4kk hoitoon ja äiti töihin!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oltermanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Järjissään olevista on vähemmän näyttävää uutisointia, luonnollisesti. Ja nykyään tieto kulkee eri tavalla kuin ennen. Mutta ei se sen merkki, ole, ettäkö ihmiset olisivat ennen olleet täydellisessä balanssissa itsensä ja ympäristönsä kanssa ;-)

Entä miksi sitten osa nuorista ja lapsista voi nykyään niin hirveän huonosti, vaikka kotihoito on jo pidempään ollut suosiossa?

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja pientenäiti:
Mikäs hoito se on, jos isä on kotona. Onko tämä alkuperäinen vauva tosiaan edes hoidossa, vai jääkö isä kotiin?

Niinpä!!!! Onko se hoitoon viemistä jos lapsen isä hoitaa lasta kotona???

Mun käsittääksen ap:n vauva oli nimenomaan hoidossa ja vanhemmat töissä. Jos isä jäisi kotiin vauvaa hoitamaan tai jos vanhemmat vuorottelisi töissä käyntiä, on mun mielestä ihan eriasia, kuin viedä vauva päiväkotiin tai vastaavaan hoitoon.

Mut tekee sanattomaksi juuri se, että vauva viedään hoitoon saamaan virikkeitä ja kavereita sekä se, että vanhemmat eivät jaksa vauvaa hoitaa, joten sen vuoksi vauva hoitoon laitetaan.

en minäkään raaskisi vauvaa viedä vieraalle, enkä edes isälleen noin pientä jättää, mutta en silti arvostelisi toisten ratkaisuja

Alkuperäinen kirjoittaja p:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
En mä usko, että vauva tuosta traumatisoituu koko loppuiäkseen jos hoito on hyvää. Muuten olisi Eurooppa, Jenkkilä ja kaikki muutkin maanosat pullollaan täysin häiriintyneitä lapsia.

Väitätkö ettei näin ole??

Niin et vain Suomessa on hyvin kasvatettuja, onnellisia, toisten kanssa toimeen tulevia, kelpoja kansalaisia? Oma maa mansikka, muu maa mustikka :laugh:

Öö.. ei kun että voitko sanoa, että maailma ei olis täynnä häiriintyneitä ihmisiä? Lapsia, ja jo aikuisiksi ehtineitä, niitä 70-luvulta ilman vanhempien hoitoa "ilman traumoja" selvinneitäkin..?
Suomi mukaanluettuna, tietysti!

Voitko sinä sitten sanoa, että maailma ON täynnä häiriintyneitä ihmisiä? Tämä on varmaan katsojasta kiinni. Onko niinku lasi puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä. Ehkä olen törmännyt niin hyväänkin erinäisten ihmisten taholta, että uskoa ihmisyyteen löytyy edelleen...

TOSI harva lapsi on 70-luvullakaan kasvanut ILMAN vanhempiensa hoitoa!

VOIN sanoa.
Lue päivän lehdet ja katso uutiset ja tule sitten sanomaan, onko useampi järjissään vai häiriintynyt.. :whistle:

Ainoa ero aikaisempaan on se, että nykyään kaikenmaailman häiriköt ja hirvitykset tuodaan esille lööppeihin ja nettiin tehokkaammin.

Tästä oli ihan tutkittua tulostakin Aamulehdessä yksi kerta. Että pahoinvointi, onnettomuudet, rikokset ym eivät kokonaismääräisesti ole lisääntyneet - vain niiden uutisointi on lisääntynyt. Monin kohdin maailma oli jopa "parantunut" mitä näihin kamaluuksiin tulee. Mutta sellainen otsikointipa ei vain myy lehtiä!

Kannattaisi vältellä lukemasta keltaisia lehtiä, jos on herkkä persoona ja yrittää pitää asiat niiden oikeissa mittasuhteissa. Muodostat kuvan "koko maailmasta" sen muutaman prosentin perusteella ihmisistä, jotka "pääsee" lööppeihin typeryyksillään, rikoksillaan jne. Yhtä monta prosenttia ihmisistä tekee elämällään jotain tosi hyvää ja loput keskiarvoiset elävät ihan tavallista (hyvää tai kohtalaista) elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vanhemmat eivät jaksa vauvaa hoitaa, joten sen vuoksi vauva hoitoon laitetaan.

Niin. Varmaan jokainen haluaisi jaksaa, mutta jos ei, niin väkisinkö pitäisi ajaa itsensä ihan tappiin, vai mitä ehdotat?

Voi sitä apua pyytää kotiinkin
:whistle: ei sen takia tarvitse töihin lähteä.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja pientenäiti:
Mikäs hoito se on, jos isä on kotona. Onko tämä alkuperäinen vauva tosiaan edes hoidossa, vai jääkö isä kotiin?

Niinpä!!!! Onko se hoitoon viemistä jos lapsen isä hoitaa lasta kotona???

Mun käsittääksen ap:n vauva oli nimenomaan hoidossa ja vanhemmat töissä. Jos isä jäisi kotiin vauvaa hoitamaan tai jos vanhemmat vuorottelisi töissä käyntiä, on mun mielestä ihan eriasia, kuin viedä vauva päiväkotiin tai vastaavaan hoitoon.

Mut tekee sanattomaksi juuri se, että vauva viedään hoitoon saamaan virikkeitä ja kavereita sekä se, että vanhemmat eivät jaksa vauvaa hoitaa, joten sen vuoksi vauva hoitoon laitetaan.

en minäkään raaskisi vauvaa viedä vieraalle, enkä edes isälleen noin pientä jättää, mutta en silti arvostelisi toisten ratkaisuja

Mä omalta kohdaltani menen sanattomaksi, mun on vaikea sitä ymmärtää.

enempiä lukematta totean vaan, että Suomi on tässä äitiys- ja vanhempainloma-asiassa todellinen lintukoto. Suurimmassa osassa esimerkiksi EU-maita äitiysloma todella on vain tuon 4kk mittainen. Huonoja äitejä vissiin sitten Eurooppa täynnä ja kas kummaa, suomalaiset lapset + nuoret kuitenkin taisivat olla niitä, jotka huonoiten voivat....

Niin. Varmaan jokainen haluaisi jaksaa, mutta jos ei, niin väkisinkö pitäisi ajaa itsensä ihan tappiin, vai mitä ehdotat?

MITÄ apua? Masentuneelleko tomitetaan lastenhoitaja kotiin vai miten tämä toimii? Jos se työ on vanhemman henkiselle hyvinvoinnille tärkeää, niin miksei saisi mennä töihin? Siksi kun sulle ei passaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Ketjua :
kas kummaa, suomalaiset lapset + nuoret kuitenkin taisivat olla niitä, jotka huonoiten voivat....

Minusta se ei ole kummaa, kun pienestä pitäen vanhemmat tartuttaa tuon ilkeämielisyyden ja räksyttämisen lapsiin.

Ai ymmärsinkö oikein että sinä menit entiselle työpaikallesi pitämään saarnaa jollekulle työpaikan työntekijöistä?Missähän ominaisuudessa?Onko tuollainen käyttäytyminen mielestäsi kovinkin tavallista?Kirjoitit että:"piti oikein mennä katsomaan".Ettet vain olisi näitä aina oikeassa olevia "pikkupomoja" jotka hämmentävät kaikkien asioita omalla luvallaan ja vielä luulevat että heillä on "oikeus"siihen?Ja että vielä oikein entiselle työpaikalle?

Alkuperäinen kirjoittaja Oltermanni:
Sanoin aika suoraan,että sun vauvasi tarvitsee äitiä. Ja kuinka sua vielä varmasti harmittaa kun et ole vauvasi kanssa ollut näitä aikoja. Sanoin paljon muutakin.. otti niin päähän... :ashamed:

Ei oo sun asias mennä kertomaan, kuinka lasta tulee hoitaa. Tai kuka hoitaa.

4 kk ikäinen hoitoon :o

Siksi meillä juuri on äitiysloma sen 9 kk, ettei tarvitsisi laittaa. Tutkinto voi odottaa sen 5 kk, vauvan elämässä se on hurjan pitkä aika, aikuisen elämässä lyhyt.

No voi jeesus! Sehän on ihan jokaisen oma asia. Mä en taas ymmärrä näitä äitejä, jotka eivät uskalla lasta jättää edes isän hoitoon vaan vielä kolme vuotiaana Pikku-Pekka on äidin omaisuutta. Mulle se on ihan se ja sama. Mun mies on TÄYSIN kykynevä hoitamaan meidän vauvaa siinä missä minäkin. Te ihmiset jotka sanotte että ettette voisi jättää lasta *edes* isälle hoitoon: Missä hemmetissä on teidän järki ja moraali? Miltä se teidän miehistä tuntuu ettei lasta uskalleta jättää heidän hoitoon? Mä ainakin tyrkkään vauvan miehelle jos ei ole mielestäni tarpeeksi aktiivinen. Se on myös hänen tyttö ja on syytä oppia neiti tuntemaan.

Jos joku tahtoo nelikuisen jättää hoitoon, niin jättäköön. Ei tää kotiäitys mullekaan oikein sovi, ja duuni alkaa kahden viikon kuluttua. Mutta meidän likka onkin jo kahdeksankuinen. Jos mä oisin joutunu olee yksin kotona koko vanhempainrahakauden, oisin taatusti lähtenyt aiemmin töihin tai sitten masentunut jos olisin ollut kotona.

Me ollaan niin erilaisia, mutta ei se tarkoita että lapsi on heitteillä jos se on hoidossa...

Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
No voi jeesus! Sehän on ihan jokaisen oma asia. Mä en taas ymmärrä näitä äitejä, jotka eivät uskalla lasta jättää edes isän hoitoon vaan vielä kolme vuotiaana Pikku-Pekka on äidin omaisuutta. Mulle se on ihan se ja sama. Mun mies on TÄYSIN kykynevä hoitamaan meidän vauvaa siinä missä minäkin. Te ihmiset jotka sanotte että ettette voisi jättää lasta *edes* isälle hoitoon: Missä hemmetissä on teidän järki ja moraali? Miltä se teidän miehistä tuntuu ettei lasta uskalleta jättää heidän hoitoon? Mä ainakin tyrkkään vauvan miehelle jos ei ole mielestäni tarpeeksi aktiivinen. Se on myös hänen tyttö ja on syytä oppia neiti tuntemaan.

Jos joku tahtoo nelikuisen jättää hoitoon, niin jättäköön. Ei tää kotiäitys mullekaan oikein sovi, ja duuni alkaa kahden viikon kuluttua. Mutta meidän likka onkin jo kahdeksankuinen. Jos mä oisin joutunu olee yksin kotona koko vanhempainrahakauden, oisin taatusti lähtenyt aiemmin töihin tai sitten masentunut jos olisin ollut kotona.

Me ollaan niin erilaisia, mutta ei se tarkoita että lapsi on heitteillä jos se on hoidossa...
Mä taisin tuossa aiemmin sanoa, etten noin pientä raaskisi edes isälle jättää... Syykin on, nimittäin täysimetetyn kanssa, joka ei huoli pulloa, ei isä paria tuntia pidempään pärjää eikä ole edes halukas jäämään. Enkä kokisi tekeväni lapsen parhaaksi huudattamalla tätä isän seurassa vaikka päivän, itselläkin jo olisi paha olla. Jokainen tavallaan ja en toisten tapoja arvostele. Isä on meilläkin hoitovapaata pitänyt, sitten kun lapsi on ollut pikkuisen isompi.

Öö.. ei kun että voitko sanoa, että maailma ei olis täynnä häiriintyneitä ihmisiä? Lapsia, ja jo aikuisiksi ehtineitä, niitä 70-luvulta ilman vanhempien hoitoa "ilman traumoja" selvinneitäkin..?
Suomi mukaanluettuna, tietysti!

No nyt kyllä voit puhua ihan omata puolestasi. Suurin osa meistä on ihan normaaleja ihmisiä. Kriisit ym. toki kuuluvat elämään, ovat aina kuuluneet. Päivähoidonaloittamisen ajalla ei siinä ole paljon tekemistä.

Tuolla perusteella kaikkien 70-80-vuotiaidenkin pitäisi olla todella häiriintyneitä. Ovathan he kokeneet lapsina sota-ajat ja säännöstelyn aikana nälkää ym.

Minä tein juuri samalla tavalla viime vuonna!
Lapsi oli vain 3kk kun jatkoin opiskelua,isi hoiti kotona 7kk asti ja sitten vein tytön hoitoon kummitädille.
Laittakaa yv:tä niin voin laittaa nimeni ja puhelinnumeroni niin ei tarvi täällä kirjotella.

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
Alkuperäinen kirjoittaja Oltermanni:
Entinen työkaverini kertoi, että heille tuli töihin eräs äiti kesäksi. Hänellä on 4kk vauva jonka pisti hoitoon. Olin ihan että :o

Piti itse käydä tarkistamassa. Joo siellä se oli innoissaan töissä. Ei ollut kuulema hänen juttu tämä vauvanhoito kotona. (näin vähän ymmärrettiin)
Sanoin aika suoraan,että sun vauvasi tarvitsee äitiä. Ja kuinka sua vielä varmasti harmittaa kun et ole vauvasi kanssa ollut näitä aikoja. Sanoin paljon muutakin.. otti niin päähän...
:ashamed:

Hän on vain innoissaan kun saa tutkintonsa tehtyä. Syyskuussa sitten varmaan/ehkä/en tiedä jää vauvan kanssa kotiin..toivon todella!

semmosta...oli pakko purkaa tänne.. vai oletteko erimieltä, että kyllä lapsi vain hoitoon ja äiti töihin...?

minusta ei oo sinun asiasi mennä laukomaan toiselle mitään tollasta.

Tähän mie otan peesin. :/

MITÄ apua? Masentuneelleko tomitetaan lastenhoitaja kotiin vai miten tämä toimii? Jos se työ on vanhemman henkiselle hyvinvoinnille tärkeää, niin miksei saisi mennä töihin? Siksi kun sulle ei passaa?

En minä ole ketään kieltämään, jokainen saa tehdä mun puolesta omat ratkaisunsa, mutta mielestäni se töihinlähdölle, jonkun muun kuin rahan takia, on muitakin vaihtoehtoja.

Onko se oikein tutkittu asia, että alle 3-vuotiaalle on paras paikka kotona vai onko se joidenkin päähänpinttymä vain sen takia, että sitä kotihoidontukea saa kunnes lapsi on 3v.? :whistle: :whistle:

Eikös ainakin 70-luvulla vielä (jolloin minäkin synnyin) äitien lomat olleet vain jotain 3kk? Ja aika hyvin ollaan kuitenkin pärjätty?

Niinpä, eipä ole sekopäitä ja traumatisoituneita ihmisiä Suomi täynnä.

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
4 kk ikäinen hoitoon :o

Siksi meillä juuri on äitiysloma sen 9 kk, ettei tarvitsisi laittaa. Tutkinto voi odottaa sen 5 kk, vauvan elämässä se on hurjan pitkä aika, aikuisen elämässä lyhyt.

Niin, ei tarvitse laittaa, mutta saa laittaa, jos sen kokee hyväksi ratkaisuksi.

Koulut eivät toimi niin, että siellä on kurssit valmiina odottamassa juuri sinä päivänä, kun opiskelijan lapsi täyttää 9 kk. Ap:n kertomassa tapauksessakin voi olla vaikkapa niin, että jos ei suorita hommia nyt, siirtyy tutkinnon saaminen vaikkapa vuodella eteenpäin. Minusta se on pitkä aika.

Jos lapsen terveyttä ja hyvinvointia ei vaaranneta, ei kenelläkään ole oikeutta puuttua vanhempien tapaan huolehtia lapsistaan. Tai on kai sananvapauslain suoma oikeus aukoa päätään, mutta fiksua se ei silti ole.

Saahan sitä ihmetellä ja laitella millaisia hymiöitä haluaa. Mutta fiksu pitää mölyt mahassaan ja tukee toista ihmistä hänen ratkaisussaan.

Yhteistyössä