3,5v kotiin kun vauva syntyy vai jatkaa päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on lapsi 3,5v kun vauva syntyy ja on ehtinyt puolisen vuotta silloin olla päiväkodissa. Nyt siis aloittanut hoidon kun palasin töihin ja lapsi viihtynyt hoidossa heti hyvin. Oikein jo kaipasi ikäistä seuraa ja on huomattavasti reipastunut kun aloitti hoidon ja sanonut että tykkää kovasti. Nyt tekee 6h päivää siellä.

Nyt mietin että kun uusi vauva syntyy niin pitäisikö jatkaa päiväkotihoitoa esim. 3pvä viikossa joku 6tuntia tai sitten osapäiväsenä 8-12 päivittäin? Vai otanko kotihoitoon? Meidän lähettyvillä ei vaan ole samanikäsiä lapsi pihapiirissä vaan kaikki tuonikäset on tarhassa jo. Pelkään että lapsi jotenkin tylsistyy kun on kotona ja alkuunhan vauvan kanssa on aika sidottu. Isompi lapsi oli pienenä koliikkivauva ja jos tämä seuraavakin on niin saa nähdä miten yöt ja päivät menee alkuun.

Miten olette toimineet? Kattooko päiväkotitädit kieroon jos lapsi on hoidossa ja äiti kotona vauvan kanssa. Minusta jotenkin tuntuu että reilu 3v tarvisi kuitenkin jo ikäisensä seuraa.

Eikö teillä löydy mitään pikkukouluja tai varhaiskasvatuskerhoja? Paras vaihtoehto olisi joku kerhomuotoinen jossa lapsi kävisi pari- kolme kertaa viikossa muutaman tunnin ajan.

Ei katso meidän päiväkodissa ainakaan kieroon. Itselläni vähän sama tilanne, tosin opiskelen myös kotoa, että se on pääasiallinen syy, miksi lapsi on hoidossa, mutta myös sen takia, jos vauva sattuu olemaan vaikea. Päiväkodissa sanoivat, että pidä niin paljon hoidossa, mitä vauvan hoidolta tai opiskelulta tarvitsen. Voithan tietysti lopettaa päivähoidon, jos tuntuu, ettei sille ole vauvan syntymän jälkeen tarvetta.

Meillä osapäiväinen on alle 5 h päivässä. En tiedä meneekö nuo kaupungittain. 6 tuntia olisi jo kokopäiväinen hoito, vaikka se 6 h olisi vaikka vaan kerran viikossa. Vähän erikoisesti järjestelty.

Parempi lapsi olla välillä hoidossa, että saat nukkua ja levätä ja olla parempi äiti sitten iltaisin ja viikonloppuisin.

[QUOTE="Vieras";28828493]Eikö teillä löydy mitään pikkukouluja tai varhaiskasvatuskerhoja? Paras vaihtoehto olisi joku kerhomuotoinen jossa lapsi kävisi pari- kolme kertaa viikossa muutaman tunnin ajan.[/QUOTE]

No meillä seurakunnan kerhoihin menisi matkoihinkin tunti ja muistaakseni kestoltaan ovat kolmetuntia ja kerran viikossa. Ehtisin ehkä tunniksi kotiin ja sitten lasta hakemaan. Ei kauheasti siinä ehtisi nukkua tai levätä.

Meidän 3,5v ilmoitti haluavansa jäädä kotiin äidin ja vauvan kanssa...aloittaa kuulemma kerhon vasta sitten, kun vauva lähtee pois?!? :D :D

Mä itse en suosi päiväkodin virikehoitoa, vaan kannatan ennemmin kerhoja, harrastuksia, leikkitreffejä jne. Me on juostu tuon lapsen kanssa vanhempi-lapsi-kerhoissa ja jumpissa jo 1,5 vuotta, koska ikä ei vielä tovi sitten riittänyt kerhossa tai jumpassa yksin käymiselle. Näissä alaikäraja on 3v, joka tarkoittaa, että aikaisintaan silloin lapsen saa sinne viedä...eikä suinkaan sitä, että viimeistään silloin lapsen olisi hyvä saada toistuvaa kaveriseuraa. Tottahan toki kaverikontaktit alkavat hiljalleen tulemaan kuvioihin mukaan, mutta eipä ole esim tämän kesäloman aikaan (yli 2kk) kertaakaan tuo lapsi osoittanut MITÄÄN merkkejä siitä, etteikö hän voisi edelleen kotona oloa tyytyväisenä jatkaa, kun vauva muutaman viikon päästä syntyy.

Mä en vaan mitenkään osaa nähdä päiväkotia parempana paikkana lapselle, kuin koti ja vanhempien avulla järjestetyt virikkeet. En tosin ole milloinkaan asunut aivan pystymetsässä niin, että lähimpään naapuriinkin on 10 km, mutta luulisin, että jokunen lapsikaveri löytyisi vaikke netti-ilmoituken avulla, jotta lapselle saataisiin seuraa järjestymään muualta, kuin päiväkodista.

Vaatii vanhemmilta toki enemmän, mutta mielestäni se on sitä ihan perus vanhemmuuteen kuuluvaa puuhaa.

Kukin tavallaan, mutta näin itse asiaa ajattelen.

• Tykkää
Reactions: Weirdo
meidän lähiseurakunnassa on kerho 3 vuotiaille , joka pidetään kerran viikossa 2h kerrallaan. Mielestäni se on liian vähän toimintaa. 4-5vuotiaille on jo sitten 2kertaa viikossa.
Sitten on tuo perhekahvila, mutta eipä siellä ole näkynyt yhtään tuon ikästä lasta, koko vuosi käytiin ja lapsemme oli aina isoin ja leikki minun kanssa koska muut oli vauvoja. Kaikki 3 vuotiaat tuntui olevan jo hoidossa.

Joku kerho jos järjestettäisiin 3krt vko vaikka 2h kerrallaan voisi olla hyvä mutta en ole löytänyt sellaista lähistöllä. Autoa ei ole käytössä ja meiltä menee vain 1 bussi harvakseltaa kaupunkiin.

4 v jatkaa pk ssa 6 h pv ja 3-4 pv vko. Tyttö viihtyy hyvin ja kaipasi hoitoon jo lomaltakin, meillä i muita lapsiperheitä kaverina. Toki jos alkaa protestoida ku vauva syntyy nii tilanne katsotaan uusiksi

[QUOTE="vieras";28828508]No meillä seurakunnan kerhoihin menisi matkoihinkin tunti ja muistaakseni kestoltaan ovat kolmetuntia ja kerran viikossa. Ehtisin ehkä tunniksi kotiin ja sitten lasta hakemaan. Ei kauheasti siinä ehtisi nukkua tai levätä.[/QUOTE]

Eli haluaisitko lapsen jonnekkin että saat itse levätä vai siksi että lapsi saa toimintaa? Ei sillä, etteikö kumpikin syy olisi ihan yhtä hyvä, mutta epäjohdonmukaisuus vain häiritsee mua :D Itse olen sitä mieltä että se on hiukan yliarvostettua että pienille lapsille pitää olla jatkuvasti toimintaa ja virikettä, sillä jatkuvalla vireessä ololla saadaan vaan aikaan sitä ylivilkkautta. Normaali (usein tylsäkin) elämän rytmi ja normaalit kotihommat olisi hyvä sisäistää elämäksi, eikä se että aina on jotain uutta virikettä tai muuta menoa ja meininkiä. Helposti kasvaa lapset siihen ajatukseen että elämän kuuluu olla sitä uuden elämyksen etsimistä ja menoa ja meininkiä kokoajan tai muuten se ei ole edes elämää, ei osata nauttia ja elää ihan tavallista, keskivertoelämää.

Mikä on loppujen lopuksi ero, jos on kerhossa kolme kertaa viikossa tai päiväkodissa kolmena päivänä? Tuttu paikka puoltaa päiväkotia. Jos haluat ota kotiin , mutta jos haluat, niin jatka samassa tutussa, eihän siellä tarvitse tosiaan täysiä päiviä olla. Ja jos kerhotarjonta on selvästi huonompaa. Ainoa, että edut vähenee päivähoidosta.

Haluan lapsen jonnekkin että saa toimintaa, en siksi että saan levätä. Jo nyt huomaan kun tarhassa on oltu pari viikkoa että lapsi on rohkeampi kavereiden kanssa, aktiivisempi ja paremmalla tuulella ja nauttinut siitä että on saanut kavereita. Yhtään kaveria ei aiemmin tässä ollut.

Kävimme hänen kanssa aiemmin 3 kertaa viikossa harrastuksissa ja kerhoissa, muskarit, avoimet perhekerhot mutta silti tuntui että tylsistyi ja loppupäivänä kaipasi seuraa. Itkeskeli usein että haluan leikkikavereita jne. Ei sekään ole kivaa. Ja vauvan tullessa voisi alkaa kiukkuilemaan enempi.

Ehkä se olisi hyvä tuo päiväkoti vaikka 8-12 päivittäin ja sitten kotiin päikkäreille. Loppupäivänä olisi vielä hyvin aikaa olla lapsella kotona vauvan ja minun kanssa. Hirveän pitkiä päiviä en hänelle halua.

Meillä poika oli 2.5 kun jäi siskon syntymän myötä kotiin perhepäivähoidosta. Nyt poika täytti 4 ja palaan töihin kolmepäiväistä viikkoa tekemään. Kumpikaan lapsi ei mene hoitoon, olemme järjestäneet kotihoidon sukulaisten avulla mun töpäivikseni. Poika käy kaksi kertaa viikossa srk:n kerhossa ja jos vielä kaipaa lisää virikettä niin on puistotoimintaa jne.

Onhan se ikävää kun melkein kaikki kaverit on jo hoidossa, mutta eiköhän sieltä kerhosta löydy uusia kavereita.
Meillä ei kyllä kolmevuotias yhtään kaivannut hoitoon, päinvastoin. Viihtyi hienosti kotona, kävi puistossa ja kerhossa (koskaan ei sinnekään oikein halunnut mennä) pari krt viikossa. Jos kerhoja ei täällä olisi, niin pakkohan tuo olisi hoitoon viedä koska nyt yli neljävee ei enää viihdy pelkästään yksin kotona. Perhkahvilassa meillä on aika sama tilanne trä pääasiassa nuorempia mutta aina sieltä joku isosisarus löytyy.

[QUOTE="Laura";28828620]Mikä on loppujen lopuksi ero, jos on kerhossa kolme kertaa viikossa tai päiväkodissa kolmena päivänä? Tuttu paikka puoltaa päiväkotia. Jos haluat ota kotiin , mutta jos haluat, niin jatka samassa tutussa, eihän siellä tarvitse tosiaan täysiä päiviä olla. Ja jos kerhotarjonta on selvästi huonompaa. Ainoa, että edut vähenee päivähoidosta.[/QUOTE]

Meillä kerhoryhmän koko on pienempi, kuin mitä pk-ryhmän koko. Kerhopäivät ovat lyhyempiä ja sisällöltään mielestäni parempia, kuin mitä pk-ryhmän toiminta.

Kerhoryhmä, jossa oma lapseni on, kokoontuu kuukaudessa 12 kertaa ja tuona aikana kerhossa vietetään 1 retkipäivä, 1 leivontapäivä ja 1-2 muuta erikoisteemapäivää. Pidänkin siis kerhon sisältöä päiväkotipäivää laadukkaampana, jos nyt moista termiä voidaan käyttää.

Myös se kerhopäivän lyhytkestoisuus on mielestäni plussaa...mielestäni 3-4v ikäisen on parempi olla 2-3 tuntia, kuin 4-6 tuntia kerrallaan moisessa toiminnassa.

Ei se päiväkotikaan aina huono paikka ole, mutta itse valitsen omien lasteni kohdalla ehdottomasti kerhon päiväkodin sijasta, vaikka mahdollisuudet molempiin on aivan yhtäläiset täällä järjestää.

[QUOTE="vieras";28828649]Haluan lapsen jonnekkin että saa toimintaa, en siksi että saan levätä. Jo nyt huomaan kun tarhassa on oltu pari viikkoa että lapsi on rohkeampi kavereiden kanssa, aktiivisempi ja paremmalla tuulella ja nauttinut siitä että on saanut kavereita. Yhtään kaveria ei aiemmin tässä ollut.

Kävimme hänen kanssa aiemmin 3 kertaa viikossa harrastuksissa ja kerhoissa, muskarit, avoimet perhekerhot mutta silti tuntui että tylsistyi ja loppupäivänä kaipasi seuraa. Itkeskeli usein että haluan leikkikavereita jne. Ei sekään ole kivaa. Ja vauvan tullessa voisi alkaa kiukkuilemaan enempi.

Ehkä se olisi hyvä tuo päiväkoti vaikka 8-12 päivittäin ja sitten kotiin päikkäreille. Loppupäivänä olisi vielä hyvin aikaa olla lapsella kotona vauvan ja minun kanssa. Hirveän pitkiä päiviä en hänelle halua.[/QUOTE]

Usko pois, paivakoti on paras ratkaisu. Sinun ei tarvitse miettia isommalle aktiviteetteja ja saat levata vauvan kanssa. Esikoisesi saa kaipaamaansa toimintaa. Kaikki hyotyvat.

meillä poika jäi kotiin 4v kun vauva syntyi.Ei lähimaillakaan samanikäisiä,ei leikkikerhoja,ei tuttuja kellä olis lapsia.Tehdään eskariin valmistavia tehtäviä,leikitään ja tehdään ruokaa yhdessä.Vähän kaipaisin kyllä tuolle ikäistään seuraa mut minkäs tääl keskellä ei mitään, teet.Hoito olis ainoa vaihtoehto mut kehtaa sinnekkään viedä kun oon kuitenkin kotona

Kyllä mä tuon ikäisellä pitäisin osa-aikaisen päiväkotipaikan, jos ei sopivia kerhopaikkoja ole tarjolla. Itse otin 2-vuotiaan kotihoitoon, kun vauva syntyi, mutta varmasti 3-vuotiaalla olisin päiväkotipaikan pitänyt.

Meillä tuon ikäinen jatkoi päiväkodissa 2 päivänä viikossa, noin 6h kerrallaan. Ensijaisesti tehtiin tämä järjestely siksi että tuttu hoitopaikka säilyisi (ei hoitotakuuta), mutta kyllä se oli kaikinpuolin hyvä ratkaisu.

Ja ihan vapaasti saa kivittää jos tahtoo, ratkotaan edelleen meidän perheen tilanteet ilman palstaraadin hyväksyntää ;)

Yhteistyössä