G: Kuinka monen esikoinen(1,5-2v) on hoidossa, kun vauva syntyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja voi teitä:
Näköjään joo keskustellaan jo yli kolmevuotiaista, mutta mun silmiin ei nyt satu ketään joka aikoisi pitää sitä vanhempaa lasta siellä ihan täysipäiväisellä paikalla saadakseen enemmän omaa aikaa. Usko tai älä niin on alle kolmevuotiaitakin jotka jo on siellä päivähoidossa ainakin osan viikkoa. Täähän on jo tietysti tämän ketjun sankariäitien mielestä lähinnä pahoinpitelyyn verrattava asia.

Minusta ei ole sankariäitiyttä jos haluaa ja pystyy hoitamaan lapsensa kotona, tekemään lämpimät ruuat, ulkoilemaan ja huolehtimaan virikkeistä. Sehän on ihan normaalia äitiyttä. Siihen kuuluu myös se, että kasvaa äitinä sietämään sitä, että lapsi joutuu joskus odottamaan vuoroaan, turhautuu, kiukuttelee, kerjää huomiota ja niin edelleen. Siihen kuuluu onneksi myös se, että lapsi kasvaa sisarussuhteeseen ja saadaan olla yhdessä, kerrankin on mahdollisuus viettää päivät omaan tahtiin rauhassa toimien, iloita pikkuasioista ja seurata lasten kehitystä.
Ihan normaalia äitiyttä, ei mitään sankariutta :).

En edes jaksanut lukea koko ketjua alkua pidemmälle, kun varmaan on jo tappeluksi mennyt...

Mutta meidän esikoinen oli 2 -vuotiaana päiväkodissa vielä kuukauden kolmena päivänä viikossa sen jälkeen, kun vauva oli syntynyt. Sitten oli 3kk kotona kesälomalla ja meni takaisin päiväkotiin ollessaan 2v4kk ikäinen, ja oli siellä 2-3 päivää viikossa 5h/päivässä, isä vei minä hain.

Ja tämä kaikki siis PÄÄASIASSA sen takia, että saimme pitää ihanan päiväkotipaikan, koska tiesimme, että palaan töihin, kun kuopus täyttää 1 vuoden. Ja näin kuopuskin sai paikan tuosta ihanasta päiväkodista, kun isosiskolla jo siellä paikka oli.

Alkuperäinen kirjoittaja kuuden äiti:
Näköjään joo keskustellaan jo yli kolmevuotiaista, mutta mun silmiin ei nyt satu ketään joka aikoisi pitää sitä vanhempaa lasta siellä ihan täysipäiväisellä paikalla saadakseen enemmän omaa aikaa. Usko tai älä niin on alle kolmevuotiaitakin jotka jo on siellä päivähoidossa ainakin osan viikkoa. Täähän on jo tietysti tämän ketjun sankariäitien mielestä lähinnä pahoinpitelyyn verrattava asia.

Minusta ei ole sankariäitiyttä jos haluaa ja pystyy hoitamaan lapsensa kotona, tekemään lämpimät ruuat, ulkoilemaan ja huolehtimaan virikkeistä. Sehän on ihan normaalia äitiyttä. Siihen kuuluu myös se, että kasvaa äitinä sietämään sitä, että lapsi joutuu joskus odottamaan vuoroaan, turhautuu, kiukuttelee, kerjää huomiota ja niin edelleen. Siihen kuuluu onneksi myös se, että lapsi kasvaa sisarussuhteeseen ja saadaan olla yhdessä, kerrankin on mahdollisuus viettää päivät omaan tahtiin rauhassa toimien, iloita pikkuasioista ja seurata lasten kehitystä.

Ei minustakaan. Sankariäidillä tarkoitan sitä äitityyppiä joka jatkuvasti arvostelee muiden tapaa hoitaa lapsiaan vedoten omaan erinomaisuuteensa. Oli kyse sitten päivä- tai kotihoidosta.

Alkuperäinen kirjoittaja kuuden äiti:

Peesailen.

Minäkin myös odotan että saan esikon pois hoidosta kun seuraava syntyy vaikka siellä viihtyykin (on nyt reilu 2v.) ja saa hyvää hoitoa mutta kotipäivien jälkeen kuitenkin on aina paljon "rennompi". Ajattelin sitten viedä aamupäiv kerhoon 1-2 pv./vk kun täyttää 3v.

Aloin jo hieman olla huolissani kun pikkukakkosta ei kuuulunut, olin ajatellut että olisi tullut putkeen esikon vanhempainloman päälle mutta nyt esikoinen tuleekin olemaan2.5v ja ollut hoidossa täyden lukuvuoden. Mikä ei kyllä varmaan häntä vahingoittanut,äidillä oli vaan niin ikävä... Nyt aionkin olla kotona ainakin 2v.

Mun juuri 2 v täyttänyt esikoinen oli kotihoidossa kun meille syntyi vauva, ja oikein hienosti pärjättiin, nautittiin elämästämme koko poppoo. Jos mulla olisi ollut synnytyksen jälkeistä masennusta tai vaikka pahasti allerginen alituiseen itkevä vauva, niin olisin varmaan hankkinut kaksivuotiaalle osa-aikaisen hoitopaikan, mutta "normaalivauvan" kanssa ei tarvinnut.

Yhteistyössä