*3-KYMPPISET ENSIKERTALAISET 2007*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dana76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tervetuloa kaikille uusille! Taisi viimeksi jäädä joitain mainitsematta...

Minä täällä ihmettelen, ovulaatio ei tässä kierrossa ainakaan tunnu, liekö se kuitenkin vkonloppuna oli..?
Tavallisesti munasarjojen kohdalta kipeä, niin selkeästi että olen yhdistänyt sen myös ajankohdan vuoksi (n 2vkoa ennen menkkoja) ovulaatioksi. Nyt olisi pitänyt kaiken järjen mukaan vkonloppuna olla otolliset ajat, muttei tuntunut "miltään". Harjoituksia kuitenkin jatketaan :)

En ole koskaan tikutellut, olen ajatellut että kuitenkin tunnen tuon ovulaation, mutta voiko se olla muutakin ja itse ovulaatio eri aikaan sitten? Tai voiko joskus olla erituntuinen, kivuton ovulaatio..?
No nytpä tulikin vuodatusta :) Onko teillä kokemuksia?

Minä myös: Mä olen käsittänyt että ovis ei välttämättä meille kolmekymppisille tule joka kuukausi? Mä olen tikutellut ovista, vaikka yleensä tunnenkin oviksen (kuuluu noihin lapsettomuustutkimuksiin) ja ovis ei ainakaan mulla ole joka kierrossa samaan aikaan. Yleensä kp 14-19.

Toisaalta mulla on ollut kiertoja, jolloin en ole tuntenut ovista, mutta tikut ovat näyttäneet plussaa eli aina sitä ei sitten ilmeisesti tunne..

Moikka!

Minäkin tänne uuteen pinoon tieni löysin. Tai löysin kyllä jo viime viikolla, mutten ole mitään ehtinyt kirjoittelemaan. Kohdalleni voi tuohon ekan sivun listaan lisätä joko yritystä 9kk tai 7. kiertoa. Ja neuvolatädin antama laskettu aika olisi 3.11., mutta olen aika varma, että tarkentuu 5.-7.11. välille.

Tosiaan soitin sitten jo neuvolaankin, koska halusin varmistaa, ettei tuhraan makseta yksityiselle alkuraskauden ultraa. Eka neuvola vasta 5.4., mutta yksityiselle puolelle mennään ylihuomenna katsomaan, että josko mahasta joku kaveri löytyisi. Olo ei ole ollut mitenkään kummallinen viime aikoina eikä tätä raskautta aina edes muista. Esim. vältettäviä ruoka-aineita tulee mietittyä vasta kun on lautasen jo täyttänyt jne. Raskaus kun ei ole vielä oikein mitenkään konkreettinen. Ainoastaan rinnat tulleet yhä vain kipeämmiksi. Viikonlopusta asti ollut ihan tuskaa riisua illalla rintsikat. Lisäksi loppuviikosta asti olen ollut selvästi itkuherkempi ja ajoittain huimaa aika lailla. Kun kerroin neuvolatädille tuosta huimauksesta niin kysyi heti, että olenko pitkä. Ja olenhan minä, joten lienee ilmeisesti useasti meidän pitkien ongelma. Pahaa oloa ei ole enää ollut mikä on ollut hyvä. Mahassa ei ole ollut juuri mitään tuntemuksia. En sitten tiedä, että pitäisikö olla.

Tervetuloa muuten mukaan uudet kolmekymppiset minunkin puolestani! Toivotaan, että vauvakuumeilunne tuottaa piankin jo tulosta. :)

Ja pahoittelut niille monille, joilla kierto alkoi jälleen alusta. :( Danan päätöksien voima tainnut vähitellen huveta, kun valitettavasti ei enää enempää plussia tällä erää tullut. Uskotaan vahvasti, että pian kuitenkin taas avautuisi samanlainen putki, jossa meitä useampi siirtyi ainakin toistaiseksi odottavien joukkoon. Huomatkaa muuten yhä tämä epävarmuuteni asiasta. 5-6 viikkoa, jotka vielä ovat jäljellä varmemmille vesille tuntuvat ikuisuudelta!

Kuinkas Iida-Liinan lääkärikäynti?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 14:32 Lauralei kirjoitti:
Kun kerroin neuvolatädille tuosta huimauksesta niin kysyi heti, että olenko pitkä. Ja olenhan minä, joten lienee ilmeisesti useasti meidän pitkien ongelma.

Ai siitäkös je johtuu, että päässä surisee? Minäkin olen tosi pitkä ja olen huomannut, että silloin tällöin huippaa... etenkin ruokakaupassa. Nauti Lauralei siitä oireettomuudesta niin kauan kuin vain voit. Minullekin oireet iskivät aivan yhtäkkiä ja tämä 7. viikko tuntuu olevan mahdottomin. Ruokakaupassa asioiminen tuntuu kamalimmalta kun kaikki ällöttää. Illalliseksi olen peräti pystynyt lämmittämään vihanneskeittoa. Eipä pääse mieskään lihomaan näillä kokkailuilla. :laugh:

Lomailut sujuivat kuitenkin mukavasti. Ulkoilma tekee ihmeitä pahoinvoinnille ja rinteessä olinkin erittäin hyvinvointinen. Ravintolaillalliset olivat sitten asia erikseen ja ensimmäiseksi pitikin aina tarkistaa kuinka pitkä matka on lähimpään naistenhuoneeseen. :/

Eilen minulla oli eka lääkäri, jossa ei tehty paljon mitään. En todellakaan tiedä miksi täälläpäin maailmaa pitää ensimmäiseksi nähdä lääkäri, jos saman asian voisi hoitaa myös terveydenhoitaja. Sain ultra-ajan huhtikuun puoleen väliin ja myös seuraavan lääkäriajan. Itseasiassa päätin, että jätän sen varhaisultran väliin eikä lääkärikään pitänyt sitä tarpeellisena. Pari viikkoa sitten olisin kyllä ajatellut meneväni myös varhaisultraan, mutta nyt on kyllä niin raskautunut olo, että olen satavarma, että mahassani majailee joku pikkukaveri joka tehokkaasti imee kaikki energiani. Meillä ei ole toistaiseksi tämä symbioosielämä jakautunut kovin tasapuolisesti. :D

Se Kirsikan miehen kommentti niillä mukulakivillä ajosta oli tosi sulonen. Hih, ajelkaa varovasti! =)

Tsemppiä kaikille, joille täti on tullut kutsumatta kylään. :flower: Huomenna on päivä uusi.

Tervetuloa kaikki uudet kolmikymppiset! :heart:

Tänään alkoi menkat. Kierto oli poikkeuksellisen pitkä ja eilen olin 99% varma, että nyt oli tärpäänyt... Pahaolo oli parina päivän ja eilen illalla huippais. Ja sitten sitä limaa kurkussa... Semmoista se on. Ärsyttää, että aina löytää niin onnistuneesti oireita... Ja sitten kun menkat on vielä myöhässä, niin ehtii toivo nousta kunnolla.

Joku kysyi siittiöitä vahvistavista vitamiineista tms... Tämän vuoden alussa mulle lähetettiin valmistenäyte Krilliä sisältävistä OMEGA-3 pillereistä. Lähettivät kuukauden annoksen sen jälkeen kun olivat soittaneet ja kysyneet lupaa. No, mukana tullessaa vihkosessa lukee, että omega-3 parantaa miesten alhaista hedelmällisyyttä. Jo kuukaudessa oli kuulemma tapahtunut siemennesteen laadun paranemista ja siittiöiden lisääntymistä...
Miehelläni pillerit ovat tosin jääneet syömättä... Täytyy varmaan alkaa painostus...

Ooops, viesti sananmukaisesti karkasi käsistä! Painoin lähetä -painiketta vahingossa ja viesti singahti matkaan puolivalmiina.

Kialle tervetuloa! :flower: Hoitosuunnitelmasi kuulostaa aivan samalta kuin omani viime keväänä. Minullekin määrättiin heti alkuun metut. Niistä tuli aika paha olo "sisäänajovaiheessa", mutta sitten olo kyllä helpottuu. Meillä ei niillä saatu aikaan toivottua tulosta, vaikka metut kuitenkin ilmeisesti edesauttoivat ovulaatiota. Kovasti tsemppiä sinulle!

Lauralein teksti kuulosti aivan samalta kun oma olotila. Pahoinvointia ei juuri ole ollut, huimausta kylläkin! Lisäksi tuntuu, että vuosien takaiset migreenikohtaukset yrittäisivät hiipiä takaisin. Eilen oli ensimmäistä kertaa aamupahoinvointia ja olin aivan riemuissani tästä uudesta vaiheesta. Menin eilen töiden jälkeen spinniin syömättä mitään luonaan jälkeen ja huomasin, että sellainen rytmi ei enää toimi. Spinnin jälkeen oli aika heikko olo ja tosi kova nälkä!

Soitin eilen neuvolaan ja siellä oli taas mukavan oloinen täti. Tulee ihan mieleen Emman kommentit ensimmäisestä neuvolakäynnistä ja mukavasta tädistä! :laugh: Saimme neuvola-ajan jo ensi viikon perjantaille. Lauralei, paljonko sinulla on päiviä, kun menet sinne ultraan? Minua kehoitettiin varaamaan ultra tämän kuun viimeiselle viikolle, silloin raskautta on kasasssa 7+2 päivästä eteenpäin. Tuntuu kovin pitkältä ajalta odottaa sinne saakka kun välillä pelottaa, että onko tämä raskaus totta vai ei.

Edelleen on mukavaa lukea joskus sellaisista kivoistakin TÄDEISTÄ....

Pahoitteluni Hannalle, ja kiitos vitamiinivinkistä, tuotahan löytyy kaapista, niin täytyy yrittää saada se mieskin niitä syömään.

/Bantsku

Moikka!

Voi itku, miten paljon punaisia tätejä liikkeellä :(
:hug: kaikille uhriksi joutuneille.

Tosiaan se mun tahdonvoima ei taida enää tepsiä, mutta ehkäpä uusi aalto on kuitenkin pian tulossa...

Lauralei, meillä taitaa olla aika sama LA?
Mullakin nyt menossa 6+4-6 riipuen siitä millä kierrolla laskee.
Vähän kade oon, kun te Kirsikan kans meette jo ultraan. Itselleni en sit pitänyt sitä niin tarpeellisena. Mulla ultra on vasta huhtikuun lopulla, kuulemma. Vähän tietty jännittää, että jos onkin tuulimuna tai etenkin kohdun ulkop. niin aika pitkälle ehtii sit siihen mennessä :/
Muuten oon aika varma, että joku tuolla asustelee, paitsi nyt itseasiassa pariin päivään ei ole tuntunut juuri mitään. Pahat olotkin ovat lähes tiessään. Onneksi sentään välillä masua nippailee.
Noh, joo ja masu tuntuu paisuneen :ashamed: Mitä lie...

Minä myös,
mullakaan ei ovis ole aina tuntunut miltään tai oireet olivat tosi paljon ennen ovista. Silti tikkuun tuli plussa. Ei kannata menettää toivoa :)

Noista vitamiineista. Jossain luki, että sinkkiä ainakin pitäis miehelle syöttää edellämainittujen lisäksi. Sit mun mies oli vähähiilihydraattisella dieetillä silloin, kun tärppäsi. En osaa sanoa, oliko sillä merkitystä. Enemmänkin pelkäsin, että siitä olisi haittaa, vaan toisin kävi :)

On muuten tosi jänskää seurata Iida-Liinan kokemuksia raskaana olemisesta kaukana ulkomailla :)

Huomenia pitkästä aikaa!!
Loman aikana oli pino uusittu ja keskustelu käynyt vilkkaana!!

Tervetuloa kaikki uudet !! :D

Mitä nyt äkäseen kerkesin tätä piiiitkäää pinoa lueskella, mukava lueskella noita alkuraskauden oireita/oireettomuutta!! Ja ikävää että muitakin tädin yllättämiä oli useita!

Oma napa: Lähettiin siis 3. päivä Levin aurinkoisiin tunturimaisemiin lomailemaan. Peruspessimistinä pakkasin tamppoonit, en raskaustestiä..., mukaan. Ja kukas se osasi Leville aivan ajallaan... täti per....!!!! No nautittiin sit rentouttavasta ja urheilullisesta lomasta ja korkkareissakin sai "ulkoilla" ilman omantunnon tuskia! :D Ja ei ku lisää vastoinkäymisiä; yritin varata HSSG -tutk. aikaa niin kun oli sovittu heti menkkojen alettua, juu tuli vaan kevyesti et EI vapaita aikoja, soittele ensi kierrossa uudelleen... :kieh: Ja mä kun kuvittelin et se oli selvä asia et se tässä kierrossa tehdään... :/ No kun lomalta kotiin palattiin odotti kutsu naistentaudeille postilaatikossa, en tiedä mitä käynnillä on tarkotus tehdä, olisko uusituissa hormonikokeissa sittenkin ollut jotain häikkää.
Nyt kp 12/27-28. Ovulaatiota mä metsästän... Eli tikuttelin eilen ekan kerran, negaa näytti. Jos mun tän kierron testien tulkinta olis hieman asiantuntevampaa?? NOT! Mutta romanttiset ajat tiedossa!!

Lähdenpä nauttimaan keväisestä säästä ja siivoamaan rakennustyömaata!!

:wave:

Ahaa, siis sinkkiä ostamaan!

Minä olen muuten ollut VHH-ruokavaliolla viimeiset 1,5 vuotta. Mies vähän vähemmän tiukalla, mutta kokkailujani varassa kuitenkin joutuu olemaan. Vaikka eipä tuo ole valittanut, paremmin kuulemma maistuu, kun aiemmat kalorirajoitteiset....
/Bantsku

Heippa teille kaikille!

Oma napa:13/28 ja ovistikkuun tuli nega jälleen :'(
Ei taida meille jouluvauvaa tulla.

Mukava kuulla,että teillä muilla menee paremmin mitä mulla.

Mukavaa kevätpäivää teille kaikille!

Pää pystyyn Kirsi! Mitään ei ole vielä menetetty. Mullahan ei plussakierrosta tullut Mammaksin ovistesteihin kuin pari hassua haamua ja nekin vasta kp 17-18 ja tuskin olen edes ainoa, joka on tullut raskaaksi, vaikkei ovistesti olekaan näyttänyt plussaa. Mä vielä testasin kp 9-20, joten tuskin oli siitäkään kiinni, ettenkö olisi tarpeeksi pitkällä välillä testannut.

Tänään sitten selviää, että oliko ovis milloin. Jos nyt vatsasta ylipäänsä eloa löytyy. Reilu tunti vielä pitäis jaksaa töissä, mutta jännittää jo niin kovin, ettei töistä tulee oikein mitään. :(

LAURALEI:Kiitos tuestasi oviksen suhteen.Mulla kun ei joka kierrossa munasolu irtoa ja viime kierrossa kävi niin,silloin kun mulla munasolu irtoaa,niin mulla on kovaa kipua munasarjan kohdalla ja nyt alkaa jo tuntumaan,että tämäkin kierto on mulla sellainen,että ei munasolu irtoa ollenkaan :'(
Todella vaikeaa tämä vauvan saaminen näin vanhalla iällä on,ei se ole helppoa,että kyllä se on todella lahja jos lapsen onnistuu saamaan.

Miten teillä muilla on mennyt?

Samaa mieltä olen minäkin kuin Lauralei, joten älä Kirsi vielä luovuta. Testaile vielä muutama päivä ihan rauhassa. Ehkä se ovis on vaan myöhässä, vaikka sinulla normaalisti aika säännöllinen kierto onkin. Pidetään ainakin peukut pystyssä. bd bd

Täällä sinnitellään edelleen tämän pahoinvoinnin kourissa. Kyllä se tästä joku päivä helpottaa. Taitaa tosin jokin flunssakin tähän yrittää päälle.

Dana, tämä kaukomailla raskautuminen kuulostaa varmaan paljon eksoottisemmalta, mitä se todellisuudessa on. Vertailin Suomen neuvolapalveluja ja vastaavia palveluja täällä ja ne vaikuttavat hyvin samankaltaisilta. Suurin poikkeus tuntuu olevan että täällä nähdään lääkäriä useammin. Täällä ei tuo tehokkuus-ajattelu toimi vielä niin hyvin. :D
Mutta teidän neuvolakäynneistä on kyllä aina kiva kuulla.

Kirsi ehtikin tuohon väliin jo vastaamaan samaan aikaan kuin kirjoittelin. Eikös teille kohta ala tulemaan vuosi täyteen yritystä? Oletteko ajatelleet käydä tutkimuksissa? Jos vaikka lääkäri onnistuisi vähän nopeuttamaan raskautumismahdollisuuksia. Kovasti tsemppiä!

Lauralei tulethan sitten heti kertomaan, mitä siellä ultrassa näkyi.

Minäkin odotan innokkaasti Lauralein ultra-kuulumisia. Tulethan sitten kertomaan, että mitä siellä näkyi!

Tänään jäi kiireiden takia lounas väliin ja nyt on aika lailla huono olo. Teki mieli tiuskaista kollegoille, että masuasukki vaatii säännölliset ruoka-ajat. Onneksi sain kuitenkin pidettyä suuni kiinni (tosin jäin sitten kyllä ilman lounasta \|O ).

Kirsille tsemppiä!

..eipä päässyt kirjautumaan..
Mä ehdin koneelle näköjään vaan tähän ruuhka-aikaan :/

Juu, Iida-Liina samoilla kaavoilla kai useimmiten nykyään mennään ympäri maailman (melkein).
Kiinnostaa silti löytyykö jotain kultturieroja esim. raskauteen suhtautumisessa. Anteeksi uteliaisuuteni :ashamed:

Merille :hug:
Onpas ärsyttävää, että joutuu taas odottelemaan. Ihan kuin ei jo muutenkin saisi odotella yhtä ja toista..

Ja sitten, kun tärppää, niin taas odotellaan vähän lisää :D
Ekaa neuvolaa, ultraa, lisää viikkoja, oireita, joko voi kertoa muille...
On tää niin tätä :D

Jaa...nyt mä jo unohdin oliko jotain asiaa... :laugh:
Vähän ajatus tökkii (jotain uutta?)
Väsymys on alkanut vaivata ja sen huomaa.

..eipä päässyt kirjautumaan..
Mä ehdin koneelle näköjään vaan tähän ruuhka-aikaan :/

Juu, Iida-Liina samoilla kaavoilla kai useimmiten nykyään mennään ympäri maailman (melkein).
Kiinnostaa silti löytyykö jotain kultturieroja esim. raskauteen suhtautumisessa. Anteeksi uteliaisuuteni :ashamed:

Merille :hug:
Onpas ärsyttävää, että joutuu taas odottelemaan. Ihan kuin ei jo muutenkin saisi odotella yhtä ja toista..

Ja sitten, kun tärppää, niin taas odotellaan vähän lisää :D
Ekaa neuvolaa, ultraa, lisää viikkoja, oireita, joko voi kertoa muille...
On tää niin tätä :D

Jaa...nyt mä jo unohdin oliko jotain asiaa... :laugh:
Vähän ajatus tökkii (jotain uutta?)
Väsymys on alkanut vaivata ja sen huomaa.

Moikka!

Ekassa ultrassa käyty ja mieli positiivinen. :) Siellä se pikkuisen sydän sykki ihan oikeassa paikassa, mutta kaveri taitaa olla nuorempi kuin minäkään ajattelin. Sikiö noin 4mm, joten en sitten tiedä että minkä ikäinen sen perusteella olisi. Lääkäri ei lähtenyt sen perusteella ikää arvioimaan, joten pitää jaksaa odottaa seuraavaa ultraa, jotta pikkuisen ikä ja arvioitu laskeutumisaika selkiintyisi.

Neuvolaan kolme viikkoa eli ikuisuus. Että elämä voikin olla jatkuvaa odottamista!

Iltaa, ja kiitos Dana - ja muutkin - taas sympatiasta. On tää sellainen kärsivällisyyskurssi kyllä meikäläiselle hätähousulle, joka olen tottunut siihen, että asiat tapahtuvat usein suht ripeään tahtiin, mikäli se minusta on kiinni...

Hauskasti Dana sanoitkin tuon, ettei se odotus siihen raskaaksi tuloon suinkaan lopu. =)

Mutta olis se silti tästä näkökulmasta niin paljon kivempaa odottelua, kun nyt kuukausi kulkee jo kumman samaa rataa:

- menkat ja asianmukainen ketutus (vaihtelevasti iso tai vielä isompi harmistus)
- itsensä kokoaminen
- asian unohtaminen (ehkä max 2 päiväksi)
:laugh:
- ovulaation heikkopäinen metsästys
- hauskat päivät (vaihtelevasti hauskaa tai pakonomaista jyystämistä, haha - onneksi meillä vielä ehdottomasti useimmiten hauskaa)
- piinaavat, kamalat 2 viikkoa

ja taas mennään...

:kieh:

Täällä ollaan siis ohitettu 1. vaihe ja ponnistetaan sarkasmilla kohti tulevia koitoksia. :laugh:

Kivaa viikonloppua! Onneksi olette siellä jossain!

Lauralei,

taidettiin kirjoitella samaan aikaan. Kiva kuulla, että sydämen sykkeet kuului ja kaikki on hyvin. Aika piinallistahan se varmaan toi alkuraskauskin odotteluineen...Mutta eikö se sydämen sykkeen kuuluminen poista kuitenkin jo paljon huolta. =)

Heippa teille kaikille!

Oma napa:kp14/28 ja taas tuli nega ovistestiin eikä ole ollut oviskipua ollenkaan eikä ollut viime kierrossa myöskään oviskipua,joten ei tule meille jouluvauvaa,että kaikki tämän viikon yritykset ovat turhia :'(
On tämä vauvan saaminen masuun todella hankalaa,itkettää :'(

Miten teillä muilla on mennyt?

Mukavaa alkavaa viikonloppua teille kaikille!

Huomenta Kirsi!

Tikutatko ovista aamulla vai oliko tuo nega eilisen tulos? Ajattelin vain, että josko siitä löytyisi syy negoihin, kun ovistahan ei saisi testata aamupissasta vaan mieluiten iltapäivällä. Tosin itsekin kolme ovulaatiota kokeneena tiedän, että tässä viimeisessä kierrossa enemmän olisin ollut huolissani testien negoista, jos ei ois kuitenkin ollut tuntemuksia ja lämmöt sitten jälkeen nousseet. Tosin nekin kyllä pidemmällä viiveellä kuin normaalisti.

Yhteistyössä