2-vuotiaan pottalakko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Haluaisin jo pikkuhiljaa lapsen oppivan kuivaksi tai ainakin siistiksi, ja siksi yritän ajoissa laittaa potalle, siis ennen kuin kakka on vaipassa. Mutta lapsi on ruvennut protestoimaan potalle menoa ja tulee pyytämään potalle yleensä vasta sitten kun on myöhäistä. Jos yritän vastusteluista huolimatta tuoda potan, alkaa huutaa ja nousee heti potalta pois. Uhmaikä on päällä joten onkohan tämäkin sitä? Ja mitä asialle kannattaisi tehdä? Miten ja minkä ikäisinä teidän lapset ovat oppineet kuivaksi? Esikoinen ei enää ollut pitkään aikaan kakannut vaippaan tuossa iässä.

Se on eriasia aikuisen haluta kuin lapsen haluta. Lapsi menee kyllä potalle ja alkaa siihen tehdä tarpeensa kun on itse siihen valmis. Siihen ei oikein auta sun haluamiset.

Ei kukaan ole jäänyt vaippoihin. Ainakaan mun tietääkseni.

No meillä poika teki ensimmäiset kakat pottaan vasta 2½-vuotiaana ja tämän ensimmäisen kerran jälkeen ei enää kertaakaan tehnyt kakkoja vaippaan. Pissit rupesi tekemään pottaan vasta tämän jälkeen, muutamaa viikkoa myöhemmin. Aikaisemmin hyvä että suostui edes istumaan potalle. Ei kannata stressata tai varsinkaan pakottaa toista potalle :)

Meillä oli vastaava pottalakko tohon aikaan. Turha stressata. Aika auttoi ja lisäks lahjottiin tarroilla potalle myöhemmin. Oppi melkein kerralla päivä ja yökuivaks sit 2,5vuotiaana, kun lakkoiluvaihe meni ohi. Näin jälkikäteen ois kannattanu ottaa rennommin, koska selvästi ei ollu vielä aiemmin valmis.

Unohda se potta hetkeksi vaikka kokonaan ja yritä myöhemmin uudelleen. Koita tehdä siitä kakasta positiivinen juttu. Kun lapsi tulee kertomaan että kakka on housussa niin kehu lasta: 'hieno kakka' 'hyvä kun sait kakattua' ' hienosti osasit tulla kertomaan että kakka tuli'. Sitten lapsi tulee jatkossakin ilmoittamaan kakasta ja toivottavasti jossain vaiheessa ilmoittaa sitten jo vähän ennen kun kakka on housussa. Jos voivottelet että olisi pitäny mennä potalle niin lapsi vaan alkaa kakkaamaan salaa.

Se on eriasia aikuisen haluta kuin lapsen haluta. Lapsi menee kyllä potalle ja alkaa siihen tehdä tarpeensa kun on itse siihen valmis. Siihen ei oikein auta sun haluamiset.

Ei kukaan ole jäänyt vaippoihin. Ainakaan mun tietääkseni.

Tunnen aikuisia, jotka ovat olleet koko ikänsä vaipoissa. Fiksuja ja menestyviäkin ihmisiä.

Ja lasten pottavalmius taas on kummasti hidastunut hurjasti ihan kestovaipoista kertakäyttövaippoihin siirtymisen myötä. Sanoisin, että lapset keskimäärin ovat erittäin valmiita aloittamaan pottaharjoittelun joko alle yksivuotiaina tai sitten 2,5 ikävuoden jälkeen. Siinä välissä ovat sitten epävalmiimpia.

Yhteistyössä