4-vuotias kakkaa housuun jopa 15 krt päivässä, APUA!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinenaiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="paula";30595169]Oli uutta tietoa mulle, mutta GMO aiheuttaa kyllä autismia ja monet lisäaineet, kun nekin on tehty niistä GMO-aineksista. Olisi aika muuttaa ruokavalio totaalisesti. Hassua, ettei ketjussa kerrota, mitä lapsi syö.

Crohn ja Colitis ry - CCAFIN - Vaihtoehtoja rypsiöljylle[/QUOTE]

Paulamummo
fobba_taas.jpg

Otahan se foliohattu pois päästäsi.
Skepsiksen Huuhaa-palkinto geenimuuntelun vastustajille | Yle Uutiset | yle.fi

Käytiin allergialääkärillä ja neuvoi käyttämään Laxoberinia. Movicolista olikin tullut chocolate versio, sitä on nyt mennyt.

Kiitos Paula vinkeistä, itse olin suolistovaivainen niin kotona ruokavalio on ok. Allergialääkäri pisti nyt laktoosikokeenkin. Maidottomalle kuulemma myös voisi antaa päiväkotiin lapun, mutta sitä gluteenitonta sinne taitaa olla vaikea saada.

Toinen äiti kysyi niin kyllä, ollaan menossa puheterapiaan. Lapsi on kiltti ja rauhallinen, yksin viihtyvä (kuulemma päivähoidossa) mutta suuttuessaan räjähtää kuin dynamiitti. On ollut aina kova huutamaan, nyt iän myötä toki laantunut mutta yhä kirkuu/karjuu tilanteen tullen.

Potalla käy omasta halustaan kun ei koe isoa pönttöä kivaksi, kun meinaa tippua. Käy kyllä välillä silti pöntölläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Epätoivoinenäiti;30595689:
Käytiin allergialääkärillä ja neuvoi käyttämään Laxoberinia. Movicolista olikin tullut chocolate versio, sitä on nyt mennyt.

Kiitos Paula vinkeistä, itse olin suolistovaivainen niin kotona ruokavalio on ok. Allergialääkäri pisti nyt laktoosikokeenkin. Maidottomalle kuulemma myös voisi antaa päiväkotiin lapun, mutta sitä gluteenitonta sinne taitaa olla vaikea saada.

Tarkopitin niitä gluteenittomia jauhopusseja, mitä kaikkea ne sisältää, mut hyvähän tämäkin on tietää. Huono merkki, joka ei erittele, mitäkasviölkyjä sisältää - siis voi olla soijaöljyä ja maissiöljyä silloin:-(

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/6/862696.pdf

Laktoosittomissa tuotteissa on myös usein karrageenia, joka on niin väärin mahavaivaisia kohtaan:-(

Karrageenillla suoliston limakalvo voi turvota niin, et vaikuttaa ummetukselta, vaikka on tulehdusta...

Alkuperäinen kirjoittaja Epätoivoinenäiti;30595689:

Kiitos Paula vinkeistä, itse olin suolistovaivainen niin kotona ruokavalio on ok. Allergialääkäri pisti nyt laktoosikokeenkin.
Tarkoitin niitä gluteenittomia jauhopusseja, mitä kaikkea ne sisältää, mut hyvähän tämäkin on tietää. Huono merkki, joka ei erittele, mitä kasviöljyjä sisältää - siis voi olla soijaöljyä ja maissiöljyä silloin:-(

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/6/862696.pdf

Laktoosittomissa tuotteissa on myös usein karrageenia, joka on niin väärin mahavaivaisia kohtaan:-(

E950: Asesulfaami K | E-koodit.fi

Tuo on tosi ärsyttävää kans:-(

Karrageenillla suoliston limakalvo voi turvota niin, et vaikuttaa ummetukselta, vaikka on tulehdusta...

Suolistovaivaiset puhuvat usein vatsansuojalääkkeestä, jota ei kuitenkaan ole olemassakaan - ei varsinkaan, jos siinä on natriumlauryylisulfaattia. Se tekee aftoja limakalvoille. Mut tuleehan niitä haavoja koepalojen otossakin. Just siksi täytyisi muistaa varoa valmisteita, ettei itse lisää niitä eikä käytä mitään karkeaa kuitua:
http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/haavoista.htm

Olin jo unohtanut koko Paulan! Eikös tämä ole sama joka täällä(kin) spämmäsi ja lähes häiriköi terveyskiihkoilullaan muutama vuosi sitten? :D

[QUOTE="paula";30601267]Suolistovaivaiset puhuvat usein vatsansuojalääkkeestä, jota ei kuitenkaan ole olemassakaan - ei varsinkaan, jos siinä on natriumlauryylisulfaattia. Se tekee aftoja limakalvoille. Mut tuleehan niitä haavoja koepalojen otossakin. Just siksi täytyisi muistaa varoa valmisteita, ettei itse lisää niitä eikä käytä mitään karkeaa kuitua:
http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/haavoista.htm[/QUOTE]

Olin jo unohtanut koko Paulan! .....

muutama vuosi sitten? :D

No mihinkäs ne asiat muuttuisi? Esimerkiksi paakkuuntumisenestoaineet kannattaa jättää pois, Suolasta käytän itse Maldonia.

"Syanidi on hyvin toksista

ja se voi inaktivoida mitokondrioissa hengitysketjuentsyymin sytokromioksidaasin.

Elimistö pystyy käsittelemään pieniä määriä syanideja (0,003-0,005 g) vaarattomiksi,

mutta hengenvaarallinen syanidiannos on 0,1-1 g.

Kroonisessa syanidimyrkytyksessä oireina ovat mm. keuhko-oireet ja äänen käheys.

Syanidin enimmäispitoisuus talousvedessä on 0,05 mg/l."

Ihan perusjuttu tuokin, mut ei kaikki ole kuullut, huomaan yhä usein:-)

Minun pojalla alkoi kakan panttaaminen päiväkodissa. Se johti tuhrimiseen, mikä ei siis ole housuun kakkaamista vaan kakkaa tulee itsekseen kovan kakkamassan ohi housuun. Tämä johti edelleen siihen, että poika pelkäsi kahta kauheemmin kakkaamista.

Laxoperon auttoi lopulta. Alkuun varovasti annosteltuna, kunnes eräänä aamuna suoli tyhjeni, ja sitä tuli paljon. Poika muuttui silmissä, leikki alkoi luistaa, samoin ruoka maistua. Sen jälkeen myös kakka alkoi tulla pottaa säännöllisesti.

Epätoivoinenäiti, siis olitte koko kesän gluteenittomalla ja ummetus/paskaongelma häipyi? Vaikka pojan testi on negatiivinen, niin voi olla että a) hänelle on vasta kehittymässä keliakia, mikä selittää vasta-aineiden puutteen b) hän ei kehitä tyypillisiä vasta-aineita mutta hänellä on keliakia tai c) hän on gluteeniyliherkkä ilman keliakiaa.

Onko pojalta otettu keliakian poissulkeva tai mahdollistava geenitesti? (Keliakialle altistava geeni löytyy noin kolmasosalta suomalaisista.)

Onko pojalle harkittu tehtävän gastroskopiaa? Negatiivinen verikokeen vasta-ainetulos voi johtua selektiivisestä IgA puutoksesta, joka on keliakiapotilailla huomattavasti normaaliväestöä yleisempi. Lisäksi jos vatsavaivat jatkuvat ja sukurasitusta löytyy, niin ei kannata jättää veritestin varaan.
Huom! Keliakia voi oireilla esim. ummetuksena, nivelkipuina ja aftoina. Kaikilla ei ole ripulia.

Mietin myös kannattaisiko mennä gastroenterologille ennemmin kuin lastenlääkärille tai yleislääkärille? Mikäli haluatte todella sulkea keliakian pois, niin yksi vaihtoehto on maksaa yksityisellä tähystys, vaikka sekin on ikävä toimenpide. Tai pyytää yksityiseltä lähete julkiselle.

Yksi vaihtoehto on, että lapsi on jollekin ruoka-aineelle allerginen.

Ummettunut vatsa on oire jostain, ei perimmäinen syy.

Ummetuksen hoitoon liittyvää ajankohtaista tietoa löytyy myös www.pissarakonpomoksi.fi
lasten ummetus on n 95 %:lla toiminnallista eli mitään elimellistä syytä ei ole löydettävissä. Ei ole myöskään löydettävissä tutkimuksia homeopatian/ vyöhyketerapian avusta. Tärkeintä kuidut, riittävä veden juominen sekä säännöllinen kakka-aika joka päivä olipa hätä tai ei. Samoin oikea pöntöllä istumisasento. Potta on hyvä - siinä asento automaattisesti oikea. Esim Pegorionin käyttöä ei pidä pelätä, sillä ei siihen suoli totu.

Yhteistyössä