Kermit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ilmoitan nyt tällekin puolelle, että plussasin perjantaina... keskenmenosta plussaan 12 päivää vaille vuosi! Ehkä pään kannaltakin parempi näin.
Aluksi mennään päivä kerrallaan, jos kaikki ok eka ultrassa, niin sitten yritän olla pelkäämättä... Turha murehtia etukäteen :)

Toivon täydestä sydämestäni plussia kaikille Kermiteille!!!

Hei vaan kaikille ..
Mahtuuko mukaan? Minulla on esikoinen -05 ja km todettiin tässä muutama päivä sitten.
Katsu osanottoni sinulle.Ja muille menetyksen kokeneille. Tiedän tunteen ,sain tietää oman mummoni kuolemasta juuri samana päivänä kuin ultra oli,jossa km todettiin. Että tässä on pää pyörällä vieläkin. Miksi näin ??!!
Viime vuonna meni kaksi läheistä ihan lähipiiristä,luultiin saavamme hetki onnea kun uusi raskaus ilmeni viime marraskuussa,mutta nyt rv 12 selvisi pienen poistuneen jo aikoja sitten.Keskenmeno ei sitten jostain syystä vaan alkanut ja nyt kaavintaan menoa odotellaan. Olisihan tämä vuosi voinut paremminkin alkaa..
Pelottaa nyt raskautuuko koskaan enää..
Paniikissa ja itkien olen tässä yrittänyt etsiä vertaistukea vauvaketjujen sijaan viime päivät,sitten löysin tämän ketjun :)
En ikipäivinä olisi uskonut tämän tuntuvan näin kamalalta.

Sonialle onnea kauheasti plussasta:)

Angel-82, olen todella pahoillani, koita jaksaa.. täällä voi ainakin ihan rauhassa itkea ja purkaa pahaa oloaan. Täällä jos muualla on oikea tuki ryhmä, koska me kaikki olemme joutuneet saman ikävän menetyksen kokemaan.. jotkut vieläkin kauheampia menetyksiä. Otan todella osaa! Mulla kanssa molemmat keskenmenot eivät lähteneet itse tulemaan, vaan luulin ihan onnessani että olen 12 viikolle asti pässyt.. kunnes ultrat sanoivat/näyttivät muuta..

Kyllä aika jonkun verran lieventää tuskaa.. mutta koskaanhan menetys ei unohdu.. :(

Tervetuloa tänne meidän mukavaan porukkaan mukaan.. iso halaus sinulle!

Kiitos osanotosta.
Sain tänään myös eräältä ystävältäni niin ihanan ja koskettavaa tekstiä sisältävän kortin että kyyneleet sen kuin valuivat..
Kävin tänään viemässä hautausmaalle kynttilän lapsensa menettäneiden muistokiven luo.Siellä oli muitakin kynttilöitä ja kukkia sekä pieni punainen auto jätetty.Seisoin siinä jonkin aikaa ja kyyneleet sen kuin valuivat.
Aamulla oli se verikoe.Raskaushormoni oli laskenut yli puolella siitä mitä se oli ensimmäisessä verikokeessa.Ei kuulema enää tarvitse mennä uudestaan verikokeeseen.Kätilön sanoi sen olevan hyvässä laskusuunnassa.Kyseli vointiani ja sanoi että soita heti jos tulee jotain kipuja tai vuotoa.

Heippa kaikki vanhat ja uudet kermitit, toisaalta on niin kurja huomata kuinka paljon on uusia keskenmenon kokeneita löytänyt tämän ketjun... toisaalta on hyvä että olette löytäneet tämän ketjun!

täältä saa kyllä niin korvaamattoman vertaistuen, sitä voi vain toinen saman kokenu ymmärtää!
Moni on vielä kaiken surun ja tuskan keskellä joutunu kärsimään epäempaattisesta hoitohenkilökunnasta. Täältä se empatia ei lopu!

Omaa km kun kävin läpi, luin tosi paljon just tätä kermit-ketjua. Paljon paljon taakseppäin, itkin omaa surua ja toisten kohtaloita. Mutta itkeä pitää sillon kun itkettää!

terkuin ex-kermitti

Mä yritän katsoa toiveikkaana tulevaan. Menkat loppui eilen, kierukan poiston jälkeen kuukautiset on kestänyt 2-3 päivää. Vaikka kierukan poistosta on jo 2,5 vuotta, niin tämä lyhyt vuotoaika ihmetyttää edelleen, kun kierukan kanssa ne kesti 5-7 päivää.
Nyt odotellaan kierron keskivaihetta, aion ensimmäistä kertaa koittaa tikuttaa ovistani.
Pakkomielle on vähän helpottanut, kun tiedän, että tällä hetkellä ei ainakaan ole mitään saumaa sille, että odottaisin. Katsotaan, että yltyykö se sitten taas parin viikon päästä.
Olen lievästi ylipainoinen, bmi 28, joten yritän pudottaa vähän painoa, se kun tuntuu vaikuttavan tähänkin asiaan.
Eteenpäin sanoi mummo lumessa.
Johanna

Heissan taas,

Valtavasti onnitteluja Sonialle! Pitka odotus palkitaan...! :-)

Osanottoni Katsulle ja Angelille. Toivon teille voimia suruun!

Minullakin on tilanne muuttunut. Metotreksaatti nakojaan toimi. Aloin maanantai-iltana vuotaa verta ryopyten, ensin tayttyi superside ja kun juoksin vessaan verta lorisi ponttoon oikein kuohuten. Olin sita osannut jo pelatakin mutta silti jouduin aivan paniikkiin - mita nyt teen! Tassako se sitten on? Vuodanko kuiviin tai pyorrynko? Hiljeneeko verenvuoto? Joudutaanko kohtu poistamaan? Soitin avomiehelleni joka tuli heti hakemaan minut (olin iltakurssilla) ja laakarille, joka kaski menna suoraan sairaalan paivystykseen. Siella minut laitettiin suoraan sankyyn ja kytkettiin tippaan, ekg:hen ym jo valmiiksi silta varalta etta joudun leikattavaksi. Monen tunnin pelkaamisen jalkeen oli aika selvaa etta verenvuoto oli tyrehtymaan pain enka ollut menettanyt liikaa verta. Puolenyon aikaan laakari lahetti osastolle nukkumaan ja sanoi etta leikkausriski on ohi - luojan kiitos! Taalla kuulemma joka kymmenes kohdunkaularaskaustapaus tarvitsee leikkauksen (siis kohdunpoiston) - olin suuressa sairaalassa, jossa noita tapauksia oli sitten kai ollut muitakin, mutta jokainen laakari ja hoitaja jolle puhuin sanoi ettei ole tavannut kuin yhden tapauksen aiemmin, jos sitakaan. Kaikki tuntuivat epavarmoilta hoidosta ja kuulemma kyselivat vinkkeja syopalaakareilta, joilla on enemman kokemusta kohdunkaulan leikkauksista. Eihan naita ole kuin alle viisi jokaista kymmentatuhatta raskautta kohti. Se oli kylla aika hermostuttavaa...

Tiistaiaamuna ultra naytti pelkkaa tyhjaa - sikio oli poistunut sen suuren veriryopyn mukana - paras mahdollinen tulos! Paasin siis iltapaivalla kotiin. Aurinko alkoi paistaa valittomasti! Olo oli kevea ja onnellinen ja me olemme molemmat hysteerisen onnellisia! Ehka oudon kuuloinen reaktio, mutta kun pelkasimme niin kauheasti maanantaina seka kohdunpoistoa etta pahempaa, niin nyt kun kaikki on turvallisesti ohi niin on kasittamattoman huojentunut olo! Elama on yhta juhlaa!

Meilla on nyt kolmen kuukauden karenssi ennen kun saadaan alkaa yrittaa uudelleen, metotreksaatin takia. Tosin laakari sanoi etta se on ihan hyvaksi mielenterveydenkin kannalta - tuo oli aika rankka ja pelottava kokemus. Eipa haittaa, mika tahansa on kivaa kun sain pitaa kohtuni! Lapsen menetys oli tietysti surullista, mutta nyt ainakin on mahdollisuus yrittaa uudelleen myohemmin. Tana vuonna meille ei siis vauvoja tule, mutta ehka ensi vuonna...

Kiitos kaikille kannustuksesta!

Sari

Saisinkos palata keskuuteenne?

Täällä on tapahtunut taas kovasti kaikkea ja antakaa anteeksi, etten muista kenelle ja mitä... Luin pari sivua taaksepäin, mutta en vielä muista kaikkia ja kaikkea.
Eli ihan yhteisesti:
Pahoittelut ja voimahalaus kaikille heille, jotka sitä tarvitsevat.

Pikainen kertaus minusta:
Täytin juuri 26, mies on 28. Esikoinen on 9kk ja kakkonen tervetullut. Esikkoa tehtiin pari vuotta, jona aikana minulla oli 2 alkuraskauden keskenmenoa.
Me ei olla käytetty nyt ehkäisyä ollenkaan, mutta ei olla yritettykään. Meinattiin vaan silloin Iidan syntymän jälkeen, että kun tuo ensimmäisen maailmaan saaminen ei käynyt helposti, niin katsotaan kuin käy. Toistaiseksi ei ole tarvinnut edes testailla, kun menkat tulee niin säännöllisesti. Nyt alkaa kuitenkin kuumottaa jo niin pahasti, että tässä kierrossa houkuttelin miehen vällyjen väliin vaikka olisi väsyttänytkin ; ) Kuunvaihdetta siis odotellessa...

Voisin seurata tännekin kaurista=).

Myös minulta pahoittelut kaikille tänne päätyneille! Pahalle tuntuu nähdä "vanhoja" tuttuja täällä=(.

Taustoja:
Minä vajaa kk päästä 28 ja mies 25. Ennen esikoista oli 2 alkuraskauden keskenmenoa. Esikoisemme on nyt kohta 1v4kk. Tuossa joulukuussa oli taas yksi alkuraskauden keskenmeno ja nyt sitten ollaan ilman ehkäisyä ja katsellaan mitä tapahtunee.

Perjantaita kaikille!

Sarilla oli tosi hyviä uutisia, kaiken sen raskaan kokemuksen jälkeen! Tsemppiä kolmen kuun karenssiin, äkkiä se aika kuluu kun keskityt pitämään huolta itsestäsi ja miehestäsi =)

Kauris ja Hanna, olkaatten tervetulleita takaisin tänne puolelle =) Toivottavasti vierailunne jää lyhyeksi ;)

Sonialle suuren suuret onnittelut plussasta!

Katsulle ja Angelille tervetulotoivotukset ketjuun, pahoittelut kokemastanne ja voimia surutyöhön. Täältä saa maailman parasta vertaistukea ;)

ON: Täti saapui vihdoin eilen, mutta en saanut vielä Naikkarilta vastausta, päästäänkö tästä kierrosta uuteen yritykseen. Ens torstaina soittelen uudelleen, onko meille tilaa =)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

toivoo Tiuhti

Kävin keskiviikkona siellä poliklinikalla, ottivat kokeita ja tekivät suolaliuos huutelun kohtuun (oli hieman veristä vuotoa vaikka kp11) epäili pientä tulehdusta ja antoi emätingeeliä lääkkeeksi.Mieheltä pitää saada sperma analyysi ja minun pitää käydä nyt kierron lopussa ja alussa verikokeissa ja sitten kokeiden valmistuttua yhteisaika ja kuulemaan tuloksia.Uusille tulokkaille tervetuloa ja lämmin halaus =)

Kysyn täältä kun ei itsellä aikaisempaa kokemusta.Voiko supistuksia tulla vielä vaikka jälkivuoto on loppunut melkein 2 viikkoa sitten?Sain viime yönä kivuliaita supistuksia muutamat ja ne alkoivat kun miehen kanssa seksiä harrastettiin.Lämmin vesi ja lämpötyyny sekä särkylääke auttoivat.Tänään ei ole enää ollut sellaista.
Muuten on ollut vaan välillä sellainen olo että ei jaksa....

Hiljasta on....
Kai niitä supistuksia voi olla vielä 2 viikon päästä.Ystävälläni oli normaalin synnytyksen jälkeen ainakin 2 viikon päästä vielä supistuksia.Minulla ei ole ketään ystäviä kellä olisi ollut keskenmeno niin ei voi kysellä.Äidilläni on ollut yksi keskenmeno kun oli 6 kuulla raskaana.Mutta siitä on jo aikaa.Oli ilmeisesti ennen minun syntymääni.

Miksen mä voi olla jo raskaana? Voiko mitään toivoa niin paljon, kuin kahta viivaa raskaustestiin? Mä en jotenkin osaa jatkaa tätä elämää eteenpäin. Nyt ajattelen, että katson tämän kierron vielä ja sitten laitan pelit pussiin. Koska mun on pakko alkaa ajattelemaan jotain muuta. Koska mä olen väsynyt yrittämään ja pettymään. Koska raskautuminen ei vielä tarkoita, että kaikki menee hyvin. Mä olen uupumassa.

Katsu... Ihan pakko on veivata asiaa pikkuisen... Jos äidilläsi on raskaus päättynyt 6. kuulla eli noin 24 viikolla niin kyseessä on ollut kohtukuolema.
Kohtukuolemaksi sanotaan kun on 22 raskausviikkoa tai yli, tai että sikiö on 500g.
Halusin tämän mainita siksi että kohtukuolemalla ja keskenmenolla on selkeä ero jo juridisestikin vaikka molemmat menetyksiä ovatkin.

Hei vaan kaikki!
Eipä ole tullut kirjoiteltua pitkään aikaan... Teillä ollut kurjia tapahtumia, olen käynyt lukemassa lähes päivittäin. Osanottoni teille!!! Ja paljon voimia jaksamiseen...
Omat "murheet" tuntuvat niin pieniltä teidän rinnallanne, en ole ilennyt siksikään kirjoittaa.

Mutta kysyttävää tuli mieleen.
Olen nyt käyttänyt ovistikkuja ensimmäistä kertaa (tai liuskoja lähinnä)... Kipuja on ollut ja luulinkin oviksen olevan "päällä". Mutten testiin olen saanut vain haalean viivan jo usean päivän kohdalla.
Aloitin testit lauantaina ja oikeastaan eilen oli vahvin viiva, muttei kuitenkaan testiviivan kanssa juuri samaa väriä. Tänään jo haalenemaan päin..
Mikä siis mättää? Enkö tehnyt testejä oikein? Vai eikö koko ovulaatiota ole tässä kuussa ollutkaan?
Juu, tiedän... selviää sitten ajastaa kuinka kävi tällä kertaa! : ) Mutta niin mieltä askarruttaa ja teiltä voisi tietoa löytyä!

Kuten aiemminkin olen kirjoittanut, keskenmenon jälkeen nuo alavatsakivut ovat tulleet paljon kovemmiksi kuin joskus aiemmin. Ja nämä kivut ajoittuvat juuri ovulaation aikaan... Tai silloin pitäisi kalenterin mukaan ovulaation aika olla. Kuukautiskierto on pysynyt lähes samana kuin ennen km:ää. Siinä ei ongelmaa ole.
Kenties korkea aika mennä lääkäriin? Mutta miten sitä aina vaan odottaa, josko tällä kertaa kuitenkin tärppäisi... : (

Sori tuo virhe.Täysin pelkkää ajattelemattomuutta taas.Äiti on aina puhunut keskenmenosta niin sitten automaattisesti kirjoittaa keskenmeno vaikka oikeasti itse tietää että se on kohtukuolema.Täytyy äidillekin korjata asia kun en ole aikasemmin tajunnut sanoa.Niillä tosiaan on selkeä ero.

Katsu: Mulla on vaan sellainen tapa että isken tosi kärkkäästi tuohon keskenmeno/kohtukuolema juttuun kiinni... Ei siis ollut nytkään tarkoitus pahasti sitä sanoa.
On tässä reilun vuoden aikana niin monta kertaa kuullut että "kun sulla oli se keskenmeno..." "ai oliko tämä nyt jo toinen keskenmeno..." jooh, 36 viikolla kun ei ole keskenmeno... kun ei ole sitä 22 viikosta lähtienkään. Mutta ehkäpä tämän pikkuhiljaa tapahtuvan valistustyön (!?) seurauksena jota me kohtukuolemaäidit teemme saamme suuren yleisönkin tietoiseksi tästä erosta. Itselläni on myös 6+5 ja 16 viikon keskenmenon kokemukset läpikäyty joten niitä yhtään vähättelemättä, menetystä yhtä kaikki.
Mutta MUKAVAA PÄIVÄNJATKOA KAIKILLE TASAPUOLISESTI marmatuksestani huolimatta! :D

Ymmärrän hyvin Sannaa (tosin Katsu ei mitään tarkoittanut!), mutta itselläni ollut km seitsemännellä viikolla ja nyt olen raskaana ja puolivälin ylittänyt ja täytyy sanoa, että näillä viikoilla km olisi todella eri juttu: maha on iso, kaikkien nähtävissä ja asia on julkinen, vauva liikkuu säännöllisesti, jolloin siihen on jo voinut "tutustua" ja henkinen äidiksi tulemisen prosessi on jo ihan eri levelillä. Vaikka varhainen km on yhtä lailla lapsen menettämistä tai ainakin sen mahdollisuuden menettämistä (ehkä ensimmäiseni olikin tuulimuna...) niin se on odottavan äidin surutyössä pikkiriikkisen suurempi lohtu, että myös ympäristö tunnustaa menetyksen "oikean" lapsen menetykseksi. No, halusin vain kirjoittaa tämän kun olen itse paljon miettinyt asiaa ja nyt joku otti sen puheeksi!

Hei,

En tiedä onko tämä ihan typerä paikka kysyä, mutta onko täällä ketään jolle on tehty lääkkeellinen tyhjennys tuulimunan jälkeen? Oliko kokemus kivulias ja jos olit sairaalassa tyhjennyksessä niin kauanko se kesti ym. Tuttavalleni (läheinen sukulainen) tehdään tyhjennys viikon kuluttua ja mieti miten voisin häntä tukea. Olen epävarma, vaikka itselläni on ollut km, koska odotan tällä hetkellä. Onko parempi että pysyn masuni kanssa sivussa? Tuntuisi vaan niin tyhmältä vetäytyä...

Hei kaikille!

Todella kurjaa huomata että täällä on näinkin paljon ihmisiä... Suuret lohtuhalit kaikille! Hyvä kuitenkin että olette tänne löytäneet, itse aikanani tuli kanssa semmoiset katkeruudet vyörytettyä tänne ja yhdessä muiden kanssa myös naurettua niille.

Kauriskin näkyy palanneen linjoille, vilkutuksia ja plussatuulia!

Sonialle IIiiisot onnittelut plussasta!!!!

Johanna** (vierailija)
Miksen mä voi olla jo raskaana? Voiko mitään toivoa niin paljon, kuin kahta viivaa raskaustestiin? Mä en jotenkin osaa jatkaa tätä elämää eteenpäin. Nyt ajattelen, että katson tämän kierron vielä ja sitten laitan pelit pussiin. Koska mun on pakko alkaa ajattelemaan jotain muuta. Koska mä olen väsynyt yrittämään ja pettymään. Koska raskautuminen ei vielä tarkoita, että kaikki menee hyvin. Mä olen uupumassa.

Niin tuttu tunne. Jossain vaiheessa ajattelin että multa tippuu pää kohta jossen mitään muuta pysty ajattelemaan. (ei muuten ole ainakaan vielä tippunut!) Suosittelen että kävisit gynellä tarkistamassa "paikat", silläkin saa jo jonkin sortin mielenrauhaa. Itse sain käydessäni keltarauhashormonikuurin (no olipas sana...) joka mulla ainakin tasoitti kiertoa todella hyvin. (Mulla siis km;n jälkeen veny kierto, sekä kuukautisten alku muuttui tuhruksi ja lyheni)
Jotain puhetta oli myös nippailuista km;n jälkeen. Sen on useampikin todennut täällä että km;n jälkeen oviskivut tuntuvat "paremmin" ja sama homma se mullakin on.

No, minä täällä vieläkin heilun, kermittäret vaan vaihtuvat plussapuolelle ja jo vauvan saaneet tulevat takaisin. Naama ei ole (uskokaa tai älä!) kummemmin kurttuun katkeruudesta mennyt, vaan silti uskallan tähyillä etiäpäin. Meillä ei ole sen ihmeellisempää syytä miksen ole jo raskautunut uudestaan kuin mun hiipunut hormonitoiminta ..ja oman ukon hiipunut into raskautumiseen. Joskus aikaisemmin kirjoitinkin että miehelle ottikin yllättävän koville se keskenmeno, minä pääsin siitä paremmin yli. Meillä ainakaan ei mies turhia höpise, eikä aina niitä tärkeitäkään..
No, tässä meillä oli "palaveri" tämän(kin) asian tiimoilta ja asiassa hieman taasen edistyttiin, mutta... sitten tuli suruviesti pojan opettajalta (tai hänen sijaiseltaan). Heidän vauvansa syntyi ja kuoli. Ette uskokkaan kuin pahalta se kaikista tuntuu ja kovasti sitä yritetään puida meidän ekaluokkalaisen kanssa. Tämä on jo toinen käsittämätön kuolema jota hän yrittää ymmärtää.
Ja siitä seurasi myös se että mieheni kysyi että etkö sinä pelkää...
No, tottakai sitä pelkää. Aina. Vielä silloinkin kun lapset lähtee kotoa, se on ihan varma. Mutta ei aina (jos edes joskus?) voi elää pelkojen sanelemaa tietä.
Eli, meillä varmaan jatketaan "tulee jos on tullakseen" linjalla.

Huh, johan oli sepustus, anteeksi vain kaikille!
Nyt toivotan kaikille PLUSSAA ++++ ja toipumisia!

Hei kaikille!

Todella kurjaa huomata että täällä on näinkin paljon ihmisiä... Suuret lohtuhalit kaikille! Hyvä kuitenkin että olette tänne löytäneet, itse aikanani tuli kanssa semmoiset katkeruudet vyörytettyä tänne ja yhdessä muiden kanssa myös naurettua niille.

Kauriskin näkyy palanneen linjoille, vilkutuksia ja plussatuulia!

Sonialle IIiiisot onnittelut plussasta!!!!

Johanna** (vierailija)

Niin tuttu tunne. Jossain vaiheessa ajattelin että multa tippuu pää kohta jossen mitään muuta pysty ajattelemaan. (ei muuten ole ainakaan vielä tippunut!) Suosittelen että kävisit gynellä tarkistamassa "paikat", silläkin saa jo jonkin sortin mielenrauhaa. Itse sain käydessäni keltarauhashormonikuurin (no olipas sana...) joka mulla ainakin tasoitti kiertoa todella hyvin. (Mulla siis km;n jälkeen veny kierto, sekä kuukautisten alku muuttui tuhruksi ja lyheni)
Jotain puhetta oli myös nippailuista km;n jälkeen. Sen on useampikin todennut täällä että km;n jälkeen oviskivut tuntuvat "paremmin" ja sama homma se mullakin on.

No, minä täällä vieläkin heilun, kermittäret vaan vaihtuvat plussapuolelle ja jo vauvan saaneet tulevat takaisin. Naama ei ole (uskokaa tai älä!) kummemmin kurttuun katkeruudesta mennyt, vaan silti uskallan tähyillä etiäpäin. Meillä ei ole sen ihmeellisempää syytä miksen ole jo raskautunut uudestaan kuin mun hiipunut hormonitoiminta ..ja oman ukon hiipunut into raskautumiseen. Joskus aikaisemmin kirjoitinkin että miehelle ottikin yllättävän koville se keskenmeno, minä pääsin siitä paremmin yli. Meillä ainakaan ei mies turhia höpise, eikä aina niitä tärkeitäkään..
No, tässä meillä oli "palaveri" tämän(kin) asian tiimoilta ja asiassa hieman taasen edistyttiin, mutta... sitten tuli suruviesti pojan opettajalta (tai hänen sijaiseltaan). Heidän vauvansa syntyi ja kuoli. Ette uskokkaan kuin pahalta se kaikista tuntuu ja kovasti sitä yritetään puida meidän ekaluokkalaisen kanssa. Tämä on jo toinen käsittämätön kuolema jota hän yrittää ymmärtää.
Ja siitä seurasi myös se että mieheni kysyi että etkö sinä pelkää...
No, tottakai sitä pelkää. Aina. Vielä silloinkin kun lapset lähtee kotoa, se on ihan varma. Mutta ei aina (jos edes joskus?) voi elää pelkojen sanelemaa tietä.
Eli, meillä varmaan jatketaan "tulee jos on tullakseen" linjalla.

Huh, johan oli sepustus, anteeksi vain kaikille!
Nyt toivotan kaikille PLUSSAA ++++ ja toipumisia!