6 viikkoisen uni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anski

Vieras
Kuusi viikkoisen poikani uni on aika hukassa eika rytmista ole tietoakaan. Alusta asti poika ei ole ollut mikaan hirvean hyva nukkuja mutta viimeiset pari viikkoa on vienyt tilannetta vaan huonommaksi. Laitamme pojan nukkumaan ilta yhdeltatoista ongelmitta. Iltarutiinejen (pesu, vaipanvaihto, kapalointi ja iltasyotto) jalkeen poika nukahtaa rauhallisesti ja nukkuu noin 2-3 tuntia (viela muutama vko sitten saattoi menna 4 jopa 5 tuntia, nyt vajaat kolme jos sitakaan). Ensimmaisen yosyoton jalkeen poika nukahtaa jalleen natisti omaan sankyynsa mutta noin puolen tunnin unen jalkeen alkaa valtava ahellys ja myllerrys. En aina osaa sanoa onko poika hereilla vai melskaako unissaan. Tiedan etta vauvat voivat pitaa paljon aanta nukkuessaan mutta tama on mieletonta punnerrusta, kitinaa, ahinaa ja melkein itkua niinkuin vauvalla olisi epamukava ja levoton olo. Yleensa (tosin joskus kylla) poika ei kuitenkaan ala heti itkea vaan ahina voi jatkua jopa pari tuntia ennen itkua. Sama kuvio jatkuu toisen syoton jalkeen. Saattaa menna taas hetki etta poika nukkuu rauhallisesti ja sitten ahina alkaa. Puoli seiskan jalkeen poika onkin jo yleensa sita mielta etta paiva voi alkaa. Muutaman kerran rattivasyneena olen nostanut pojan sankyyn viereeni nukkumaan ja ahina on joko loppunut siihen tai ainakin vahentynyt. Voisiko olla etta poika ei vaan osaa rauhoittua omassa sangyssaan? Alan olla aika kuitti kun ensimmaisen heraamisen jalkeen yo on niin risainen etten pysty nukkua ollenkaan. Olen yrittanyt myos pitaa katta vauvan vatsan paalla yms. mutta mikaan ei oikein auta. Paivat ovat aika risaisia ilman selkeaa rytmia viela. Poika nukkuu useita torkkuja ja ehka yhden tai kaksi pitempaa patkaa, 2.5-3 tuntia. Mainittakoon viela etta poika on rintaruokinnalla ja syo paivisin noin kahden tunnin valein kuin kello. Nyt ollaan muutamana iltana koetettu antaa pullosta lisaruokaa mutta se ei nayta vaikuttavan unen pituuteen. Pojalla on todettu myos refluksi joka joskus nayttaa haittaavan unta mutta on saatu laakityksella aika hyvin kuriin.

Saakohan tasta sekavasta sepostuksestani mitaan selvaa. Neuvot olisi kuitenkin tervetulleita. Olisi myos kiva tietaa samanikaisten vanhemmilta millaisia oita ja paivia teilla elellaan. Kuinka paljon esim. paivaunien pituus ja maara vaikuttaa vauvanne youniin.

Muistan silloin kun tultiin typyn kanssa laitokselta kotiin, ensimmäisen viikon yritin nukuttaa häntä pinnasängyssä, olin ihan sairaan väsynyt, hän söi 3 kertaa yössä vähintään ja ei välttämättä nukahtanut sänkyynsä heti. Ajattelin että ei tule mitään, sekoan siihen väsymykseen. Olen ylipäätäänkin sellainen että pää ei väsymystä kestä.

No otin typyn viereeni, ja muuttui se touhu heti. Yö-syötöt oli hurjan helppoja kun imetti vieressä ja sen jälkeen vain jatkettiin kumpikin unia, typykin nukahti heti syönnin jälkeen, joka kerta. Nykyään hän nukkuu läpi yön, syö aamulla ja kaikenkaikkiaan hurjan helppo ja tyytyväinen lapsi. (Nyt 3 ja puoli kk)

Sinä kun kirjoitit että jos syötön jälkeen otat vauvan viereesi ja hän heti nukahtaa ja rauhottuu, niin miksi et ota lasta nukkumaan perhepetiin? Vauva saa läheisyyttä ja säästät itseäsi kun saat nukkua yösi paremmin. Puhuit myös tuosta rytmistä, luulen että tuon ikäsillä harvoilla mitään rytmiä on, tai mitä sillä sitten tarkoititkaan en ihan ymmärtänyt. Olen kumminkin sitä mieltä että nuin pienten vauvojen kanssa kannattaa tehdä just niin että he on tyytyväisiä ja itse pääsee helpoimmalla, itse ainakin olen ajatellut että perhepedissä nukkuu, ruokaa tulee aina kun on nälkä ja tuhdimpaakin ruokaa olen tarjoillut kun tuntui että tarvii vaikka neuvolassa puhutaankin puolen vuoden täysimetyksestä, rytmiä en ole vielä (3 ja puoli kuukautta vanha) yrittänytkään ihmeemmin, mitä on tullut niin on tullut itsestään, mutta meillä on kaksi tyytyväistä, pirteä levännyt äiti ja iloinen vauva. Vauvan ehdoilla olen mennyt just siksi että saisin itsekin levättyä ja rentouduttua ja pystyisin nauttimaan tästä vauva-ajasta täysin siemauksin. (Niin myönnän että väsymys on minusta ihan kamalaa ja vauvan itku aiheuttaa hirveän päänsäryn ja tuskaisen olon, niinpä olen yrittänyt kaiken ettei kumpaakaan joutuisi liiemmin kokemaan)

Sanoit vielä että pikkuinen syö päivisin tosi usein, meillä oli kanssa ekat parikuukautta imetysmaratoneja ja usein. Tein itelleni kivat oltavat nojatuoliin tv:n eteen, siihen iso tuoppi mehua, jotain syötävää, kännykkä, kaukosäätimet, leffoja yms ja sit vaan imettämään.

Kiitos Melindalle vastauksesta. Niin, minulla ei todellakaan olis mitaan perhepetia vastaan mutta pelottaa vaan etta kierahdan vauvan paalle tms. Ihan alussa muuten yritettiin tata jarjestelya mutta silloin taas poika naytti viihtyvan paremmin omassa sangyssa ja siksi ei sita sen koommin yritetty. Voisihan sita uudelleen kokeilla. Refluksin takia syottamisen taytyy kylla tapahtua istualteen ja poitsua pitaa pitaa hyva tovi pystyasennossa ennen kun laittaa takasin nukkumaan.

Meilla mennaan kaikinpuolin vauvan tahtiin syotot sun muut ja tiedan ettei nain pienella mitaan varsinaista rytmia voi ollakaan. Lahinna mieltani askaruttaa tama oinen ahellys kun en ole sille selvaa syyta keksinyt (ei se omaan petiin nostaminenkaan valttamatta tehoa). Ajattelin nimittain etta saattaisi olla sitakin etta nukkuu liikaa paivisin eli yo ja paiva saattaa olla viela hieman sekaisin. Meidan poika on nimittain alusta asti ollut virkeaa laatua ja ollut hereilla aika pitkia patkia.

Rytmittömiähän ne vauvat tuossa iässä ovat, sen itsekin opin aivan kantapään kautta. Nukkuvat miten sattuu ja milloin sattuu, minkä verran sattuu huvittamaan. Ja äitiparka ei koskaan saa kunnon unia, kun koskaan ei tiedä, saako nukkua, vai alkaako kitinä uudelleen saman tien.

Olisiko vauvallanne masuvaivoja? Ähinä ja kitinä syötön jälkeen saattaisivat olla merkkejä jumissa olevasta pierusta.

Pidin omaa vauvaamme myös huonona nukkujana ja itseäni huonona nukuttajana, kun hän oli tuollainen samantapainen pätkänukkuja neljään kuukauteen saakka. Siitä se sitten vähitellen helpotti ja nykyisin vauva nukkuu oikein tomerasti.

Ihan oli siis tavallinen vauva eikä äidissäkään ollut mitään vikaa..

Jaksamista teille! Vuorotelkaan yövahdissa, jos se vain suinkin on mahdollista.

No meillä oli välillä ""komromissi"" käytössä. Eli meilläkin ilmeisesti ""huono nukkuja"". Vauva on meillä välillä nukkunut vaunukopassa meidän välissä..

Meidän poika (8 vk) on aivan samanlainen ähisijä kuin teidän vauvakin. Ensimmäinen pätkä yöunia (joskus 5 tuntia, useinmiten 3 tuntia) menee täysin ähisemättä, mutta ensimmäisen yösyötön jälkeen... On herkkäunisen äidin unet vähissä! Meidän poika ähisee vatsavaivoja. Aina kun pääsee pieru sängyssä hiljennytään muutamaksi minuutiksi, mutta muuten samaa ähellystä saattaa jatkua parikin tuntia. Silloin kannattaa siirtyä itse nukkumaan toiseen huoneeseen. Kyllä se vauva sitten ilmoittaa suureen ääneen jos tarvitsee ruokaa tai muuten on joku hätä.On erittäin tärkeää että saat itse nukuttua.

nyt kun luin kertomustasi muistin että meillä oli ihan samanlaista ähinää aamyöt tuossa vaiheessa. Ekan pätkän yöllä nukkui ihan hyvin mutta just joskus 4 jälkeen alkoi se ähinä ja pörinä, vauva kyllä näytti nukkuvan mutta hirveällä metelillä eikä siinä kyllä ite nukkunu kun kokoajan odotti että koska se itkee. Välillä koetin mennä toiseen huoneeseen aamuyöksi nukkumaan etten kuulisi ähinää vaan vain sen itkun jos niikseen tulee mutta ei siitäkään tullut mitään. Ähinä vaan loppui sitten jossain vaiheessa, olisko ollu 2kk kun loppui iltahuudotkin, olisko ollu sitten jotain masuvaivaa, tiedä tuota kun iltahuutoihinki koitettiin kaikki keinot mutta mikään ei auttanut. Ne kesti vaan aikansa. Päivällä menin sitten nukkumaan kun vauvakin meni, laitoin ovet lukkoon (maalla ei päivisin ovet oo muuten lukossa :), puhelimen äänettömälle jne että ite sain varmasti edes hetken torkahtaa. Mutta nukkumaan piti mennä heti kun lapsikin että ehti ite huilata jos vauva päättikikin nukkua vaan lyhyen aikaa. Kotityöt sai tuolloin jäädä.

Hei Anski!
Mulla on ja hieman reilu 6-viikkoinen tyttövauva, joka nukkui viimeiset kolmeviikkoa kanssamme perhepedissä. Mielestäni vauva nukkui levottomasti, sillä vieri aina kiinni kylkeeni sängyssä (painavampana tein luonnollisesti kuopan patjaan) ja varmasti haistoi unensa läpi maitoni, joten syömistä harrastettiin varsin tiuhaa 1-2 tunnin välein. Imetystukihenkilöltäni (soitin imetystukipuhelimeen kun imetykseni ei aluksi tahtonut onnistua) kuulin, että vauvoilla on yleisesti tiuhan imun kausi 6 viikon tienoilla. Saattavat syödä yöt läpeensä parin vuorokauden ajan. Näin mielestäni teki myös meidän pikkuisemme alkuviikosta. Kaksi yötä on nyt syömisen kanssa onneksi ollut rauhallisempaa. Viime yöksi laitoin pikkuisen omaan sänkyynsä makuuhuoneeseemme ihan vaan testatakseni nukkuisiko rauhallisemmin sängyssään. Menimme yöunille klo 23. Nukkui ennen ensimmäistä syöttöä hitu alle 3 tuntia, seuraavaan syöttöön kului 2 tuntia ja sitten heräsikin jo taas tunnin päästä. Itse nukuin kuitenkin huomattavasti paremmin erillään vauvasta kuin perhepedissä vauvan kanssa. Ehkä vauvakin nukkui paremmin, sillä se ei ollut kolmeen viikkoon nukkunut öisin tuollaisia kolmentunnin unia. Testaan taas ensi yönä kellon kera!
Noista öisistä ähinöistä muuten. Meillä oli sama ongelma, mutta mielestäni tilanne on parantunut (ehkä väliaikaisesti, en tiedä) tällä viikolla. Uskoakseni ähinä ja vääntelehtiminen viittaa ruuansulatusongelmiin, joita tollaisilla pikkuisilla on ihan yleisesti kun elimistö ei ole vielä täysin kehittynyt siltäkään osin. Säälitti katsoa kiemurtelevaa vauvaa, mutta tuntui että mikään ei oikein auttanut. Olalle otin välillä, mutta sitäkään ei koko yötä voinut tehdä.
Toivottavasti siis lohduttaa, että yksin et ole ongelmiesi kanssa!
Hyvää Jussia! Saakohan tästä viestistä mitään selvää.. Unteni määrän tiedät, joten varmaan ymmärrät...

Meillä 3kk ikäinen vauva rauhoittuu heti, kun pääsee meidän väliin nukkumaan. Nukahtaa illalla n.22-23.30 aikaan omaan sänkyynsä ja vielä ekan syötönkin (n. 3-4.30) jälkeen nukahtaa useimmiten omaan sänkyynsä. Sitten n. 4-6 välillä lähes poikkeuksetta vauva ähisee omassa sängyssään paljon, potkii peittoa, pyörittää päätään ja uni on levotonta. Ei halua syödä, mutta rauhoittuu heti, kun pääsee meidän väliin nukkumaan ja nukkuu siinä kiltisti n.7-30-9 asti.
Meidän vauva on vasta pari viikkoa nukkunut joka yö pidemmät unet, jopa 6-7 tuntia. Reilut 2,5kk meni niin, että vauva söi yölläkin 1-3 tunnin välein ja olipa äiti väsynyt... Perhepetiä puolustan kyllä, imetys on siinä niin helppoa, molemmat (äiti ja vauva) saa nukuttua todella hyvin. Sulla kyllä oli tuo istualtaan imetys, mut niille, jotka voi imettää makuultaan.

Meidän tyttö nyt 8vkoa. Ekat 3 vkoa kävi nukkumaan klo 22 ja joka yö heräsi syömään tasan klo 2 ja 4. Aamulla 7 noustiin ylös. Sit 3-7 vkosena nukkui jopa 7 tuntia putkeen. Illal nukkumaan 21 ja 4 eka syöttö. Ähinää oli ja luulin et ilmavaivoja. Makkurissa oli aika lämmin ja vauvakin tuntui kuumalta. Nykyisin pidetään makkurin ikkuna auki koko päivän, verhot kiinni ja tuuletin päällä. Illalla makkuri on lähes kylmä ja ikkuna ravollaan koko yö ja vauvalla pelkästään t-paita, vaippa ja lakana päällä ja kas! yö ähinät loppui, tyttö nukkuu klo 20-05 ihan täysillä, hiljaa ja syömättä! Saa herkkä uninen äitikin kunnon unet. Päivällä vauva syö n.3 tunnin välein ja nukkuu millo sattuu. Päivällä ei tosin suostu omaan sänkyyn vaan viileään olohuoneeseen sitteriin. Tämä vauva ei voi sietää yhtään liian lämmintä paikkaa, eikä vaatteita!

Hei!

Meillä on ihan samanlaista kolmiviikkoisen vauvan kanssa! Toisen yösyötön jälkeen saattaa oikein ärjyä ja punnertaa sängyssä. Vielä en ole keksinyt mitään kikkaa, miten melun saisi loppumaan, mutta röhtäily on jonkin verran auttanut. Päivisin nukkuu ja syö ihan miten sattuu, mutta vielä öisiin 3-4h pätkissä. Nyt, kun olemme alkaneet myös lisäämään Jekovitin antamista, niin päivisin vääntää kyllä ikävästi vatsaa. Näin päivisin saattaa vähän naurattaakin, millaista meteliä öisin noin pieni ihminen voi pitää, mutta yöllä tilanne on kyllä toinen.
Minä en toisaalta haluaisi opettaa vauvaa perhepetiin, sillä haluan pitää jotain vain miehen kanssa yhteistä (aamuisin kyllä otetaan vähän viereen juttelemaan). Lisäksi olen huonouninen ja varoisin vauvaa aivan koko ajan ja kolmanneksi meidän sänky on vain 120cm leveä ;-) Meillä on myös mieheni kanssa tapana nukkua todella lähekkäin ja kainalokkain ja uskon sen olevan koko perheen läheisyyden vuoksi tärkeää.

Moikka

Pakko kirjoittaa omista kokemuksista, kun tuntuu ettei kellään oo tämmöstä. Meidän 6-viikkoinen menee yöunille vasta 02.00, enkä voi asialle tehdä mitään. Silloinkin nukahtaa lopulta sitteriin usean tunnin keinuttelun, sylissä kantelun jne. jälkeen ja nukkuu siinä sitterissä koska makuuasennossa tulee itku heti. Nukkuu aluksi 2-3 tuntia, sen jälkeen ehkä puoli tuntia kerrallaan ja sitten huutoa ja ähinää. Ei halua syödä, vääntää vaan kakkaa tms. mutta mitään ei tule. Sitten herätys onkin jo klo 8.00, jolloin en vaan saa häntä enää tyyntymään millään joten nousemme ylös. Yöunet ovat siis 6 h, joka sekin ihan silppua. Päivisin nukkuu vaihtelevasti, joskus hyvin ulkona, joskus päivälläkin vain torkahtelua. Mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä, ei oo enää inhimillistä tämä. Esikoinenkin oli koliikkilapsi ja huono nukkumaan, mutta jotain rajaa..... APUA!

En jaksa lukea muiden vastauksia, on varmaan samoja... Mutta meillä oli ihan samanlaista. Vuorokausirutmi löytyi meillä n. 2,5 kk ikäisenä pikkuhiljaa.

Kuulostaa että on mahakipuja/ilmaa/takaisinvirtausta. Oletteko nostaneet vauvan sängynpäätyä? Entä Gavisconea antaneet? (vai miten kirjoitetaankaan). Meillä auttoivat vähäsen. Ja röyhtäytykset aina syönnin päälle. Meillä oli pojalla ihan mahdotonta ähellystä juuri tuon ikäisenä ja aina yöllä/aamuyöllä. Mahakivut/-vaivat, mitä sitten olivatkaan helpottuivat sitten kolmen kk ikään mennessä. Voi olla että kaipaa myös läheisyyttä, äidin turvaa, meillä nukkui vauva vieressä parhaiten, ei tullut omassa sängyssä nukkumisesta mitään. Helpointa oli sillai imettääkin.

Yhteistyössä