsestamme ja hänen takiaan jaksankin iloita joskus.

En tiedä mitä vaippaa olet käyttänyt meillä käytössä pampers active fit ja pitää pissat sisällä, nimittäin meillä on nesteenposto lääkitys, joka annetaan illalla.

En tarkoittanut sitä ettetkö anna syödä itse tai vaadi jotain, mutta vertaaminen toisiin satuttaa sinua ja väsyttää lopulta vielä enemmän. Nimittäin meillä käytiin noin puolivuotiaana tarkastuttamassa tuo kehitys, kun päättelivät 10 min tuttavuuden jälkeen sairaalassa, että on hieman viivästymää. No erikoislääkärin mielestä kehittynyt normaalisti. Sitä paitsi ei meillä osata kontata vieläkään, mutta tukea vasten kävelee ja istuallaan liikkuu eteenpäin.

Noissa sukupolven vaihdoksissa on omat ongelmansa, mutta eikös se kuitenkin ole nyt teidän koti, joten minusta sinä voit ottaa ne emännän otteet omassa kodissasi. Mutta vakavasti ottaen, jos et noita mielipiteitäsi ilmoita ihan selkeästi oma jaksamisesi on aivan oikeasti vaakalaudalla. Miehesi on luultavasti tottunut jo aikoinaan tuohon että porukkaa tulee ja menee, mutta jos itse et ole sitä kasvatusta saanut se ottaa voimille varmasti. Minä uskon, että sinusta tulee paljon virkeämpi jo pelkästään sillä, että otat nuo asiat haltuun ja teet ne ennenkaikkea omalla tyylillä, kunnioita vanhempaa, mutta ole päättäväisesti oman tilanteen herra!!! Ennenkaikkea tilanteissa, joissa sanotaan, että näin meillä on aina tehty, kuittaa ja sano, että ... mutta nyt tehdään minun tavalla. Lähipiirissä on samassa tilanteessa olleita ja ennen järjestyi ero kuin tilanteen haltuunotto.

JA aivan oikeasti jätä vaikka tuo poika sinne alakertaan mummon hoidettavaksi ja kömmi sinne ylös ottamaan kunnon unet ... tiedän, että vain ahkerat pärjäävät, mutta väsyneenä et jaksa pitkälle.

Liberoja käytetään, Junior 12-22kg, että mielestäni pitäisi riittää. Ehkä täytyisi koettaa muita merkkejä, aiemmin ei pampers kylläkään ole sopinut. Painoa lapsellamme on n.12kg, mutta siirryttiin maxi+:sta seuraavaan kun ei se enään riittänyt.

Aina on helpommin sanottu kuin tehty, olen hieman "itseeni sulkeutuvaa" tyyppiä tai sitten "räjähdän silmille". Tarvitsisi varmaan harjoitella keskustelutaitoja tai lähinnä neuvottelutaitoja... Ehkäpä yritän jutella suvulle ja asiat saisivat uuden käänteen, on vain yksi mutta MIES kun ei ole asioista samaa mieltä. Ja väsyneenä ei oikein ajatus juokse, eikä kommentit ole ihan fiksuimmasta päästä.

No ehkäpä vielä palaan tänne kirjoittelemaan, on mukava kun joku ymmärtää ja saa tukea! On pakko mennä nukkumaan, jos vain saa unenpäästä kiinni.

liian isot vaipat käytössä, siksi falskaa! Meillä 12 kg lapsi ja käytin hänellä yövaippana noita samoja 12-20 kg ja falskasi joka yö! Vaihdoin pienempään ja ongelma poistui heti.

Libero junior? Taitaa olla "tavallinen" vaippa? Meillä käytössä Liberon Up&Go housuvaipat, koko XL, ja hyvin ovat imeneet koko yön pisut. Toki ohivuotoja joskus sattuu, tyyliin 2-3 krt kuukaudessa, mutta oletan, että silloin on ollut joko vaippa huonosti tai poika pissinyt tavallista enemmän.
Kannattaa kokeilla =)

neuvo sinulle: no kun se Maxi+ ei riittänyt aina päivälläkään, vaikka vaippa vaihdetaan kuitenkin suht usein. Olen ajatellut, että poika vaan juo niin paljon kun leikeissä tulee usein ihan hiki päähän.

Noita housuvaippoka en ole raaskinut ostaa "arkikäyttöön", kun ovat melko kalliin tuntuisia. Autoillessa tai yleensä reissunpäällä ovat kyllä käteviä, mutta öisin ollaan silloinkin käytetty "tavallista" vaippaa. En oikein voi illalla antaa olla janoissaankaan, vaikka tarjoan kyllä vettä päivisin ruokailujen välissä ettei illalla joisi niin paljon (maitoa/vettä).

Mikä tuo nesteenpoistolääkitys on? Miksi sitä käytetään? En ole moisesta kuullut...

Kiitos vihjeistä, saatan toki koettaa muitakin vaippamerkkejä. Mutta jos eivät "istukaan" niin harmittaa kun rahat menee hukkaan. No tästäpä taas päivä kerrallaan eteenpäin.

Libero Up&Go on tosiaan kalliimpi kuin esim. Libero junior. Meilläkin käytetään kotioloissa päiväsaikaan useimmiten Dailyn housuvaippoja. Mutta aina öisin Liberoa.
Osta kokeeksi vaikka se pienempi pakkaus, mitähän siinä nyt on, parikymmentä vaippaa, jotain 8,50 euroa.

Yhteistyössä